Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w świetle zasad konkursu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Projekty innowacyjne testujące (PIT) w PO KL - specyfika
Idea projektów innowacyjnych
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Konkurs Nr I/POKL/INN-P.VI/2011 – projekty innowacyjne testujące Bartosz Szurmiński Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji Wojewódzki Urząd Pracy.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Szczegółowe kryteria wyboru projektów w ramach planowanych konkursów dla Działania 9.2 PO KL w 2012 roku 08 lutego 2012r. Człowiek – najlepsza inwestycja.
Specyfika projektów innowacyjnych PO KL
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Założenia działalności Krajowej Instytucji Wspomagającej PO KL na lata Beata Puszczewicz Fundacja Fundusz Współpracy.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
1 E.1 Projekty współpracy ponadnarodowej wdrażane w trybie konkursowym - Poddziałanie Numer konkursu: E.1.1 Planowany termin ogłoszenia konkursu:
Program Comenius Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Europejska Baza Produktów (European Shared Treasure)
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Kierunki realizacji Programu Operacyjny Kapitał Ludzki w latach pierwsze doświadczenia.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Sposoby poszukiwania zagranicznych parterów. - Możliwości jakie stwarzają ponadnarodowe partnerstwa. - Praktyczne informacje. - Sposoby poszukiwania partnerów.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Olsztyn, 24 września 2010 r. Spotkanie informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 PO KL Kamil Dobrenko Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Małgorzata Falkowska Wojewódzki Urząd Pracy w.
1 Olsztyn, 24 września 2010 r. Spotkanie informacyjne dotyczące Konkursów w ramach Priorytetu VIII PO KL PROJEKTY INNOWACYJNE Kamil Dobrenko Spotkanie.
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursu w ramach Priorytetu VIII PO KL (projekty innowacyjne testujące) Spotkanie Informacyjne współfinansowane przez.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Model firmy społecznej i możliwości legislacyjne związane z tym narzędziem aktywizacji zawodowej w kontekście Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
SPOTKANIE INFORMACYJNO - PROMOCYJNE DOTYCZĄCE PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH I WSPÓŁPRACY PONADNARODOWEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI Opole 14.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Olsztyn, 8 kwiecień 2011 r. Projekty innowacyjne w PO KL – specyfika.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
L IFE COACHING – WSPARCIE MŁODZIEŻY ZAGROŻONEJ WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM Jachranka, wrzesień 2012.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Rozwiązania innowacyjne i współpracy ponadnarodowej - źródła informacji Krajowa Instytucja Wspomagająca Centrum Projektów Europejskich Warszawa, 2014r.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Priorytet VI Poddziałanie Temat: Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie.
Gdańsk, Podsumowanie z prac Regionalnej Sieci Tematycznej dla Województwa Pomorskiego w II półroczu 2014 roku w odniesieniu do wdrażania projektów.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.4/11 Szczecin, 12 lipca 2011 r. Spotkanie współfinansowane ze.
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Regionalna Sieć Tematyczna Województwa Warmińsko - Mazurskiego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Równościowe zarządzanie projektem
Zapis prezentacji:

Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w świetle zasad konkursu Człowiek – najlepsza inwestycja Projekty innowacyjne Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w świetle zasad konkursu nr 8/POKL/9/D.1.1/2011 Olsztyn, 22 lipca 2011 Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dokumenty (1) Określone w dokumentacji konkursowej dla danego konkursu http://efs.warmia.mazury.pl/index.php?id=502 Uwaga: udział w spotkaniu nie gwarantuje zapoznania się ze wszystkimi, szczegółowymi zasadami udziału w konkursie i nie zwalnia od obowiązku zapoznania się z treścią dokumentacji konkursowej Dla projektów innowacyjnych obowiązują wszystkie dokumenty obowiązujące w PO KL http://www.efs.gov.pl/Dokumenty/Strony/Dokumenty.aspx

Dokumenty (2) Projekty innowacyjne. Poradnik dla projektodawców projektów innowacyjnych PO KL Projekty współpracy ponadnarodowej. Podręcznik dla projektodawców PO KL – dla projektów innowacyjnych z komponentem ponadnarodowym Poradnik dla oceniających projekty innowacyjne, projekty innowacyjne z komponentem ponadnarodowym oraz projekty ponadnarodowe POKL Poradnik dotyczący upowszechniania i mainstreamingu w projektach innowacyjnych PO KL Empowerment w projektach innowacyjnych Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki www.kiw-pokl.org.pl

Projekty innowacyjne testujące Przedmiot konkursu Przedmiotem konkursu są Projekty innowacyjne testujące mają na celu wypracowanie, upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki nowych rozwiązań

Charakterystyka projektów innowacyjnych Związana z projektem: Innowacyjność Grupy docelowe i ich angażowanie Produkt finalny Etapowość realizacji Upowszechnianie i włączanie do polityki Związana z zasadami aplikowania i oceny projektów: Wniosek o dofinansowanie Kryteria oceny (horyzontalne, szczegółowe i ogólne merytoryczne) 5

Część I Charakterystyka projektów innowacyjnych

Projekt innowacyjny (1) Podejście innowacyjne w PO KL to: nastawienie na wsparcie nowych, nietypowych grup na rynku pracy oraz rozwiązanie problemu, który do tej pory nie był przedmiotem polityki państwa wykorzystanie nowych instrumentów w rozwiązywaniu dotychczasowych problemów na rynku pracy, w tym adaptacja rozwiązań sprawdzonych w innych krajach, regionach, kontekstach (np. w stosunku do innej grupy docelowej), rozwój, modyfikacja dotychczas stosowanych instrumentów w celu zwiększenia ich adekwatności, skuteczności i efektywności

Projekt innowacyjny (2) Celem projektu innowacyjnego jest poszukiwanie nowych, lepszych, efektywniejszych sposobów rozwiązywania problemów mieszczących się w obszarach wsparcia EFS

Projekt innowacyjny (3) poszukuje nowych sposobów rozwiązywania problemów jest nastawiony na badanie i rozwój oraz (lub) upowszechnianie i włączanie do praktyki konkretnych produktów, służących rozwiązaniu problemów grup docelowych, a nie wprost na rozwiązanie tych problemów nie służy rozwiązywaniu problemów grup docelowych, co rozwiązywaniu problemów wynikających z braku właściwych instrumentów wspierania grup docelowych

Innowacyjność (1) Związana z konkretnym obszarem, miejscem i czasem, stąd niemożliwe jest podanie jej uniwersalnej definicji, zwłaszcza dla tak szerokiego obszaru jak obszar wsparcia EFS Z tego powodu nie można mówić o przejrzystej i jednoznacznej definicji innowacyjności w oderwaniu od kontekstu konkretnego problemu, obszaru, także geograficznego, konkretnych grup docelowych, konkretnego czasu

Innowacyjność (2) Innowacyjność w danym projekcie: wynika z charakteru i ze specyfiki Tematu dla projektów innowacyjnych Dla omawianego konkursu: Nowe modele doradztwa edukacyjnego / zawodowego ukierunkowanego na rozwijanie kompetencji ogólnych (kluczowych) i zawodowych

Wymiary innowacyjności (1) Wymiar grupy docelowej – nastawienie na wspieranie nowych, nietypowych grup, nie korzystających wcześniej z pomocy Wymiar problemu – rozwiązanie problemu, który do tej pory nie był w wystarczającym stopniu uwzględniony w polityce państwa Wymiar formy wsparcia – wykorzystanie nowych instrumentów w rozwiązywaniu dotychczasowych problemów, możliwość adaptowania rozwiązań sprawdzonych w innych krajach, regionach czy też w innych kontekstach

Wymiary innowacyjności (2) Projekt innowacyjny może: zakładać nowatorskie metody działania (w. formy wsparcia) wobec nowych grup (w. grupy docelowej) być skierowany do grup pomijanych lub wykluczanych (w. grupy docelowej) oferując modyfikację znanych metod (w. formy wsparcia) proponować znane, sprawdzone metody wobec innych grup niż te, które dotychczas były objęte daną metodą (w. formy wsparcia ale też w. grupy docelowej) dotyczyć problemu już rozpoznanego, z niewystarczającymi, nieskutecznymi narzędziami interwencji (w. problemu) i oferować nowatorskie metody rozwiązania (w. formy wsparcia)

Wymiary innowacyjności (3) Granica między wymiarami innowacyjności może być płynna, umowna, dyskusyjna Wymiary się przenikają, trudno o doskonałe i wyraźne ich rozdzielenie, wręcz przeciwnie – one w naturalny sposób stanowią swoje dopełnienie. Jednak jeden z nich musi być podstawowy, wiodący. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko, że projekt nie odniesie sukcesu, a produkt finalny nie będzie trafiał w żadne potrzeby

Grupy docelowe (1) Grupa docelowa – osoby, grupy , środowiska, które wymagają wypracowania nowych rozwiązań czy podejść, dzieli się na: Użytkowników – to ci, którzy otrzymują do rąk nowe metody działania, nowe technologie, nowe narzędzia Odbiorców – to ci, których problemy będą mogły być skutecznie rozwiązane dzięki nowej metodzie 15

Grupy docelowe (2) Odbiorcy: Uczniowie II i III klas gimnazjum (szczegółowe kryterium dostępu w konkursie nr 8/POKL/9/D.1.1/2011 ) Użytkownicy (Priorytet IX): Szkoły, placówki oświatowe i ich organy prowadzące Nauczyciele i pracownicy dydaktyczni szkół i placówek oświatowych, instruktorzy praktycznej nauki zawodu, Kadra zarządzająca oświatą w szkołach i placówkach oświatowych i ich organach prowadzących Partnerzy społeczno – gospodarczy Pracodawcy 16

Włączanie grup docelowych Włączać grupy docelowe można w: zarządzanie (udział w pracach ciał doradczych, sterujących, grupach roboczych itp.) pogłębioną diagnozę (udział w grupach focusowych, jako odbiorcy działań diagnostycznych, konsultacje wniosków, ocena raportów, recenzja opracowań) opracowanie produktu finalnego (konsultacje, recenzje) opracowanie strategii wdrażania (opiniowanie, udział w spotkaniach roboczych, dyskusjach) testowanie walidację (udział w pracach ST, opiniowanie produktu) upowszechnianie i włączanie do polityki (udział w konferencjach, spotkaniach, informowanie, prezentowanie, udział w działaniach promocyjnych)

Produkt finalny Produkt, w przypadku projektów innowacyjnych jest rozumiany jako model/narzędzie/instrument Produkt to nowe rozwiązanie problemów, nowe podejście do rozwiązania problemów, nowe metody postępowania, nowe formy i treści działania/nauczania Wypracowany produkt projektu może być innowacyjny w skali europejskiej, krajowej, regionalnej lub lokalnej, choć ta jest najmniej pożądana Produkty: pośrednie lub/i kilka równoległych produktów finalnych w ramach jednego projektu Wstępna wersja produktu finalnego to pełny produkt finalny, gotowy do testowania, a więc przed ostatecznymi poprawkami, jednak w pełni opracowany

Przykład produktu finalnego 1 Projekt realizowany w Priorytecie III (inne warunki konkursowe) Produkt finalny: Innowacyjny, interdyscyplinarny program nauczania przedmiotów matematyczno – przyrodniczych metodą projektu Produkty pośrednie Skrypty dla uczniów – 6 rodzajów, dwa poziomy zaawansowania (podstawowy dla uczniów szkół podstawowych, zaawansowany dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych), dla każdego poziomu odrębne skrypty poświęcone poszczególnym żywiołom (3 żywioły: woda, ziemia, powietrze Skrypty dla nauczycieli – 3 rodzaje Scenariusze lekcji Instrukcje techniczne do prowadzenia zajęć dla nauczycieli Arkusze doświadczeń – dodatkowe materiały dla uczniów Arkusze poboru prób – dodatkowe materiały dla uczniów Produkt projektu wdrażanego w Priorytecie III w całej Polsce

Przykład produktu finalnego 2 Projekt realizowany w PIW EQUAL (inne warunki konkursowe) Produkt finalny: system aktywizacji zawodowej i społecznej wychowanków domu dziecka Produkty pośrednie: Model usamodzielniania się wychowanków domów dziecka Model organizacji biura mentoringu Model kształcenia mentorów Model usamodzielniania się wychowanków domów dziecka: Indywidualne wsparcie w nauce Doradztwo zawodowe Rozwijanie kompetencji społecznych Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych Rozwijanie kompetencji związanych z przedsiębiorczością Nauka samodzielności życiowej

Opis produktu finalnego we wniosku Istota proponowanego rozwiązania, produktu finalnego, opis produktu finalnego i produktów pośrednich Wskazanie przedmiotu upowszechniania i włączania do polityki Wskazanie potencjału produktu na upowszechnianie Wskazanie warunków i szans wdrożenia produktu do praktyki, wskazanie na ile produkt może być stosowany przez inne podmioty wobec innych grup 21

Etapy realizacji (1) I ETAP Przygotowania (3–8 miesięcy) diagnoza i analiza problemu tworzenie (rozszerzanie) partnerstwa opracowanie wstępnej wersji produktów pośrednich i produktu finalnego Realizacja wszystkich wyżej opisanych faz, za wyjątkiem budowania (rozszerzania) partnerstwa, jest obowiązkowa Opracowanie strategii wdrażania projektu innowacyjnego 22

Etapy realizacji (2) II ETAP Wdrożenia testowanie opracowanego produktu na wybranej oraz szczegółowo określonej i scharakteryzowanej grupie docelowej użytkowników i odbiorców ewaluacja zewnętrzna produktu finalnego analiza informacji z testowania i ewaluacji – ocena efektów testowania opracowanie produktu finalnego Przygotowanie opisu produktu finalnego i poddanie produktu walidacji upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki Realizacja wszystkich wyżej wskazanych faz jest obowiązkowa 23

Pogłębiona diagnoza Realizacja pogłębionej diagnozy może wiązać się z realizacją takich działań, jak (z poniesieniem takich wydatków, jak): zatrudnienie ekspertów/badaczy/ankieterów, w zależności od przyjętej metody, wynagrodzenie za opracowanie metody, narzędzi organizacja badań np. grup fokusowych, pokrycie kosztów prowadzenia fokusów organizacja i zakup danych, informacji, publikacji organizacja podróży w celu zdobycia danych, delegacje i pobyt organizacja spotkań konsultacyjnych i innych form angażowania grup docelowych Konieczność prowadzenia badań musi być uzasadniona diagnozą, a same badania nie mogą prowadzić do uzyskiwania danych już dostępnych z innych źródeł 24

Testowanie Charakter testowania, rodzaje zaplanowanych działań i ponoszonych wydatków, będą zależały od (katalog otwarty): cech charakterystycznych i specyfiki produktu finalnego liczby i rodzaju produktów pośrednich sytuacji/realiów funkcjonowania użytkowników/odbiorców typu podmiotów występujących jako użytkownicy i/lub odbiorcy cech osób występujących jako użytkownicy i/lub odbiorcy Testowanie produktu, jakim jest innowacyjny program szkolenia wraz z materiałami będzie polegało na przeprowadzeniu szkolenia, testowanie produktu edukacyjnego, na jego wykorzystaniu w cyklu edukacyjnym, a produktu pt. model współpracy instytucji określonego typu, na praktycznej realizacji tej współpracy zgodnie z zasadami i z wykorzystaniem narzędzi wypracowanych w ramach projektu 25

Dodatkowe narzędzia oceny Strategia wdrażania projektu innowacyjnego Walidacja produktu projektu innowacyjnego Umożliwiają wypracowanie produktu, który będzie odpowiadał na rzeczywiste potrzeby grup docelowych poprzez uwzględnienie opinii różnych zainteresowanych środowisk i ekspertów w dziedzinie odpowiadającej zakresowi projektu 26

Strategia wdrażania (1) Jest dokumentem w gruncie rzeczy operacyjnym Przygotowywana i przekazywana do akceptacji na zakończenie realizacji Etapu I projektu, doprecyzowuje i uszczegóławia jego zapisy Może różnić się od wniosku, jeśli jest to uzasadnione wynikiem prac podejmowanych w I etapie projektu - nie może się różnić w zakresie celu, a jedynie w zakresie sposobu dojścia do tych celu W wyniku zatwierdzenia strategii może, choć nie musi zostać zmodyfikowany wniosek- wyłącznie w zakresie wynikającym z zatwierdzonej strategii Nie złożenie strategii: rozwiązanie umowy i zwrot całości lub części dotychczas otrzymanych środków 27

Strategia wdrażania (2) Opracowywana według wzoru zgodnie z zapisami Zasad dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL (wzór strategii - Załącznik 12, lista sprawdzająca – Załącznik 13), Wzór może być, pod pewnymi warunkami (termin, informacja) rozszerzony przez IOK (IWPS) Opiniowana przez Sieć Tematyczną na podstawie opinii eksperta, opinia ST musi zawierać uzasadnienie, nie jest jednak wiążąca dla IOK (IWPS) Akceptowana / akceptowana warunkowo / odrzucana przez IOK (IWPS) Konsekwencje odrzucenia strategii – rozwiązanie umowy o dofinansowanie 28

Walidacja produktu (1) Jest procesem polegającym na ocenie projektu pod kątem innowacyjności, trafności i użyteczności produktu finalnego Dodatkowe narzędzie oceny projektu innowacyjnego testującego Następuje po analizie wyników testowania, ewaluacji zewnętrznej i opracowaniu produktu finalnego Podstawą dla oceny jest opis produktu finalnego opracowany przez beneficjenta i złożony(wraz z produktem) w sekretariacie ST Wzór opisu produktu określony jest w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL (wzór opisu - Załącznik 14, arkusz oceny – Załącznik 15)

Walidacja produktu (2) Wzór dotyczy minimalnego zakresu opisu produktu, który może być, pod pewnymi warunkami (termin, informacja) rozszerzony przez IOK (IWPS) Opiniowana przez ST na podstawie opinii eksperta Sieć Tematyczna waliduje produkt lub go nie waliduje (brak opcji warunkowej) Konsekwencje braku walidacji/nie złożenia produktu do walidacji – rozwiązanie umowy o dofinansowanie lub zmniejszenie kwoty dofinansowania lub realizacja ostatniej fazy bez zmian lub jej realizacja w zmienionym zakresie

Opiniowanie strategii wdrażania i walidacja produktu finalnego Najpełniejszy opis procedur: Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL Projekty innowacyjne. Poradnik dla projektodawców projektów innowacyjnych PO KL Koncepcja funkcjonowania Sieci Tematycznych KIW odpowiada za przygotowanie procedur działania Sieci Tematycznych biorących udział w procesie 31

Przykład harmonogramu Zadanie 1 Diagnoza XXX Zadanie 2 Opr wst wer prod XXX Zadanie 3 Testowanie XXX Zadanie 4 Opr ost wer prod XXX Zadanie 5 Upow i włącz X XXXXX XXXX Zadanie 6 Zarządzanie XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX 32

Upowszechnianie i włączanie (1) Upowszechnianie to przekazywanie do zdefiniowanych adresatów merytorycznych informacji na temat wypracowywanych w projekcie dobrych praktyk, rezultatów oraz przede wszystkim produktów 33

Upowszechnianie i włączanie (2) Mainstreaming - włączanie produktów projektów innowacyjnych do głównego nurtu polityki lub praktyki, mainstreaming dzielimy na: Mainstreaming horyzontalny – skoncentrowany na działaniach praktycznych, najczęściej bywa ograniczony do poziomu lokalnego i regionalnego, na którym wygenerowano dobre rozwiązanie, praktykę. Dokonujące się w jego ramach powielanie w całości lub w części przez inny podmiot produktów finalnych to inaczej mainstreaming praktyk 34

Upowszechnianie i włączanie (3) Mainstreaming wertykalny – angażujący otoczenie polityczne i decydentów różnych szczebli w celu przekonania ich do włączenia produktów projektu do systemu wpływającego lub współtworzącego główny nurt polityki. Dokonujący się w jego ramach wpływ doświadczeń i rozwiązań wypracowanych w projekcie na główny nurt polityk i decyzji politycznych to inaczej mainstreaming polityk 35

Upowszechnianie i włączanie (3) Upowszechnianie produktu to nie promocja projektu, choć działania, ich adresaci i zasięg mogą być podobne Różnice między upowszechnianiem i włączaniem do głównego nurtu polityki dotyczą celów, działań, adresatów i zasięgu Strategie upowszechniania i włączania mogą być w projekcie realizowane równolegle, jako osobne strategie lub jako jedna, wspólna strategia upowszechniania i włączania Upowszechniane i włączane nie musza być wszystkie produkty finalne/pośrednie projektu, część może być tylko upowszechniana, część tylko włączana, jeden produkt może być i upowszechniany i włączany 36

Część II Kryteria szczegółowe oceny

Kryteria oceny Zapisane i opisane w dokumentacji konkursowej Ogólne kryteria formalne takie same jak dla projektów standardowych (ocena 0-1) – nie omawiane Kryteria specyficzne dla projektów innowacyjnych: Ogólne kryteria horyzontalne (ocena 0-1) – nie omawiane Ogólne kryteria merytoryczne (ocena punktowa) – nie omawiane Szczegółowe kryteria dostępu (ocena 0-1) Szczegółowe kryteria strategiczne (premia punktowa, zapisane w dokumentacji konkursowej zgodnie z Planem Działania)

Szczegółowe kryteria Dostępu: Beneficjent w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę) na terenie województwa warmińsko-mazurskiego Okres realizacji nie przekracza 36 miesięcy Projekt skierowany jest do uczniów II i III klasy gimnazjum Strategiczne: Projekt jest realizowany w partnerstwie wielosektorowym Realizacja projektu w partnerstwie ponadnarodowym

Partnerstwo wielosektorowe Szczegółowe kryterium strategiczne nr 1 Art. 28a Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Zakres realizacji projektów partnerskich określony przez Instytucję Zarządzającą PO KL Partnerstwo wielosektorowe uwzględnia udział instytucji sektorów: publicznego prywatnego społecznego

Projekt innowacyjny z komponentem ponadnarodowym Szczegółowe kryterium strategiczne nr 2 Projektem współpracy ponadnarodowej jest projekt, który: zakłada wspólną realizację działań kwalifikowanych przewidzianych w załączniku nr 8 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w przypadku którego wskazano rzeczywistą wartość dodaną wynikającą ze współpracy podpisano umowę o współpracy ponadnarodowej (przed podpisaniem umowy o dofinansowanie ale nie przed złożeniem wniosku, przed złożeniem wniosku wymagany jedynie podpisany list intencyjny

Formy i modele współpracy ponadnarodowej Formy współpracy ponadnarodowej zgodnie z zapisami Załącznika 8 do Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wdrażania projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej w ramach PO KL oraz modele współpracy ponadnarodowej opisuje dokumentacja konkursowa 42

Formy współpracy ponadnarodowej (Załącznik 8 do Wytycznych) Organizowanie konferencji, seminariów, warsztatów i spotkań (nie samodzielnie) Prowadzenie badań i analiz Przygotowanie, tłumaczenia i wydawanie publikacji, opracowań, raportów (nie samodzielnie) Adaptowanie rozwiązań wypracowanych w innym kraju Doradztwo, wymiana pracowników, staże, wizyty studyjne (samodzielnie jeśli konkretny efekt) Wypracowywanie nowych rozwiązań 43

Modele współpracy ponadnarodowej Model 1: Wymiana informacji i doświadczeń Model 2: Równoległe wypracowywanie rozwiązań Model 3: Import, eksport i adaptacja nowych rozwiązań do swojej sytuacji Model 4: Wspólne tworzenie produktu lub systemu Model 5: Wymiana kluczowych osób realizujących projekt lub uczestniczących w projekcie (równolegle z innymi modelami)   44

Formy współpracy ponadnarodowej współpraca pomiędzy projektami realizowanymi w różnych krajach, także przez podmioty, których projekty / działania nie są współfinansowane z EFS współpraca pomiędzy sieciami instytucji działającymi w zbliżonych obszarach współpraca twinningowa pomiędzy instytucjami działającymi w tym samym obszarze (tylko instytucje sektora publicznego) 45

Sposoby wykorzystania dorobku Sposoby wykorzystania dorobku innych programów w ramach projektów innowacyjnych testujących: produkty innych programów jako baza dla nowych, innowacyjnych produktów wypracowywanych w ramach PO KL przykłady dobrych praktyk we wdrażaniu projektów baza instytucji krajowych i zagranicznych realizujących innowacyjne przedsięwzięcia w ramach tzw. projektów miękkich 46

Leonardo da Vinci (1998-2011) innowacyjność współpraca ponadnarodowa projekty realizowane w partnerstwach zaangażowanie grup docelowych w działania partnerstwa włączanie wypracowanych rezultatów do głównego nurtu polityki Projekty pilotażowe Projekty transferu innowacji (Leonardo da Vinci wdrażany w ramach LLP Lifelong Learning Programme) 47

PIW EQUAL (2004-2008) innowacyjność współpraca ponadnarodowa realizacja projektów w ramach określonych tematów projekty realizowane w partnerstwach zaangażowanie grup docelowych w działania partnerstwa (empowerment) włączanie wypracowanych rezultatów do głównego nurtu polityki (mainstreaming) Zakwalifikowano 107 spośród 751 wniosków Realizowano ponad 250 umów o dofinansowanie Partnerstwa na rzecz Rozwoju skupiały 632 podmiotów Przeciętne partnerstwo składało się z 6-7 podmiotów 48

Poszukiwanie partnerów http://www.transnational-toolkit.eu/ Narzędzie przygotowane przez Komisję Europejską pozwalające na dokonanie wpisu do bazy i wyszukiwanie potencjalnych partnerów http://www.leonardo.org.uk/page.asp?section=000100010021&sectionTitle=Find+Partners Baza produktów programu Leonardo da Vinci http://www.adam-europe.eu/adam/homepageView.htm 49

Przydatne adresy www www.cpe.gov.pl, www.kiw-pokl.org.pl - Centrum Projektów Europejskich, Krajowa Instytucja Wspomagająca www.equal.org.pl – baza rezultatów PIW EQUAL www.frse.org.pl - strona Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji wdrażającej program LLP (Life Long Learning Programme, w tym Leonardo da Vinci, projekty pilotażowe i projekty transferu innowacji, z dziedziny kształcenia i szkolenia zawodowego) www.leonardo.org.pl - kompendia projektów Leonardo da Vinci 50

Od czego zacząć zapoznanie się z dokumentacją konkursową dla danego konkursu zapoznanie się z publikacjami dotyczącymi PI zapoznanie się z metodyką PCM zapoznanie się z literaturą dotyczącą Tematu konkursu Dokonanie głębokiej diagnozy obszarów problemowych zebranie informacji o działaniach i projektach dotychczas podejmowanych w danym obszarze, zebranie danych i publikacji, dokonanie analizy działań dotychczas podejmowanych w kontekście osiągnięć i porażek opracowanie projektu, drzewa problemów, drzewa celów, matrycy logicznej dla całego projektu konsultacje z doradcą (IP, IP2, ROEFS) wypełnienie wniosku o dofinansowanie 51

Publikacje na początek Projekty innowacyjne. Poradnik dla projektodawców projektów innowacyjnych PO KL Projekty współpracy ponadnarodowej. Podręcznik dla projektodawców PO KL – dla projektów innowacyjnych z komponentem ponadnarodowym Instrukcja do wniosku o dofinansowanie w ramach POKL Komentarz do Instrukcji do wniosku o dofinansowanie w ramach POKL Poradnik dla oceniających projekty innowacyjne i projekty współpracy ponadnarodowej www.kiw-pokl.org.pl 52

Dziękuję za uwagę i życzę powodzenia w aplikowaniu do programu