Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Projekt współfinansowany ze ś rodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego.
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
1 Założenia do ustawy o wypłacie emerytur kapitałowych PIU.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
PUP w LE Ż AJSKU Pi ęć kroków do pracy Działanie 1.3 Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Wydział Zarz ą dzania, Informatyki i Finansów Instytut Zarz ą dzania Finansami Zarządzanie finansami.
Ubezpieczenia Społeczne
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
O ś rodek Pomocy Społecznej w Obrazowie Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Wypłata emerytur z II filaru stycznia 2011.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
PROGRAM AKTYWNOŚCI LOKALNEJ Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kobiety na rynku pracy - założenia polityki rządu KOBIETY NA RYNKU PRACY2006 Prezentacja Departamentu d/s Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji.
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Konferencja Dialogu Społecznego: Dodatkowe ubezpieczenia emerytalne: Niezbędny filar godnej starości Rola sektora ubezpieczeniowego w rozwoju trzeciego.
Projekt systemowy Program Operacyjny Kapitał Ludzki Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bliżynie Bliżyn, 18 czerwca 2009 roku.
ZMIANY W POLITYCE RODZINNEJ
Co nam przysługuje, gdy płacimy składki?.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej O rozliczeniach z ZUS Projekt jest współfinansowany ze środków.
Konferencja: Młodzi na rynku pracy- wyzwania i instrumenty wsparcia
Rynek pracy w gminie Swarzędz. sierpień 2015 roku
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
1 Osoby starsze na rynku pracy
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Polityka rynku pracy w Polsce 1 Polityka rynku pracy w Polsce jest prowadzona na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy W.
Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?. Plan prezentacji 1. Podstawowe pojęcia 2. Zadanie 1 – świadczenia dodatkowe 3. Zadanie 2 – przywileje.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program aktywizacji zawodowej absolwentów
Polityka rynku pracy w Polsce
System emerytalny Powinien być: bezpieczny uczciwy przejrzysty
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej www.mpips.gov.pl

100 dni pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod kierownictwem minister Jolanty FEDAK

Plan konferencji 1400 - 1405 Wstęp (B. Diaby, Biuro Prasowe MPiPS) 1405 - 1420 minister Jolanta Fedak emerytury kapitałowe pakiet „ustaw prorodzinnych” 1420 - 1430 minister Czesława Ostrowska reforma rynku pracy i program 50+ 1430 - 1440 minister Jarosław Duda organizacje pozarządowe, problematyka osób niepełnosprawnych oraz kierunki zmian w polityce społecznej 1440 pytania – bez ograniczeń

Emerytury kapitałowe wypłata świadczeń za oszczędności z otwartych funduszy emerytalnych 100 dni pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod kierownictwem minister Jolanty FEDAK

Założenia systemu Nieróżnicowanie osób ubezpieczonych ze względu na cechy indywidualne: „...o wysokości oferowanej emerytury będą mogły decydować wyłącznie dwa czynniki – kwota transferowana z otwartego funduszu emerytalnego, przeznaczona na wykup emerytury oraz wiek osoby ubezpieczającej się – zakazane jest inne różnicowanie ubezpieczających się (np. według płci, stanu zdrowia, czy miejsca zamieszkania)...” „Bezpieczeństwo dzięki różnorodności” 1997 r.

Założenia systemu Wybór ubezpieczonego Każdy ubezpieczający się ma prawo wyboru funduszu emerytalnego, w którym oszczędza środki na swoją przyszłą emeryturę Każdy ubezpieczający się powinien mieć wybór instytucji, która będzie wypłacać jego przyszłą emeryturę

Świadczenia z II filaru Okresowa emerytura kapitałowa – dla osób między 60 i 65 rokiem życia Dożywotnia emerytura kapitałowa – dla osób po ukończeniu 65 roku życia Trzyletnia okresowa emerytura kapitałowa – dla osób o niskich zgromadzonych oszczędnościach

Okresowa emerytura kapitałowa Od przejścia na emeryturę do ukończenia 65 roku życia Wyliczana na podstawie formuły ZUS-owskiej Waloryzowana tak jak emerytury z ZUS Osoba pozostaje członkiem otwartego funduszu emerytalnego Jej oszczędności są nadal inwestowane Wypłacana za pośrednictwem ZUS

Dożywotnia emerytura kapitałowa Wypłacana od 65 roku życia na wniosek osoby ubezpieczonej Wybór zakładu emerytalnego Na podstawie ofert gromadzonych i udostępnianych przez ZUS – w ramach wniosku emerytalnego Możliwość zmiany decyzji w ciągu 30 dni od potwierdzenia zawarcia umowy Wypłacana przez ZUS Emerytura indywidualna 3-letnia gwarancja wypłaty części wpłaconej składki

Gwarancja zwrotu składki Stopniowe wygaszanie dziedziczenia oszczędności Ograniczenie tzw. „szoku przejścia” W okresie pierwszych 36 miesięcy wypłaty świadczenia Malejąca kwota wypłaty Wskazanie osoby uposażonej

Trzyletnia okresowa emerytura kapitałowa Dla osób o niskich oszczędnościach zgromadzonych w OFE (nie więcej niż 80 zł emerytury, czyli kwota poniżej 16 tys. zł) Wówczas przez 3 lata emerytury wypłacane z OFE (czyli w okresie gwarancji wypłaty) Po trzech latach pozostała na rachunku kwota przekazana do ZUS ZUS przejmuje zobowiązanie do wypłaty całości emerytury

Renta rodzinna Ubezpieczenie emerytalne jest ubezpieczeniem indywidualnym Składka w pierwszym i drugim filarze budują przyszłą emeryturę osoby ubezpieczonej Zabezpieczenie na wypadek śmierci małżonka jest gwarantowane w systemie rent rodzinnych Finansowane z odrębnej składki rentowej Proponujemy, aby renty rodzinne były wypłacane na tych samych zasadach jak dotychczas, obejmując całą składkę emerytalną.

Instytucje wypłacające emerytury Zakłady emerytalne Nowo utworzone instytucje Wymagające zezwolenia polskiego nadzoru Wymogi kapitałowe i doświadczenie niezbędne dla prowadzenia wypłat System gwarancji

Mechanizm rozliczeniowy Wprowadzenie mechanizmu rozliczeniowego ma na celu wyrównanie poziomu aktywów pomiędzy poszczególnymi zakładami emerytalnymi Izba Rozliczeniowa działająca przy Aktuariuszu Krajowym określać będzie współczynniki rozliczeń Zakłady Emerytalne gdzie: Jest więcej panów – będą oddawać część wpłaconych składek Jest więcej pań – otrzymają środki na pokrycie większych rezerw

Wybór zakładu emerytalnego Wybór dokonywany będzie w ZUS, w ramach składania wniosku emerytalnego ZUS zbiera oferty stawek z zakładów emerytalnych i prezentuje je w jednolitej formie Przedstawiana jest kwota świadczenia netto za 1000 zł przekazanych oszczędności Nie będzie prowadzona aktywna akwizycja Ograniczenie kosztów funkcjonowania systemu

Przekazywanie emerytury Emerytura z ZUS i zakładu emerytalnego będzie przekazywana za pośrednictwem ZUS Jeden przelew Ułatwienie w rozliczaniu podatku dochodowego Rozwiązanie tańsze z punktu widzenia całego systemu

Fundusz emerytur kapitałowych Wypłacanie emerytury Fundusz emerytur kapitałowych 65 Emerytura okresowa Emerytura dożywotnia

Fundusz emerytur kapitałowych Wypłacanie emerytury Fundusz emerytur kapitałowych 65 Emerytura dożywotnia

Co rząd planuje dla rodziny? Perspektywy polityki prorodzinnej 100 dni pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod kierownictwem minister Jolanty FEDAK

Filary polityki rodzinnej Działania dla rodzin i wspieranie ich dochodów Problem: wysokie ubóstwo dzieci w Polsce Świadczenia rodzinne Ulgi podatkowe Działania dla rodziców na rynku pracy Problem: trudność w godzeniu ról rodzica i pracownika Opieka nad dzieckiem Elastyczne zatrudnienie Działania dla pracodawców Problem: postrzeganie rodziców jako gorszych pracowników Uczynienie rodziców bardziej atrakcyjnymi pracownikami Działania promocyjne i wizerunkowe

Ustawa o polityce rodzinnej Pakiet propozycji rozwiązań z obszaru: prawa pracy, ubezpieczeń społecznych Instytucji rynku pracy Cel: Poprawa sytuacji rodzin i rodziców jako pracowników Zachęcenie do posiadania dzieci

Jakie rozwiązania? – dla rodziców Stopniowe wydłużanie urlopu macierzyńskiego Do 26 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka Do 39 tygodni w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka Zwiększenie podstawy wymiaru składki za osoby przebywające na urlopach wychowawczych Docelowo do 60% przeciętnego wynagrodzenia W efekcie: istotne zwiększenie wysokości przyszłych emerytur dla osób które decydują się na urlop wychowawczy Zwiększenie limitu rocznego zwolnienia chorobowego do 270 dni dla kobiet w ciąży Zmniejszenie problemów biurokratycznych z otrzymaniem świadczenia z przypadku ciąż zagrożonych Uzależnienie otrzymywania dodatku z tytułu urodzenia dziecka („becikowego”) od regularnych wizyt u ginekologa w trakcie ciąży

Jakie rozwiązania? – dla pracodawców i pracowników Umożliwienie finansowania zakładania i prowadzenia przedszkoli z zakładowych funduszy świadczeń socjalnych Dalsze prace nad ułatwieniem zakładania przedszkoli i instytucji opieki nad małymi dziećmi Wprowadzenie ulgi podatkowej dla osób zatrudniających opiekunki Uproszczenie rozwiązania w stosunku do obowiązującej wcześniej ulgi aktywizacyjnej Zwiększenie ochrony pracy dla osób zmniejszających wymiar czasu pracy zamiast urlopu wychowawczego Zwolnienie przez trzy lata ze składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych rodziców powracających z urlopów macierzyńskich i wychowawczych

Dalsze działania Przepisy pozwalające na zawieszanie działalności gospodarczej przez rodziców opiekujących się małymi dziećmi Ekwiwalent urlopu wychowawczego W ramach pakietu dotyczącego wspierania przedsiębiorczości Reforma systemu opieki zastępczej nad dzieckiem Kontynuacja działań wizerunkowych dotyczących rodziców- pracowników Wspólne przedsięwzięcia z organizacjami przedsiębiorców

Projekty realizowane przez MPiPS W 2008 r. kontynuowana będzie realizacja dwóch projektów: „Jak dobrze być przedsiębiorczą kobietą!” „Diagnoza sytuacji społeczno-zawodowej kobiet wiejskich w Polsce” Rozpoczęcie prac nad projektami „Aktywizacja społeczno-ekonomiczna kobiet na poziomie lokalnym i regionalnym” „Godzenie ról zawodowych i rodzinnych kobiet i mężczyzn”

Program 50+ Działania na rzecz aktywizacji zawodowej 100 dni pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod kierownictwem minister Jolanty FEDAK

Cel programu Program „Solidarność pokoleń 50+” obejmuje szerokie spektrum skoordynowanych inicjatyw, których celem jest lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich osób w wieku 50 i więcej lat.  Działania w tym zakresie podejmowane na wielu poziomach: działania rządu inicjatywy pracodawców chęci poszczególnych osób dla wydłużania aktywności zawodowej Cel: osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata na poziomie: 40% w 2013 r. 50% w 2020 r.

Pozytywne efekty - Ludzie młodzi -ludzie starsi Innowacyjna organizacja pracy Pozytywne podejście do pracy Dobre zdrowie Odpowiednie oszczędności Wysoka gotowość do pracy Dostępność miejsc pracy Dostępność pracowników Rynek pracy odpowiadający na potrzeby Dostarczanie usług opiekuńczych Odpowiednie umiejętności Stabilne systemy emerytalne

odpowiedzialność obywateli Procesy i planowanie w przedsiębiorstwie Zatrudnienie i programy społeczne Programy rządowe i przywództwo Programy szkoleniowe Programy gospodarcze Programy zdrowotne Podejście – orientacja na pracę Indywidualna odpowiedzialność obywateli Zdrowy styl życia Rozwój umiejętności Oszczędzanie Praktyki dotyczące zatrudnienia Procesy i planowanie w przedsiębiorstwie Inicjatywy służące zatrzymaniu pracowników Rozwój kadr Wsparcie pracowników Pozytywne efekty dla wszystkich

Dlaczego potrzebny jest program 50+? Polacy starzeją się... Struktura ludności według grup wieku, lata 1990-2050

Wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata znacznie poniżej średniej UE 45 50 55 60 65 70 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 w proc. UE NMS10 Polska Rośnie dystans Polski do krajów Unii Europejskiej Brak działań zmierzających do aktywizacji starszych pracowników

Liczba osób otrzymujących wcześniejsze emerytury lub świadczenia przedemerytalne jest bardzo wysoka Z perspektywy całości systemu – zmiany w zasadach przyznawania świadczeń powodują, że jedne świadczenia zastępowane są innymi Obciążenie pracujących jest duże. W 2006 r. przeciętny koszt świadczeń przedemerytalnych i wcześniejszych emerytur to 100 zł miesięcznie przypadające na jedną osobę pracującą

Strategie działań osób w wieku okołoemerytalnym... Strategia bierności zapewnienie dochodu ze świadczeń społecznych zastępujących potencjalny dochód z pracy dochód jako stabilne źródło przychodu uzupełniane dodatkową, nie zawsze w pełni legalną, pracą Nieobecność na rynku pracy tych osób w takiej skali pogarsza wpływy podatkowe oraz składkowe do budżetu oraz funduszu ubezpieczeń społecznych Dadzą się one realizować jedynie w warunkach względnie dobrego zdrowia oraz niskich potrzeb, a ich wybór (wczesna dezaktywizacja) obniża przyszłą, pełną już emeryturę; Strategia aktywności osoby z wyższymi kwalifikacjami albo specjalnościami potrzebnymi na rynku, osoby gotowe do dostosowania się do zmiennych wymagań i potrafiące aktualizować swoje umiejętności; Strategia bezrobocia efekt antyselekcji, niemożności wyboru pierwszych dwóch typów strategii osoby bezrobotne, często długotrwale, o raczej niskich kwalifikacjach

Przyczyny wycofywania się z rynku pracy Lęk przed utratą pracy Nacisk wymagań ze środowiska zawodowego Niskie kwalifikacje Gorszy stan zdrowia Sprawowanie opieki nad członkami rodziny Dostępność świadczeń społecznych

Kluczowe działania niezbędne na rzecz generacji 50+ : Promocja utrzymywania w zatrudnieniu osób 45+ rozwój polityki zarządzania wiekiem w firmach publiczne działania na rzecz poprawy oraz zmiany kwalifikacji i kompetencji osób powyżej 45 lat uruchomienie „boomu edukacyjnego” starszego pokolenia, Uruchomienie programów aktywizacji dla bezrobotnych w wieku 45+/ 50+ dobrze zaadresowane, skuteczne i efektywne realizowane przez kompetentne podmioty (Publiczne Służby Zatrudnienia oraz realizatorów usług zatrudnieniowych kontraktowanych na zewnątrz wobec PSZ) Ograniczenie warunków dla strategii bierności poprzez zmniejszenie możliwości przechodzenia na wcześniejsze emerytury lub inne świadczenia pozwalające na dezaktywizację (zmiany prawne).

Program 50+ Cele polityki rynku pracy Cel 1: Poprawa warunków pracy, promocja zatrudnienia starszych pracowników i zarządzanie wiekiem Wdrażanie strategii zarządzania wiekiem Poprawa warunków bezpieczeństwa i higieny pracy starszych pracowników Uelastycznienie pracy starszych pracowników Profilaktyka zdrowotna Promocja zatrudnienia starszych pracowników Cel 2: Poprawa kompetencji i kwalifikacji starszych pracowników Budowanie ścieżek kształcenia Upowszechnienie kształcenia ustawicznego Dopasowanie oferty szkoleniowej do potrzeb

Program 50+ Cele polityki rynku pracy Cel 3: Zmniejszenie kosztów pracy związanych z zatrudnianiem starszych pracowników Zwolnienie pracodawców ze składek na Fundusz Pracy i FGŚP Zmniejszenie liczby dni choroby za których opłacane jest wynagrodzenie Finansowanie kosztów szkoleń Cel 4: Aktywizacja starszych osób bezrobotnych lub zagrożonych utratą pracy Budowanie indywidualnych planów działań Upowszechnianie programów rynku pracy Dopasowanie oferty aktywnych programów rynku pracy Reforma publicznych służb zatrudnienia – zwiększenie roli aktywnych polityk zatrudnienia

Program 50+ Cele polityki rynku pracy Cel 5: Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych Budowanie stabilnych ram prawnych dla rehabilitacji zawodowej Promowanie aktywizacji zawodowej i integracji Zmiana systemu świadczeń w kierunku budowania zachęt dla aktywności zawodowej Cel 6: Zwiększenie możliwości zatrudnienia kobiet przez rozwój usług pozwalających na godzenie pracy i życia rodzinnego Wspieranie rozwoju sieci przedszkoli i żłobków Budowanie alternatywnych form opieki nad małymi dziećmi Wspieranie opieki domowej

Finansowanie Środki publiczne Fundusz Pracy Europejski Fundusz Społeczny Z EFS w perspektywie 2007-2013 w sumie około 1,8 mld EURO może być przeznaczone na działania adresowane od osób 50+ Z FP rocznie kwota około 400-500 mln zł może dofinansować podejmowane działania

Organizacje pozarządowe – Osoby niepełnosprawne – Pomoc Społeczna 100 dni pracy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej pod kierownictwem minister Jolanty FEDAK

Organizacje pozarządowe Projekt nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja stanowi w szczególności uregulowanie kwestii trybu zlecania realizacji zadań publicznych organizacjom pozarządowym. FIO - stworzenie trwałych podstaw finansowych rozwoju inicjatyw obywatelskich

Działania na rzecz Osób Niepełnosprawnych Zagwarantowaniem osobom głuchoniemym odpowiednich praw poprzez opracowanie ustawy o polskim języku migowym i ułatwieniach w komunikacji Ustawa Antydyskryminacyjna - Gwarancja praw osób niepełnosprawnych Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych przygotowanie wniosku o ratyfikację Konwencji Decentralizacja PFRON – przekazanie części kompetencji Oddziałów PFRON (wraz ze środkami) samorządom terytorialnym

Pomoc społeczna Nowelizacja ustawy o pomocy społecznej - skuteczny nadzór i kontrola w zakresie usług świadczonych w ramach pomocy społecznej Zmiany ustawowe ułatwiające zakładanie i działanie Spółdzielni Socjalnych jako instrumentu zapobiegania wykluczeniu społecznemu Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom pracowników socjalnych podjęto prace nad ustawą o zawodzie pracownika socjalnego

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej www.mpips.gov.pl