Narada z Dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych 3 września 2004
REFORMA-podniesienie poziomu edukacji społecznej Wyrównanie szans edukacyjnych Upowszechnienie wykształcenia średniego i wyższego R Poprawa jakości edukacji
Kierunek Kurator Dyrektor PODNOSZENIE JAKOŚCI
POPRZEZ……. Wdrożenie nowego rozporządzenia (P 2) Egzaminy zewnętrzne potwierdzające kwalifikacje zawodowe, nadzór PKO nad praktyczną nauką zawodu (P 3) Egzamin maturalny (P 1) Akredytację Doskonalenie koncepcji wychowania i profilaktyki (P 4) Szersze wykorzystanie w pracy nauczyciela i ucznia wyników egzaminów gimnazjalnych, egzaminów zawodowych i wyników badań o posiadanych przez młodzież kompetencjach.
Rozporządzenie MENIS z 23. 04. w spr. szczegół. zasad spraw Rozporządzenie MENIS z 23.04. w spr. szczegół. zasad spraw. nadzoru pedagog. Dyrektor planuje, organizuje i przeprowadza wewnętrzne mierzenie jakości (w tym badanie osiągnięć uczniów) Decyduje o doborze technik i narzędzi diagnostycznych Raz w roku szkolnym opracowuje raport z wewnętrznego mierzenia jakości , który przekazuje kuratorowi oświaty, radzie pedagogicznej, radzie rodziców i organowi prowadzącemu Opracowuje pięcioletni i roczny plan rozwoju szkoły Analizuje wyniki egzaminów i podejmuje działania naprawcze Wspomaga rozwój zawodowy nauczycieli, inspiruje i wspiera innowacyjność Dokonuje oceny pracy nauczycieli, udziela pomocy w rozwiązywaniu problemów Opracowuje i wdraża wewnątrzszkolny system zapewniania jakości
Jakość pracy szkoły - obszary I II III I V Koncepcja pracy szkoły Zarządzanie i organizacja Kształcenie Wychowanie i opieka zarządzanie strategiczne - wewnątrzszkolny system zapewniania jakości - promocja szkoły - nauczyciele - programy nauczania - org. procesu kształcenia - przebieg proc. - efekty kształcenia równość szans praca wychowawcza i profilaktyka praca opiekuńcza efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej - rozwój zawodowy nauczycieli - warunki działalności szkoły - zdrowie, higiena, bhp - kierowanie szkołą
Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości Program Rozwoju Szkoły - 5 Wewnętrzne mierzenie jakości PRS-1 rok Misja WSO WDN System Pracy z U zdolnym Program wychowawczy Wizja Realizacja ścieżek eduk. System pracy z uczniem mającym trudności w nauce Profilaktyki Organizacja Naucz. Języków obcych priorytety Ewaluacja Kształcenie praktyczne
WSZJ – opracowany do 30 września Dyrektor Rada Pedagogiczna OPRACOWANIE ZNAJOMOŚĆ PRZEJRZYSTOŚĆ PROCEDUR MODYFIKOWANIE W WYNIKU EWALUACJI
Filozofia rozporządzenia….. 1. Obligatoryjność standardów Jednolity, porównywalny obraz jakości pracy szkół w województwie i kraju Czytelność zadań nadzoru pedagogicznego 2.WSZJ – struktura org. , procedury, dokumentacja 3.Roczny program rozwoju szkoły Przełożenie mierzenia na konkretne działania w najbliższym roku 4.Spójność działań
Zewnętrzne egzaminy zawodowe terminy Rok szkolny 2003/04: - 2 - letnie zasadnicze szkoły zawodowe Rok szkolny 2004/05: - 2 - letnie zasadnicze szkoły zawodowe - 3 - letnie szkoły zawodowe Rok szkolny 2005/06: - 2 - letnie szkoły zasadnicze - 3 - letnie szkoły zasadnicze - 4 - letnie technika OKE Szkoła
Polecenia nadzoru w zakresie kształcenia praktycznego - priorytet Do 10 września – Sprawozdanie z realizacji praktycznej nauki zawodu (szkoły i centra kształcenia praktycznego) Do końca grudnia -Przegląd i ocena bazy do kształcenia praktycznego w określonych zawodach wg arkusza oceny jakości praktycznej nauki zawodu opr. przez MENIS Sprawdzenie kwalifikacji merytorycznych i pedagogicznych osób prowadzących kształcenie praktyczne Uwzględnienie problematyki kształcenia praktycznego w organizacji mierzenia jakości pracy szkoły w bieżącym roku szkolnym Monitorowanie przebiegu zajęć praktycznych w miejscu ich prowadzenia zgodnie z opracowanym harmonogramem Monitorowanie stanu przygotowania szkoły w zakresie merytorycznym i techniczno - organizacyjnym Wykorzystanie wyników zewnętrznych egzaminów zawodowych do dalszego kształcenia
Egzamin maturalny - priorytet 1 Ministra Edukacji Narodowej i Sportu OKE DYREKTOR
Kontrole stanu przygotowań szkół do egzaminu maturalnego Do 10 września – przekazanie ankiet monitorujących przygotowanie szkół do egzaminu maturalnego 15 września -15 października kontrola MENIS - obejmuje od 30-100% szkół wg 2 arkuszy kontrolnych na stronie www.ko.rzeszow.pl Ankieta sprawdzająca stan wiedzy wybranej grupy uczniów lub wszystkich uczniów w małej szkole 11-23 października – kontrola stopnia zaawansowania działań przygotowujących do egzaminu maturalnego – dla wszystkich szkół 6-10 grudzień – kontrola średniookresowa 30% - losowo 10 -28 luty -30% losowo
Wnioski z pilotażowego egzaminu maturalnego Narada szkoleniowa OKE w Krakowie w siedzibie WSIiZ w Rzeszowie w terminie: 6 września godzina 9:30 - 12:00 i 13:00 - 15:30
Akredytacja - zewnętrzne potwierdzenie jakości kształcenia i jego efektów Poprawa jakości usług Wzrost zaufania do jednostki kształcącej - Zwiększenie konkurencyjności - Korzystanie z wysokiego poziomu usług - Możliwość zaliczenia wyników kursów w szkołach dla dorosłych WARUNKI Opracowane i udostępnione materiały metod. - dydaktyczne Wyposażona baza Wykwalifikowana kadra Programy
Procedura……. KURATOR Specjalista określonej branży AKREDYTACJA
Przebudowa koncepcji wychowania-wyzwania UCZEŃ Ochrona przeciw zagrożeniom i patologiom Wpojenie motywacji do uczenia się przez całe życie WSPARCIE RODZINY
WYCHOWANIE Ochrona przeciw zagrożeniom i patologiom Motywacja do uczenia się przez całe życie Dostęp do informacji o możliwościach pomocy (Udział w programach) Wychowanie przez sport, Szkolny program wspierania turystyki Promocja zdrowego stylu życia Opieka pedagoga szkolnego Kultura życia codziennego, przeciwdziałanie barbaryzacji, Rozwój wolontariatu Programy wymiany Kompetencje potrzebne na rynku pracy (badania WSiZ): - znajomość języków - kreatywne wykorzystanie komputera, - komunikatywność, dyspozycyjność Kompetencje potrzebne do satysfakcjonującego egzaminu maturalnego, zawodowego i studiów
Przyszłość najbliższa… Rok prawdy dla szkół ponadgimnazjalnych Konfrontacja wyników egzaminu maturalnego i egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe z wyobrażeniami o jakości Przełożenie wyników z egzaminów zewnętrznych na rekrutację i opinię o pracy szkół.
Szkolnictwo niepubliczne Istotne zmiany w ustawie o systemie oświaty : w art. 7, ustęp 3; art. 82, ustęp 2 i 2a art.84, ustęp 4, art.86 Przekształcenia szkół zgodnie z ustawą o wprowadzeniu reformy - brak informacji (organ prowadzący ewidencję) Kontrola dostosowania statutów i organizacji szkół do zmienionych przepisów oświatowych w terminie: 15-30 listopad wg arkusza opracowanego przez KO Kształcenie w zawodach zgodnie z klasyfikacją MENIS (o uprawnieniach szkół publicznych) lub Ministra Polityki Społecznej i Ministra Gospodarki i Pracy Narada szkoleniowa – marzec
Egzaminy eksternistyczne (11 PKE do przeprowadzania eg Egzaminy eksternistyczne (11 PKE do przeprowadzania eg. eksternistycznych) - Wszystkie komisje z wyjątkiem (odwołanej) wdrożyły nową procedurę organizacji i przeprowadzania egzaminów - Zalecenie: nadzór dyrektora i przewodniczącego nad jakością pracy PKE - Wierność procedurom - Jakość dokumentacji (indywidualne oświadczenia członków komisji o bezstronności)
Wrzesień - podsumowanie Zapoznanie nauczycieli z treścią i filozofią rozporządzenia o nadzorze. Opracowanie WSZJ w terminie do końca września Prezentacja priorytetów Podkarpackiego Kuratora Oświaty w zakresie pracy szkół w roku szkolnym 2004/05 Kontrola MENIS w terminie od 15 września - 15 października br. na temat przygotowania szkół do przeprowadzenia wiosennej sesji egzaminu maturalnego wg zagadnień ujętych w arkuszach kontrolnych Przeprowadzenie przez wizytatorów MENIS ankiety sprawdzającej stan wiedzy uczniów na temat egzaminu maturalnego (od 30%- 100%) Kontrola przygotowania szkół - Kuratorium Oświaty (stan przygotowań merytorycznych i stan przygotowań organizacyjnych) - szkoły wybrane losowo. Opracowanie szkolnego planu wspomagania nauczycieli w organizacji i przygotowaniu do przeprowadzenia egzaminu maturalnego Przygotowanie harmonogramu działań Kontrola MENIS w terminie od 12 -19 września dotycząca realizacji przez szkoły przedmiotu podstawy przedsiębiorczości Do 10 września obligatoryjne przesłanie sprawozdania z praktycznej nauki zawodu
Opracowała: Jolanta Tudrój-Darska Dziękuję za uwagę Opracowała: Jolanta Tudrój-Darska