Podsumowanie z realizacji projektu Projekt „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej” realizowany w Szkole Podstawowej w Pogwizdowie Podsumowanie z realizacji projektu
Po przeprowadzeniu diagnozy wstępnej potrzeb edukacyjnych zaplanowano realizację zajęć wspomagających uczniów mających trudności w nauce oraz zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia dzieci. W ramach projektu prowadzone były: Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej. Zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnieniem nauk matematyczno – przyrodniczych. Zajęcia logopedyczne.
Prowadząca: mgr Ewa Konieczna Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej gr. I Prowadząca: mgr Ewa Konieczna
Grupa liczyła 5 uczniów klasy I w tym 4 dziewczynki i 1 chłopiec Głównym celem pracy z dziećmi był: Rozwój oraz korekta zaburzonych procesów poznawczych; Rekonstrukcja wiadomości i umiejętności; Kształtowanie i utrwalanie podstawowych pojęć arytmetycznych. Metody pracy na zajęciach zostały dostosowane do konkretnych potrzeb uczniów. W trakcie zajęć skupiano się na utrwalaniu i doskonaleniu wiadomości z edukacji matematycznej. Praca z dziećmi polegała na: treningu rozumowania, zabawach i grach logicznych, ćwiczeniu orientacji przestrzennej, rozwijaniu spostrzegawczości wzrokowej, dodawaniu, odejmowaniu w zakresie 10, rozwiązywaniu zadań tekstowych różnymi metodami, zapisywaniu ich rozwiązań różnymi sposobami (graf, drzewko, oś liczbowa), rozwiązywaniu zadań nietypowych układaniu zadań tekstowych do rysunku i formuły matematycznej, nazywanie dni tygodni oraz określanie ich kolejności. praktyczne ćwiczenia w liczeniu pieniędzy, odczytywaniu pełnych godzin na zegarze, dokonywanie prostych obliczeń zegarowych, pieniężnych i kalendarzowych.
Rozwijanie wyobraźni wzrokowej i spostrzegawczości - wykorzystanie tangramów, mozaiki i logico
Klasyfikacja i porównywanie liczebności zbiorów
Zabawa w sklep - proste obliczenia pieniężne
Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu liczb – wykorzystanie gry
Prowadząca: mgr inż. Jolanta Orzechowska Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu wiedzy matematycznej gr. II Prowadząca: mgr inż. Jolanta Orzechowska
Głównym celem pracy z dziećmi było: Grupa liczyła 7 uczniów : 4 z klasy II i 3 z klasy III. Głównym celem pracy z dziećmi było: Rozwijanie podstawowych umiejętności służących świadomemu uczeniu się, głównie umiejętności liczenia poprzez: wyszukiwanie, porządkowanie, rozpoznawanie, łączenie, segregowanie, rysowanie, odmierzanie, liczenie dobieranie. Doskonalenie umiejętności posługiwania się liczbami naturalnymi i działaniami matematycznymi, ze szczególnym uwzględnieniem dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia w zakresie 100. Praca z dziećmi polegała na: rozwiązywaniu zadań powiązanych z rzeczywistością, stwarzaniu sytuacji problemowych, dzięki którym manipulowano konkretami co w konsekwencji prowadziło do operacji matematycznych i zapisywania działań za pomocą znaków matematycznych. Osiągnięcie zamierzonych celów: Uczestnicząc w tych zajęciach nabrali sprawności rachunkowej w zakresie czterech podstawowych działań, utrwalili umiejętności praktyczne oraz podstawowe wiadomości z zakresu geometrii. Samodzielnie lub z pomocą nauczyciela rozwiązywali proste zadania tekstowe.
Rozwijanie wyobraźni wzrokowej i spostrzegawczości - wykorzystanie tangramów.
Doskonalenie techniki dodawania i odejmowania w zakresie100: Wykorzystaniem gier dydaktycznych – „Piramida matematyczna” Działania na konkretach
Ulubione zabawy z wykorzystaniem pomocy z Projektu
Wyszukiwanie, zapisywanie dat - praca z kalendarzem.
W czasie zabawy w sklep utrwalono działania związane z liczeniem i przeliczaniem pieniędzy.
Zajęcia dla dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania Prowadząca: mgr Krystyna Mazur
Zajęcia prowadzono w 4 grupach: Grupa I – 4 uczniów z kl. I Grupa II – 4 uczniów z kl. I Grupa III – 4 uczniów z kl. II Grupa IV – 4 uczniów z kl. III Cele zajęć: pomoc i ułatwienie dziecku opanowania umiejętności czytania i pisania zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami rozwojowymi; stymulowanie i usprawnianie funkcji psychomotorycznych niezbędnych w nauce czytania i pisania; pomoc i ułatwienie dziecku opanowania umiejętności czytania i pisania zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami rozwojowymi; Praca z dziećmi polegała na ćwiczeniu techniki czytania i pisania poprzez różnego rodzaju ćwiczenia: trening czytania wyrazów o różnej strukturze graficznej, układanie wyrazów, zdań z wykorzystaniem alfabetu ruchomego, układanek i rozsypanek sylabowo - wyrazowych, czytanie „suwaków” i „łańcuchów” wyrazowych, rozwiązywanie rebusów obrazkowo – wyrazowych, układanie zdań z wykorzystaniem rozsypanek wyrazowych, uzupełnianie luk wyrazowych w tekście, ćwiczenia grafomotoryczne i kaligraficzne, pisanie z pamięci i ze słuchu wyrazów i zdań, opracowanie zasad wyrazów z trudnościami ortograficznymi. Zajęcia prowadzono w 4 grupach:
Ćwiczenia w czytaniu Ćwiczenia słuchu fonematycznego różnicowanie głosek
Ćwiczenia utrwalające pojęcie sylaby.
Ćwiczenia w czytaniu z wykorzystaniem domina obrazkowo -wyrazowego
Ćwiczenia w czytaniu z wykorzystaniem układanek obrazkowo – wyrazowo –zdaniowych.
Ćwiczenia techniki czytania z wykorzystaniem zestawów PUS
Ćwiczenia w indywidualnym czytaniu „Metodą 18 struktur wyrazowych”
Doskonalenie techniki czytania i pisania z wykorzystaniem programów edukacyjnych.
Ćwiczenia manualne – przewlekanie sznurków Ćwiczenia w pisaniu Ćwiczenia manualne – przewlekanie sznurków
Kreślenie wzorów po śladzie piktogramy
Utrwalanie obrazu graficznego liter Metodą Dobrego Startu Nauka pisania liter Utrwalanie obrazu graficznego liter Metodą Dobrego Startu
Ćwiczenia kaligraficzne usprawniające rękę piszącą.
Ćwiczenia ortograficzne utrwalające zasady pisowni wyrazów
Ćwiczenia utrwalające zasady pisowni zmiękczeń z wykorzystaniem loteryjek
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno- przyrodniczych Prowadząca: mgr Ewa Konieczna
Grupa liczyła 8 uczniów z klas I –III, 6 chłopców i 2 dziewczynki. Cele zajęć : rozwijanie zainteresowań matematycznych, pogłębianie wiedzy matematycznej, rozwijanie wyobraźni ucznia, umiejętności twórczego i logicznego myślenia, stymulowanie rozwoju uczniów, rozbudzanie ciekawości matematycznej, pogłębianie wiadomości, umiejętności oraz postaw uczniów w zakresie wiedzy przyrodniczej.
Rozwijanie wyobraźni wzrokowej i przestrzennej
Doświadczenie – „Badamy czy deszcz jest kwaśny”
Doświadczenia z powietrzem
„Rozmieszczenie Parków Narodowych w Polsce” - plakat
„Chora planeta”- plakat
Zajęcia logopedyczne Prowadząca: Edyta Szmigiel- Skóra
W zajęciach logopedycznych w ramach Projektu uczestniczyła jedna grupa licząca troje uczniów. Cel główny zajęć: korygowanie nieprawidłowej artykulacji głosek sz, ż, cz, dż. 2. Tematyka zajęć dotyczyła następujących obszarów: usprawniania narządów artykulacyjnych; usprawnianie słuchu fizycznego i fonematycznego; usprawniania funkcji oddechowo- fonacyjnych; usprawniania pamięci słuchowej i wzrokowej; utrwalania prawidłowej realizacji głosek. Do prowadzenia zajęć wykorzystano nowoczesne, profesjonalne programy multimedialne, różnorodne gry i zabawy logopedyczne, zakupione w ramach Projektu.
Ćwiczenia oddechowe i fonacyjne
Ćwiczenia usprawniające słuch fonematyczny
Ćwiczenia praksji oralnej i artykulacyjne
25 VI. 2013 r. w Urzędzie Gminy Charsznica odbyło się podsumowanie Projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III SP z Gminy Charsznica” podczas, którego uczniowie naszej szkoły zaprezentowali umiejętności zdobyte w takcie prowadzonych zajęć.
Realizacja Programu Indywidualizacja nauczania i wychowania przyniosła oczekiwane rezultaty, a dzieci biorące udział w Projekcie osiągnęły sukces na miarę swoich możliwości. Wszystkie dzieci pokonały trudności w zdobywaniu wiedzy matematycznej, w czytaniu i pisaniu oraz poszerzyły wiadomości i umiejętności matematyczno- przyrodnicze. Dzieci bardzo chętnie brały udział w zajęciach, a dodatkową motywacją do systematycznego i aktywnego uczestnictwa były pomoce dydaktyczne Projektu, które uatrakcyjniły zajęcia.