Poznać – Zrozumieć - Doświadczyć Praktyczne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela wczesnej edukacji Jest realizowany w ramach POKL współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie umowy zawartej w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Zaangażowani w realizację projektu Lider - Uniwersytet Łódzki – Wydział Nauk o Wychowaniu Partner - UMŁ - Wydział Edukacji
Zarządzanie projektem Kierownik projektu - dr Anna Buła Grupa Sterująca - prof.nadzw.dr.hab.Grzegorz Michalski – Dziekan WNoW - prof.nadzw.dr hab.Wiesława Leżańska – Kierownik KPPiW - mgr Małgorzata Świecka – Kierownik Oddziału Szkół Podstawowych i Gimnazjów w WE UMŁ - mgr Elżbieta Piekarska - Kierownik Oddziału Wychowania Przedszkolnego w WE UMŁ
Czas realizacji projektu 1 września 2010 – 31 lipca 2014
Zadania w projekcie, w które zaangażowani są nauczyciele
Rekrutacja uczestników projektu mgr Marzena Bort-Szczepkowska
Konstruowanie i opracowanie nowatorskiego programu praktyk dr Jolanta Bonar
Realizacja praktyk pedagogicznych mgr Aleksandra Maj
Centrum Wsparcia Metodycznego Nauczycieli i Studentów dr Joanna Sosnowska
Konferencje ogólnopolskie dr Dorota Radzikowska
Ewaluacja i monitoring dr Elżbieta Płócienik
Poza tym Administracja strony internetowej mgr Jarosław Pawlicki Strona finansowa projektu mgr Anna Ciechańska Biuro projektu Mgra Ewa Kos
Konstruowanie i opracowanie nowatorskiego programu praktyk pedagogicznych. Zadanie będzie realizowane w okresie od do roku
Planowanie i realizacja pierwszego modułu warsztatów dla nauczycieli – wypracowanie teoretycznych założeń programu. Tematyka warsztatów: - planowanie procesu edukacyjnego z uwzględnieniem kompetencji kluczowych ucznia, - obserwacja i dokumentowanie procesu edukacyjnego z użyciem nowoczesnych technologii, - rozwiązywanie problemów wychowawczych z uwzględnieniem stereotypów związanych z płcią wychowanków, - współpraca nauczyciela z rodzicami i instytucjami wspierającymi pracę nauczyciela, - tworzenie regulaminu praktyk studenckich.
Organizacja 4 wywiadów fokusowych, które odbywać się będą po każdym semestrze praktyk drugiej fazy praktyk ( , , , ).. Wywiady służyć będą weryfikowaniu wypracowanych dotychczas założeń i narzędzi oraz wprowadzaniu zmian merytorycznych do opracowywanego programu
Organizacja drugiego modułu warsztatów dla nauczycieli poświęconego przygotowaniu do pełnienia roli opiekuna praktyk. Tematyka warsztatów: - współpraca ze studentami na etapie planowania, realizacji i ewaluacji praktyk, - monitorowanie i ewaluacja pracy studenta.
Opracowanie ostatecznej wersji nowatorskiego programu praktyk studenckich.
Realizacja praktyk pedagogicznych
Zadanie obejmuje: 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w przedszkolu i 30 godzin dydaktycznych zajęć edukacyjnych w klasach I – III w każdym roku akademickim Spotkania zespołu studentów z nauczycielem - opiekunem praktyk. Przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji procesu edukacyjnego. Warsztaty dla studentów z zakresu obserwacji i dokumentacji procesu edukacyjnego z użyciem narzędzi rejestrujących takich jak: aparat fotograficzny, dyktafon czy kamera cyfrowa.
Praktyki odbywają się w 3 transzach I transza praktykII transza praktykIII transza praktyk 2010/ / / przedszkoleszkołaprzedszkoleszkołaprzedszkoleszkoła
Charakterystyka poszczególnych transz praktyk I transza praktykII transza praktykIII transza praktyk 1 nauczyciel – opiekun praktyk nadzoruje pracę 2-3 studentów). Nowy sposób dokumentowania praktyk - wykorzystanie sprzętu multimedialnego. Obecnie obowiązujący program śródrocznych praktyk pedagogicznych. Refleksje nauczyciela - tworzenia nowatorskiego programu praktyk. Nowatorski program śródrocznych praktyk pedagogicznych. Weryfikacja i udoskonalanie programu. Udoskonalony nowatorski program śródrocznych praktyk pedagogicznych.
Spotkania zespołu studentów z nauczycielem Są podstawą dialogu, wspólnego interpretowania przedszkolnej i szkolnej codzienności. W ramach spotkań studenci wraz z nauczycielem - opiekunem praktyk: podsumowują zajęcia obserwowane lub prowadzone przez studentów wspólnie przygotowują dokumentację z praktyk analizują, poddają refleksji swoje spostrzeżenia i obserwacje dyskutują i poznają różne punkty widzenia
Dokumentacja zajęć edukacyjnych ilustruje przebieg realizowanych w przedszkolu i szkole zajęć, ukazuje doświadczenia dzieci i pomaga zrozumieć na czym polega dziecięcy proces uczenia się; pozwala na analizę, przewidywanie oraz formułowanie celów, będących podstawą planowania pracy; jest inspiracją do komunikacji oraz interakcji pomiędzy dziećmi, nauczycielami i studentami jest podstawą refleksji, nauczycielskich i studenckich dyskusji oraz wspólnego konstruowania teorii pedagogicznych wprowadzona przez studenta do Internetowej Teczki Studenta stwarza okazję do wymiany doświadczeń pomiędzy nauczycielami i studentami z całego kraju (forum internetowe)
Zadania nauczyciela – opiekuna praktyk przygotowanie i poprowadzenie modelowych zajęć edukacyjnych, konsultowanie projektów zajęć ed przygotowanych przez studentów, hospitowanie zajęć prowadzonych przez studentów, organizowanie dyskusji metodycznych dla studentów, dokonywanie ewaluacji pracy studenta, wspieranie studentów w przygotowaniu dokumentacji z praktyk, przygotowywanie materiałów metodycznych dla studentów (np. nagrania video, zdjęcia, zestawy ćwiczeń).
Centrum Wsparcia Metodycznego Nauczycieli i Studentów CWMNiS
miejsce pomocy merytorycznej dla nauczycieli przedszkoli i szkół oraz dla studentów, w którym można skorzystać z tworzonych na potrzeby projektu - księgozbioru - bazy pomocy dydaktycznych
ośrodek wymiany myśli i doświadczeń, w którym odbywać się będą - konsultacje ze specjalistami - porady eksperckie - spotkania warsztatowe
Konferencje dwudniowa – rozpoczynająca współpracę z placówkami i nauczycielami (pierwszy kwartał 2011roku) jednodniowa – podsumowująca osiągnięcia założone w projekcie (drugi kwartał 2014 roku)
W programie pierwszej konferencji przewidziano trzy bloki tematyczne: teoretyczne podstawy nowatorskiego programu praktyk, warsztaty z zakresu budowania zespołu, efektywnego komunikowania się, określania swojej roli w grupie, doświadczenia w zakresie praktycznego kształcenia nauczycieli.
Ewaluacja dotycząca uczestnictwa nauczycieli w projekcie
1/ Autoewaluacja Samoocena dotycząca: kompetencji dydaktycznych nabywanych w trakcie projektu kompetencji w zakresie opieki nad praktykami studenckimi na terenie szkoły/przedszkola
2/ Ewaluacja przydatności i efektywności: Warsztatów, w których uczestniczyć będą nauczyciele Strony internetowej projektu Działalności Centrum Wsparcia Metodycznego Nauczycieli i Studentów
3 Wsparcie ewaluacji i doskonalenia programu studenckich praktyk pedagogicznych poprzez uczestnictwo w wywiadach fokusowych
Strona Internetowa
Zasady rekrutacji do Projektu Poznać-Zrozumieć-Doświadczyć… Priorytetu III – Wysoka jakość systemu oświaty, Działania 3.3. Poprawa jakości kształcenia, Poddziałania Efektywny system kształcenia Opracowanie: Mgr Marzena Bort-Szczepkowska Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego
Kto odpowiada za proces rekrutacji? 4 osobowa Komisja ds. Rekrutacji w składzie: 1 Przedstawiciel Urzędu Miasta Łódź Wydziału Edukacji (organu prowadzącego) 3 Przedstawicieli Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Całością prac kieruje specjalista ds. rekrutacji.
Do udziału w rekrutacji zapraszamy łódzkie szkoły podstawowe i przedszkola oraz ich nauczycieli
Jakie placówki mogą ubiegać się o przyjęcie do Projektu? Łódzkie przedszkola i szkoły podstawowe. Pierwszeństwo mają placówki: stosujące model edukacji dostosowany do indywidualnych potrzeb i stylu uczenia się dziecka, wypracowany w ramach projektów realizowanych przy wsparciu z EFS lub EFRR oraz placówki korzystające z bazy dydaktycznej stworzonej dzięki wsparciu z EFS lub EFRR w których możliwe będzie wyłonienie w toku rozmów kwalifikacyjnych nauczycieli spełniających poniżej wymienione kryteria.
Kto może ubiegać się o przyjęcie do Projektu? Nauczyciele/-ki przedszkoli oraz szkół podstawowych: osoby pracujące w zgłoszonych do Projektu szkołach, przedszkolach; osoby legitymujące się wykształceniem wyższym magisterskim pedagogicznym; osoby ze stopniem awansu zawodowego na poziomie mianowanym lub dyplomowanym osoby posiadające doświadczenie w pracy i potencjał metodyczny (kryterium dodatkowe)
Kto może ubiegać się o przyjęcie do Projektu? Wszyscy Studenci/ Studentki kierunku pedagogika, spec. edukacja wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne, studiów stacjonarnych I stopnia – z naboru na rok akad. 2009/2010; 2010/2011, 2011/2012)
Jak wyglądać będzie proces rekrutacji? nabór (przyjmowanie aplikacji) placówek i nauczycieli placówek – opiekunów praktyk – trwa od (ostatni dzień naboru to r.). Wykaz terminów przyjmowania aplikacji podany zostanie poniżej wybór placówek (15 szkół podstawowych, 15 przedszkoli) i nauczycieli (30 nauczycieli/ nauczycielek przedszkoli i 30 nauczycieli/nauczycielek szkół podstawowych) na podstawie rozmów kwalifikacyjnych z wybranymi nauczycielami - trwa od
Jakie dokumenty zawiera aplikacja składana przez placówkę? List intencyjny wraz z informacją o potencjale dydaktycznym placówki Kwestionariusz danych placówki Oświadczenie zobowiązujące do informowania Uczelni o zmianie danych placówki Deklaracja udziału w Projekcie Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych UWAGA! Brak aplikacji placówki uniemożliwia przyjęcie aplikacji od nauczyciela. Zaleca się złożenie aplikacji placówki i nauczycieli w tym samym terminie
Jakie dokumenty zawiera aplikacja składana przez nauczyciela? – List motywacyjny – CV – Kwestionariusz osobowy. – Oświadczenie zobowiązujące do informowania Uczelni o zmianie danych osobowych – Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych. – Deklaracja udziału w Projekcie. – Zaświadczenie o zatrudnieniu. – Dokument potwierdzający stopień awansu zawodowego na poziomie mianowanym lub dyplomowanym, kopia poświadczona za zgodność z oryginałem przez organ do tego uprawniony. – Kserokopia dowodu osobistego.
Jakie są kryteria wyboru Uczestników Projektu? spełnienie kryteriów formalnych (o których mowa powyżej); spełnienie kryteriów dodatkowych – dotyczy rekrutacji nauczycieli/ek: doświadczenie w pracy i potencjał metodyczny nauczyciela/ki (o których mowa powyżej) kolejność zgłoszeń (przekazania dokumentów).
Terminy przyjmowania aplikacji 05. XI (pt.), godz XI (pn.), godz XI (wt.), godz XI (śr.), godz XI (pn.), godz XI (wt.), godz XI (śr.), godz XI (cz.), godz XI (pt.), godz XI.2010 (pn.), godz
REKRUTACJA DO UDZIAŁU W PROJEKCIE POZNAĆ-ZROZUMIEĆ- DOŚWIADCZYĆ… OD 5 LISTOPADA 2010 ROKU
Miejsce przyjmowania aplikacji Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ul. Pomorska 46/48, budynek A, pokój 110 Dokumenty można składać osobiście lub za pośrednictwem poczty tradycyjnej – liczy się data wpłynięcia przesyłki do Biura Projektu. Dokumenty dostarczane muszą zawierać dopisek REKRUTACJA - POZNAĆ-ZROZUMIEĆ-DOŚWIADCZYĆ.
Gdzie opublikowane zostaną wyniki rekrutacji? Wyniki rekrutacji zostaną zamieszczone na stronie internetowej Projektu a wszystkie osoby zakwalifikowane do udziału w Projekcie zostaną poinformowane o wyniku rekrutacji za pośrednictwem poczty elektronicznej. Kandydatki/Kandydaci spełniający kryteria rekrutacji, a nie zakwalifikowani do udziału w Projekcie z powodu wyczerpania limitu miejsc zostaną wpisani na listę rezerwową
Zawarcie porozumień z placówką Z wybranymi instytucjami zawarte zostanie porozumienie precyzujące udział w Projekcie. Szczegóły na stronie:
Zawarcie porozumień z Nauczycielem/ Nauczycielką Z wybranymi osobami zawarte zostanie porozumienie precyzujące udział w Projekcie. Szczegóły na stronie:
Szczegółowe zasady uczestnictwa w Projekcie określa Regulamin uczestnictwa w Projekcie – dostępny na stronie Podstawą kwalifikacji osób do udziału w Projekcie jest zapoznanie się z Regulaminem udziału w Projekcie.
REKRUTACJA DO UDZIAŁU W PROJEKCIE POZNAĆ-ZROZUMIEĆ- DOŚWIADCZYĆ… OD 5 LISTOPADA 2010 ROKU. SERDECZNIE ZAPRASZAMY!
Kontakt specjalista ds. rekrutacji mgr Marzena Bort-Szczepkowska tel. (42) Dziękuję za uwagę