PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Egzamin maturalny w roku Egzamin maturalny jest formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego i sprawdza wiadomości oraz umiejętności, które są określone.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Zebranie rodziców uczniów klas szóstych szkół podstawowych 13 kwietnia 2012 r.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Egzamin gimnazjalny 2014 Zasady i informacje.
Dyrektor szkoły powierza kierownikom zespołów przedmiotowych opracowanie listy tematów projektów edukacyjnych (po 5 z każdego przedmiotu) do 30 kwietnia.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Projekt edukacyjny w gimnazjum. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010r. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ Gimnazjum nr 26 w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 4 im. ks. prof. Józefa Tischnera

CZĘŚĆ I PODSTAWY PRAWNE

Podstawa prawna realizacji projektu edukacyjnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (zwane potocznie podstawą programową). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Podstawa prawna realizacji projektu edukacyjnego Zalecenia i sposoby realizacji wymagań do poszczególnych przedmiotów zawarte w nowej Podstawie Programowej mówią o zdobywaniu wiedzy przez uczniów poprzez: własną aktywność, doświadczenie, eksperymentowanie, obserwowanie, odkrywanie, samodzielne rozwiązywanie problemów znanych z codziennego życia.

Podstawa prawna realizacji projektu edukacyjnego W rozporządzeniu MEN znalazły się następujące zapisy: „§ 21a. 1. Uczniowie gimnazjum biorą udział w realizacji projektu edukacyjnego. 2. Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod. 3. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści.

Podstawa prawna realizacji projektu edukacyjnego 4. Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i obejmuje następujące działania: 1) wybranie tematu projektu edukacyjnego; 2) określenie celów projektu edukacyjnego i zaplanowanie etapów jego realizacji; 3) wykonanie zaplanowanych działań; 4) publiczne przedstawienie rezultatów projektu edukacyjnego.

Podstawa prawna realizacji projektu edukacyjnego 5. Szczegółowe warunki realizacji projektu edukacyjnego określa dyrektor gimnazjum w porozumieniu z radą pedagogiczną. 6. Kryteria oceniania zachowania ucznia gimnazjum zawarte w ocenianiu wewnątrzszkolnym uwzględniają udział ucznia w realizacji projektu edukacyjnego. 7. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego w terminie do dnia 22 września, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego. 8. Informacje o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego oraz temat projektu edukacyjnego wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.

CZĘŚĆ II SZKOLNE REGULACJE DOTYCZĄCE ORGANIZACJI, REALIZACJI I OCENY PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH

Dokumenty regulujące organizację, realizację i ocenę projektów edukacyjnych w ZSO 4 STATUT Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4, im. ks. prof. Józefa Tischnera w Poznaniu. REGULAMIN Projektów Edukacyjnych w Gimnazjum nr 26 (integralny element statutu). WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA UCZNIÓW  Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 4 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Poznaniu (integralny element Statutu).

CZĘŚĆ III METODA PROJEKTÓW

Czym jest projekt edukacyjny? Projekt edukacyjny jest metodą nauczania, kształtującą wiele umiejętności oraz integrującą wiedzę z różnych przedmiotów. W metodzie projektu uczniowie zdobywają wiedzę poprzez: samodzielne formułowanie problemu, samodzielne planowanie jego rozwiązania, samodzielne rozwiązanie. Nauczyciel pełni rolę koordynatora i doradcy.

Czym jest projekt edukacyjny? Praca metodą projektów kształtuje umiejętności: komunikacji i współpracy w zespole, formułowania problemów, planowania i organizacji pracy, korzystania z różnych źródeł informacji, formułowania poglądów i opinii, dyskusji i poszukiwania kompromisów, prezentacji efektów pracy własnej i grupowej, dokonywania samooceny.

„Dobry projekt to taki, który pogłębia szkolną edukację i jest powiązany z programem, a zarazem odpowiada zainteresowaniom uczniów i wiąże sensowną działalność praktyczną z pracą umysłową.”  G. Czetwertyńska

WARUNKI REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO W GIMNAZJUM NR 26 CZĘŚĆ IV WARUNKI REALIZACJI PROJEKTU EDUKACYJNEGO W GIMNAZJUM NR 26 W ROKU SZKOLNYM 2013/2014

Szkolny zespół do spraw organizacji projektu edukacyjnego Zadaniem zespołu jest udzielenie wsparcia nauczycielom zaangażowanym w realizację projektów edukacyjnych i monitorowanie ich przebiegu w szkole. W skład szkolnego zespołu do spraw organizacji projektu edukacyjnego wchodzą: wicedyrektor szkoły ds. Gimnazjum – Barbara Gąsiorowska, szkolny koordynator projektów edukacyjnych – Joanna Gorzejewska wychowawcy klas drugich, opiekunowie projektów, bibliotekarki, opiekun Kawiarenki internetowej – Paweł Wietrzykowski

Tworzenie uczniowskich zespołów projektowych Tworzenie klasowych zespołów projektowych odbywa się z pomocą wychowawcy, w terminie do 19.10. br. W każdej klasie powstanie ok. 7 lub 8 zespołów projektowych. Liczebność zespołu projektowego przewiduje się na 3-4 osoby ( w szczególnych przypadkach 5) – w małej grupie uczniom będzie łatwiej spontanicznie i względnie równomiernie podzielić się zadaniami, co pozwoli wykorzystać mocne strony każdego z uczestników projektu.

Lista zakresów i tematów projektów edukacyjnych Wychowawca klasy dysponuje listą tematów projektów edukacyjnych z przeznaczeniem dla konkretnej klasy. Lista zawiera tematy z następujących przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, elementy informatyki, chemia, biologia, fizyka, geografia, zajęcia plastyczno- muzyczne religia wychowanie fizyczne

Wybór tematów projektów edukacyjnych Wyboru tematu projektu edukacyjnego dokonuje się po utworzeniu klasowych zespołów projektowych, do 26.10.br. Każdy zespół dokonuje wyboru jednego tematu projektowego. Dany temat może realizować tylko jeden zespół. Mając na celu wszechstronny rozwój uczniów, niezależnie od „profilu”, klasowe zespoły projektowe realizują projekty edukacyjne przynajmniej z pięciu spośród dwunastu przedmiotów, które uczniowie mają do dyspozycji. Po dokonaniu wyboru tematu projektu edukacyjnego nie przewiduje się jego zmiany.

Realizacja projektu edukacyjnego Praca uczniów nad realizacją projektu edukacyjnego odbywa się poza lekcjami. Dla każdego tematu został określony termin i czas realizacji projektu (intensywna praca uczniów nad projektem nie powinna trwać dłużej niż 3 miesiące; w roku szkolnym 2013/2014 uczniowie będą realizować projekty w semestrze zimowym - do 31.01.2014). Główna faza realizacji projektu będzie wspomagana przez opiekuna projektu i innych nauczycieli w formie konsultacji. Zespół uczniów powinien spotykać się z opiekunem nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.

Etapy pracy metodą projektu Zainicjowanie projektu - wprowadzenie uczniów w tematykę projektu przez opiekuna. Przedyskutowanie pomysłów - określenie przez uczniów problemu do rozwiązania. Ustalenie zakresu działań: ustalenie formy realizacji projektu (np. prezentacja multimedialna, plakat, broszura, gazetka, model, film, inscenizacja, wystawa itp.), wybór narzędzi pomocnych w realizacji danego projektu edukacyjnego. Opracowanie planu projektu: ustalenie zasad współpracy w zespole, nazwanie działań i określenie ich efektu, przypisanie osób do konkretnych działań, stworzenie harmonogramu działań.

Etapy pracy metodą projektu Realizacja projektu: realizacja działań zgodnie z harmonogramem, monitoring projektu – konsultacje z opiekunem i innymi nauczycielami, dokumentowanie przebiegu prac nad projektem w formie karty działań i teczki projektu (zbierane przez uczniów materiały i przedmioty, związane z projektem). Przygotowanie prezentacji wyników. Prezentacja wyników projektu edukacyjnego.

Ocena projektów edukacyjnych Temat projektu oraz ocenę opisową uzyskaną przez ucznia za wkład pracy w realizację tego projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum. Kryteria oceniania zachowania ucznia zawarte w WSO uwzględniają jego udział w projekcie . Oceny projektu dokonuje szkolna komisja, składająca się z: opiekuna projektu, nauczyciela przedmiotu, z którego realizowany był dany projekt, wychowawcy, szkolnego koordynatora ds. projektów edukacyjnych.

Ocena projektów edukacyjnych Maksymalna liczba punktów przyznana przez komisję za projekt wynosi 15. Ocena wynika z następujących elementów : oceny efektu końcowego (wytworu): 5 pkt, wkładu ucznia w realizację projektu: 5 pkt, oceny prezentacji: 5 pkt.

Kryteria oceny projektów edukacyjnych Powołana komisja będzie dokonywać oceny projektów wg następujących kryteriów: Ocena efektu końcowego (wytworu) , a w szczególności: zgodność z tematem projektu, dobór narzędzi i metod, zawartość merytoryczna, treść / trafność dowodów i badań, stopień wykorzystania materiałów źródłowych, oryginalność, kompozycja i poprawność językowa, estetyka i staranność.

Kryteria oceny projektów edukacyjnych 2) Wkład ucznia w realizację projektu, a w szczególności: zaangażowanie ucznia, umiejętność pracy w grupie, udział w praktycznym wykonaniu , wielkość zadań, stopień trudności zadań, terminowość wykonania przydzielonych zadań, poprawność wykonania indywidualnie przydzielonych zadań, udział w prezentacji.

Kryteria oceny projektów edukacyjnych Ocena prezentacji, a w szczególności: poprawność merytoryczna i językowa, słownictwo specjalistyczne, efekt artystyczny, atrakcyjność, estetyka, stopień zainteresowania odbiorów, poprawność udzielanych wyjaśnień , odpowiedzi odbiorcom.

Publiczna prezentacja rezultatów projektów edukacyjnych Publiczna prezentacja rezultatów projektów edukacyjnych, realizowanych w roku szkolnym 2013/2014, odbędzie się na końcu roku szkolnego 2013/2014 Publiczne przedstawienie efektów projektu może, ale nie musi być wydarzeniem ogólnoszkolnym. Na prezentację wyników projektów mogą zostać zaproszeni goście.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ