AKCJA SPOŁECZNA PRZEJRZYSTA POLSKA. Organizatorzy akcji Gazeta Wyborcza i Fundacja AGORA Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Program przeciw Korupcji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Dobre rządzenie, państwo obywatelskie. MODERATOR KA : KATARZYNA BATKO-TOŁUĆ STOWARZYSZENIE LIDERÓW LOKALNYCH GRUP OBYWATELSKICH UCZESTNICY / PANELIŚCI:
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
FUNKCJONOWANIE I ROLA BIURA KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM ANTONI STYRCZULA.
Decydujmy razem Spotkanie informacyjno-rekrutacyjne
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Znaczenie podręcznika
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
„Urząd Miasta Zielonka miejscem pracy i dialogu”
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Politycy pod kontrolą – co można zrobić pojedynczo? – opis przypadku.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
AKCJA SPOŁECZNA PRZEJRZYSTA POLSKA. Organizatorzy akcji Gazeta Wyborcza i Fundacja AGORA Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Program przeciw Korupcji.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Lubelskie Samorządy na 5 – wzmocnienie i poprawa jakości usług urzędów administracji samorządowej Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Opracował J. Stryjkowski
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Urząd Miasta w Podkowie Leśnej
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Młodzieżowa Rada Gminy
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
SŁUŻBA CYWILNA ZAUFANIE I KOMUNIKACJA …czyli jak budować społeczne zaufanie do instytucji publicznych?
Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, 13 lipca Zasada przejrzystości Zasada braku tolerancji dla korupcji Zasada partycypacji społecznej Zasada przewidywalności.
System Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
AKCJA SPOŁECZNA „PRZEJRZYSTA POLSKA”
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Zapis prezentacji:

AKCJA SPOŁECZNA PRZEJRZYSTA POLSKA

Organizatorzy akcji Gazeta Wyborcza i Fundacja AGORA Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Program przeciw Korupcji Fundacji im. Stefana Batorego Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Edukacji Obywatelskiej Bank Światowy Patroni medialni TVP1, TVP3, 1 PR Polskiego Radia

LABORATORIUM PRZEJRZYSTA GMINA Realizacja: Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Finansowanie:Fundacja im. S. Batorego Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności Czas realizacji: styczeń – grudzień 2004 Uczestnicy: 15 gmin i 1 powiat Cel: pilotażowe wdrażanie zadań wg 6 zasad Modelu Kryteria naboru: do 50 tys. mieszkańców udział w programach (Obywatele i Samorząd Lokalny, Antykorupcyjne Grupy Lokalne) aktywne organizacje pozarządowe, niezależne media lokalne aktywność władz Program edukacyjny: sesje szkoleniowe konsultacje indywidualne wsparcie dla organizacji pozarządowych

WARTOŚCI, ZASADY

FORMY I METODY PROWADZENIA DIALOGU SPOŁECZNEGO Typy uczestnictwa społeczeństwa w sprawowaniu władzy: Dostarczanie informacji (bez uczestnictwa obywateli) Partycypacja społeczna (konsultacje) Kontrola społeczna (włączanie obywateli w procesy ustanawiania polityki władz i budżetu)

WARTOŚCI I ZASADY RADY EUROPY DLA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO istnienie społeczności lokalnych wyposażonych w rzeczywiste uprawnienia stwarza warunki dla zarządzania skutecznego i pozostającego zarazem w bezpośredniej bliskości obywatela, status pracowników samorządowych powinien umożliwiać zatrudnianie pracowników wysoko wykwalifikowanych, w oparciu o kryterium umiejętności i kompetencji; w tym celu należy przewidzieć odpowiednie zasady szkolenia, wynagradzania oraz możliwości awansu zawodowego;

Samorząd z zasadami Jak tworzyć wizerunek przejrzystego urzędu, zwiększyć skuteczność i uczciwość? 6 Zasad Dobrego Rządzenia Przestrzegać w urzędach 6 Zasad Dobrego Rządzenia

6 Zasad Dobrego Rządzenia ZASADA PRZEJRZYSTOŚCI ZASADA BRAKU TOLERANCJI DLA KORUPCJI ZASADA PARTYCYPACJI SPOŁECZNEJ ZASADA PRZEWIDYWALNOŚCI ZASADA FACHOWOŚCI ZASADA ROZLICZALNOŚCI

Zasada przejrzystości

Zasada przejrzystości Jakie standardy mają być osiągnięte? W jednostce samorządowej mieszkańcy są skutecznie poinformowani o podstawowych zasadach funkcjonowania administracji samorządowej. Podstawowe dokumenty regulujące sposób funkcjonowania (ustawy, statut, regulaminy, budżet) są łatwo dostępne, a mieszkańcy wiedzą jak można z nich skorzystać.

Zasada przejrzystości Jakie standardy mają być osiągnięte? W jednostce samorządowej mieszkańcy są skutecznie poinformowani o planach rady, komisji, podjętych rozstrzygnięciach planach pracy władz, przetargach i ich rozstrzygnięciach. W sprawach o doniosłym znaczeniu dla mieszkańców urząd dokłada wszelkich starań, aby potrafili oni zrozumieć zagadnienie i zaprezentować swoje zdanie.

Zasada przejrzystości Jakie standardy mają być osiągnięte? W jednostce samorządowej istnieje obowiązek kompletnego dokumentowania procesu podejmowania decyzji poprzez zapis sposobu głosowania poszczególnych radnych lub innych członków gremiów kolegialnych. Wyborcy mają dostęp w protokółach do stanowiska poszczególnych radnych w interesujących ich kwestiach.

Ważne przy realizacji Samorządowy Serwis Informacyjny to nie tuba propagandowa wójta/burmistrza/prezydenta/starosty, ale głównie aktualna informacja o planach i zamierzeniach Samorządowy Serwis Informacyjny musi systematycznie docierać do każdego gospodarstwa domowego Przewodnik po usługach powinien być tak napisany, aby zawarte w nim informacje nie wymagały dodatkowego komentarza, ponadto do Kart Usług należy dołączyć wszystkie niezbędne formularze

Ważne przy realizacji Punkty dostępu do Internetu powinny zapewniać swobodny dostęp wszystkim mieszkańcom (lokalizacja, godziny otwarcia, odpowiednia ilość) Tablice informacyjne powinny mieć odpowiedni standard techniczny. Na tablicach zawsze powinny znajdować się aktualne informacje. Forma graficzna (np. wielkość czcionki powinna umożliwić odczytanie nawet osobom słabiej widzącym). Istotna jest liczba tablic (tablica na 1 sołectwo, w mieście dystans dojścia na piechotę nie dłużej niż 15 minut)

Zasada braku tolerancji dla korupcji

Zasada braku tolerancji dla korupcji Jakie standardy mają być osiągnięte? Urząd posiada opracowany i wdrożony kodeks etyczny swoich pracowników i radnych, nakładający na radnego i urzędnika obowiązek unikania sytuacji, które mogą być zinterpretowane jako korupcyjne oraz powstrzymywania się od działań, które mogłyby być zinterpretowane jako nieetyczne.

Zasada braku tolerancji dla korupcji Jakie standardy mają być osiągnięte? Urząd systematycznie przekazuje swoim pracownikom i klientom jasną informację o swojej zdecydowanej postawie w stosunku do korupcji oraz systematycznie kontroluje pracowników i radnych pod kątem konfliktu interesów i naruszania istniejących przepisów antykorupcyjnych

Zasada braku tolerancji dla korupcji Jakie standardy mają być osiągnięte? Urząd posiada opracowaną procedurę postępowania w wypadku stwierdzenia wśród pracowników lub radnych zachowań nieetycznych lub korupcyjnych. Procedura zapewnia zobiektywizowany sposób postępowania i gwarantuje reakcję władzy adekwatną do zaistniałej sytuacji

Ważne przy realizacji Kodeksy powinny być zawsze tworzone przez grupy, których kodeks dotyczy Kodeks nie powinien być wprowadzany odgórnie Informacje o wdrożonym systemie antykorupcyjnym i przystąpieniu do programu przejrzysta Polska powinna być bardzo widoczna (informacja w urzędzie, na przykład informacja na formularzach)

Zasada partycypacji społecznej

Zasada partycypacji społecznej Jakie standardy mają być osiągnięte? W urzędzie istnieją wypracowane metody skutecznego komunikowania się z mieszkańcami zapewniające szerokie dotarcie do mieszkańców z informacjami na temat funkcjonowania samorządu lokalnego i możliwość zbierania uwag i opinii członków wspólnoty samorządowej. Używany język nie jest specjalistyczny, nie utrudnia zrozumienia przez mieszkańców poruszanych zagadnień.

Zasada partycypacji społecznej Jakie standardy mają być osiągnięte? Urząd prowadzi społeczną edukację w zakresie etyki, nawiązując do tradycji, wartości i zasad oraz wskazując dobre wzory postępowania, a także tłumacząc niebezpieczeństwa związane ze społeczną tolerancją dla korupcji.

Zasada partycypacji społecznej Jakie standardy mają być osiągnięte? Urząd systematycznie współpracuje z organizacjami społecznymi i innymi grupami obywatelskimi, wspólnie z nimi podejmuje inicjatywy mające na celu rozwiązywanie problemów lokalnych i rozwój społeczno- ekonomiczny, działając na rzecz podwyższenia wiedzy i świadomości mieszkańców w zakresie prawidłowego sposobu organizowania działalności władz publicznych oraz niebezpieczeństw zawiązanych z korupcją.

Ważne przy realizacji Przy realizacji zasady chodzi o zidentyfikowanie autentycznych liderów lokalnych i wypracowanie form współpracy Mapa aktywności powinna być systematycznie uzupełniana i weryfikowana Zagadnienia z etyki powinny być omawiane m. in. podczas lekcji wychowawczych (wcześniej należy przeszkolić nauczycieli oraz dostarczyć materiały dydaktyczne)

Zasada przewidywalności

Zasada przewidywalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd posiada strategiczny plan rozwoju obejmujący wszystkie obszary działania w perspektywie wieloletniej. Strategia rozwoju opracowywana jest przy aktywnym udziale społeczności lokalnej

Zasada przewidywalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd okresowo, z udziałem społeczności lokalnej, przegląda swoje cele strategiczne, koryguje je i wydłuża horyzont planowania w miarę potrzeb, aby był stale aktualny i dawał perspektywę rozwoju na wiele lat naprzód

Zasada przewidywalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Samorząd posiada, zgodne ze strategią rozwoju, wieloletnie plany działania w poszczególnych obszarach zadań samorządowych. Sposób ich opracowania pozwala obywatelom na przewidywanie działań samorządu przy podejmowaniu przez nich decyzji na temat swoich planów osobistych

Ważne przy realizacji Należy wprowadzić skuteczny i autentycznie realizowany mechanizm monitoringu i aktualizacji

Zasada fachowości

Zasada fachowości Jakie standardy mają być osiągnięte? Urząd prowadzi politykę naboru i oceny pracowników w oparciu o kryterium fachowości i zaangażowania w pracę Urząd dba o stałe podnoszenie kompetencji swoich pracowników. W ramach podnoszenia kwalifikacji pracownicy samorządowi uzupełniają także wiedzę na temat etyki w administracji publicznej i wszystkich spraw z nią związanych Urząd posiada wypracowane mechanizmy systematycznej poprawy swojego funkcjonowania

Ważne przy realizacji Określenie czytelnych wskaźników oceny urzędu. Prowadzenie oceny wewnętrznej i zewnętrznej. Określenie metod oceny Opisy stanowisk nie mogą być robione na przysłowiową sztukę, mają odzwierciedlać autentyczne obowiązki wykonywane przez poszczególne osoby. Opis stanowiska powinien zawierać: nazwę stanowiska, miejsce w strukturze, główny cel istnienia stanowiska, zakres obowiązków (szczegółowy), uprawnienia, kryteria oceny Procedura oceny powinna zagwarantować prowadzenie jej w sposób systematyczny

Ważne przy realizacji System oceny powinien być powiązany podstawą do planowania doskonalenia pracowników i planowania ich ścieżki kariery Wprowadzenie oceny powinna poprzedzić szeroka akcja informacyjna dla pracowników i szkolenia dla osób oceniających Należy opracować roczny plan szkoleń oraz procedurę kierowania na szkolenia Należy wprowadzić takie elementy jak szkolenia wewnętrzne prowadzone przez pracowników oraz bibliotekę materiałów szkoleniowych

Zasada rozliczalności

Zasada rozliczalności Jakie standardy mają być osiągnięte? Urząd tworzy budżet na kolejne lata w oparciu o zadania planowane do wykonania Urząd posiada ustalone, jasne i jawne procedury postępowania w realizacji swoich zadań. Zainteresowane osoby mają do nich dostęp i mogą sprawdzić czy postępowanie w interesującej ich sprawie nie odbiega od ustalonego wzorca Urząd prowadzi analizę efektywności swojego działania

Ważne przy realizacji Broszura musi być napisana bardzo prostym językiem, zawierać przykłady obrazujące zjawiska. Przed przystąpieniem do pisania procedur należy określić precyzyjne kryteria wyboru, dlaczego te, a nie inne procedury zostały opisane

Jak przystąpić do akcji Przejrzysta Polska

Informacje o akcji Akcja trwa od 1 stycznia 2005 do 31 grudnia 2005

Warunki uczestnictwa Przesłanie do 31 grudnia 2004 deklaracji uczestnictwa w akcji (podpisanej przez wójta, burmistrza, prezydenta/starostę) Druk do pobrania na stronie Deklaracja jakie zadania fakultatywne wybiera urząd do 31 stycznia 2005

Warunki uczestnictwa Wdrożenie co najmniej 6 zadań obligatoryjnych po jednym w każdej zasadzie Sprawozdanie: co najmniej trzech zadań do 1 września 2005 co najmniej pięciu zadań do 30 listopada 2005

Najważniejsze kontakty Gazeta Wyborcza Przejrzysta Polska tel (87), fax Szef akcji: Michał Sołtysiak Adres korespondencyjny: AGORA SA skr. pocz. nr Warszawa 59