Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Projekty planowane do realizacji w ramach nadkontraktacji ZPORR
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
dr Krzysztof B. Matusiak
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Fundusze Strukturalne dla placówek naukowych w latach Walne Zgromadzenie Członków Sieci AIRCLIM-NET, Katowice, IETU, r. Barbara Jaros,
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
PRZEDSIĘBIORCY NA START - V edycja konkursu Pomysł na biznes Monika Mardas PPNT Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
dr Jakub J. Brdulak Katedra Zarządzania Innowacjami
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
PATENT na innowacyjny biznes
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Projekt ProBiz Innovatio. Rola zrzeszeń przedsiębiorstw w rozwoju praktyk proinnowacyjnych i budowaniu sieci współpracy biznesu i nauki na przykładzie.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
XVII Ogólnopolskie Forum Gospodarcze Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Konferencja Konkurenci razem po sukces
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców dr Krzysztof Markowski Instytut Zarządzania i Marketingu Katolicki Uniwersytet Lubelski.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Zaprojektuj i Chroń Swój Zysk.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STAN SYSTEMU POŻYCZKOWO-GWARANCYJNEGO DLA MAŁYCH I ŚREDNICH PRZEDSIĘBIORSTW szanse i wyzwania Barbara Bartkowiak VIII FORUM KORPORACYJNE Finansowanie polskich.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Jacek JETTMAR Główny Konsultant
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny rok Projekt InMoST Podsumowanie dotychczasowych działań oraz plany na kolejny.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Zapis prezentacji:

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów Krzysztof Grysa Wyższa Szkoła Handlowa, Politechnika Świętokrzyska

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Kielce dobre miejsce… …ale biedne. Na podmiotów REGON w roku 2006 tylko nieco ponad 900 zatrudniało 50 lub więcej pracowników, z czego ok. 200 to urzędy, szkoły, szpitale itp podmioty zatrudniało do 9 osób. W rzeczywistości funkcjonuje ok. połowa podmiotów REGON. W regionie raczej brak wiary w sukces. Nie nagłaśnia się dobrych wzorców…

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Stymulowanie przedsiębiorczości: Promowanie postaw przedsiębiorczych Finansowanie Wsparcie mentorskie Doradztwo Szkolenia Program całościowy: 1.Większe zainteresowanie tworzeniem własnych firm 2.Wzrost istniejących firm i łączenie się ich w klastry 3.Więcej miejsc pracy 4.Większe szanse na przetrwanie

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Promowanie postaw przedsiębiorczych Zupełnie możliwe, że przedsiębiorczość to dar u niektórych wrodzony. Zwykli ludzie, którzy chcą prowadzić swoje własne, dobre firmy mogą się tego zwyczajnie nauczyć. Ale wpierw muszą uwierzyć, że mogą. To uwierzyć" odbywa się zarówno na poziomie intelektualnym (jest to możliwe i ja mogę to zrobić) jak i emocjonalnym (to jest warte zrobienia). Potem muszą tego zechcieć - muszą widzieć że przedsiębiorczość jest ceniona, a nie traktowana z niechęcią i podejrzliwością. Działania związane z zachętą przedsiębiorczości obejmować powinny więc cztery elementy: 1) Rozpraszanie mitów 2) Promocja lokalnych bohaterów" - wzorów do osobowych 3) Indywidualna zachęta – przykład z Holandii 4) Informacja

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Finansowanie: Dostęp do finansowania jest nieodzowny dla wielu ludzi, w szczególności dla osób z biedniejszych grup i regionów. Ale nie tylko. Zewnętrzne finansowanie jest również bardzo ważne dla projektów o dużym potencjale zysku i dużym ryzyku. Całościowy program wspierania przedsiębiorczości na szczeblu lokalnym (czy regionalnym) potrzebuje trzech typów finansowania: a) mikro-pożyczki (lub inne finansowanie początkowe małych firm) b) venture capital c) aniołowie biznesu

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Mikro-pożyczki Z grubsza rzecz biorąc, można przyjąć, że mikro-pożyczki powinny wahać się pomiędzy wartością tygodniowych i dziesięciotygodniowych zarobków. W Polsce można by przyjąć przedział od 500 do 5000 PLN. Teraz mamy fundusze UE i programy operacyjne. W USA mikropożyczki zwykle są zabezpieczone systemem wzajemnych gwarancji: pożyczkobiorcy są łączeni w cztero- lub pięcioosobowe grupy których członkowie są solidarnie odpowiedzialni za wszystkie pożyczki. Ma to ogromne znaczenie dla programów adresowanych do środowisk ubogich czy zmarginalizowanych, gdzie roszczeniowe postawy i myślenie typu rząd powinien dać" ma często wpływ na sposób myślenia.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Venture capital Venture capital to rozwiązanie dla ambitnych projektów mogących przynieść wysokie zyski, ale i stanowiących wysokie ryzyko. Podstawowy problem z wykorzystaniem jego na szczeblu lokalnym jest wysoki próg opłacalności tego typu inwestycji. Nie jest to bynajmniej łatwe, i to nie tylko w Polsce. Chociaż fundusze europejskie są obecnie w Polsce w centrum uwagi, to venture capital też może być bardzo użyteczny. Fundusze unijne wszystkiego nie załatwią, a jeszcze często wymagają wkładu własnego - i dlatego venture capital może w Polsce często mieć podwójną wartość.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Anioły biznesu Wypełniają lukę pomiędzy mikro-pożyczkami i venture capital. Są to zwykle byli menadżerowie i przedsiębiorcy, którzy mogą wnieść nie tylko pieniądze, ale także doświadczenie, wiedzę o prowadzeniu biznesu i kontakty. Istotnym czynnikiem wartym uwzględnienia w programach zachęty przedsiębiorczości jest fakt, że business angels w ogromnym stopniu polegają na sieci osobistych kontaktów. Powiedzmy sobie wyraźnie: inwestycja w czyjś biznes jest oparta na zaufaniu. Trudno się robi takie rzeczy z obcymi. Dlatego też ludzie z lokalnego środowiska są w znacznie lepszej pozycji do tego by stać się aniołami swojego podwórka". Nie tylko znają ludzi (lub mogą o nich łatwo zasięgnąć języka), ale też mogą łatwiej ocenić walory i wykonalność pomysłu.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Wsparcie mentorskie Współpraca początkującego przedsiębiorcy z doświadczonym mentorem- doradcą jest bardzo skutecznym sposobem pomocy początkującym i szybko rosnącym firmom. Jak to działa? Jaką to ma wartość? Najprościej rzecz biorąc, mentorzy pomagają swoim podopiecznym osiągnąć klarowność myślenia, identyfikować wszystkie istotne kierunki działania. Czasem dzieje się to przez wskazanie kierunku (a pomyślałeś o...), czasem przez zadawanie pytań a co chcesz zrobić aby…, czasem przez rekomendacje. Przedsiębiorca czy innowator jest czasem w sytuacji, gdy ma poczucie, że już zebrał wszystkie elementy łamigłówki", ale jeszcze nie ma obrazka". Nawet dobra rozmowa z doświadczonym kolegą może ułatwić proces zestawiania elementów w całość". Mentorzy pozwalają na pokonanie niezdecydowania i szybsze podejmowanie decyzji przez osiągnięty wzrost pewności siebie osób podejmujących decyzje, gdyż jedną z największych barier do szybkiego podejmowania decyzji jest napięcie emocjonalne.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Profesjonalne doradztwo O ile ogólne" doradztwo może być zapewnione przez konsultanta zatrudnionego przez władze lokalne, to trudno oczekiwać, by pomoc specjalistów od prawa, logistyki, wzornictwa przemysłowego czy marketingu była zapewniona za darmo. Ale można zrobić coś innego: podnieść efektywność funkcjonowania rynku doradczego małych przedsiębiorstw przez stworzenie systemu obniżającego koszty transakcyjne. Możliwe rozwiązanie: konsultant pracuje bezpłatnie z dwoma małymi początkującymi firmami tworząc sobie namacalny dowód efektywności działania, obiektywnie zweryfikowany i przedstawiony publicznie (np. w lokalnej gazecie i na stronie internetowej). Pozwoliłoby to konsultantom na budowanie swojej reputacji, a właścicielom firm na bezpłatne wypróbowanie doradców.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Szkolenia Większość programów promocji przedsiębiorczości ogranicza się do dwóch typów działań szkoleniowych: 1. Sesji informacyjnych jak założyć własny biznes" i 2. Szkolenia jak pisać business plan" Wydaje się, że na obecnych rynkach szkolenia przedsiębiorców dwa istotne elementy są zaniedbane: Rozwój i ocena pomysłów na biznes. Informacja o alternatywnych sposobach finansowania biznesu. Edukacja finansowa, nawet księgowych rzadko idzie w tym kierunku. Wydaje się, że edukacja dla przedsiębiorczości zdominowana jest przez elementy o formalnym charakterze. O ile są one niezbędne, więcej uwagi poświęcić by można emocjonalnym, kreatywnym elementom. Wtedy uczestnicy szkoleń bez problemu sami dotrą do niezbędnych przepisów i narzędzi.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Badania w regionie Badania w regionie prowadzone w latach wskazały na wagę spotkań osobistych, rolę Internetu w wymianie informacji, znaczenie przychylności administracji i władz. Innowacyjność gospodarki regionu świętokrzyskiego jest na niskim poziomie i nie stanowi czynnika sprzyjającego jego konkurencyjności. Przeważają zjawiska negatywne, będące konsekwencją trudności gospodarczych i zaszłości historyczno-kulturowych. Nie bez znaczenia pozostaje również stale niewystarczająca aktywność władz samorządowych w dynamizowaniu przedsiębiorczości i innowacyjności. Podstawowe wskaźniki poziomu innowacyjności regionów plasują Świętokrzyskie na słabych, ostatnich pozycjach. Najsilniej problemy te widoczne są w niskim poziomie nakładów na działalność B+R. Niezbędnym staje się stałe doskonalenie regionalnego systemu edukacji kształtującego w społeczeństwie postawy otwarte, innowacyjne i przedsiębiorcze, w tym tworzenie kultury innowacji.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Badania w regionie - cd Współcześnie rozwój regionalny opiera się na synergii wewnętrznych i zewnętrznych czynników rozwoju, które uzupełniając się są podstawą podnoszenia innowacyjności regionu. Wydaje się, że województwo musi przykładać przede wszystkim uwagę do poszukiwania i wykorzystywania endogenicznych czynników rozwoju, tak by w konsekwencji lepiej wykorzystywać czynniki o charakterze egzogenicznym i tym samym umacniać przewagę konkurencyjną. Szczególnie dotyczy to obszaru działalności badawczej, która ze względu na swe znaczenie w budowie gospodarki opartej na wiedzy, winna znacznie zdynamizować swą działalność na rzecz regionu i wspierać wyzwalanie jego wewnętrznych czynników innowacyjnego rozwoju. W województwie niezbędny jest też rozwój infrastruktury otoczenia biznesu, szczególnie wspierającego innowacyjne działania zlokalizowanych w regionie podmiotów gospodarczych.

Projekt pn. Centrum Rozwoju Klastrów Świętokrzyskich jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i ze środków budżetu państwa w ramach ZPORR, Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy. Kielce, /14 ŚARR S.A. ZETOM-CERT ISO 9001 Budowa więzi instytucjonalnych dla powołania klastrów – K.Grysa Dziękuję za uwagę Świętokrzyska Agencja Rozwoju Regionu S.A. ul. Planty 16C/3, 25 – 502 Kielce, tel , fax , adres strona