Tabela Elementów Skończonych (TES)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju – „małe projekty”
Advertisements

XV Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Kwalifikowalność kosztów w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa Adam Futymski.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH Czerwiec 2010 działanie Odnowa i rozwój wsi.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
„Najistotniejsze informacje związane z rozliczaniem operacji oraz obowiązki Beneficjentów w zakresie wniosków o płatność” Krystyna Grygiel Dział Autoryzacji.
SCHEMATY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĘĆ BUDOWLANYCH
PODSTAWY PRAWNE KOSZTORYSOWANIA
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Zmiana zakresów rzeczowych-Piotr Rasz-NFOŚiGW 21 KONFERENCJA BENEFICJENTÓW FUNDUSZU SPÓJNOŚCI TORUŃ 20 – 21 PAŹDZIERNIKA 2005.
Doświadczenia w kwalifikowaniu wydatków w Funduszu Spójności Maciej Pęski Kierownik Wydziału Realizacji Przedsięwzięć Departament Przedsięwzięć Spójności.
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
Realizacja umowy w ramach POIG
Dział Wsparcia Instytucji Pośredniczących, FFW
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Kwalifikowalność wydatków
Rozliczanie oraz dokumentowanie efektów ekologicznych
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Hanna.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
1 NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Najczęściej stwierdzane nieprawidłowości i uchybienia w trakcie kontroli terenowych Mieczysław.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Płatności – sposób dokumentowania i rozliczania Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Izabela Puczyłowska Departament Ochrony Klimatu.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
RYZYKO WYSTĘPOWANIA SPORÓW NA TLE UMÓW ZAWIERANYCH W TRYBIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Zbigniew Miczek OIRP w Krakowie 2011 rok.
Planowanie, finansowanie i rozliczanie projektów w organizacjach polonijnych. Moskwa, 2-3 listopada 2012 rok.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Praktyczne aspekty dotyczące rozliczania wniosków o płatność
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Zapis prezentacji:

Tabela Elementów Skończonych (TES) UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Tabela Elementów Skończonych (TES) Edward Kolbusz 31.03.2011, Tarnowo Podgórne Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Podstawowe założenia wprowadzenia TES Kwalifikowanie wydatków Warunki kwalifikowalności wydatków: Dokumenty rozliczeniowe do kwalifikowania wydatków: Umowa / kontrakt / zlecenie. Aktualny Plan Płatności. Faktura (lub inny równoważny dokument księgowy) opatrzona stemplem. Potwierdzenie dokonania zapłaty (wyciągi bankowe, polecenia zapłaty, dowód kasowy KW lub inne równoważne). Listy sprawdzające BK. PŚP wraz z PK i PzN. GDW (gwarancja dobrego wykonania). Gwarancja zaliczkowa. Inne. Wydatek musi być poniesiony przez właściwy podmiot. Wydatek musi być poniesiony w okresie kwalifikowalności. Wydatek musi być poniesiony w oparciu o wiążącą umowę zawartą zgodnie z ustawą PZP. Wydatek musi być faktycznie poniesiony. Wydatek musi dotyczyć rzeczywiście wykonanych robót / usług / dostaw. Wydatek musi być zgodny z określonymi kategoriami wydatków i z zakresem przedmiotowym projektu.

Kwalifikowanie wydatków czy to wszystko jest nam potrzebne? Przejściowe Świadectwo Płatności (PŚP) : Arkusz „A” - Roboty według kontraktu część „A” - Wymagania ogólne część „B” - Roboty budowlane Arkusz „B” - Pozostałe kwoty według klauzuli 20.1 Arkusz „B1” - Lista materiałów w magazynie Arkusz „Cz” - Zmiany Arkusz „Cd” - Roboty dodatkowe Arkusz „D” - Kwoty zatrzymane według klauzul 14.3 i 14.9 Arkusz „E” - Zaliczka według klauzul 14.2 Arkusz „F” - Kwota zwrotna należna Zamawiającemu Arkusz „G” - Potrącenia należne Zamawiającemu Arkusz „H” - Potrącenia wynikające z upustu Arkusz „I” - Zbiorcze zestawienie płatności do PŚP Nr … czy to wszystko jest nam potrzebne?

Kwalifikowanie wydatków A gdyby tak uprościć system? Te dokumenty to opasłe tomiska. Czy TES może zastąpić PŚP? Czy zamiast grubych rozliczeń (PŚP) mogą być proste i czytelne tabele (TES) ? A gdyby tak uprościć system? Czy TES może prawidłowo działać i usprawnić system ? To byłoby może być łatwiej.

Dokumenty odbiorowe i rozliczeniowe Prawo budowlane + kodeks cywilny warunki kontraktowe FIDIC protokoły odbioru robót ulegających zakryciu lub zanikających protokoły badań i sprawdzeń inwentaryzacja powykonawcza inne protokoły odbioru częściowego protokoły odbioru końcowego inne Wniosek o Przejściowe Świadectwo Płatności Rozliczenie Wykonawcy Przejściowe Świadectwo Płatności (PŚP) Świadectwo Przejęcia Świadectwo Wykonania

K O N T R O L A Dokumenty odbiorowe i rozliczeniowe protokoły odbioru robót ulegających zakryciu lub zanikających protokoły badań i sprawdzeń inwentaryzacja powykonawcza inne protokoły odbioru częściowego protokoły odbioru końcowego inne Faktura (lub równoważny dokument księgowy) wraz z dokumentami przesłanymi do NFOŚiGW w celu zakwalifikowania wydatków Wniosek o Przejściowe Świadectwo Płatności Rozliczenie Wykonawcy kompletne Przejściowe Świadectwo Płatności (PŚP) K O N T R O L A

Wprowadzenie TES pozwoli na ograniczenie ilości i objętości dokumentów rozliczeniowych do kwalifikowania wydatków : Umowa / kontrakt / zlecenie. Aktualny Plan Płatności / Wystąpień. Faktura (lub równoważny dokument księgowy) opatrzona stemplem. Potwierdzenie dokonania zapłaty (polecenia zapłaty, wyciągi bankowe, inne). Listy sprawdzające BK. PŚP wraz z PK i PzN. TES. GDW (gwarancja dobrego wykonania). Gwarancja zaliczkowa. Inne. ? ? ?

Wprowadzenie TES jest szczególnie trudne w przypadku realizacji projektów, dla których zostały już wcześniej zawarte kontrakty na warunkach FIDIC. W tym przypadku wprowadzenie TES, to tak jakby wsiadać do „jadącego pociągu”, który dodatkowe znajduje się w niezbyt „szczęśliwym” miejscu. TES

Kilka definicji: Zakres rzeczowy projektu - zakres określony we wniosku o dofinansowanie (Decyzja KE, umowa o dofinansowanie), który obejmuje zakres rzeczowy wszystkich zadań realizowanych w danym projekcie, z podziałem na koszty kwalifikowane oraz koszty niekwalifikowane, którego wykonanie jest niezbędne do osiągnięcia zakładanych wskaźników. Wydatki kwalifikowane – wydatki lub koszty poniesione zgodnie z Wytycznymi, które kwalifikuje się do refundacji ze środków przeznaczonych na realizację POIiŚ (czyli takie wydatki, które są nierozerwalnie związane z realizacją zakresu rzeczowego określonego w umowie o dofinansowanie – decyzja KE). Wydatki niekwalifikowane – wydatki lub koszty nie kwalifikujące się do refundacji ze środków przeznaczonych na realizację POIiŚ. Zakres rzeczowy kontraktu – zakres rzeczowy wszystkich zadań realizowanych w danym kontrakcie (wskazany jest podział na koszty kwalifikowane oraz niekwalifikowane ?). Zmiany w zakresie rzeczowym – zakres robót dotyczący wprowadzanych zmian rzeczowych, technologicznych i funkcjonalnych w stosunku do zakresu określonego w dokumentacji przetargowej i dokumentacji realizacji kontraktu (?). Roboty dodatkowe – zakres robót : bezpośrednio związany z zakresem robót podstawowych, konieczny do wykonania dla prawidłowego zrealizowania robót podstawowych, którego nie można było przewidzieć na etapie przygotowania dokumentacji przetargowej i zawierania umowy.

roboty przygotowawcze budowa nowej kanalizacji sanitarnej Pozycje przedmiaru robót / PŚP Agregacja danych w TES roboty przygotowawcze budowa nowej kanalizacji sanitarnej roboty ziemne obiekty roboty bud.- montażowe pomoc techniczna roboty odtworzeniowe Maksymalny poziom agregacji danych to poziom wskaźników monitoringu. inne

Przykładowe pozycje przedmiarowe w PŚP

Wzór tabeli elementów skończonych (TES)

Wzór Protokołu wykonania elementów – strona pierwsza

Wzór Protokołu wykonania elementów – strona druga

Przykład wypełnionej tabeli elementów skończonych - tabela nr 1 1. TABELA ELEMENTÓW SKOŃCZCWYCH dla Zadania nr 1 Kontrakt nr 12/2009 (dla celów rozliczeniowych)   Poz. Nazwa elementu j.m. ilość Koszt catkowity Koszt kwalifikowany Koszt niekwalifikowany 1 Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ul. Małej na odcinku S1-S12 mb 634 220 000,00 0,00 2 Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ul. Małej na odcinku S12-S26 780 309 000,00 247 100,00 61 900,00 3 Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ul. Małej na odcinku S26-S34 684 213 400,00 4 Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ul. Małej na odcinku S34-P 582 240 000,00 216 000,00 24 000,00 Razem 982 400,00 896 500,00 85 900,00

Przykład wypełnionej tabeli elementów skończonych – tabela nr 2 2. TABELA ELEMENTÓW SKOŃCZCWYCH dla Zadania nr 2 Kontrakt nr 12/2009 (dla celów rozliczeniowych)   Poz. Nazwa elementu j.m. ilość Koszt catkowity Koszt kwalifikowany Koszt niekwalifikowany 1 Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ul. Długiej na odcinku St1-St16 mb 812 424 000,00 0,00 2 Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ul. Długiej na odcinku St16-St29 678 248 000,00 223 200,00 24 800,00 3 Wykonanie kanalizacji sanitarnej w ul. Długiej na odcinku St29-S42 786 406 000,00 Razem 1 078 000,00 1 053 200,00

Wypełniony Protokół wykonania elementów nr 1 – strona 1

Wypełniony Protokół wykonania elementów nr 1 – strona 2

Wypełniony Protokół wykonania elementów nr 2 – strona 1

Wypełniony Protokół wykonania elementów nr 2 – strona 2

Najważniejszy jest zdrowy rozsądek…

Dziękuję za uwagę Edward Kolbusz Dyrektor tel. (+4822) 4590365 fax (+4822) 4590628 e-mail: e.kolbusz@nfosigw.gov.pl