PRZEZ EDUKACJĘ DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Edukacja ekologiczna w polskich dokumentach prawnych
Zagadnienia edukacji ekologicznej społeczeństwa regulowane są przez akty prawne i dokumenty.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Włocławski Obszar funkcjonalny
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wychowanie ekologiczne
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Warszawa, Forum konserwatorskie Białystok 2011.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Warmińsko-Mazurska Akademia Antydyskryminacyjna
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Konsultacje społeczne projektu
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Zapis prezentacji:

PRZEZ EDUKACJĘ DO ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej

„Piękno tej ziemi skłania mnie do wołania o jej zachowanie dla przyszłych pokoleń. Jeśli kochacie tę ojczystą ziemię, niech to wołanie nie pozostanie bez odpowiedzi!” Ojciec Święty Jan Paweł II Zamość, 12 czerwca 1999 r.

ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ Głównym przesłaniem idei zrównoważonego rozwoju jest zależność i wzajemne uwarunkowania ochrony środowiska, wzrostu ekonomicznego i rozwoju człowieka (zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i społecznym).

CELE EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Kształtowanie pełnej świadomości i budzenie zainteresowania społeczeństwa wzajemnie powiązanymi kwestiami ekonomicznymi, społecznymi, politycznymi i ekologicznymi. Umożliwienie każdemu człowiekowi zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych dla poprawy stanu środowiska. Tworzenie nowych wzorców zachowań, kształtowanie postaw, wartości i przekonań jednostek, grup i społeczeństw, uwzględniających troskę o jakość środowiska.

REALIZACJA TYCH CELÓW wymaga: Uznania, iż edukacja ekologiczna jest jednym z podstawowych warunków realizacji Polityki Ekologicznej Państwa. Wprowadzenia elementów edukacji ekologicznej do wszystkich sfer życia społecznego, respektując i wykorzystując wartości kulturowe, etyczne i religijne. Zapewnienia dostępu społeczeństwa do informacji o stanie środowiska przyrodniczego i edukacji ekologicznej. Uznania, że edukacja ekologiczna jest podstawowym warunkiem zmiany konsumpcyjnego modelu społeczeństwa.

EDUKACJA EKOLOGICZNA JAKO ZOBOWIĄZANIE MIĘDZYNARODOWE Konferencja Narodów Zjednoczonych „Człowiek i Środowisko”, Sztokholm, 1972 r.; dzięki jej postanowieniom w 1975 r.UNESCO i UNEP (Program Ochrony Środowiska Narodów Zjednoczonych) przygotowały Międzynarodowy Program Edukacji Środowiskowej (IEEP) Międzynarodowa konferencja na temat edukacji środowiskowej w Tbilisi, 1977 r.; powstała „Deklaracja Tbiliska” Międzynarodowy Kongres UNESCO - UNEP, Moskwa 1978 r. Konferencja Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój”, Rio de Janeiro, 1992 r.; opracowano „Deklarację z Rio” oraz Agendę 21 Konferencja zorganizowana przez IUCN (Światową Unię Ochrony Przyrody) i UNESCO w Gland (Szwajcaria), w listopadzie 1994 r.

EDUKACJA EKOLOGICZNA JAKO ZOBOWIĄZANIE MIĘDZYNARODOWE Konferencja „Edukacja ekologiczna na rzecz zrównoważonego rozwoju” zorganizowana przez UNESCO w Atenach, 1995 r. Konferencja „Edukacja i świadomość społeczna na rzecz trwałego i zrównoważonego rozwoju” zorganizowana przez UNESCO oraz Komisję Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju ONZ w Pruhonicach (Czechy), 1995 r. IV Sesja Komisji Trwałego i Zrównoważonego Rozwoju ONZ, 1996 r. Konferencja w Aarhus (Dania) w czerwcu 1998 r., w trakcie której delegacja polska podpisała Konwencję o Dostępie do Informacji o Stanie Środowiska

JAK POWSTAŁA NSEE Kwiecień 1995 r. - podpisanie porozumienia o współpracy w zakresie edukacji ekologicznej pomiędzy Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ministerstwem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa Maj-czerwiec 1995 r. - Konferencja w Miedzeszynie zorganizowana przez oba ministerstwa przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z udziałem przedstawicieli brytyjskiego Environmental Know How Fund, w której uczestniczyło kilkadziesiąt osób reprezentujących instytucje, organizacje i środowiska zajmujące się edukacją ekologiczną w Polsce. Czerwiec 1995 r. - powstała I wersja Strategii, a następnie kolejne - uwzględniające uwagi i komentarze członków Konferencji oraz zainteresowanych środowisk z całego kraju 1997 r. - przyjęcie Strategii przez ministrów OŚZNiL oraz EN 1998 r. - zaakceptowanie Strategii przez Sejmową i Senacką Komisję Ochrony Środowiska 1999 i 2000 r. - parce nad uaktualnieniem dokumentu i dostosowaniem go do nowych warunków związanych z wprowadzeniem w Polsce kolejnych reform.

CELE NARODOWEJ STRATEGII EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Upowszechnianie idei ekorozwoju we wszystkich sferach życia, uwzględniając również pracę i wypoczynek człowieka, czyli objęcie permanentną edukacją ekologiczną wszystkich mieszkańców RP. Wdrożenie edukacji ekologicznej jako edukacji interdyscyplinarnej na wszystkich stopniach edukacji formalnej i nieformalnej. Tworzenie wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów edukacji ekologicznej, stanowiących rozwinięcie Narodowego Programu Edukacji Ekologicznej, a ujmujących propozycje wnoszone przez poszczególne podmioty realizujące projekty edukacyjne dla lokalnej społeczności. Promowanie dobrych doświadczeń z zakresu metodyki edukacji ekologicznej.

EDUKACJA EKOLOGICZNA W FORMALNYM SYSTEMIE KSZTAŁCENIA „Zadaniem systemu edukacji powinno być kształtowanie niezależnie myślących i działających jednostek, które jednakże uznawałyby służbę dobru ogólnemu za swój najwyższy cel w życiu.” Albert Einstein Nowy Jork, 15 października 1936 r.

EDUKACJA EKOLOGICZNA W FORMALNYM SYSTEMIE KSZTAŁCENIA Wychowanie przedszkolne Wyzwalanie chęci oraz kreowanie umiejętności obserwowania środowiska naturalnego. Kształtowanie wrażliwości zarówno na piękno jak i na szkody w środowisku. Uczenie szacunku dla innych istot. Oddziaływanie na styl życia i świadomość ekologiczną rodziców. Kształtowanie nawyków i zachowań proekologicznych w życiu codziennym.

EDUKACJA EKOLOGICZNA W FORMALNYM SYSTEMIE KSZTAŁCENIA Szkoły podstawowe i ponadpodstawowe Kształtowanie człowieka świadomego swej jedności ze środowiskiem przyrodniczym i społeczno-kulturowym. Rozwijanie umiejętności obserwowania środowiska oraz gromadzenia o nim informacji. Poznanie praw i współzależności rządzących przyrodą, a także zachodzących pomiędzy przyrodą a człowiekiem. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów zgodnie z posiadaną wiedzą i przyswojonym systemem wartości. Pobudzanie wrażliwości na piękno i ład przestrzenny. Kształtowanie postawy szacunku dla życia i zdrowia, zarówno własnego, jak i wszystkich innych istot. Prowadzenie aktywnych form edukacji w terenie, np. „zielone szkoły”. Współpraca między nauczycielami w tworzeniu klimatu sprzyjającego realizacji podstawowych celów edukacji ekologicznej.

EDUKACJA EKOLOGICZNA W FORMALNYM SYSTEMIE KSZTAŁCENIA Szkolnictwo wyższe Kształcenie mające na celu wprowadzenie w problematykę środowiska absolwentów wszystkich szkół wyższych. Zakres tego kształcenia, jego formy i obligatoryjność należy traktować w sposób zróżnicowany. Przygotowanie specjalistów do pracy zawodowej w zakresie ochrony środowiska. Kształcenie na poziomie wyższym na studiach bezzawodowych, uniwersalnych - tzw. europejskich. Prowadzeniu nieformalnej edukacji ekologicznej przez organizowanie otwartych uniwersytetów i wykładów.

EDUKACJA EKOLOGICZNA W FORMALNYM SYSTEMIE KSZTAŁCENIA Edukacja dorosłych Duża rola uniwersytetów otwartych, studiów podyplomowych, kursów, szkoleń, a także atrakcyjnych form popularyzacji wiedzy: konkursów, promocji, wystaw itd. Podniesienie świadomości ekologicznej dorosłych przez zaangażowanie możliwie dużej liczby mieszkańców w procesy decyzyjne mające wpływ na stan środowiska. Egzekwowanie przepisów dotyczących porządku, odpadów, gospodarki wodno-ściekowej, ochrony przed hałasem. Dążenie do osiągnięcia zarówno instytucjonalnej, jak również sąsiedzkiej dezaprobaty dla wszystkich indywidualnych i zbiorowych poczynań szkodzących środowisku.

STRUKTURA POZASZKOLNEJ EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Instytucje i urzędy centralne Edukacja ekologiczna w województwach Edukacja ekologiczna w samorządach Administracja terenów cennych pod względem przyrodniczym Organizatorzy wypoczynku i turystyki Organizacje społeczne Kościoły i Związki Wyznaniowe Edukacja ekologiczna w miejscu pracy Edukacja ekologiczna w rodzinie Środki masowego przekazu

UWARUNKOWANIA REALIZACJI NSEE Podstawowym warunkiem realizacji NSEE jest powszechna akceptacja zawartego w niej przesłania oraz głównych celów. Skuteczną realizację zapisów Strategii umożliwi: Przyjęcie Strategii jako dokumentu określającego kierunki rozwoju edukacji ekologicznej w Polsce przez odpowiednie władze państwowe. Rozpowszechnienie i promocja treści zawartych w NSEE. Zapewnienie środków finansowych niezbędnych do przygotowania i wdrożenia narodowego oraz regionalnych i branżowych programów edukacji ekologicznej. Powołanie Komisji Edukacji Ekologicznej przy Komitecie Zrównoważonego Rozwoju i Polityki Regionalnej. Utworzenie ogólnopolskiego ośrodka informacji o edukacji ekologicznej.

EDUKACJA EKOLOGICZNA W POLSKICH UREGULOWANIACH PRAWNYCH ORAZ OFICJALNYCH DOKUMENTACH PAŃSTWOWYCH I MIĘDZYNARODOWYCH Ustawy Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej Ustawa z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Ustawa z dnia 16 października 1991 r. o ochronie przyrody Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o ochronie przyrody Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Dokumenty państwowe Polityka Ekologiczna Państwa z maja 1991 r. Druga Polityka Ekologiczna Państwa z czerwca 2000 r.

EDUKACJA EKOLOGICZNA W POLSKICH UREGULOWANIACH PRAWNYCH ORAZ OFICJALNYCH DOKUMENTACH PAŃSTWOWYCH I MIĘDZYNARODOWYCH Porozumienia międzyresortowe Porozumienie Ministrów : Edukacji Narodowej oraz Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 19 kwietnia 1995 r. Porozumienie Ministra Kultury i Sztuki, Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Ministra Edukacji Narodowej, Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast oraz Generalnego Konserwatora Zabytków z dnia 27 maja 1998 r. Nowy program edukacyjny na rzecz ochrony krajobrazu historycznego i właściwego kształtowania przestrzeni przyrodniczej i kulturowej Polski

EDUKACJA EKOLOGICZNA W POLSKICH UREGULOWANIACH PRAWNYCH ORAZ OFICJALNYCH DOKUMENTACH PAŃSTWOWYCH I MIĘDZYNARODOWYCH Dokumenty międzynarodowe Agenda 21 - rozdział 36, kpt. 36.5.b. Promowanie nauczania, kształtowania świadomości społecznej i szkolenia w zakresie trwałego i zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska Ramowa Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu - art.6 Edukacja, szkolenie i świadomość społeczna Konwencja o ochronie różnorodności biologicznej - art.13. Podnoszenie poziomu wiedzy i świadomości społecznej Konwencja o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska - art.3

NARODOWY PROGRAM EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Program wykonawczy Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej oraz warunki jego wdrożenia Określa podstawowe zadania edukacyjne, podmioty odpowiedzialne za ich realizację oraz źródła finansowania.

ADRESACI NARODOWEGO PROGRAMU EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Podmioty finansujące edukację ekologiczną - którym Narodowy Program Edukacji Ekologicznej pomoże zarówno planować budżet, jak i określić celowość oraz efektywność alokacji środków. Podmioty realizujące zadania z zakresu edukacji ekologicznej - które otrzymają wykaz priorytetowych zadań wraz ze wskazaniem potencjalnych źródeł ich finansowania.

SFERY WPROWADZENIA EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Edukacja formalna Ekologiczna świadomość społeczna Szkolenia Narodowy Program Edukacji Ekologicznej zmierza do pełniejszej integracji tych trzech sfer, w celu zwiększenia efektywności edukacji dla rozwoju zrównoważonego.

ŚRODKI WZMACNIAJĄCE EFEKTY EDUKACJI EKOLOGICZNEJ Materiały programowe, strategie i regulacje Instrumenty kontroli bezpieczeństwa ekologicznego: normy środowiskowe, atesty ekologiczne, certyfikaty (np. EMAS, ISO) Kary i opłaty za korzystanie i zanieczyszczenie środowiska Imprezy i wydarzenia publiczne: kampanie, akcje, festiwale, święta, manifestacje, aukcje, happeningi, konkursy, olimpiady, targi, wystawy Interpelacje, procedury odwoławcze i protesty Nauka Kościołów Działalność mediów i instytucji kultury Wycieczki, turystyka kwalifikowana, sieć schronisk turystycznych, ścieżki dydaktyczne i przyrodnicze

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PROGRAMU Możliwości finansowania zadań Programu wynikają z zapisów Ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska (środki celowe) oraz zapisów Ustawy budżetowej na dany rok. Budżet - środki własne resortów oraz dotacje celowe przekazane z budżetu państwa na zadania bieżące realizowane przez: samorząd województwa, powiat, gminę na podstawie porozumienia z organami administracji centralnej Samorządy - własne fundusze samorządów Fundusze celowe: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej; wojewódzkie, powiatowe i gminne FOŚiGW Środki własne: uczestników, organizacji, przedsiębiorstw Sponsorzy - dotacje uzyskane z różnych źródeł, w tym fundusze pomocowe i inne środki zagraniczne, nie wchodzące w skład budżetu państwa

KALKULACJA KOSZTÓW W latach 1999 - 2000 na edukację ekologiczną w Polsce wydano około 200 mln zł rocznie. Kwota ta nie uwzględnia wydatków na edukację formalną, ponieważ w budżecie państwa nie wyodrębniono takiej pozycji. Zestawienie stawek i kosztów w latach 1998 -2000: Koszt osobogodziny (szkolenie na poziomie wyższym jednej osoby przez jedną godzinę lekcyjną): 12,5 zł (uwzględniając specyfikę zajęć) Koszt organizacji jednodniowej masowej imprezy ekologiczno-edukacyjnej z nieskrępowanym dostępem dla mieszkańców jednej miejscowości: 6 tys. zł w gminie wiejskiej i 9-12 tys. zł w gminie miejskiej Standardowe wydawnictwo edukacyjne w objętości 1 arkusza autorskiego kosztuje przeciętnie 3.550 zł przy założeniu skromnej szaty graficznej i nakładzie od kilkuset do tysiąca egzemplarzy Koszty produkcji programów lub filmów edukacyjnych emitowanych w telewizji publicznej: 50-70 tys. zł za odcinek 20-25-minutowy Koszt audycji radiowej, 10-minutowej: 5 tys. zł

KALKULACJA KOSZTÓW Przykładowo - oszacowano na lata 2002 -2004 Realizacja Narodowego Programu, czyli wdrożenie Narodowej Strategii Edukacji Ekologicznej, wymagać będzie w latach 2002 - 2004 nakładów szacowanych (na podstawie cen z roku 2000) łącznie około 600 mln zł.