Sytuacja osób z autyzmem w powiecie w ą brzeskim dzia ł ania Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w W ą brze ź nie Powiatowa konferencja: Zrozumieć autyzm.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Advertisements

FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
O PROJEKCIE:,, Aktywizacja zawodowa i spo ł eczna osób zagro ż onych wykluczeniem spo ł ecznym z powiatu i ł awskiego wspó ł finansowany ze ś rodków Unii.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Coaching i tutoring W stron ę nowoczesnej pracy dydaktycznej  W naszym gimnazjum realizowany jest projekt „Coaching i Tutoring – w stron ę nowoczesnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
WCZESNA INTERWENCJA W ODNIESIENIU DO NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI SŁUCHOWEJ. INTERDYSCYPLINARNY CHARAKTER DZIAŁAŃ Mgr Dorota Szubstarska.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 6 ul. Rzgowska 25 PPP 6 Łódź.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Szkoła Podstawowa Specjalna Nr 90 Publiczne Gimnazjum Specjalne Nr 56 Szkoła Przysposabiająca do Pracy Nr 1 Zespół Szkół Specjalnych Nr 2 ul. Karolewska.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2 w Łodzi ul. Motylowa 3 tel
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Sześciolatek idzie do szkoły
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Sześciolatek idzie do szkoły
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ZEBRANIE DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2018/2019 Rybnik dn
Prezentacja instytucji
Kształcenie specjalne
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
OŚRODEK KOORDYNACYJNO- REHABILITACYJNO- OPIEKUŃCZY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 2 W GDAŃSKU.
Kształcenie dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami w przedszkolach, szkołach i placówkach. Aneta Żurek
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
w świetle Ustawy „Za Życiem”
Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zapis prezentacji:

Sytuacja osób z autyzmem w powiecie w ą brzeskim dzia ł ania Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w W ą brze ź nie Powiatowa konferencja: Zrozumieć autyzm Wąbrzeźno 2015

Wed ł ug szacunkowych danych w Polsce jest ok. 30 tys. osób z autyzmem/ zespo ł em Aspergera (w tym 20 tys. dzieci oraz 10 tys. osób doros ł ych). Problem dotyczy równie ż rodzin osób z autyzmem, co łą cznie daje grup ę ok. 100 tys. osób.

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Liczba osób pod opiek ą Poradni osób Powiat W ą brzeski Gmina miejska W ą brze ź no Gmina W ą brze ź no Gmina P ł u ż nica Gmina D ę bowa Łą ka Gmina Ksi ąż ki

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Struktura zatrudnienia w poradni- Pracownicy pedagogiczni psycholodzy4 osobypedagodzy4 osobylogopeda1 osoba

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Poradnia w W ą brze ź nie uzyska ł a uprawnienia do wykonywania zada ń dot. wydawania orzecze ń z uwagi na autyzm/ zespó ł Aspergera 1 wrze ś nia 2013 roku

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Wczesna diagnoza (tj. do 3 roku ż ycia) i intensywna terapia s ą niezb ę dne, by osoby z autyzmem mia ł y szans ę na normalne ż ycie.

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Brak diagnozy Ze wzgl ę du na niski stopie ń wiedzy o autyzmie w spo ł ecze ń stwie, jak i w ś ród lekarzy orzekaj ą cych, wiele osób z autyzmem w ogóle nie zostaje zdiagnozowanych albo jest zdiagnozowanych nieprawid ł owo. Pó ź na diagnoza W Polsce diagnoza u wi ę kszo ś ci dzieci nast ę puje o wiele za pó ź no. Z powodu braku wystarczaj ą cej liczby o ś rodków diagnostycznych, ś redni okres samego oczekiwania na pierwsz ą wizyt ę u specjalisty wynosi od 6 miesi ę cy do 1 roku. Ś rednia wieku osoby diagnozowanej (dotycz ą ca wy łą cznie dzieci, które zostaj ą zdiagnozowane) wynosi ok. 4,5 roku. Brak terapii W ś ród dzieci z rozpoznanym autyzmem tylko co drugie ma zapewnion ą sta łą opiek ę w specjalistycznej placówce (poradni). W wielu o ś rodkach oczekiwanie na rozpocz ę cie terapii trwa nawet ponad rok. Du ż a odleg ł o ść od placówki specjalistycznej.

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Dzieci/ m ł odzie ż z zespo ł em Aspergera (s ą w normie intelektualnej) Z autyzmem bez upo ś ledzenia (w tym z autyzmem atypowym) Z niepe ł nosprawno ś ciami sprz ęż onymi (autyzmem i upo ś ledzeniem umys ł owym).

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Zespó ł Specjalistów poradni Psycholog Logopeda Pedagog Diagnoza lekarska: Psychiatryczna, neurologiczna, itd.. Obserwacja dziecka Diagnoza w poradni

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Wczesna diagnoza autyzmu Diagnoza psychologa, pedagoga, logopedy (cz ę sto pierwsze spotkanie wspólne – obserwacja dziecka, rozmowa z rodzicem, próby rozwojowe) Konsultacje specjalistyczne (psychiatra, neurolog, laryngolog) Obserwacja dzieci w przedszkolu lub szkole, konsultacje z nauczycielami, doradztwo w zakresie rozwi ą zywania konkretnych problemów edukacyjnych lub wychowawczych

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Dzieci z autyzmem mog ą uzyska ć w Poradni: Orzeczenie o potrzebie kszta ł cenia specjalnego z uwagi na autyzm, w tym zespó ł Aspergera lub niepe ł nosprawno ś ci sprz ęż one na dany etap edukacyjny Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego lub indywidualnego rocznego obowi ą zkowego przygotowania przedszkolnego ( je ż eli stan zdrowia nie pozwoli dziecku/ uczniowi na realizacj ę kszta ł cenia w systemie klasowo- lekcyjnym ( niezb ę dna opinia lekarza) Opini ę o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (do rozpocz ę cia spe ł niania obowi ą zku szkolnego)

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Zespól Orzekaj ą cy Poradni w ci ą gu 2 lat wyda ł 7 orzecze ń o potrzebie kszta ł cenia specjalnego 3 orzeczenia z uwagi na niepe ł nosprawno ś ci sprz ęż one w tym autyzm/ zespó ł Aspergera 1 opini ę w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju 6 orzecze ń o potrzebie indywidualnego nauczania

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Na terenie powiatu s ą dzieci z orzeczeniami wydanymi przez Poradni ę Psychologiczno- Pedagogiczn ą w Grudzi ą dzu, z któr ą Powiat W ą brzeski mia ł podpisan ą umow ę do r.

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Ucze ń z autyzmem (z. Aspergera) ma prawo do: Zaj ęć rewalidacyjnych w szkole Zaj ęć z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej (w tym rozwijania uzdolnie ń ) Dostosowania warunków przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów zewn ę trznych do indywidualnych potrzeb rozwojowych (zgodnie z corocznym Komunikatem Dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej) Zwolnienia z nauki drugiego j ę zyka obcego Od 1 stycznia 2016r. dodatkowy nauczyciel (Rozporz ą dzenie MEN w sprawie warunków organizowania kszta ł cenia, wychowania i opieki dla dzieci i m ł odzie ż y niepe ł nosprawnych, niedostosowanych spo ł ecznie i zagro ż onych niedostosowaniem spo ł ecznym z r. Dz. U. poz. 1113)

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Struktura edukacyjna w Powiecie W ą brzeskim Powiat W ą brzeski Gmina miejska W ą brze ź no Szko ł y podstawowe- 2 Gimnazjum- 1 Szko ł y ponafdgimnazjalne-2 CKPiU- 1 Gmina W ą brze ź no Szko ł a podstawowa- 1 Zespo ł y szkó ł - 3 Szko ł a ponadgimanzjalna- 1 Gmina P ł u ż nica Szko ł a podstawowa- 1 Gimnazjum- 1 Gmina D ę bowa Łą ka Szko ł y podstawowe- 2 Zespó ł szkó ł - 1 SOSzW- 1 Gmina Ksi ąż ki Szko ł a podstawowa- 1 Gimnazjum- 1

Struktura edukacyjna w powiecie w ą brzeskim Przedszkole/ inne formy wychowania przedszkolnego Szko ł y podstawowe Gimnazja Szko ł y ponadgimanzjalne Przedszkola/ Szko ł y ogólnodost ę pne Klasy integracyjne w Zespole Szkó ł Zawodowych w W ą brze ź nie Klasy/ oddzia ł y integracyjne Specjalny O ś rodek Szkolno- Wychowawczy w D ę bowej Łą ce dla dzieci i m ł odzie ż y z niepe ł nosprawno ś ci ą intelektualn ą w stopniu umiarkowanym i znacznym i niepe ł nosprawno ś ciami sprz ęż onymi Szko ł y specjalne

Problemy zwi ą zane z edukacj ą dzieci i m ł odzie ż y z autyzmem / zespo ł em Aspergera Struktura edukacyjna w Powiecie W ą brzeskim jest jednorodna Na terenie Powiatu brak szkó ł specjalnych, klas specjalnych, szkó ł z oddzia ł ami integracyjnymi na etapie wychowania przedszkolnego, szko ł y podstawowej i gimnazjum. Klasy integracyjne funkcjonuj ą tylko w Zespole Szkó ł Zawodowych SOSzW D ę bowa Łą ka

Problemy zwi ą zane z edukacj ą dzieci i m ł odzie ż y z autyzmem / zespo ł em Aspergera W SZKO Ł ACH OGÓLNODOST Ę PNYCH UCZY SI Ę NIEWIELU UCZNIÓW Z AUTYZMEEM/ ZESPO Ł EM ASPERGERA NIESTETY RODZICE DZIECI WYBIERAJA SZKO Ł Y SPOZA POWIATU NAJCZ ĘŚ CIEJ S Ą TO PLACÓWKI W TORUNIU

Problemy zwi ą zane z edukacj ą dzieci i m ł odzie ż y z autyzmem / zespo ł em Aspergera Brak programów edukacyjnych dostosowanych do specyficznych potrzeb osób z autyzmem, Brak wykwalifikowanych kadr na terenie powiatu-  jest 4 psychologów z czego 1 w gminie W ą brze ź no- obejmuje swoj ą opiek ą 3 zespo ł y szkó ł i szko łę podstawow ą, w gminie P ł u ż nica 2 psychologów, w gminie miejskiej W ą brze ź no 1 psycholog, który ma pod opieka 2 szko ł y podstawowe, gimnazjum i przedszkole  W niewystarczaj ą cej liczbie s ą logopedzi  Je ż eli chodzi o kwalifikacje do pracy z osobami z autyzmem/ zespo ł em Aspergera z informacji jakie posiadamy s ą 2 osoby i pracuj ą w Poradni oraz 2 w szko ł ach Brak klas specjalnych, integracyjnych.

Problemy zwi ą zane z edukacj ą dzieci i m ł odzie ż y z autyzmem / zespo ł em Aspergera Realizowanie obowi ą zku szkolnego poza ś rodowiskiem rodzinnym przedszkola i szko ł y nie chc ą przyjmowa ć dzieci z autyzmem, pomimo zapisów gwarantuj ą cych dost ę p dzieci i m ł odzie ż y niepe ł nosprawnej do ka ż dego typu szko ł y- konsekwencja wy ż ej opisanych problemów

Instytucje wspieraj ą ce Stowarzyszenie dzieci specjalnej troski podopieczni otrzymuj ą tam wsparcie: logopedyczne, rehabilitacja ruchowa, hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia Dzi ę ki pracy Stowarzyszenia zape ł niona zostaje tak ż e luka wspieraj ą ca dzieci z grupy wczesnego wspomagania

Co po szkole ??????? Warsztaty terapii zaj ę ciowej na podstawie orzeczenia o stopniu niepe ł nosprawno ś ci z zaznaczonym odpowiednim punktem przynajmniej umiarkowany stopie ń z kodem: 12- C (ca ł o ś ciowe zaburzenia rozwojowe), 02- P (zaburzenia psychiczne) lub 01-U (upo ś ledzenie umys ł owe) Zak ł ad Aktywno ś ci Zawodowej dla osób doros ł ych o znacznym stopniu niepe ł nosprawno ś ci

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 DZIECI I DORO Ś LI MOG Ą PONADTO UZYSKA Ć : Orzeczenie o niepe ł nosprawno ś ci lub stopniu niepe ł nosprawno ś ci (po 16 r. ż.) w Powiatowym Zespole Orzekaj ą cym w W ą brze ź nie Pomoc socjalna, spo ł eczna(realizowane przez O ś rodki Pomocy Spo ł ecznej na podstawie za ś wiadczenia psychiatry) Dofinansowania do rehabilitacji i inne ś wiadczenia w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 G ł ówne kierunki dzia ł alno ś ci Poradni na rzecz dzieci z autyzmem i ich rodziców Rozpowszechnianie wiedzy na temat autyzmu i metod pracy z dzie ć mi autystycznymi Wczesna diagnoza autyzmu Terapia indywidualna Wspó ł praca z ró ż nymi podmiotami Wsparcie emocjonalne i informacyjne dla rodzin dzieci z autyzmem Wsparcie szkó ł

Powiatowa konferencja: Zrozumie ć autyzm W ą brze ź no 2015 Dzi ę kuj ę za uwag ę El ż bieta Chodzi ń ska Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w W ą brze ź nie ul. Wolno ś ci 35, W ą brze ź no