Pedagogika szkoły wyższej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele: 1. rozumienie podstaw relacji pomiędzy teorią a praktyką edukacyjną, 2. poznanie nowoczesnego procesu edukacji i jego uwarunkowań, 3. wyposażenie.
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Nauczyciel prawie doskonały
Wykorzystanie w szkole
Patriotyzm przyszłości.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
DISTANCE LEARNING CZYLI NAUCZANIE NA ODLEGŁOŚĆ
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
ocenianie, które pomaga się uczyć
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
ABC e-learningu.
DIAGNOZA W SZKOLE.
Co to jest TIK?.
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Realizacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki a koncepcja uczenia się przez całe życie Jakub Sosin Wiceprezes PIFS.
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Dydaktyka ogólna.
Przedmiot: Technologia informacyjna Autor: Olga Łodyga
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Kierunek: pedagogika Specjalności: pedagogika resocjalizacyjna edukacja elementarna ze specjalnością dodatkową j. obcy pedagogika socjalna terapia psychopedagogiczna.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Metoda Teach-IT.net … od „Multimediów w dydaktyce”
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Agnieszka Tamul Maria Otuszewska Klasa 1d
WSPÓŁPRACA KANY Z WOJEWÓDZTWEM MAŁOPOLSKIM W DZIEDZINIE DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Stanisława Klimczak Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Szkoleniowego w Krakowie.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
PROJEKT EDUKACYJNY – blog Pomoce z języka angielskiego Opracowanie: Agnieszka Osińska.
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna DRZEWIŃSKA „Nauczyciele i uczniowie jako uczestnicy procesu uczenia się wykorzystywania.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Ewaluacja w pracy nauczyciela
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Wyniki badania ankietowego Marta Petelewicz Katedra Socjologii Ogólnej Projekt Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo – opracowanie i wdrożenie.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Zapis prezentacji:

Pedagogika szkoły wyższej

Epoki rozwoju ludzkości I fala - rolnicza II fala - przemysłowa III fala - informacyjna Fala II została zapoczątkowana rewolucją przemysłową XVIII – XIX wiek Początek w Wielkiej Brytanii od przemysłu włókienniczego Głębokie przemiany gospodarcze, społeczne i kulturowe w Europie Postęp w nauce, technice i edukacji Rozwój demograficzny Nasilenie się procesu urbanizacji Zmiany w rolnictwie III fala 1956 – I raz w historii więcej zatrudnionych w usługach niż w produkcji. III fala nazywana też gosp. Opartą na wiedzy, społ. Postindustrialne. Kapitał ludzki. W I fali edukacja miała charakter elitarny, klasowy. Masowa edukacja jest wynalazkiej II fali (obowiązek szkolny). Przemysł potrzebował ukształtowanego robotnika. Ukryty program edukacji w II fali polegał na kształtowaniu punktualności, posłuszeństwa, umiejętności wykonywania rutynowej, powtarzalnej pracy.

Ponowoczesność Dynamika zmian, gwałtowny przyrost wiedzy Globalizacja Metafora kultury typu instant Metafora hipermarketu Dystopia dzieciństwa Juwenalizacja współczesności Kategoria epizodyczności losu człowieka Kultura wyrzucania Usługi Weźmy na przykład liczbę uczonych w skali całej historii ludzkości. Okazuje się, że 90 procent uczonych żyje w dobie obecnej. Każdego dnia dokonuje się nowych odkryć naukowych, a poza tym znacznie szybciej niż kiedykolwiek odkrycia te znajdują zastosowanie w praktyce. Czas między powstaniem pomysłu a jego urzeczywistnieniem uległ znacznej redukcji. W tym właśnie wyraża się jedna z zasadniczych różnic pomiędzy naszą generacja a generacją naszych przodków. „Kultura wyrzucania” Stale pogłębiającą się przelotność kontaktów ludzi z rzeczami można zilustrować, badając kulturę otaczającą małą dziewczynkę, która wymienia swoją lalki. Dziecko szybko pojmuje, że Barbie nie jest jedynym przedmiotem fizycznym, który w szybkim tempie wkracza w jej młode życie i wypada z niego. Pieluszki, śliniaczki, papierowe serwetki, chusteczki Kleenex, ręczniki. Jednorazowe butelki do wody sodowej - wszystko to jest szybko zużywane i z bezwzględnością usuwane z domu. Bułki kukurydziane przychodzą w blaszankach do pieczenia, które są wyrzucane po jednorazowym użyciu. Szpinak znajduje się w plastykowej torbie, którą wrzuca się do rondla z gotującą się wodą, podgrzewa, a następnie torbę wyrzuca. Kolacje przygotowane do jedzenia w trakcie oglądania telewizji są gotowane i często podawane na specjalnych tackach, które wyrzuca się po zużyciu. Dom małej dziewczynki jest ogromną machiną przetwórczą, przez którą z coraz większą szybkością przelatują - wpadając i wypadając - przedmioty. Od chwili narodzin jest ona raz na zawsze osadzona w kulturze wyrzucania. W dzisiejszej Japonii materiały jednorazowego użytku stały się tak uniwersalne, że płócienna chusteczka uważana jest za staromodną, a nawet niehigieniczną. W Anglii za sześć pensów można nabyć szczoteczkę do zębów „Dentamatic throw-away loothhrush" od razu pokrytą pastą do zębów do jednorazowego użytku.

Rozwój IT Koszty produkcji komputerów drastycznie się obniżyły, a możliwości operacyjne wielkich korporacji wzrosły tak znacząco, że gdyby w przemyśle samochodowym nastąpiło to samo, co w przemyśle komputerowym Rolls-Royce kosztowałby 2.5 dolara… [Computerworld za A. Tofflerem]

Model zmian w pracy XX W. XXI W. ZALETY ZMIANY Specjalizacja Potrzeba różnych umiejętności Zapobiega nudzie, motywuje do uczenia się Praca standaryzowana Praca kompleksowa Pozwala wiązać pracę z wynikiem, wzrost poczucia odpowiedzialności Praca indywidualna Praca zespołowa Motywuje, pozwala ocenić, jak praca wpływa na innych Rutyna i hierarchia Autonomia i samokontrola Wzbogaca stanowisko pracy o nowe zadania, chęć osiągnięć, innowacja Nadzór i ocena Komunikacja, informacja zwrotna Wyniki pracy świadczą o jakości, a nie subiektywna ocena przełożonych

Przemiany edukacji PROBLEM UCZENIE SIĘ W II FALI UCZENIE SIĘ W III FALI Podejście Nacisk na treść Nacisk na uczenie się Rola nauczyciela Ekspert, narzuca treści i ocenia Organizator procesu dydaktycznego, towarzysz, mentor Sposób przekazu Wiedzieć ŻE Wiedzieć JAK Student Pasywny odbiorca, pracuje indywidualnie, rywalizacja Aktywny uczestnik, pracuje w grupie Świat Czarno – biały, zły – dobry Niepewność, odcienie szarości Proces dydaktyczny Przewaga wykładu Interdyscyplinarny, interaktywny

Wyzwania współczesnej edukacji Rozwój edukacji dorosłych Demonopolizacja wiedzy Nowe formy edukacji i metody kształcenia Doskonalenie umiejętności „miękkich” Wzrost liczby osób z wykształceniem technicznym Wspieranie samokształcenia Wzrost liczby osób z wykształceniem wyższym Współpraca międzynarodowa Jakość kształcenia … Rozwój edukacji dorosłych – nie tylko kształcenie formalne ale też pozaformalne (org. Uczące się, społ. Lokalne uczące się), zwiększenie się średniej dł. Życia i koniecznośc aktualizowania wykształcenia, kwalifikacji.

Edukacja na odległość Model korespondencyjny Skrypty i podręczniki, lekcje nadawane przez radio Model multimedialny Lekcje na taśmach video i na dyskietkach Model synchroniczny teleedukacyjny Video-konferencje Audio-konferencje Lekcje przez radio i TV Model asynchroniczny przez Internet Interaktywne multimedia Wykorzystanie Internetu Pierwsze modele edukacji na odlegość powstały na rozległych terenach Australii, USA i Kanady, gdzie ogromne odległości uniemożliwiały spotkanie z nauczycielem. W Wielkiej Bryt. Powstał The Open University. Skandynawia: W Finlandii możliwe jest nawet zdanie egzaminu dojrzałości poprzez wykorzystanie edukacji na odległość. W Polsce ustawa o szkol. Wyższym mówi, że wymagany jest bezpośredni kontakt egzaminatora ze studentem. Szwecja w XX w. jako priorytet edukacji określiła kształcenie dorosłych. Do lat. 60. głównie rozwijały się kursy korespondencyjne. Później państwo zaczęło dotować edukację zdalną, umożliwiając tym samym nawet studiowanie na odległość. Jest to bezpłatne. Szczególnie chodzi o wzrots liczby osób studiujących zdalnie. Powołano dwie instytucje jeśli chodzi o szkol. Wyższe na odległość:

Zalety edukacji na odległość Znosi bariery związane z miejscem i czasem Elastyczne okresy edukacji Niższe koszty Indywidualizacja procesu kształcenia Indywidualny tutoring Rozwijanie takich umiejętności jak samodyscyplina, analiza informacji, wnikliwość, organizacja własnej pracy

Wady edukacji na odległość Ograniczony kontakt z innymi studentami Brak możliwości natychmiastowego zadawania pytań nauczycielowi Brak możliwości natychmiastowej reakcji nauczyciela Konieczność własnego motywowania się do pracy

Podsumowanie Przemiany społeczno – gospodarcze w wysokim stopniu wpływają na zmiany w sferze edukacji. Edukacja ludzi dorosłych jest jednym z priorytetów polityki oświatowej krajów rozwijających się. Jest to związane z budowaniem społeczeństwa opartego na wiedzy. Nowe formy edukacji są odpowiedzią na oczekiwania i potrzeby społeczne przy wykorzystaniu zdobyczy postępu technologicznego. Polska stoi przed ogromnym wyzwaniem rozwoju idei e-learning.

Bibliografia Castells M., Galaktyka Internetu: refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, Poznań 2003. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 2009. Toffler A, Trzecia fala, Warszawa 1997. Toffler A., Szok przyszłości, Wyd. II, Poznań 1998. Tulińska J. , Internet jako miejsce uczenia się, czyli kilka refleksji o edukacji w cyberprzestrzeni [w:] W. Jakubowski (red.), Media. Kultura popularna. Edukacja, Kraków 2005.