SZANSA NA SUKCES PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI KAPITAŁ LUDZKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt POKL współfinansowany ze środków UE w ramach EFS
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Szkołę Podstawową im. gen. I. Kruszewskiego w Gogołowie
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Człowiek – Najlepsza inwestycja
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 10. Główne wejście do placówki.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
7 ścieżek do szkolnego sukcesu
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
Prezentacja Projektu Różne formy terapii wspomagające rozwój uczniów Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Kątach Wrocławskich realizowanego w.
PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU „ RÓWNE SZANSE DLA KAŻDEGO”
SZANSA NA SUKCES PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego - Grupa 6 „Zajęcia dodatkowe dziś- szansą na lepsze jutro” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Termin realizacji – 20 miesięcy
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
BEZ BARIER DO KARIER ! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
logopedyczny-prezentacja
„Szkolne Centrum Nauki”
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Wyrównywanie szans edukacyjnych
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Chcę pomóc swojemu dziecku osiągnąć sukces w szkole
NASZA WIEDZA - NASZA PRZYSZŁOŚĆ okres realizacji projektu 01 styczeń 2011r. – 30 grudzień 2012r.
Dydaktyka ogólna.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

SZANSA NA SUKCES PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI KAPITAŁ LUDZKI NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDDUSZ SPOŁECZNY PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI SZANSA NA SUKCES

I. INFORMACJA O PROJEKCIE 1.1 Numer i nazwa Priorytetu: IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach 1.2 Numer i nazwa Działania: 9.1.Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty 1.3 Numer i nazwa Poddziałania: 9.1.2.Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych 1.4 Województwo: łódzkie 1.5 Instytucja, w której wniosek zostanie złożony: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego 1.6 Numer konkursu: POKL/I/9.1.2/08 1.7 Tytuł projektu: Szansa na sukces 1.8 Okres realizacji projektu: Od 1.10.2008 do 30.06.2010

SPIS TREŚCI Identyfikacja problemu. Cele projektu. Grupa docelowa. Zakres działań. Rezultaty projektu. Badanie rezultatów projektu. Zarządzanie projektem.

IDENTYFIKACJA PROBLEMU Znaczne dysproporcje w osiągnięciach edukacyjnych uczniów występujące zwłaszcza w nauczaniu zintegrowanym, języku polskim, matematyce. Nierówne szanse edukacyjne wynikające z przyczyn ekonomicznych, środowiskowych, zdrowotnych (niski poziom dochodów, brak dostępu do komputera, niepełnosprawność). Duża grupa uczniów, która nie funkcjonuje prawidłowo w systemie oświaty, z nadpobudliwością psychoruchową, z dysfunkcjami, wymagającymi wsparcia psychologiczno – terapeutyczno - pedagogicznego.

CELE PROJEKTU: Cel ogólny: - zmniejszenie dysproporcji oraz wyrównanie szans edukacyjnych uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 im. Dąbrowszczaków w Zgierzu. Cele szczegółowe: - zmniejszenie dysproporcji wśród uczniów w nauczaniu zintegrowanym, języku polskim i matematyce; - wyrównanie szans edukacyjnych wynikających z przyczyn ekonomicznych, środowiskowych i zdrowotnych; - zapewnienie pomocy psychologiczno - terapeutyczno - pedagogicznej dla uczniów, którzy nie funkcjonują prawidłowo w systemie oświaty (nadpobu- dliwych, z dysfunkcjami).

GRUPA DOCELOWA Charakterystyka grupy Rekrutacja Kryteria doboru

Charakterystyka grupy Grupę docelową stanowią uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 w Zgierzu w wieku 7-13 lat. Obecnie jest ich 421. Według informacji uzyskanych od pedagoga szkolnego w grupie tej jest: 45 uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi, zaburzeniami relacji społecznych; 40 uczniów mających trudną sytuację rodzinną (brak opieki i wsparcia ze strony rodziców); 20 uczniów z zaburzeniami mowy; 60 uczniów z zakłóceniami funkcji wzrokowych i słuchowych. Projekt obejmie swym bezpośrednim oddziaływaniem liczbę 97 uczniów, w tym 25 nowych przyjętych do projektu w roku 2009/2010, przy założeniu udziału jednego uczestnika średnio w 3 działaniach.

Rekrutacja grupy Rekrutacja odbędzie się za pomocą informacji umieszczonych na: plakatach, ulotkach, stronie internetowej, w gazetce szkolnej, bezpośrednio w trakcie zajęć lekcyjnych, poprzez wychowawców i pedagogów specjalistów, w trakcie spotkań z rodzicami.

Kryteria doboru W przypadku zajęć psychologiczno – terapeutyczno - pedagogicznych będą brane pod uwagę: orzeczenia i opinie z poradni pedagogiczno - psychologicznej, opinie nauczyciela przedmiotu, opinie i obserwacje wychowawcy i pedagoga szkolnego.

Zaplanowane działania: Zajęcia wyrównawcze dla uczniów klas I - III. Zajęcia terapii emocji poprzez sztukę dla klas I - III. Zajęcia wyrównawcze dla uczniów z dysleksją z klas IV - VI. Zajęcia wyrównawcze z matematyki dla uczniów z klas IV - VI. Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego dla uczniów klas IV - VI. Terapia pedagogiczna dla uczniów klas I -VI. Terapia logopedyczna, zajęcia indywidualne dla grupy 12 uczniów z klas I -III.

Zajęcia wyrównawcze dla uczniów klas I- III W młodszym wieku szkolnym zaczynają stopniowo pojawiać się trudności w nauce szkolnej. Obserwuje się ciągle dość dużą liczbę dzieci, u których proces opanowania podstawowych umiejętności, czyli czytania, pisania i liczenia, przebiega w sposób zwolniony i związany z różnorodnymi trudnościami. Dla tych uczniów zostały zorganizowane zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze zapewniające wszystkim dzieciom osiągnięcie optymalnego rozwoju. Zajęcia, prowadzone przez 3 nauczycieli kształcenia zintegrowanego, odbywać się będą w 9 grupach (po 7 uczniów), po 1 godzinie tygodniowo. Zakres zajęć obejmuje edukację polonistyczną i matematyczną o charakterze: a) wspierającym - celem jest uzupełnianie partii materiału dodatkowymi ćwiczeniami, b) propedeutycznym - przygotowanie do klas następnych, c) stymulującym - pobudzanie rozwoju umysłowego dziecka oraz wzbudzanie pozytywnej wiary w swoje możliwości.

Zajęcia terapii emocji poprzez sztukę dla klas I - III Zajęcia, prowadzone będą przez pedagoga terapii sztuką, odbywać będą w 3 grupach (po 15 uczniów), po 2 godz. tygodniowo, w formie zabawy, zajęć artystycznych i ćwiczeń relaksacyjnych, które umożliwiają dzieciom rozluźnienie mięśniowe i psychiczne. Planowane formy terapii sztuką: - zajęcia plastyczne, - muzyczne (muzykoterapia), - z wykorzystaniem tańca (choreoterapia), - twórczego ruchu, - parateatralne.

Zajęcia wyrównawcze dla uczniów z dysleksją z klas IV - VI Zajęcia, prowadzone przez nauczyciela polonistę przygotowanego do pracy z dziećmi dyslektycznymi, odbywać się będą w 3 grupach (po 8 osób), po 1 godz. tygodniowo. Adresowane są do uczniów, u których stwierdzono dysleksję rozwojową oraz z grupy ryzyka, którzy mają problemy z opanowaniem umiejętności czytania i pisania (na podst. informacji uzyskanych od nauczycieli z klas I-III). Celem zajęć jest m.in.: doskonalenie koncentracji uwagi, rozwijanie zasobu słownictwa, doskonalenie umiejętności czytania, pisania i zapamiętywania, utrwalanie zasad ortografii i interpunkcji oraz ćwiczenie umiejętności ich stosowania, wyrabianie umiejętności i nawyku korzystania ze słownika ortograficznego. Metody stosowane na zajęciach: - praca ze słownikami i poradnikami językowymi, - zabawy dydaktyczne „ortografia na wesoło”, - edukacyjne programy komputerowe.

Zajęcia wyrównawcze z matematyki dla uczniów z klas IV - VI Zajęcia, prowadzone przez nauczyciela matematyki, odbywać się będą w 3 grupach (po 8 osób), po 1 godz. w tygodniu. Adresowane są do uczniów o obniżonych możliwościach intelektualnych oraz dzieci, u których trudności w uczeniu się są wynikiem długotrwałej choroby. Cel: pomoc uczniom w uzupełnieniu zaległości w wiadomościach z zakresu matematyki, kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, pozytywnego nastawienia do podejmowanego wysiłku intelektualnego, rozwijanie pamięci oraz osiąganie przez uczniów sprawności rachun- kowej. Na zajęciach będą stosowane metody: - praca indywidualna, - praca w grupach, - konkursy, gry i zabawy edukacyjne, - karty pracy uczniów, - praca z komputerem.

Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego dla uczniów klas IV - VI Zajęcia, prowadzone przez nauczyciela polonistę, odbywać się będą w 3 grupach (po 8 osób), po 1 godz. tygodniowo. Program przeznaczony jest dla uczniów, którzy mają trudności w nauce języka polskiego z różnych przyczyn: deficytów rozwojowych, zaległości z klas młodszych, dłuższej nieobecności itd. Cel: uzupełnianie wiadomości dotyczących nauki o języku, ortografii, interpunkcji; doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie. Metody stosowane na zajęciach: - praca ze słownikami i poradnikami językowymi, - ćwiczenia ortograficzne, językowe, redakcyjne, - zabawy dydaktyczne, - analiza tekstów, - gry dramowe, - edukacyjne programy komputerowe.

Terapia pedagogiczna dla uczniów klas I-VI Zajęcia, prowadzone przez 2 pedagogów ( specjalistów terapii pedagogicznej), odbywać się będą w 5 grupach (po 5 osób; trzy z klas I-III, dwie z klas IV-VI), po 1 godz. tygodniowo. Program dotyczy dzieci z dysharmoniami rozwojowymi (grupa ryzyka dysleksji, dysgrafii, dysortografii), ze środowiska zagrożonego patologią społeczną. Ćwiczenia będą prowadzone w formie zabawy, która, aktywizując dziecko, pozwala mu dłużej i dokładniej koncentrować uwagę na przedmiotach i zjawiskach. Dzięki dodatkowym przeżyciom emocjonalnym, takim jak: przyjemność i radość, osiągane są szybsze efekty w pracy z uczniem oraz ulega wzmocnieniu motywacja do pracy. Cele zajęć: a) edukacyjny – przełamywanie lęku i niepewności w wykonywaniu obowiązków ucznia. b) rozwojowy – wspieranie rozwoju psychomotorycznego, c) terapeutyczny– korygowanie opóźnień deficytów rozwojowych.

Terapia logopedyczna – zajęcia indywidualne dla klas I - III Zajęcia, prowadzone przez pedagoga logopedę dla 12 uczniów, odbywać się będą 6 razy w tygodniu (1 godz. na ucznia co drugi tydzień). Program adresowany jest do dzieci z zaburzeniami mowy. Zajęcia, formy i zastosowane metody będą dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Zakres zajęć będzie obejmował usprawnianie funkcji związanych z kształtowaniem i rozwijaniem mowy (ćwiczenia koncentracji uwagi, spostrzegawczości, koordynacji ruchowo – słuchowej, orientacji w schemacie własnego ciała, usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki). Cele: - kształcenie, rozwijanie i doskonalenie umiejętności komunikowania się z otoczeniem, - stymulacja rozwoju językowego uczniów z uwzględnieniem wszystkich aspektów mowy (wymowa, słownictwo, strona gramatyczna i stylistyczna).

Rezultaty projektu Rezultaty twarde - zorganizowanie i przeprowadzenie: 648 godz. zajęć wyrównawczych nauczania zintegrowanego dla 84 uczniów. 432 godz. zajęć terapii emocji poprzez sztukę dla 60 uczniów. 216 godz. zajęć wyrównawczych dla 32 uczniów z dysleksją 216 godz. zajęć wyrównawczych z matematyki dla 32 uczniów. 216 godz. zajęć wyrównawczych z jęz. polskiego dla 32 uczniów. 360 godz. terapii pedagogicznej dla 35 uczniów. 432 godz. terapii logopedycznej dla 16 uczniów.

Rezultaty projektu Rezultaty miękkie w odniesieniu do uczniów: Zwiększenie umiejętności poprawnego czytania i pisania u 84 uczniów. Zwiększenie umiejętności wypowiadania się, nawiązywania kontaktów u 84 uczniów. Nabycie umiejętności argumentowania, prezentacji własnego punktu widzenia u 84 uczniów. Zmniejszenie nadpobudliwości psychoruchowej u 60 uczniów. Zwiększenie umiejętności kontroli panowania nad własnymi emocjami u 60 uczniów. Zwiększenie umiejętności pisania z uwzględnieniem zasad ortografii u 32 uczniów. Usprawnienie percepcji wzrokowej i słuchowej u 32 uczniów.

Rezultaty projektu Zwiększenie umiejętności logicznego myślenia u 32 uczniów. Ukształtowanie pozytywnego nastawienia do wysiłku intelektualnego u 32 uczniów. Nabycie umiejętności matematyzacji konkretnych sytuacji u 32 uczniów. Nabycie wiedzy dotyczącej nauki o języku, ortografii u 32 uczniów. Nabycie umiejętności posługiwania się różnymi formami wypowiedzi u 32 uczniów. Nabycie umiejętności i nawyku korzystania ze słowników i poradników językowych u 32 uczniów. Podniesienie poziomu samooceny, zwiększenie wiary we własne możliwości u 107 uczniów. Poprawa relacji z rówieśnikami i osobami dorosłymi u 35 uczniów.

Rezultaty projektu Zmniejszenie deficytów rozwojowych i zaburzeń psychomotorycznych u 45 uczniów. Zmniejszenie zaburzeń wymowy u 24 uczniów. Poprawa jakości i umiejętności komunikacji dla 24 uczniów. Zwiększenie integracji czynności zmysłowo - ruchowych u 36 uczniów.

Sposób badania rezultatów projektu Rezultaty twarde: listy obecności, semestralne sprawozdania z realizacji zajęć, dzienniki zajęć. Rezultaty miękkie - w zależności od rodzaju i specyfiki zajęć: ankiety (początkowa, śródsemestralna i końcowosemestralna), wywiady z rodzicami, testy sprawdzające, indywidualne karty pracy ucznia, arkusze obserwacji ucznia .

ZARZĄDZANIE PROJEKTEM Zarządzanie projektem obejmuje : planowanie i koordynację działań, zarządzanie finansowe, sprawozdawczość i analizy, monitoring i ewaluacje.

STRUKTURA ZARZĄDZANIA Koordynator Projektu: odpowiedzialny m.in. za realizację projektu zgodnie z założeniami, koordynację pracy pozostałych członków zespołu i personelu, zarządzanie finansowe, rekrutację uczestników, zakup sprzętu i wyposażenia. Asystent Koordynatora: odpowiedzialny za monitoring i ewaluację rezultatów projektu, analizę i sprawozdawczość, przygotowanie wniosków o płatność. Specjalista ds. administracyjno-biurowych: odpowiedzialny m.in. za promocję i informację, prowadzenie dokumentacji projektu, opracowanie kwestionariuszy i ankiet, przepływ informacji.

KADRA SZKOŁY W szkole zatrudnionych jest 35 nauczycieli, w tym: 16 dyplomowanych, 13 mianowanych, 3 kontraktowych, 1 stażysta. W realizacji projektu będzie uczestniczyło 10 nauczycieli, w tym: 3 nauczania zintegrowanego, 1 polonista, 1 matematyk, 2 pedagogów, 1 logopeda, 1 pedagog terapii sztuką, 1 polonista z przygotowaniem do pracy z dziećmi dyslektycznymi.

ZAPLECZE TECHNICZNE 14 sal lekcyjnych, Multimedialne Centrum Informacyjne z 8 stanowiskami, sala komputerowa z 10 stanowiskami, sala gimnastyczna, dostęp do Internetu, urządzenia biurowe: fax, ksero, drukarki, skaner.

„TRÓJKA”, szkoła z tradycjami, nagrodami, pucharami i z dnia na dzień nam rozkwita, bo to szkoła znakomita!

oprac. Urszula Stępniak DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ oprac. Urszula Stępniak SP3 Zgierz