„Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Projekt „Regionalna Strategia Innowacji – RSI 2030”
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
NAWIGATOR-WIGOR NA TOR, czyli droga od entuzjazmu do sukcesu Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
2011 Konkurs Nowoczesny HR Warszawa, 28 marca 2011.
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Zespół finansowania PK/IK ustalenia ze spotkania zespołu w UMWP z dnia11lipca 2012 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Gminna Koalicja na Rzecz Gminna Koalicja na Rzecz Rozwoju Biblioteki Publicznej Rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Łapy Miasta i Gminy Łapy.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
SERDECZNIE WITAMY NA KONFERENCJI PODSUMOWUJĄCEJ PROJEKT RAZEM DLA GMINY LUBOMIERZ Lubomierz 7 listopada2010 roku Gmina Lubomierz Lubomierz Plac.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
„Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości”
Metoda projektu edukacyjnego
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Ko-Kluby Przedsiębiorczości – promocja świadomości proekologicznej wśród młodzieży szkół ponadgimnazjalnych.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Gdańsk, r. Departament Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJA DOT. DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH w ramach PO KL 2007 – 2013 w województwie pomorskim.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Opracowania towarzyszące Strategii Diagnoza sytuacji społeczno-gospodarczej Białegostoku Raport z badań opinii mieszkańców Białegostoku Raport z badań.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Raport po ocenie 360° - fragment
Zapis prezentacji:

„Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości”   Projekt „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości” został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Funduszu Wymiany Kulturalnej.

Dzień 2: Sesja 1 Prezentacja uczestników i programu spotkań „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości” Dzień 2: Sesja 1 Prezentacja uczestników i programu spotkań

Sposób prezentacji zespołu z biblioteki Tutaj proszę wpisać cechy, które posiada tylko osoba B Tutaj proszę wpisać cechy, które posiada tylko osoba A Tutaj proszę wpisać cechy wspólne dla wszystkich członków zespołu Tutaj proszę wpisać cechy, które posiada osoba C Rysunek proszę zrobić na dużej kartce papieru, w prezentacji powinien wziąć udział cały zespól

Są to tylko przykłady, zachęcamy do generowania własnych pomysłów Przykłady cech  Dotyczące pracy zawodowej – wykształcenie, posiadane tytuły naukowe, staż pracy, stanowisko, członkowstwo w organizacjach zawodowych, liczba dotychczasowych miejsc pracy, temat pracy magisterskiej, doktorskiej, habilitacyjnej, itp  Dotyczące zainteresowań, gustów – ulubiona pora roku, rodzaj muzyki, rodzaj kuchni, potrawa, smak lodów, rodzaj uprawianego sportu, miejsce i forma spędzania czasu wolnego, ulubiony kolor, sposób spędzania piątkowych wieczorów, ulubione święto, pora dnia, marka samochodu  Inne – ciekawa umiejętność, hobby, posiadane zwierzęta Są to tylko przykłady, zachęcamy do generowania własnych pomysłów 4

Zarys programu spotkań  10-12 marca – zasady tworzenia planów strategicznych dla bibliotek wojewódzkich, zasady pracy, elementy dokumentu strategicznego, definicja wizji i misji bibliotek, składy zespołów strategicznych  28 – 30 kwietnia – analiza SWOT, definicja celów strategicznych i szczegółowych, regionalni partnerzy  7 – 9 lipca – definicja projektów na lata 2011 – 2012, harmonogramy i budżety, analiza potrzeb dotyczących wizyty studyjnej w Norwegii  20 – 22 października – ewaluacja i monitoring, wdrażanie strategii, zasady wprowadzania zmian, analiza koniecznych zmian organizacyjnych w bibliotekach potrzebnych do wdrożenia strategii, konsultacje społeczne, tworzenie zespołów realizacyjnych, PR, fundrising, narzędzia ICT w realizacji strategii Pomiędzy spotkaniami grupy będą proszone o pracę własną polegającą na przygotowaniu danych wyjściowych do pracy w kolejnym etapie. 5

Zarys programu spotkań  10-12 marca  28 – 30 kwietnia  7 – 9 lipca  20 – 22 października W ramach pracy własnej: Przegląd strategii regionalnych, które mogą dotyczyć biblioteki wojewódzkiej, zebranie i przywiezienie dokumentów na następne spotkanie Raport o stanie biblioteki wojewódzkiej – dane wyjściowe do analizy W ramach pracy własnej: Zdefiniowanie listy zadań do poszczególnych celów szczegółowych W ramach pracy własnej: Zdefiniowanie listy projektów do zadań na lata 2011 – 2012 Opracowanie wstępnej wersji strategii 6

Ostateczny termin opracowania strategii 31 grudnia 2010 7

Stałe godziny rozpoczynanie i kończenia 3 – dniowych warsztatów  I dzień : 12.00 – 18.00  II dzień: 9.00 – 18.00  III dzień: 9.00 – 14.00 8

Dodatkowe informacje (1)  Uczestnicy będą mogli korzystać ze wsparcia trenerów prowadzących warsztaty, pomiędzy spotkaniami będzie można przysyłać fragmenty lub całe opracowania do konsultacji  Końcowe wersje strategii będą również konsultowane  W pracy nad strategią podczas warsztatów będą brały udział trzy osoby, ważne jest, aby zespół pracujący nad strategią był szerszy. Proponujemy, aby w każdej z bibliotek powołać większe gremium, które będzie generowało i konsultowało rozwiązania oraz brało udział w przygotowywaniu potrzebnych do pracy danych wyjściowych 9

Dodatkowe informacje (2)  Podczas pracy nad strategią będzie stosowana metoda warsztatowa, każdy zespół składający się z przedstawicieli trzech bibliotek będzie miał opiekuna/trenera, który będzie czuwał nad metodyką pracy, natomiast konkretne rozwiązania i zapisy będą wypracowywane przez członków grupy  Każdy z zespołów powinien wybrać osobę, która będzie odpowiedzialna za koordynację prac miedzy spotkaniami, kontakt z trenerem oraz będzie zbierała wszystkie efekty pracy warsztatowej (notowanie pomysłów, zbieranie kartek z flipchartów) 10

Produkt, czy proces?  W opracowaniu strategii ważny jest produkt jakim jest opracowany dokument.  Równie ważna jest praca nad dokumentem, czyli proces opracowywania strategii. Daje on możliwość wspólnego zastanowienia się nad obecną sytuacją instytucji i jak pracownicy chcieliby, aby instytucja wyglądała w przyszłości. 11

 Jakimi zasadami chcemy się kierować podczas wspólnej pracy Zasady pracy  Jakimi zasadami chcemy się kierować podczas wspólnej pracy 12

Dzień 2: Sesja 2 Wizja mojej biblioteki „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości” Dzień 2: Sesja 2 Wizja mojej biblioteki

Jak będzie wyglądała nasza biblioteka  za pięć,  za dziesięć,  za piętnaście, dwadzieścia lat? Proszę przygotować trzy opisy Może to być opis słowny lub graficzny Ważne, aby nie ograniczać kreatywności 14

Wizja jest obrazem instytucji w perspektywie 15 – 20 lat Co to jest wizja? Skąd przychodzimy? Czym jesteśmy? Dokąd idziemy? Paul Gauguin Wizja jest obrazem instytucji w perspektywie 15 – 20 lat Przykłady sformułowań wizji: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich przestrzenią partnerską dla rozwoju bibliotek w społeczeństwie wiedzy Biblioteka przystępna i wygodna dla pracy, odpoczynku i samorealizacji, a także popularyzująca kształcenie się przez całe życie (Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Adama Mickiewicza w Wilnie) Firma Samsung realizuje jedną wizję: przewodzić zmianom cyfrowej konwergencji 15

Dzień 2: Sesja 3 Misja mojej biblioteki „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości” Dzień 2: Sesja 3 Misja mojej biblioteki

Jakimi wartościami się kierujemy? Proszę własnymi słowami powiedzieć:  co jest głównym celem istnienia biblioteki wojewódzkiej?  jakie są najważniejsze wartości, którymi kierujemy się w naszej bibliotece? Ważne, aby nie cytować zapisów ustawowych 17

Co to jest misja instytucji? Misja to cel nadrzędny, któremu ma służyć instytucja. Misja organizacji jest kształtowana przez: wyznawane wartości, historię instytucji, preferencje kierownictwa, otoczenie, zasoby i posiadane kompetencje. Moje życie jest moją misją. Musisz obserwować jak żyję, jak jem, jak siedzę, mówię i jak się zachowuję. Suma wszystkich moich zachowań stanowi moją misję. Mahatma Gandhi 18

Co to jest misja instytucji? Misja powinna:  definiować sens istnienia instytucji,  wyrażać wartości i wyzwania z którymi identyfikują się pracownicy,  proces jej realizacji powinien być widoczny w codziennej praktyce. Dobra misja motywuje pracowników i pozwala im traktować wizję organizacji jako swoją własną. 19

Tak wizja jak i misja biblioteki może być elementem promocji bibliotek Przykłady misji Przykłady sformułowań misji:  Działanie na rzecz rozwoju bibliotekarstwa, budowanie tożsamości zawodu bibliotekarza, integracja środowiska, a także kreowanie pozytywnego wizerunku bibliotek i zawodu bibliotekarza (Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich).  Wspierać rozwój społeczeństwa informacyjnego, zapewniając prawo dostępu do informacji, wolność wyrazu i umożliwiając korzystanie z Biblioteki i jej zasobów informacyjnych wszystkim mieszkańcom miasta Wilna, a także wspierać działalność samorządowych bibliotek publicznych powiatu, integrując wielonarodową społeczność regionu Litwy Wschodniej (Powiatowa Biblioteka Publiczna im. Adama Mickiewicza w Wilnie)  W firmie Samsung wszystkie działania wytyczane są przez naszą misję: być najlepszą „efirmą cyfrową”. Tak wizja jak i misja biblioteki może być elementem promocji bibliotek 20

Dzień 3: Sesja 2 Struktura strategii Zespół przygotowujący strategię „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości” Dzień 3: Sesja 2 Struktura strategii Zespół przygotowujący strategię

 krótki opis i analiza aktualnego stanu biblioteki; Struktura dokumentu  wizja i misja  krótki opis i analiza aktualnego stanu biblioteki;  analiza mocnych i słabych stron biblioteki oraz szans i zagrożeń, jakie stwarza otoczenie (analiza SWOT)  cele strategiczne i szczegółowe  zadania i strategiczne projekty rozwojowe  system wdrażania (harmonogram i budżet)  system monitoringu i ewaluacji Dobry przykład struktury strategii to Strategia Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich na lata 2010 – 2021 22

Kogo jeszcze zaprosić do pracy?  Proszę w grupach zastanowić się kto w każdej z bibliotek mógłby dodatkowo wziąć udział w pracach nad strategią  Proszę zaproponować skład zespołu, który będzie pracował między spotkaniami (15 – 20 osób)  Proszę wyznaczyć osobę odpowiedzialną za koordynację i zbieranie efektów pracy grupy 23

Praca własna przed następnymi zajęciami  powołanie szerszego zespołu do przygotowania strategii  przegląd strategii regionalnych, które mogą dotyczyć biblioteki wojewódzkiej, zebranie i przywiezienie dokumentów na następne spotkanie  raport o stanie biblioteki wojewódzkiej – dane wyjściowe do analizy, przygotowane według punktów zawartych w opisie analizy SWOT w materiale 24

Do zobaczenia 28 kwietnia „Biblioteki w społeczeństwie wiedzy – strategie dla przyszłości” Do zobaczenia 28 kwietnia