Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Zasady dokonywania wyboru projektów - Zmiany we wzorze
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Sprawozdanie z realizacji Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2006 r. Warszawa, 20 czerwca 2007 r.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/7.2.1/12 Szczecin, 17 kwietnia 2012 r. Spotkanie współfinansowane.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.6.3/12 Szczecin, 10 października 2012 r. Spotkanie współfinansowane.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.1.1/12 Szczecin, 25 kwietnia 2012 r. Spotkanie współfinansowane.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Kierunki realizacji Programu Operacyjny Kapitał Ludzki w latach pierwsze doświadczenia.
Rekomendacje z badania: Prognoza zmian na rynku pracy wynikających z realizacji programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Spotkanie informacyjne poświęcone konkursom nr: 5/POKL/9.4/2011, 6/POKL/9.3/2011 oraz 7/POKL/9.4/2011.
Sposoby poszukiwania zagranicznych parterów. - Możliwości jakie stwarzają ponadnarodowe partnerstwa. - Praktyczne informacje. - Sposoby poszukiwania partnerów.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia współfinansowana z Unii Europejskiej.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Projekt pt. współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w latach
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 2/7.4/12 Szczecin, 7 sierpnia 2012 r. Spotkanie współfinansowane.
Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Biuro Projektów Transferu Wiedzy Biuro Projektów Transferu Wiedzy 15 kwietnia 2011 r.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
„Budowa Szlaku Żurawiego wokół Jeziora Wolsztyńskiego służącego promocji obszarów chronionych w Gminie Wolsztyn” Projekt nr RPWP /08.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.5/13 Szczecin, dnia 27 sierpnia 2013 r. Spotkanie współfinansowane.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Realizacja postępu rzeczowego komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/8.1.2/12 Szczecin, 14 sierpnia 2012 r. Spotkanie współfinansowane.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
„Projekty Europejskiego Funduszu Społecznego o znaczeniu regionalnym w oparciu o wybrane przykłady”
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.6.2/12 Szczecin, 4 września 2012 r. Spotkanie współfinansowane.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 2/7.2.1/12 Szczecin, 21 maja 2012 r. Spotkanie współfinansowane ze.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/9.4/11 Szczecin, 12 lipca 2011 r. Spotkanie współfinansowane ze.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Spotkanie informacyjne Dokumentacja konkursowa Nr 1/6.2/12 Szczecin, 20 marca 2012 r. Spotkanie współfinansowane ze.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zmiany w Planie Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko - Mazurskiego.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Generator wniosków o dofinansowanie LSI MAKS2 Olsztyn,
Generator wniosków o dofinansowanie LSI MAKS2 Olsztyn,
1 Zasady realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Spotkanie robocze Warszawa r. Projekt współfinansowany przez.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Istotne kwestie dotyczące wskaźników i sprawozdawczości
Wskaźniki.
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
spotkanie informacyjne
Nowy Generator Wniosków Aplikacyjnych PO KL
w województwie zachodniopomorskim
Zapis prezentacji:

Określanie wskaźników pomiaru celów i produktów oraz efektów realizacji PO KL

Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala przejrzyście sprecyzować cele i zadania projektu oraz wytworzone w ramach poszczególnych zadań produkty. Przygotowanie wniosku zgodnie z metodyką PCM ułatwia projektodawcy realizację projektu zgodnie z założonym harmonogramem i budżetem oraz wypracowanie zaplanowanych produktów. Nacisk położony jest na spójność osiągniętych produktów z przewidzianymi do realizacji zadaniami oraz celami szczegółowymi i celem głównym. Przygotowując wniosek zgodnie z założeniami metodyki PCM projektodawca stwarza ramy, w których identyfikowane i analizowane są istniejące problemy oraz określane są wszystkie podmioty zainteresowane realizacją projektu. Następnie dokonywana jest analiza celów (celu głównego i celów szczegółowych), dla których obligatoryjnie ustalane są mierzalne wskaźniki pomiaru. Kolejnym elementem jest uzasadnienie wyboru i opis grupy docelowej, który obejmuje m.in. wskazanie sposobu rekrutacji oraz potrzeb, barier i oczekiwań uczestników/uczestniczek projektu. Następnie projektodawca opisuje zadania realizowane w projekcie i planowane do wypracowania w ich ramach produkty oraz dokonuje analizy ryzyka nieosiągnięcia założeń projektu (do wartości projektu równej lub powyżej 2 mln. zł). Ważną częścią wniosku jest opisanie, w jaki sposób osiągnięcie celu głównego projektu przyczyni się do osiagnięcia oczekiwanych efektów realizacji danego Priorytetu PO KL.

Plan prezentacji Określanie wskaźników pomiaru celów Określenie wskaźników produktu Opis efektu realizacji PO KL Reguła proporcjonalności

Określenie wskaźników pomiaru celów Główna funkcja wskaźników Ścisłe powiązanie wskaźników z celami Wskaźnik pomiaru celu ~ rezultat projektu Wskaźniki pomiaru celów powinny być zgodne z regułą SMART 1) Główną funkcją wskaźników jest zmierzenie, na ile cel główny i cele szczegółowe projektu zostały zrealizowane, tj. kiedy można uznać, że problem został rozwiązany (złagodzony), a projekt zakończył się sukcesem. W trakcie realizacji projektu wskaźniki powinny umożliwiać mierzenie jego postępu względem celów projektu. 2) Tak jak cele projektu muszą wynikać ze zdiagnozowanego problemu, tak zaplanowane wskaźniki muszą wynikać z zaplanowanych celów i przyczyniać się do ich realizacji 3) Rezultat przyczynia się do realizacji celu projektu jest to zmiana która zachodzi w wyniku realizacji projektu 4) Wskaźniki pomiaru celów powinny być zgodne z regułą SMART: Konkretne - szczegółowo opisane i powiązane z konkretnymi problemami oraz prosto skonstruowane; Mierzalne - możliwe do pomiaru przy użyciu odpowiednich do tego narzędzi; Dostępne - informacje potrzebne do pomiaru wskaźnika są lub będą dostępne podczas realizacji projektu po akceptowalnym koszcie; Realistyczne - możliwe do wykonania lub urzeczywistnienia przy dostępnych zasobach; Określone w czasie - powinien zostać określony termin, w jakim zostanie osiągnięta podana we wniosku aplikacyjnym wartość wskaźnika jak i częstotliwość pomiaru

Określenie wskaźników pomiaru celów – c.d. Wyboru wskaźnika pomiaru celów dokonuje się poprzez wskazanie go z listy rozwijającej się w GWA – obowiązkowe wskaźniki wskazane każdorazowo w dokumentacji konkursowej Projektodawca może również określić własne wskaźniki pomiaru celu zgodnie ze specyfiką projektu Określenie wartości obecnej i docelowej dla każdego wskaźnika Dla każdego celu należy określić co najmniej jeden (maksymalnie pięć) podstawowy i mierzalny wskaźnik, który w sposób precyzyjny umożliwi weryfikację stopnia realizacji celu głównego i celów szczegółowych Ogólne wskaźniki dla Działań PO KL, które należy wykazać we wniosku są każdorazowo wskazywane w dokumentacji konkursowej: W 9.1.1 są to: 1. Liczba dzieci w wieku 3-5 lat, które uczestniczyły w różnych formach edukacji przedszkolnej na obszarach wiejskich; 2. Liczba ośrodków wychowania przedszkolnego, które uzyskały wsparcie w ramach projektu. W 9.1.2: Liczba szkół (podstawowych, gimnazjów i ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie ogólne), które zrealizowały programy rozwojowe w ramach projektu, w podziale na obszary miejskie i wiejskie. 2) Projektodawca może określić też własne wskaźniki pomiaru celu zgodnie ze specyfiką projektu Można do tego wykorzystać Zestawienie przykładów alternatywnych wskaźników wg Poddziałań zamieszczone w Podręczniku wskaźników PO KL 2007-2013 lub też zaplanować swoje - Max 150 znaków. Wartość obecna i docelowa w rozbiciu na Kobiety i Mężczyzn – jeśli jest to możliwe 3) Każdy uczestnik projektu wykazywany jest jednokrotnie W przypadku instytucji – wypełniamy jedynie wartość ogółem

Określenie wskaźników pomiaru celów Wskaźnik powinien zawierać informacje dotyczące: Ilości – określić ilość osób, bądź instytucji Jakości – określić zmiany jakościowe, które zajdą w wyniku realizacji projektu Grupy docelowej – wskaźnik powinien być powiązany z grupą docelową określoną we wniosku Ilość np.: liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego, które wdroŜyły programy rozwojowe – wartość docelowa na zakończenie projektu – 100; liczba pracowników przedsiębiorstw, którzy zakończyli udział w projektach szkoleniowych – wartość docelowa wg stanu na koniec 2010 r. – 250. Jakość np.: kluczowych pracowników PSZ, którzy w wyniku udzielonego wsparcia podnieśli swoje kwalifikacje; liczba pielęgniarek i położnych, które ukończyły studia pomostowe w ramach projektu; liczba szkół i placówek, które wdrożyły programy rozwojowe. Grupa docelowa np.: liczba osób dorosłych w wieku 25-64 lata, które uczestniczyły w formalnym kształceniu ustawicznym w ramach projektu; liczba nauczycieli na obszarach wiejskich, którzy uczestniczyli w doskonaleniu zawodowym w krótkich formach.

Określenie wskaźników pomiaru celów – sposób pomiaru Ustalenie źródła weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika (ankiety monitorujące, testy, dane statystyczne, uzyskane certyfikaty, etc.) Ustalenie częstotliwości pomiaru (na początku, na końcu realizacji projektu, co miesiąc, miesiąc po zakończeniu udziału w szkoleniu, etc.) Informacja na temat terminu w jakim wskaźniki pomiaru celów (rezultaty) projektu zostaną utrzymane 1) Techniki i metody mierzenia osiągnięcia celów powinny zostać opisane, o ile to możliwe, dla każdego celu osobno. W przypadku, gdy charakter kilku celów umożliwi jednolity sposób pozyskiwania informacji na temat wskaźników ich pomiaru należy opisać go tylko przy pierwszym z celów natomiast przy pozostałych należy wskazać, że sposób jest tożsamy ze sposobem opisanym wcześniej. 2) częstotliwość pomiaru wskaźnika – w zależności od jego specyfiki – można podawać w jednostkach czasu (np. co tydzień, co miesiąc) lub można określić ją w odniesieniu do terminu zakończenia danego działania (np. dwa dni po przeprowadzeniu szkolenia). 3) Co do zasady charakter fakultatywny - W związku z powyższym, obowiązek zachowania w projektach trwałości rezultatów dotyczy projektów, w których mamy do czynienia z pomocą publiczną. W przypadku pozostałych projektów informacje dot. zachowania trwałości rezultatów mają charakter fakultatywny. Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie może zobowiązać się np. do utrzymania ze środków własnych punktu przedszkolnego w okresie 4 lat od daty zakończenia realizacji projektu.

Produkty w projektach PO KL Wskaźnik pomiaru celu ≠ Produkt Produkt - to wytworzone wyniku realizacji planowanych zadań dobro/wykonana usługa mająca na celu osiągnięcie rezultatu Produkty oraz wskaźniki służące ich pomiarowi zgodne z regułą SMART Różnica miedzy produktami i rezultatami Rezultaty - odzwierciedlają efekty, które powstaną w wyniku podjętych działań w ramach projektu. Główna funkcją rezultatów jest zmierzenie na ile cel ogólny i cele szczegółowe projektu zostały zrealizowane. Produkty - określają „dobra i usługi”, które powstaną w wyniku działań podjętych w ramach projektu. Podstawową funkcją produktów jest określenie bieżących efektów projektu, powstających w toku jego realizacji, które następnie przyczynią się do osiągania rezultatów i celów projektu.

Określanie wskaźników produktu we WND Określenie najważniejszych produktów oraz odpowiednie wskaźniki produktów mierzących stopień osiągnięcia wskazanych produktów Ustalenie źródła weryfikacji/pozyskania danych do pomiaru wskaźnika (dzienniki zajęć, listy obecności, umowy cywilnoprawne, deklaracje uczestnictwa, etc.) Ustalenie częstotliwości pomiaru (co tydzień, co miesiąc, na początek i koniec realizacji projektu, etc.) 1) Wskaźniki produktów projektu należy określić na podstawie Mapy wskaźników monitorowania projektów PO KL zawartej w Podręczniku Wskaźników PO KL 2007-2013. Mapa ta zawiera de facto wskaźniki ogólne monitorowane na poziomie Działania, więc jeśli zostały one wykazane w częśći 3.1.2 lub 3.1.3 nie jest zasadne wykazywanie ich w 3.3 Dodatkowo należy określić samodzielnie wskaźniki zgodne ze specyfiką projektu. Produkty opisują co zostanie zrealizowane w ramach poszczególnych zadań w trakcie realizacji projektu np. liczba godzin zajęć, liczba szkoleń, liczba wycieczek, liczba godzin spotkań, liczba publikacji wytworzonych w ramach projektu, liczba udzielonych porad, liczba osób, które otrzymały wsparcie. 3 i 4) Należy również wskazać, w jaki sposób i z jaką częstotliwością wskaźniki produktu będą mierzone przez projektodawcę. Techniki i metody mierzenia wskaźników produktów powinny zostać szczegółowo opisane, o ile to możliwe dla każdego wskaźnika osobno, chyba że charakter kilku wskaźników umożliwi jednolity sposób pozyskiwania informacji na temat ich osiągnięcia.

Przykładowe wskaźniki produktu w Priorytecie IX 50 godzin zajęć z języka angielskiego 6 artykułów w prasie lokalnej 2 audycje wyemitowane w szkolnym radiowęźle 20 spotkań koła teatralnego 3 spotkania z rodzicami Realizacja 8 przedstawień teatralnych 60 godzin zajęć praktycznych u pracodawcy

Oddziaływanie projektu – część 3.5 WND Wpływ osiągniętych rezultatów projektu na osiągnięcie oczekiwanego efektu realizacji Priorytetu PO KL Wybór z listy oczekiwanego efektu realizacji PO KL w danym Priorytecie – określone każdorazowo w dokumentacji konkursowej Wskazanie wartości dodanej – dodatkowe wskaźniki lub produkty, nie wynikające bezpośrednio celów projektu 1) Wprowadzenie tego elementu WND przyczynić się ma do: Lepsze planowania wsparcia, które w większym stopniu będzie się przyczyniać do osiągania efektów PO KL. Zwiększenie świadomości Beneficjentów nt. roli projektów realizowanych w PO KL Potwierdzenie zasadności realizacji Projektów PO KL Odejście od deklaratywnego stwierdzania zgodności z PO KL (Opis zawarty w kolumnie drugiej pkt. 3.5 nie może być tożsamy z zapisami SzOP PO KL na rzecz wykazania rzeczywistej zgodności efektów 2) Wybór odpowiedniego oczekiwanego efektu realizacji zależny od Działania/Poddziałania PO KL i jest określany każdorazowo w Dokumentacji PO KL 3) WD zazwyczaj związana jest z osiągnięciem dodatkowych wskaźników lub produktów, nie wynikających bezpośrednio z celów projektu i z realizowanych w jego ramach zadań. Wartość dodana powinna wiązać się z osiągnięciem zakładanych efektów realizacji PO KL NP.:utworzenie dodatkowej liczby nowych miejsc pracy, dostarczenie usług, które byłyby nieosiągalne bez wsparcia z EFS (nie uwzględnionych w dotychczas oferowanych w ramach środków publicznych),

Rozliczanie projektów Reguła Proporcjonalności: Rozliczenie projektu pod względem finansowym zależne jest od realizacji projektu pod względem merytorycznym Weryfikacja przy końcowym wniosku o płatność – czy został zrealizowany cel, wyrażony wskaźnikami Reguła proporcjonalności dotyczy rozliczenia projektu pod względem finansowym w zależności od stopnia osiągnięcia założeń merytorycznych określonych we wniosku o dofinansowanie projektu. W związku z powyższym na etapie końcowego rozliczenia projektu, tj. przed zatwierdzeniem końcowego wniosku o płatność, IP/IP2 (weryfikuje, czy w ramach projektu: - zostały spełnione kryteria dostępu warunkujące otrzymanie przez beneficjenta dofinansowania; - zostały spełnione kryteria strategiczne określone przez beneficjenta dla projektu; - został zrealizowany jego cel, wyrażony wskaźnikami produktu lub rezultatu wskazanymi w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku niespełnienia kryterium strategicznego lub nieosiągnięcia celu projektu - wysokość wydatków w dotychczas zatwierdzonych wnioskach o płatność może zostać proporcjonalnie zmniejszona, co jednocześnie oznacza odpowiednie obniżenie kwoty dofinansowania określonej w umowie o dofinansowanie projektu. Wysokość zmniejszenia dofinansowania odpowiada procentowi, w jakim dane kryterium lub cel nie zostały zrealizowane.

Dziękuję za uwagę! Punkt Informacyjny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego Ul. Emilii Plater 1 www.efs.warmia.mazury.pl www.pigulkaefs.warmia.mazury.pl efs@warmia.mazury.pl tel. (89) 521 97 21 (20)