Klaster i inicjatywa klastrowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

Marketing usług transportowych
Krajowe doświadczenia w ochronie oznaczeń graficznych
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
6. Strategie zarządzania
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
PSYCHOLOGIA REKLAMY wykład 7
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
PROMOCJA, czyli KOMUNIKACJA MARKETINGOWA (1)
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Katedra Marketingu Usług
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Spółdzielczość w ujęciu ekonomicznym. SILNE STRONY -1 Wysoka jakość z elementami dziedzictwa narodowego Cena adekwatna do jakości Wyroby unikatowe Wyroby.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Zarządzanie 1. Zarządzanie
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
1.
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Kluczowe czynniki sukcesu
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Strategia przedsiębiorstwa
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
Maria Góreczna Innowacje w budownictwie Poznań, 22 stycznia 2008 r.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
PRODUKT.
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
STRATEGIE LOGISTYCZNE
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Strategia Promocji Marki Poznań Paweł Woźniak – Biuro Promocji Miasta.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Segmentacja rynku.
Istota i znaczenie marketingu. Plan wykładu 1.Fazy ewolucji orientacji przedsiębiorstwa 2.Pojęcie marketingu ▫ rozumienie tradycyjne /historyczne/ ▫ rozumienie.
Firmy globalne.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Marketing w Firmie.
Zapis prezentacji:

Klaster i inicjatywa klastrowa

Marketing inicjatywy klastrowej Proces rozwoju inicjatywy Tematyka szkolenia Marketing inicjatywy klastrowej Proces rozwoju inicjatywy Trener – Andrzej Ereciński Maj – Czerwiec 2008 roku

Marketing inicjatywy klastrowej Marketing jest zaspokajaniem potrzeb w sposób przynoszący zyski. Philip Kotler Marketing nie jest walką produktów. Marketing to walka o postrzeganie. Chodzi o przewagę pierwszeństwa w umyśle klienta. Al i Laura Ries

Marketing inicjatywy klastrowej Znaczenie marketingu polega na tym, że umożliwia: zrozumieć i ocenić rynkową sytuację firmy - inicjatywy (odbiorcy, konkurenci), opracować strategie, określić, zaplanować i zrealizować działania zmieniające rynek, a nie tylko produkt i usługę.

Marketing inicjatywy klastrowej Funkcją marketingu jest zobaczyć produkty i usługi organizacji w taki sposób, w jaki postrzegają je klienci. Zasada nr 1 Google „Rozpoczynamy od klienta, wszystko inne przyjdzie później”.

Marketing inicjatywy klastrowej Podejście „od zewnątrz do wewnątrz”. Na zewnątrz są nie tylko klienci, ale i konkurenci. Marketing stanowi podstawę osiągania przewagi konkurencyjnej poprzez analizę zachowań: - klientów - konkurentów.

Marketing inicjatywy klastrowej Konkurencja bezpośrednia – firmy oferujące te same produkty lub podobny asortyment i działające na tym samym rynku. Konkurencja substytucyjna – firmy oferujące wyroby inne, ale zaspokajające te same lub podobne potrzeby. Konkurencja potencjalna – możliwość pojawienia się na rynku nowych produktów lub usług.

Marketing inicjatywy klastrowej Kto jest rzeczywistym konkurentem firmy/inicjatywy? W jakim zakresie firma/inicjatywa może konkurować? Jak firma/inicjatywa może sprostać konkurencji? Na jakim poziomie będzie rywalizować konkurencja?

Marketing inicjatywy klastrowej Istota marketingu sprowadza się do tego, żeby zrozumieć potrzeby swoich klientów, a potem wykorzystać tę wiedzę do zbudowania oferty. 4P product, price, place, promotion produkt, cena, miejsce, promocja 4C customer value, cost, conveniences, communication wartość, koszt, wygoda, kontakt

Marketing inicjatywy klastrowej Jednym z największych marketingowych błędów jest skoncentrowanie się na cechach produktu lub usługi, zamiast na korzyściach, jakie oferują. Cecha to fizyczny, techniczny lub inny atrybut, który może opisać jakiś aspekt produktu bądź usługi. Korzyść mówi o tym, jak dana cecha jest w stanie zaspokoić określoną potrzebę klienta.

Marketing inicjatywy klastrowej Punkt widzenia „popytu” Konkurencja sprzyja podaży i jakości, optymalizacji ceny. Korzyści: zaspokojenie potrzeb poprzez dostępność dóbr i usług, bezpieczeństwo konsumpcji, satysfakcja i uznanie, szacunek oraz samorealizacja. A. Maslow

Marketing inicjatywy klastrowej Zasada PCK Zasada CZK Produkt Cecha Cecha Zaleta Korzyść Korzyść

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej Strategia Mobilizacja Analiza Wdrożenie Ewaluacja

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Mapowanie Identyfikacja przedsiębiorstw instytucji uczelni powiązań (istniejących i brakujących) lokalizacji potencjału

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Mapowanie

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Analiza problemów branży – identyfikacja barier Niska jakość mięsa wołowego kulinarnego, Mała innowacyjnością w technologiach produkcji i przetwarzania, Obniżony popyt na mięso wołowe, Program Restrukturyzacji Sektora Wołowiny PRSW 2007-2013, Warszawa, marzec 2006

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Analiza problemów branży cd. – identyfikacja barier Niska lub niejednoznaczna ocena konsumencka jakości wołowiny, Brak narzędzi do promocji mięsa wołowego w punktach sprzedaży, Brak przepływu dokonań naukowych do przedsiębiorców. Program Restrukturyzacji Sektora Wołowiny PRSW 2007-2013, Warszawa, marzec 2006

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Analiza konkurencji – 5 sił Portera Groźba pojawienia się nowych produktów Siła przetargowa dostawców Siła przetargowa nabywców Rywalizacja w ramach branży Groźba pojawienia się substytutów

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Identyfikacja celów Wzmacnianie działań na rzecz podnoszenia jakości wołowiny, kształtowanie postaw konsumenckich, Wzmożoną promocję mięsa wołowego przy jednoczesnym tworzeniu narzędzi do rozpoznawania jakości (np. etykiety i opisy w sklepach), Program Restrukturyzacji Sektora Wołowiny PRSW 2007-2013, Warszawa, marzec 2006

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Identyfikacja celów cd. Rozpowszechnianie wiedzy na temat najlepszych technik obróbki termicznej wołowiny dla poszczególnych elementów (smażenie, pieczenie, gotowanie, duszenie) w domu, Tworzenie dobrze funkcjonujących "korytarzy" przepływu innowacji z sektora B+R do przedsiębiorców obniżanie kosztów działalności (efekt skali). Program Restrukturyzacji Sektora Wołowiny PRSW 2007-2013, Warszawa, marzec 2006

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Analiza Identyfikacja celów cd. Przemysł spożywczy – preferencje klienta (korzyści) Gwarancja jakości produktu 74,2 Gwarancja otrzymania zawsze tego samego produktu 66,3 Poczucie bezpieczeństwa i komfortu 64,2 Ułatwienie wyboru 58,3 Gwarancja określonej zawartości składników 54,3 Wygoda zakupów 53,0 Prestiż (przy kupowaniu znanych marek) 37,3 Skrócenie czasu trwania zakupów 34,8 Redukcja ryzyka 33,2 Odpowiednia cena 19,3

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Mobilizacja Analiza Wdrożenie Ewaluacja Co mamy? Wizja i misja Cele - strategie Marketing JAK? Strategia Co chcemy osiągnąć?

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Wizja jest opisem wizerunku inicjatywy klastrowej w przyszłości, który określa wynik jego rozwoju przy założeniu najlepszych uwarunkowań. Wizja określa cel, do którego dąży firma/inicjatywa.

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Misja jest rynkową filozofią inicjatywy klastrowej, jej credo, sens istnienia, posłannictwo. Przedstawia sposób, w jaki organizacja chce osiągnąć cel wyrażony w wizji.

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Zadanie na dziś Opracowanie wizji i misji dla inicjatywy klastrowej

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Strategia jest kompletną koncepcją dotyczącą całości działań inicjatywy klastrowej i obejmującą strukturę oraz proces pozwalający kierować przyszłością inicjatywy. Większość inicjatyw klastrowych zaczyna od wypracowania strategii marketingowych.

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Strategia to ramy, w których dokonuje się wyboru, jakie: produkty/usługi będą oferowane, rynki będą obsługiwane, zasoby są potrzebne, aby dotrzeć do klienta i sprostać konkurencji.

Strategia marketingowa Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Strategia marketingowa Strategia produktu Strategia cen Strategia promocji Strategia dystrybucji

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Strategia Długi okres Średni okres Slajd istotny – cel postrzeganie korzyści we właściwej (strategicznej) perspektywie Błędne myślenie – zbyt wysokie oczekiwania w krótkim okresie Wprowadzenie do filozofii low hanging fruits Przy pokazywaniu slajdu pokazujemy które z elementów zidentyfikowali uczestnicy!!! Uwagi ogólne Przedsiębiorcy klastra mogą osiągnąć szereg korzyści (potem zadanie z tego ujęcia) Zakres korzyści zależy w dużym stopniu od możliwości oddziaływania na różnorodne kategorie czynników. W bliskim otoczeniu przedsiębiorstw – czynniki endogeniczne które można modyfikować w krótkim okresie. Przy większych projektach mówimy o czynnikach semi-endogenicznych – możliwa zmiana w średnim bądź jedynie długim okresie. Wreszcie czynniki egzogeniczne – których nie można zmodyfikować nawet w długim okresie / poza wpływem oddziaływania firmy czy nawet sektora: np. zaburzenia globalnego popytu, ceny ropy naftowej, ataki terrorystyczne, zamiana klimatyczna Prosimy o podkreślenie przy analizie casów zagranicznych konkretnych dynamicznych korzyści wynikających z funkcjonowania klastra tzn. wzrostu liczby podmiotów, zatrudnienia, nakładów na prace badawczo-rozwojowe, atrakcyjność inwestycyjna – inwestycje przez podmioty zewnętrzne oraz ogólny poziom konkurencyjności, wzrost udziałów w rynku. Krótki okres

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej – Strategia Strategie Strategia marki Strategia marketingowa Zarys strategii produktowej Zarys strategii rynkowej Zarys strategii dystrybucyjnej Zarys strategii cenowej Zarys strategii promocyjnej

Marketing inicjatywy klastrowej Specyfika marketingu inicjatywy klastrowej Marka Marketing-mix Public relations i lobbying

Marketing inicjatywy klastrowej Tożsamość firmy / inicjatywy klastrowej jest strategią. Wizerunek jest kontekstem tej strategii, istniejącym w otoczeniu marki, jej odbiciem w rzeczywistości środowiska konkurencyjnego. Pozycjonowanie jest taktyką doprowadzenia do stanu maksymalnego zbliżenia wizerunku z tożsamością.

Marketing inicjatywy klastrowej Tożsamość to przekaz, jaki chcemy utrwalić w otoczeniu - elementy służące klientom do identyfikacji firmy. Tożsamość tworzy informację o produkcie lub firmie, miejscu na rynku, prezentuje zmiany i nowe inicjatywy, wyróżnia od innych, buduje wizerunek, kształtuje markę.

Marketing inicjatywy klastrowej Tożsamość klastra/inicjatywy to zbiór elementów identyfikujących firmy w nim funkcjonujące: ich wizje, misje, strategie i działania wyróżniające je na rynku. Czy tożsamość klastra/inicjatywy jest pochodną tożsamości firm funkcjonujących w klastrze? Jak stworzyć tożsamość klastra wołowiny na Warmii i Mazurach? Dyskusja

Marketing inicjatywy klastrowej Budowanie tożsamości firmy w klastrze/inicjatywie klastrowej to ciągłe poszukiwanie równowagi między komunikowaniem jej rozwoju i aspiracji firmy oraz dokonaniami i tradycją, wzbudzających zaufanie klientów i partnerów - zachowanie ciągłości przy jednoczesnym nadążaniu za nowoczesnością.

Marketing inicjatywy klastrowej Typy wizerunku zwykły (postrzeganie firmy przez otoczenie), lustrzany (postrzeganie firmy przez nią samą), pożądany (jak firma chce być postrzegana przez otoczenie), optymalny (kompromis możliwy do osiągnięcia).

Marketing inicjatywy klastrowej Marka to nazwa, termin symbol bądź projekt graficzny lub ich kombinacja, których celem jest identyfikowanie towarów lub usług jednego sprzedawcy lub grupy sprzedawców oraz odróżnienie ich od towarów lub usług oferowanych przez konkurencję.

Marketing inicjatywy klastrowej Funkcje marki Informacja – określa producenta, odróżnia od konkurenta Gwarancja – możliwości zakupu, utrzymanie jakości, korzyści funkcjonalne Promocja – korzyści emocjonalne

Marketing inicjatywy klastrowej Tożsamość marki (inicjatywy lub produktu) to zestaw unikalnych wartości z nią związanych, które w powiązaniu z realizacją strategii marki należy stworzyć lub utrzymać. Wizerunek inicjatywy są to wyobrażenia dotyczące marki już ukształtowane w świadomości klienta pod wpływem komunikatów dotyczących marki i jego własnego doświadczenia. Rynkowe działania inicjatywy , tworząc relacje otoczeniem, w naturalny sposób kreują wizerunek.

Marketing inicjatywy klastrowej Świadomość – budowana przez ilość i natężenie komunikatów Lojalność - budowana dzięki trwałej akceptacji marki przez klientów Jakość - budowana przez zdolność marki do zaspokajania potrzeb klientów Skojarzenia - wszelkie elementy, w tym: atrybuty produktu, osobowość, symbole

Marketing inicjatywy klastrowej

Marketing inicjatywy klastrowej Pozycjonowanie ma na celu określenie i wypromowanie różnic, które pozwolą wyróżnić z tłumu konkurentów, skłonić klienta do zakupu, doprowadzić do lojalności oraz wywołać skojarzenia zgodne z przyjętą tożsamością pożądaną.

Marketing inicjatywy klastrowej Branding Aktywne przedstawianie zalet odróżniających daną markę od marek konkurencyjnych.

Marketing inicjatywy klastrowej Pojęcie marki regionalnej dotyczy produktów lub usług ściśle powiązanych z miejscem pochodzenia, charakteryzującym się wspólnym położeniem geograficznym, historią i czynnikami społeczno-ekonomicznymi. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej W krajach Unii Europejskiej koncepcja marek regionalnych w formie standardów prawnych, bazujących na francuskim systemie Appellation d'Origine Contrôlée, obowiązuje od 1992 r. Opiera się ona na ochronie produktów regionalnych, wytwarzanych tradycyjnymi metodami na danym obszarze. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej Decyzją z dnia 12 czerwca 2007r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznał system „Jakość Tradycja” za krajowy system jakości żywności. System jakościowy „Jakość Tradycja” służy wyróżnianiu produktów żywnościowych wysokiej jakości z uwzględnieniem produktów tradycyjnych. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej System stawia na jakość produktu; do systemu będą przyjmowane wyłącznie produkty wysokiej jakości wynikające z ich tradycyjnego charakteru, posiadające szczególną jakość, reputację lub inne cechy odróżniające je od innych należących do tej samej kategorii. Producent deklaruje zachowanie wyższych standardów produkcyjnych lub wyjątkowych cech produktów. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej Marka regionalna stanowi esencję historii regionu i jego współczesności, kultury, produktów, ludzi, wydarzeń. Jest odbiciem podstawowych wartości regionu, które stanowią o jego tożsamości i unikalnym wizerunku. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej Marka regionalna jako synonim jakości Marka lokalna (regionalna) poprzez ścisłe, jasne kryteria obowiązujące dla produktów/producentów ubiegających się o markę stanowi dla nich zarówno rekomendację jak i czynnik mobilizujący. Kapituła marki lokalnej (znaku promocyjnego) zaświadcza o pochodzeniu produktu i jego jakości, czyli klient uzyskuje zapewnienie od grupy osób, że dokonuje dobrego wyboru. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej Idea przewodnia marki regionalnej, którą ludzie uznają za swoją, stymuluje patriotyzm i dumę, sprzyja współdziałaniu, budowie zaufania itd. Markowa reputacja daje regionowi bezcenną przewagę na rynku. Pozwala żądać wyższych cen, wybierać najlepszych partnerów, przyciąga pieniądze i najlepszych klientów, uodparnia na nieuniknione kryzysy wizerunkowe, zatrzymuje w regionie talenty itd. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej W przypadku marki lokalnej (regionalnej): - produkty regionalne nie są zidentyfikowane, a ich zdefiniowanie ma na celu wyróżnienie produktów poprzez określenie ich związków z regionem, - produkty i usługi spełniając określone kryteria, m.in. przyjazność dla środowiska, związek z miejscem powstawania, specyfiką regionu, bazowanie na surowcach naturalnych dostępnych lokalnie uzyskują rekomendację - zaświadczenie o regionalności. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej W przypadku marki lokalnej (regionalnej): - marka nie dotyczy zwykle jednej kategorii produktu lecz grupy - oferty produktów i usług lokalnych, a jej specyficzne cechy bazują na wizerunku regionu - prawną ochronę marki lokalnej stanowi ochrona znaku towarowego. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej Zbudowanie marki lokalnej wiąże się z budowaniem tożsamości regionu oraz działalnością marketingową organizacji lub instytucji promującej lokalnych producentów i usługodawców. Dlaczego warto współpracować? Ponieważ przed każdym z przedsiębiorców stoi szereg wyzwań – oczywiście ich zakres uzależniony jest od charakteru danego rynku na którym funkcjonują Współpraca w ramach klastra może umożliwić stawienie czoła wyzwaniom, które z perspektywy jednego przedsiębiorcy szczególnie MSP mogą być trudne do pokonania (bariery jak i niewykorzystane możliwości) Np. bariera – brak dostępu do kluczowej informacji. Współpraca, nawet z konkurentami, może się opłacać – wymaga to jednak zmiany nastawienia, sposobu myślenia (mindset) Wybrane wyzwania można zilustrować przykładem podejmowanych działań W tle pozostają jeszcze wyzwania wynikające z ogólnych zmian w gospodarce światowej – które przekładają się bezpośrednio bądź pośrednio na wyzwania napotykane przez przedsiębiorców:

Marketing inicjatywy klastrowej Plan marketingowy inicjatywy klastrowej

Marketing inicjatywy klastrowej Strategiczny plan marketingowy - 3 lata: wizja i misja firmy, rynek, analiza SWOT i wnioski, zagadnienia do rozważenia, streszczenie - portfolio SWOT, cele marketingowe, strategie (jak osiągnąć cele – 4P/4C – marketing- mix) zasoby.

Marketing inicjatywy klastrowej Lobbying (rzecznictwo interesów, grupy nacisku) Lobbying, jako instrument public relations nawiązuje i podtrzymuje dobre relacje z władzą państwową, samorządem w celu wpływania na proces ustawodawczy i regulacje prawne.

Marketing inicjatywy klastrowej Celem lobbyingu jest przekazanie decydentom pełnych, rzetelnych i prawdziwych informacji, mogących pomóc w podjęciu decyzji korzystnej dla organizacji.  

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Wdrożenie Strategia Mobilizacja Analiza Wdrożenie Ewaluacja monitoring Wdrożenie Formalizacja – instytucjonalizacja Marketing-mix

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Wdrożenie Instytucjonalizacja inicjatywy klastrowej Statut Rejestracja Operacjonalizacja

Proces rozwoju inicjatywy klastrowej - Wdrożenie Operacjonalizacja Finansowanie – składki, opłaty, dotacje Biuro – lokalizacja, personel Tworzenie sieci międzyludzkich – spotkania, szkolenia Tworzenie własnej marki – logotyp, opinia, strategia Audyty technologiczne Określanie standardów technicznych – firmy, Kapituła Marki Specjalizacja – porozumienia firm Marketing – promocja, public & media relations, targi, P&MR Koordynowanie zakupów – logistyka, efekt skali

Podsumowanie Opinie Pytania Dyskusja Wnioski