PREZENTACJA CZĘŚCI USTNEJ EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKÓW OBCYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Ustny egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego od 2012 roku
ZASADY ORGANIZOWANIA EGZAMINU
Obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki od 2010 roku
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego Nowa forma części ustnej od 2012 roku.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Obowiązkowy Egzamin z Matematyki Obowiązkowy Egzamin z Matematyki 2010.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
EGZAMIN MATURALNY w 2012 roku
Abitur 2012 Deutsch.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
1 Egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego PUBLICZNE GIMNAZJUM NR 1 IM. JÓZEFA WYBICKIEGO W ZĄBKOWICACH ŚLASKICH.
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
EGZAMIN MATURALNY OD 2012 ROKU OPRACOWANIE NA PODSTAWIE ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 30 KWIETNIA 2007R.(z późn. zm.) I KOMUNIKATÓW.
Egzamin maturalny ustny z języka obcego obowiązujący od roku szkolnego 2011/2012 Prezentacja przygotowana na podstawie informacji zawartych w informatorze.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
opracowała: Sławomira Suska
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
1 Pracownia Egzaminów Gimnazjalnych OKE w Krakowie.
MATURA 2011 Informacja dla zdających i ich rodziców Opracował: Jerzy Kowalski Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kamiennej Górze.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Zmiany w egzaminie maturalnym w roku szkolnym 2011/2012
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Ustny egzamin maturalny z języków obcych nowożytnych od roku 2012
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
XIII LO semestr I do r. Wystawienie przewidywanych ocen semestralnych r. Poinformowanie rodziców o przewidywanych ocenach semestralnych.
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
SESJA EGZAMINACYJNA W 2015 ROKU SPRAWDZIAN. PROGRAM SPOTKANIA Podstawy prawne sprawdzianu Terminarz dyrektora Sprawdzian w nowej formule Arkusz egzaminacyjny.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
Informator dla rodziców
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO Matura ustna.
Struktura egzaminu ustnego z języków obcych (bez określania poziomu) ZadanieCzasPunktacja Rozmowa wstępnaok. 2 minut Zadanie.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
EGZAMIN GIMNAZJALNY.
MATURA 2018.
NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
Egzamin gimnazjalny z języka obcego nowożytnego
Egzamin maturalny w 2018 roku
PROCEDURY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU GIMNAZJALNEGO
INFORMACJE O EGZAMINIE GIMNAZJALNYM DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY2017/2018
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Zapis prezentacji:

PREZENTACJA CZĘŚCI USTNEJ EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKÓW OBCYCH

STRUKTURA EGZAMINU MATURALNEGO 2012

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z 20 sierpnia 2010 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) § 57.  1. Egzamin maturalny w części pisemnej z przedmiotów obowiązkowych jest zdawany na poziomie podstawowym. 2. Dla egzaminu maturalnego w części ustnej z przedmiotów obowiązkowych nie określa się poziomu egzaminu.

PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI – poziom podstawowy JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY – poziom podstawowy MATEMATYKA – poziom podstawowy JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – poziom podstawowy CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI – nie określa się poziomu JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY – nie określa się poziomu JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ – nie określa się poziomu

JĘZYK OBCY ZDAWANY JAKO PRZEDMIOT OBOWIĄZKOWY CZĘŚĆ PISEMNA poziom podstawowy CZĘŚĆ USTNA jeden poziom

PRZEDMIOTY DODATKOWE ZDAWANE NA POZIOMIE PODSTAWOWYM LUB NA POZIOMIE ROZSZERZONYM § 57.  3. Egzamin maturalny z przedmiotów dodatkowych może być zdawany na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów, o których mowa w ust. 4-4c. (przedmiotów obowiązkowych). 4. Dla egzaminu maturalnego w części ustnej z przedmiotów dodatkowych nie określa się poziomu egzaminu.

JĘZYK OBCY WYBRANY JAKO PRZEDMIOT DODATKOWY § 57. 4c JĘZYK OBCY WYBRANY JAKO PRZEDMIOT DODATKOWY § 57.  4c. W przypadku gdy absolwent wybrał na egzaminie maturalnym w części pisemnej, jako przedmiot dodatkowy, ten sam język obcy nowożytny, który zdawał jako przedmiot obowiązkowy, zdaje ten język na poziomie rozszerzonym tylko w części pisemnej. (wcześniej zdawany już jako przedmiot obowiązkowy) CZĘŚĆ PISEMNA poziom rozszerzony CZĘŚĆ USTNA Na egzaminie ustnym z języka obcego nie określa się poziomu, dlatego uczeń zdaje go tylko raz.

JĘZYK OBCY WYBRANY JAKO PRZEDMIOT DODATKOWY (inny niż w części obowiązkowej) § 55.  2b. Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego może być zdawany w części ustnej albo w części pisemnej albo w obu tych częściach.

JĘZYK OBCY WYBRANY JAKO PRZEDMIOT DODATKOWY (inny niż w części obowiązkowej) CZĘŚĆ PISEMNA CZĘŚĆ USTNA 1 poziom podstawowy jeden poziom 2 poziom rozszerzony 3 ---------- 4 5

PISEMNY EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKÓW OBCYCH W 2012 ROKU POZOSTAJE BEZ ZMIAN

USTNY EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKÓW OBCYCH W 2012 ROKU przeprowadzany będzie tylko na jednym poziomie dla wszystkich zdających

PROCEDURY EGZAMINACYJNE ZOSTAŁY OKREŚLONE W ROZPORZĄDZENIU MINISTARA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniającym rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 156, Poz. 1046) ORAZ W INFORMATORZE O EGZAMINIE MATURALNYM Z JĘZYKA OBCEGO NOWOŻYTNEGO OD ROKU SZKOLNEGO 2011/2012 opracowanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną we współpracy z OKE w Gdańsku, Jaworznie, Krakowie, Łodzi, Łomży, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. http://www.cke.edu.pl

WAŻNE: w sali przebywa jeden zdający cały egzamin odbywa się w języku obcym (łącznie z przywitaniem i przedstawieniem się nauczycieli i zdającego; wyjątek stanowi sytuacja, gdy zdający rezygnuje z realizacji jakiegoś zadania – wtedy po polsku informujemy o niemożności powrotu do pominiętego zadania) do zdających należy zwracać się „Pan/Pani” czas na przygotowanie do odpowiedzi wliczony jest do czasu realizacji zadania 1. oraz zadania 3. (odpowiednio 0,5 i 1 minuta) nie ma dodatkowego czasu na zapoznanie się z zestawem określony został limit czasu na wykonanie każdego zadania (wymagany zegarek/stoper na stoliku) egzaminator kontroluje czas trwania egzaminu (każdego zadania) przebieg egzaminu jest ściśle określony - scenariusz dla egzaminującego zawiera gotowe pytania - zadania realizowane są kolejno - nie ma możliwości powrotu do zadania w przypadku, gdy zdający zrezygnuje z jego realizacji podczas egzaminu zabronione jest korzystanie z jakichkolwiek słowników

STRUKTURA USTNEGO EGZAMINU MATURALNEGO Z JĘZYKA OBCEGO W 2012 ROKU RODZAJ ZADANIA CZAS (ŁĄCZNIE MAX. 15 min.) ROZMOWA WSTĘPNA MAX. 2 min. ZADANIE 1. ROZMOWA Z ODGRYWANIEM ROLI MAX. 3 min. ZADANIE 2. OPIS ILUSTRACJI I ODPOWIEDZI NA 3 PYTANIA MAX. 4 min. ZADANIE 3. WYPOWIEDŹ NA PODSTAWIE MATERIAŁU STYMULUJACEGO I ODPOWIEDŹ NA 2 PYTANIA MAX. 5 min.

ROZMOWA WSTĘPNA Egzaminujący otrzymuje jeden zestaw pytań do wykorzystania podczas rozmowy wstępnej ze wszystkimi zdającymi. Nie należy zadawać zdającemu pytań pokrywających się tematycznie z zagadnieniami zawartymi w wylosowanym zestawie.

ROZMOWA WSTĘPNA Zdający losuje zestaw i przekazuje go egzaminującemu. Egzaminujący sprawdza zakres tematyczny zestawu (nagłówek) i wybiera z „banku” pytania spoza niego. Rozmowa wstępna trwa ok. 2 minut. Należy zadać zdającemu tyle pytań, ile okaże się konieczne. Nie wolno skracać czasu przeznaczonego na tę część egzaminu. Egzaminujący może zadać więcej niż jedno pytanie z tej samej kategorii, jeśli zdający udziela krótkich odpowiedzi. Zmieniając temat, egzaminujący może zasygnalizować zmianę sformułowaniem „Porozmawiajmy (teraz) o…” Nie wolno zadawać pytań spoza zestawu z wyjątkiem pytań o doprecyzowanie lub rozwinięcie odpowiedzi, np. „Dlaczego?”, „Jak?” itp. Odpowiedzi zdających w tej części nie są oceniane pod względem sprawności komunikacyjnej. Jakość językowa odpowiedzi jest brana pod uwagę w ocenie umiejętności językowych zaprezentowanych podczas całego egzaminu.

Egzaminujący: Zdający: EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA ………………………………………….. ROZMOWA WSTĘPNA – wyłącznie dla egzaminujacego WSTĘP –  2 MINUTY Egzaminujący: Dzień dobry. Nazywam się ……………………..., a to jest ……............…… (przedstawiamy drugiego egzaminatora). Czy może Pan/Pani się przedstawić? Zdający: ……………………………………………………………. Dziękuję. Proszę wybrać i przekazać nam jeden zestaw. Dziękuję. W tej części egzaminu zadam Panu/Pani kilka pytań. Czy możemy zacząć?

ZADANIE 1. ROZMOWA Z ODGRYWANIEM ROLI ZESTAW 1 ZADANIE 1. ROZMOWA Z ODGRYWANIEM ROLI ZESTAW 1 EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA ………………….……………… Wersja dla zdającego Zdrowie Podróżowanie Praca Zadanie 1.  3 MINUTY Przebywając za granicą, przeziębiłeś/-aś się i jesteś u lekarza. Poniżej podane są 4 kwestie, które musisz omówić w rozmowie z egzaminującym. objawy choroby okoliczności, w jakich się zaziębiłeś wpływ choroby na realizację najbliższych planów zalecenia i następna wizyta Rozmowę rozpoczyna egzaminujący.

ZADANIE 1. ROZMOWA Z ODGRYWANIEM ROLI Wersja dla egzaminującego Przebywając za granicą, przeziębiłeś/-aś się i jesteś u lekarza. Poniżej podane są 4 kwestie, które musisz omówić w rozmowie z egzaminującym. okoliczności, w jakich się zaziębiłeś wpływ choroby na realizację najbliższych planów objawy choroby zalecenia i następna wizyta Dodatkowe uwagi dla egzaminującego Jest Pan/Pani lekarzem, do którego zwrócił się przeziębiony pacjent. Proszę porozmawiać z nim o jego samopoczuciu i sposobach leczenia. Rozpoczyna Pan/Pani rozmowę. W zależności od tego, jak potoczy się rozmowa ze zdającym, proszę włączyć do niej wszystkie/wybrane punkty. Proszę poprosić zdającego o dokładniejsze objaśnienie jakiejś kwestii. Proszę grzecznie nie zgodzić się ze zdającym, tak, aby musiał podać kolejne argumenty lub zaproponować inne rozwiązanie. Proszę dowiedzieć się, jakie domowe sposoby leczenia stosował zdający. Proszę poinformować zdającego o konieczności pozostania w domu i dawkowaniu leków. Proszę zapytać, w jaki sposób można zapobiegać przeziębieniu. Proszę powiedzieć zdającemu, w jakich terminach można przyjść na wizytę kontrolną.

Egzaminujący przekazuje zestaw zdającemu Egzaminujący: Rozpoczniemy od zadania pierwszego. Proszę przeczytać zadanie. Ma Pan/Pani na to około 30 sekund. Po tym czasie rozpoczniemy rozmowę. Po upływie ok. 30 sekund, proszę – jeśli to konieczne – zapytać: Czy możemy zacząć? Przebywając za granicą, przeziębiłeś /-aś się i jesteś u lekarza. Poniżej podane są 4 kwestie, które musisz omówić w rozmowie z egzaminującym. wpływ choroby na realizację najbliższych planów okoliczności, w jakich się zaziębiłeś objawy choroby zalecenia i następna wizyta Dodatkowe uwagi dla egzaminującego Jest Pan/Pani lekarzem, do którego zwrócił się przeziębiony pacjent. Proszę porozmawiać z nim o jego samopoczuciu i sposobach leczenia. Rozpoczyna Pan/Pani rozmowę. W zależności od tego, jak potoczy się rozmowa ze zdającym, proszę włączyć do niej wszystkie/wybrane punkty. Proszę poprosić zdającego o dokładniejsze objaśnienie jakiejś kwestii. Proszę grzecznie nie zgodzić się ze zdającym, tak, aby musiał podać kolejne argumenty lub zaproponować inne rozwiązanie. Proszę dowiedzieć się, jakie domowe sposoby leczenia stosował zdający. Proszę poinformować zdającego o konieczności pozostania w domu i dawkowaniu leków. Proszę zapytać, w jaki sposób można zapobiegać przeziębieniu. Proszę powiedzieć zdającemu, w jakich terminach można przyjść na wizytę kontrolną. Egzaminujący: Dziękuję. Przejdźmy do zadania drugiego. (Jeżeli zdający rezygnuje z wykonania zadania, proszę w języku polskim poinformować zdającego, iż nie ma możliwości powrotu do zadania i w języku obcym powiedzieć: Przejdźmy do zadania trzeciego. Jeżeli zdający rezygnuje z wykonania zadania, należy powiedzieć: Dziękujemy. To koniec Pana/Pani egzaminu.)

ZADANIE 1. ROZMOWA Z ODGRYWANIEM ROLI Rozmowa powinna być naturalna, dlatego egzaminujący musi na bieżąco reagować na wypowiedzi zdającego, pamiętając jednocześnie o konieczności realizacji wszystkich elementów. Wskazówki („strzałki”) zawarte w zestawie dla egzaminującego to propozycje, które mogą zostać wykorzystane. Należy je modyfikować i dopasowywać do rozmowy, aby umożliwić zdającemu rozbudowanie wypowiedzi. W przypadku zdających będących na niskim poziomie zaawansowania językowego, egzaminujący powinien sam rozpoczynać realizację kolejnych wymagań („chmurek”). W przypadku zdających będących na wysokim poziomie zaawansowania językowego egzaminujący powinien inicjować realizację kolejnych „chmurek”, tak aby zdający zdążył zrealizować wszystkie elementy. Jeżeli rozmowę powinien rozpocząć zdający i tego nie robi, należy powiedzieć „Proszę zacząć”. Jeżeli zdający nadal milczy, egzaminujący rozpoczyna rozmowę. Traktujemy to jako pomoc ze strony egzaminującego.

ZADANIE 1. ROZMOWA Z ODGRYWANIEM ROLI Rozmowę można rozpocząć od realizacji dowolnego elementu („chmurki”). Jeżeli zdający nie wypowiedział się w pełni, może powrócić do każdego elementu. Egzaminujący powinien zadawać jak najwięcej pytań otwartych, aby umożliwić zdającemu rozwinięcie odpowiedzi. Zdający też mogą zadawać pytania, mogą również być do tego zachęcani. Egzaminujący przyjmuje pozycję osoby, która nie zna języka polskiego, dlatego dopytuje o znaczenie użytych słów polskich ważnych w realizacji danego elementu zadania. Traktujemy to jako pomoc ze strony egzaminującego.

ZADANIE 2. OPIS ILUSTRACJI I ODPOWIEDZI NA 3 PYTANIA ZESTAW 1 ZADANIE 2. OPIS ILUSTRACJI I ODPOWIEDZI NA 3 PYTANIA ZESTAW 1 EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA ………………….……………… Wersja dla zdającego Zdrowie Podróżowanie Praca Zadanie 2.  4 MINUTY

ZADANIE 2. OPIS ILUSTRACJI I ODPOWIEDZI NA 3 PYTANIA ZESTAW 1 ZADANIE 2. OPIS ILUSTRACJI I ODPOWIEDZI NA 3 PYTANIA ZESTAW 1 EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA ………………….……………… Wersja dla egzaminującego Egzaminujący: Proszę opisać ilustrację. Po upływie ok. 10 sekund, proszę – jeśli to konieczne – powiedzieć: Proszę zacząć.  ~ 1 minuta Egzaminujący: Dziękuję. Zadam teraz Panu/Pani 3 pytania. Pytania dla egzaminującego: 1. Jak Pana/Pani zdaniem czują się ci mężczyźni? Dlaczego Pan/Pani tak sądzi? 2. Jakie są pozytywne strony podróży samochodem? Dlaczego Pan/Pani tak myśli? 3. Proszę opowiedzieć o jakiejś przygodzie, która zdarzyła się Panu/Pani lub komuś z Pana/Pani znajomych w trakcie podróży.  ~ 3minuty Egzaminujący: Dziękuję. Przejdźmy do zadania trzeciego. Jeżeli zdający rezygnuje z wykonania zadania: Dziękujemy. To koniec Pana/Pani egzaminu.

W ZADANIU 2. Jeżeli zdający, opisując ilustrację, odpowiedział wyczerpująco na któreś z 3 pytań, zalicza się odpowiedź jako zrealizowany w pełni element. Należy wówczas w języku obcym powiedzieć: „Zadam Pani/Panu tylko dwa pytania, ponieważ na jedno odpowiedział już Pan/odpowiedziała już Pani, opisując ilustrację”.

ZADANIE 3. WYPOWIEDŹ NA PODSTAWIE MATERIAŁU STYMULUJĄCEGO I ODPOWIEDŹ NA 2 PYTANIA ZESTAW 1 EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA ………………….……………… Wersja dla zdającego Zdrowie Podróżowanie Praca Zadanie 3  5 MINUT Popatrz na Zdjęcie 1, Zdjęcie 2 i Zdjęcie 3. Chcesz wyjechać do ………..….... do pracy w wakacje. Przedłożono Ci trzy oferty pracy. Wybierz ofertę, która będzie dla Ciebie najodpowiedniejsza, uzasadnij swój wybór. Uzasadnij, dlaczego odrzucasz pozostałe oferty. Zdjęcie 1 Zdjęcie 2 Zdjęcie 3

ZADANIE 3. WYPOWIEDŹ NA PODSTAWIE MATERIAŁU STYMULUJĄCEGO I ODPOWIEDŹ NA 2 PYTANIA ZESTAW 1 EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA ………………….……………… Wersja dla egzaminującego Egzaminujący: Proszę przeczytać zadanie i zastanowić się nad tym, co chciałby Pan/chciałaby Pani na ten temat powiedzieć. Ma Pan/Pani na to około jednej minuty. Egzaminujący: Po upływie ok. 1 minuty, proszę – jeśli to konieczne – powiedzieć: Proszę zacząć. 2 minuty Egzaminujący: Dziękuję. Zadam teraz Panu/Pani 2 pytania.  ~ 2 minuty Pytania dla egzaminującego: Proszę zadać zdającemu dwa spośród poniższych pytań. Co Pan/Pani sądzi na temat wyjazdów do pracy za granicę? Czy studenci powinni pracować? Dlaczego? Czy praca powinna być jedynie źródłem dochodu, czy również źródłem satysfakcji? Dlaczego? Jaki zawód chciałby Pan/chciałaby Pani wykonywać w przyszłości. Dlaczego? Egzaminujący: Dziękuję. To wszystko. Egzamin dobiegł końca. Popatrz na Zdjęcie 1, Zdjęcie 2 i Zdjęcie 3. Chcesz wyjechać do ………….... do pracy w wakacje. Przedłożono Ci trzy oferty pracy. Wybierz ofertę, która będzie dla Ciebie najodpowiedniejsza, uzasadnij swój wybór. Uzasadnij, dlaczego odrzucasz pozostałe oferty.

W ZADANIU 3. Nie wolno bezpośrednio zadawać pytania naprowadzającego zdającego na wykonanie drugiego elementu zadania (uzasadnienie odrzucenia). Można jedynie zapytać „Czy chciałby Pan/ chciałaby Pani dodać coś jeszcze?”.

ZADANIE 2. i ZADANIE 3. Nie wolno zadawać dodatkowych pytań za wyjątkiem „Czy rozumie Pan/Pani pytanie”, „Czy to już wszystko?” (w języku obcym). JEŻELI ZDAJĄCY NIE REALIZUJE WYMAGANEGO ELEMENTU ZADANIA, NALEŻY: - zadać pytanie „Czy chciałby Pan/chciałaby Pani dodać coś jeszcze?”, - jeżeli zdający odpowie „nie”, zakończyć realizację zadania, - jeżeli zdający nie odpowiada nic, zapytać „Czy to już wszystko?” i w przypadku braku odpowiedzi uznać zadanie za zakończone. JEŻELI ZDAJĄCY ODPOWIADA NA KTÓREŚ Z PYTAŃ „NIE ROZUMIEM”, NALEŻY: - przeczytać ponownie pytanie oraz zapytać „Czy już jest jasne?”, - w przypadku odpowiedzi „nie”, przeformułować pytanie. JEŻELI ZDAJĄCY ODPOWIADA NA KTÓREŚ Z PYTAŃ „NIE WIEM”, NALEŻY: - zapytać „Czy rozumie Pan/Pani pytanie?”, - jeżeli zdający odpowie „nie”, przeformułować pytanie, - jeżeli zdający odpowie „tak”, odczekać kilka sekund, zachęcić zdającego do odpowiedzi, jeżeli dalej nie reaguje - powiedzieć „dziękuję” i przejść do następnego pytania. Jeżeli zdający w pełni zrealizował element zadania i kontynuuje wypowiedź na ten sam temat, egzaminujący może ją przerwać.

KRYTERIA OCENIANIA EGZAMINU USTNEGO MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA JĘZYK WYPOWIEDZI ROZMOWA WSTĘPNA ---------- 4 pkt. – zakres struktur leksykalno-gramatycznych 4 pkt. – poprawność struktur leksykalno-gramatycznych 2 pkt. – wymowa 2 pkt. – płynność wypowiedzi ZADANIE 1. 6 pkt. ZADANIE 2. ZADANIE 3. Razem: 18 pkt. 12 pkt. 30 pkt. (100%)

JEŻELI ZDAJĄCY PRZYSTĄPIŁ DO REALIZACJI DWÓCH ZADAŃ MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA JĘZYK WYPOWIEDZI ROZMOWA WSTĘPNA ---------- 2 pkt. – zakres struktur leksykalno-gramatycznych 2 pkt. – poprawność struktur leksykalno-gramatycznych 2 pkt. – wymowa 2 pkt. – płynność wypowiedzi ZADANIE 1. 6 pkt. ZADANIE 2. ZADANIE 3. Razem: 12 pkt. 8 pkt. 20 pkt. (ok. 67%)

JEŻELI ZDAJĄCY PRZYSTĄPIŁ DO REALIZACJI TYLKO JEDNEGO ZADANIA MAKSYMALNA LICZBA PUNKTÓW SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA JĘZYK WYPOWIEDZI ROZMOWA WSTĘPNA ---------- 1 pkt. – zakres struktur leksykalno-gramatycznych 1 pkt. – poprawność struktur leksykalno-gramatycznych 1 pkt. – wymowa 1 pkt. – płynność wypowiedzi ZADANIE 1. 6 pkt. ZADANIE 2. ZADANIE 3. Razem: 4 pkt. 10 pkt. (ok. 33%)

SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA REALIZACJA ELEMENTÓW ZADANIA ADEKWATNOŚĆ WYPOWIEDZI / POMOC EGZAMINUJĄCEGO

W KAŻDYM ZADANIU ZNAJDUJĄ SIĘ CZTERY ELEMENTY KLUCZOWE, KTÓRYCH STOPIEŃ REALIZACJI WPŁYWA NA OCENĘ SPRAWNOŚCI KOMUNIKACYJNEJ ZDAJĄCEGO. ZADANIE 1. – 4 kwestie do omówienia („chmurki”) ZADANIE 2. – opis ilustracji + 3 pytania ZADANIE 3. – uzasadnienie wyboru + uzasadnienie odrzucenia + 2 pytania

REALIZACJĘ KAŻDEGO Z CZTERECH ELEMENTÓW NALEŻY OCENIAĆ DWUSTOPNIOWO – OKREŚLAJĄC: CZY ZDAJĄCY ODNIÓSŁ SIĘ DO DANEGO ZAGADNIENIA, CZY ZDAJĄCY ROZWINĄŁ JE W ZADOWALAJĄCYM STOPNIU.

Ile elementów rozwinął? W OCENIE SPRAWNOŚCI KOMUNIKACYJNEJ BIERZE SIĘ POD UWAGĘ DO ILU ELEMENTÓW Z POLECENIA ZDAJĄCY ODNIÓSŁ SIĘ ORAZ ILE Z TYCH ELEMENTÓW ROZWINĄŁ W ZADOWALAJĄCYM STOPNIU. Do ilu elementów zdający się odniósł? Ile elementów rozwinął? 4 3 2 1 6 pkt. 5 pkt. 4 pkt. 3 pkt. 2 pkt. 1 pkt. 0 pkt. Informator o egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku szkolnego 2011/2012 opracowany przez CKE

SPRAWNOŚĆ KOMUNIKACYJNA REALIZACJA ELEMENTÓW ZADANIA ADEKWATNOŚĆ WYPOWIEDZI / POMOC EGZAMINUJĄCEGO

ADEKWATNOŚĆ ODPOWIEDZI Kryterium adekwatności obowiązuje wyłącznie w zadaniu 1. W zadaniach 2. i 3. udzielenie odpowiedzi nieadekwatnej do zadanego pytania automatycznie skutkuje uznaniem elementu zadania za niezrealizowany.

CO ROZUMIEMY JAKO POMOC EGZAMINUJĄCEGO? konieczność uproszczenia językowego (zadania 1.–3.) negocjację znaczenia (zadanie 1.) w celu utrzymania komunikacji. W zadaniu 1. dopuszcza się pewien margines tolerancji pomocy ze strony egzaminującego bez konieczności odejmowania punktów. W zadaniu 2. i 3. postępujemy zgodnie z tabelą. zadanie minus 1 pkt. minus 2 pkt. 2. Przeformułowanie jednego lub dwóch pytań Przeformułowanie wszystkich trzech pytań 3. Przeformułowanie jednego pytania Przeformułowanie dwóch pytań Jeżeli po przeformułowaniu pytania zdający nadal nie udziela na nie odpowiedzi, przyznajemy zero punktów - nie odejmujemy punktów za pomoc.

UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWE zakres struktur leksykalno- -gramatycznych poprawność struktur leksykalno- -gramatycznych wymowa płynność wypowiedzi

ZAKRES STRUKTUR LEKSYKALNO-GRAMATYCZNYCH 4 pkt. szeroki zakres struktur leksykalno-gramatycznych; zdający swobodnie wypowiada się na tematy proste i złożone, formułując wypowiedź na tematy złożone rzadko stosuje słowa oraz struktury o wysokim stopniu pospolitości, takie jak miły, interesujący, fajny 3 pkt. zadowalający zakres struktur leksykalno-gramatycznych; zdający swobodnie wypowiada się na tematy proste i złożone, formułując wypowiedź na tematy złożone stosuje jednak głównie słowa oraz struktury o wysokim stopniu pospolitości, takie jak miły, interesujący, fajny 2 pkt. ograniczony zakres struktur leksykalno-gramatycznych; zdający dość swobodnie wypowiada się na tematy proste, tematy bardziej złożone sprawiają mu kłopoty 1 pkt. bardzo ograniczony zakres struktur leksykalno-gramatycznych; zdający ma kłopoty z wypowiadaniem się na tematy proste 0 pkt. brak wypowiedzi lub wypowiedź zupełnie niekomunikatywna; zdający nie jest w stanie wypowiedzieć się nawet na tematy bardzo proste

POPRAWNOŚĆ STRUKTUR LEKSYKALNO-GRAMATYCZNYCH 4 pkt. sporadyczne błędy leksykalne i gramatyczne niezakłócające komunikacji 3 pkt. dość liczne błędy leksykalne i gramatyczne niezakłócające komunikacji lub czasami zakłócające komunikację 2 pkt. liczne błędy leksykalne i gramatyczne często zakłócające komunikację 1 pkt. bardzo liczne błędy leksykalne i gramatyczne w znacznym stopniu zakłócające komunikację 0 pkt. brak wypowiedzi lub wypowiedź całkowicie niekomunikatywna

WYMOWA W ocenie wymowy bierze się pod uwagę błędy w wymowie dźwięków i/lub akcentowaniu i/lub intonacji oraz ich wpływ na komunikatywność wypowiedzi. 2 pkt. brak błędów w wymowie lub błędy w wymowie nie zakłócają komunikacji 1 pkt. błędy w wymowie czasem zakłócają komunikację 0 pkt. - błędy w wymowie bardzo często zakłócają komunikację lub uniemożliwiają zrozumienie komunikatu; brak wypowiedzi lub wypowiedź zupełnie niekomunikatywna

PŁYNNOŚĆ WYPOWIEDZI 2 pkt. 1 pkt. 0 pkt. w wypowiedzi nie występują pauzy lub występują pauzy, które czasem są nienaturalne, jednak nie zakłócają odbioru komunikatu 1 pkt. pauzy w wypowiedzi występują często i są nienaturalne, zakłócają czasami odbiór komunikatu 0 pkt. - pauzy w wypowiedzi występują często i są nienaturalne, zakłócają czasami odbiór komunikatu - brak wypowiedzi lub wypowiedź zupełnie niekomunikatywna

UWAGA! Jeżeli zdającemu przyznano 0 punktów za sprawność komunikacyjną, wówczas przyznajemy również 0 punktów za umiejętności językowe. Jeżeli zdającemu przyznano 0 punktów za zakres struktur leksykalno-gramatycznych, wówczas przyznajemy również 0 punktów za poprawność struktur leksykalno-gramatycznych. Błędy wynikłe z winy egzaminującego należy zawsze rozpatrywać na korzyść zdającego. Wystąpienie takiego błędu należy odnotować w protokole indywidualnym.

Prawda czy fałsz? TAK NIE 1. Dla egzaminu maturalnego z języka obcego w części ustnej nie określa się poziomu. 2. Podczas egzaminu w sali może przebywać dwóch zdających. 3. Zdający ma 5 minut na zapoznanie się z zestawem i przygotowanie do odpowiedzi. 4. Przebieg egzaminu jest ściśle określony, zadania należy wykonywać kolejno. 5. Egzamin ustny w całości odbywa się w języku obcym. 6. Rozmowa wstępna nie podlega ocenie w żadnym kryterium. 7. W zestawie dla egzaminującego znajduje się dokładny scenariusz rozmowy z zadania 1. 8. Zadanie 1. nie może być zrealizowane w formie monologu. 9. W zadaniu 2. po opisie ilustracji należy zadać zdającemu dwa wybrane z zestawu pytania. 10. W zadaniu 3. wymaga się od zdającego opisu materiału ikonograficznego.

Prawda czy fałsz? TAK NIE 11. W zadaniu 3. należy zadać zdającemu dwa wybrane z zestawu pytania. 12. Powtórzenie pytania w zadaniach 2. i 3. w pierwotnym brzmieniu traktuje się jako pomoc. 13. Przeformułowanie pytań w zadaniach 2. i 3. jest traktowane jako pomoc. 14. W przypadku niezrealizowania wszystkich zadań zdający może uzyskać maksimum punktów za język wypowiedzi. 15. Za egzamin ustny z języka obcego nowożytnego zdający może uzyskać maksymalnie 30 punktów.

Prawda czy fałsz? TAK NIE 1. Dla egzaminu maturalnego z języka obcego w części ustnej nie określa się poziomu.  2. Podczas egzaminu w sali może przebywać dwóch zdających. 3. Zdający ma 5 minut na zapoznanie się z zestawem i przygotowanie do odpowiedzi. 4. Przebieg egzaminu jest ściśle określony, zadania należy wykonywać kolejno. 5. Egzamin ustny w całości odbywa się w języku obcym. 6. Rozmowa wstępna nie podlega ocenie w żadnym kryterium. 7. W zestawie dla egzaminującego znajduje się dokładny scenariusz rozmowy z zadania 1. 8. Zadanie 1. nie może być zrealizowane w formie monologu. 9. W zadaniu 2. po opisie ilustracji należy zadać zdającemu dwa wybrane z zestawu pytania. 10. W zadaniu 3. wymaga się od zdającego opisu materiału ikonograficznego.

Prawda czy fałsz? TAK NIE 11. W zadaniu 3. należy zadać zdającemu dwa wybrane z zestawu pytania.  12. Powtórzenie pytania w zadaniach 2. i 3. w pierwotnym brzmieniu traktuje się jako pomoc. 13. Przeformułowanie pytań w zadaniach 2. i 3. jest traktowane jako pomoc. 14. W przypadku niezrealizowania wszystkich zadań zdający może uzyskać maksimum punktów za język wypowiedzi. 15. Za egzamin ustny z języka obcego nowożytnego zdający może uzyskać maksymalnie 30 punktów.