Ewaluacja sieci Regionalnych Ośrodków EFS – I Faza badania 20.03.2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Regionalne Ośrodki Europejskiego Funduszu Społecznego w Województwie Warmińsko-Mazurskim.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Warmińsko-Mazurski Pakt na Rzecz Rozwoju Poradnictwa Zawodowego
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Znaczenie podręcznika
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Założenia działalności Krajowej Instytucji Wspomagającej PO KL na lata Beata Puszczewicz Fundacja Fundusz Współpracy.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
Narodowa Strategia Spójności
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Usługi dostępne w ramach Regionalnego Ośrodka Europejskiego.
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
Współpraca partnerska na rzecz integracji społecznej
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Centra Organizacji Pozarządowych
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA WARSZAWA, dr inż. DARIUSZ NIEĆ
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej w ramach projektu „Przedsiębiorczość szansą na rozwój regionu kujawsko – pomorskiego Działanie.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1 Czerwiec 2010 PREZENTACJA WYNIKÓW BADANIA odnośnie innowacji.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
W POSZUKIWANIU SYNERGII I KOORDYNACJI WSPÓŁPRACY
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Równościowe zarządzanie projektem
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

Ewaluacja sieci Regionalnych Ośrodków EFS – I Faza badania

Układ prezentacji 1. Cele i zakres badania 2. Problemy badawcze i metodologia 3. Wyniki badań terenowych 4. Analiza SWOT 5. Wnioski i rekomendacje

Cele i zakres badania Ewaluacja sieci ROEFS

Cele i zakres badania Zasadniczym celem I fazy badania była : całościowa ocena funkcjonowania systemu Regionalnych Ośrodków Europejskiego Funduszu Społecznego skoncentrowana na trzeciej edycji projektu oraz uwzględniająca efekty dwóch poprzednich edycji wypracowanie rekomendacji wskazujących zalecane kierunki rozwoju sieci ROEFS Badaniem objęto całą sieć 49 Regionalnych Ośrodków EFS.

Problemy badawcze i zastosowana metodologia Ewaluacja sieci ROEFS

Problemy badawcze i zastosowana metodologia Zagadnienie badawczePytania badawcze W jakim stopniu funkcjonowanie ośrodków ROEFS wspomaga realizację celów programu Czy istnieje spójna koncepcja działania sieci ROEFS (w tym: czy istnieje spójna struktura i hierarchia celów)? Czy w ramach programu wypracowano rozwiązania organizacyjne uwzględniające sieciową specyfikę ROSZEFS? Czy kryteria doboru projektów są adekwatne? Jaki jest poziom zainteresowania korzystaniem ze środków EFS wśród grup docelowych? Jaki jest poziom i zakres oddziaływania ośrodków ROEFS Jaka jest kondycja jakościowa ośrodków sieci ROEFS Jak należy wyznaczać cele ilościowe na poziomie ośrodków? Na ile długotrwałe są efekty działalności ośrodków ROEFS? Na ile zauważalny jest efekt kontynuacji działań przez ośrodki ROEFS? Jakie są ekonomiczne skutki działalności sieci ROEFS Jaka jest efektywność działania ośrodków sieci ROEFS

Wyniki badań Ewaluacja sieci ROEFS

Czy planują Państwo w najbliższym roku wystąpić o środki Unii Europejskiej? Jeśli tak, to z jakich programów? N = 3295 Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Czy aplikując o środki lub realizując projekty w ramach EFS napotkali Państwo jakieś problemy? Jeśli tak, to proszę powiedzieć, jakiego typu były to problemy? N = 1127

Dlaczego w ciągu ostatnich 3 lat nie składali Państwo wniosków na projekty dofinansowywane ze środków EFS? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS N = 2089

Czy w ciągu ostatnich 3 lat składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? (odsetek odpowiedzi twierdzących) Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Czy w ciągu ostatnich 3 lat składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? (średnia liczba wniosków)

A czy w ciągu ostatniego roku składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? (odsetek odpowiedzi twierdz ą cych) Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS N = 3309 A czy w ciągu ostatniego roku składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? (średnia liczba wniosków )

Czy w ciągu ostatnich trzech lat składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? (odsetek odpowiedzi twierdzących) Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Czy w ciągu ostatnich trzech lat składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? (średnia liczba wniosków) N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Czy w ciągu ostatniego roku składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? (odsetek odpowiedzi twierdzących) Czy w ciągu ostatniego roku składali Państwo wnioski na projekty dofinansowywane ze środków EFS? ( średnia liczba wniosków) N = 3309

Czy w ciągu ostatniego roku otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków EFS na realizację tych projektów (odsetek odpowiedzi twierdzących)? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Ile projektów dofinansowywanych ze środków EFS zrealizowali Państwo w ciągu ostatniego roku (średnia liczba projektów) ? N = 3309

Czy obecnie realizują Państwo jakiś projekt finansowany ze środków EFS (odsetek odpowiedzi twierdzących)? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Czy obecnie realizują Państwo jakiś projekt finansowany ze środków EFS? (średnia liczba projektów)? N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Czy w ciągu ostatnich 3 lat otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków EFS na realizację tych projektów? (odsetek odpowiedzi twierdzących) Czy w ciągu ostatnich 3 lat otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków EFS na realizację tych projektów? (średnia liczba projektów) N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie ze środków EFS Czy w ciągu ostatniego roku otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków UE na realizację tych projektów? (odsetek odpowiedzi twierdzących) Czy w ciągu ostatniego roku otrzymali Państwo dofinansowanie ze środków UE na realizację tych projektów? (średnia liczba projektów) N = 3309

Czy słyszał/a Pan/i o Regionalnych Ośrodkach Europejskiego Funduszu Społecznego (odsetki według województw)? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Znajomość ROEFS N = 3309

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych – Korzystanie z usług ROEFS Czy kiedykolwiek korzystali Państwo z usług świadczonych przez ROEFS (odsetek odpowiedzi twierdzących)? N = 154 N = 543 N = 151 N = 1044 N = 1417

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych – Korzystanie z usług ROEFS Czy kiedykolwiek korzystali Państwo z usług świadczonych przez ROEFS (odsetek odpowiedzi twierdzących)? N = 3309

Czy kiedykolwiek korzystali Państwo z usług świadczonych przez ROEFS? Jeśli tak, to z jakich usług Państwo korzystali? (wg województwa) Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych – Korzystanie z usług ROEFS N=3309

Dlaczego jak dotąd nie korzystali Państwo z usług ROEFS? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie z usług ROEFS N=2007

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Ocena usług ROEFS Proszę określić, które spośród tych trzech zadań jest najbardziej przydatne z punktu widzenia Państwa potrzeb? N=148 N=529 N=148 N=1003 N=1353

W Państwa ocenie, na ile usługi ROEFS były przydatne dla Państwa organizacji/instytucji/firmy? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych – Ocena usług ROEFS N=114N=378N=242N=406N=68

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie z usług ROEFS Czy planują Państwo korzystać z usług ROEFS w przyszłości (według rodzaju beneficjenta) ? N = 543 N = 151 N = 1044 N = 1417 N = 154

Czy planują Państwo korzystać z usług ROEFS w przyszłości? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie z usług ROEFS N= 3309

Jakie warunki musiałyby być spełnione, żeby w przyszłości korzystali Państwo z usług ROEFS? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI klientów docelowych - Korzystanie z usług EFS N = 2301

Pytania dotyczyły czterech grup problemowych: znajomości sieci ROEFS przydatności i zasadności funkcjonowania ośrodków EFS postrzegania ROEFS przez IP współpracy między IP a ROEFS w tym barier w podejmowaniu wspólnych inicjatyw Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy) N=30

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy) N = 30 Czy Pana/i zdaniem ROEFS są potrzebne?

Dlaczego ROEFS nie są potrzebne?  Zbyt szeroki zakres działania („nie są potrzebne seminaria, konferencje, infolinia, należałoby ograniczyć ich aktywność do spotkań informacyjnych i szkoleń dla beneficjentów”)  Brak umocowania w systemie wdrażania EFS („ROEFS są poza systemem, nie ma nad nimi kontroli”  Niedostatecznie wykwalifikowana kadra („pracownicy ROEFS nie maja wystarczajacej wiedzy” ) Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy)

Czy Pana/i zdaniem Państwa działania się powielają/dublują z działaniami ROEFS? Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy) N = 30

Wskazywane przez respondentów przykłady dublowania się działań IP oraz ROEFS Podobny zakres działalności informacyjno-promocyjnej („ogólne informacje dotyczące aplikowania są podobne”, „pokrywaja się działania promocyjne w zakresie EFS”) Podobny zakres działalności szkoleniowej („szkolenia z PO KL sa takie same, jak to co robia w UM”) Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy)

Jakie są Pana/i ogólne opinie o ROEFS? Proszę wymienić w punktach zalety i wady tych instytucji. Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy) Wspieranie innych instytucji („odciążają UM”, „świadczą usługi dla grup nie majacych bezpośredniego dojącia do informacji w WUP”, „uzupełniaja oferte IP”, „wspierają WUP”) Skócenie dystansu do beneficjenta („są blikso beneficneta”, „maja pierwszy kontakt z klientem”, „przygotowują grunt i docieraja do szerokiej grupy odbiorców”) Zakorzenienie w środowisku loklanym („upowszrzechniaja informację w terenie”, „ROEFS to znana marka zakorzeniona w terenie”, „znaja środowisko loklane”) Zaplecze kadrowe („maja dobrą, przygotowana kadrę”) Zalety ROEFS

Funkcjonowanie poza systemem („ brak im umocowania instytucjonalnego”, „ROEFS sa poza systemem, poza obiegiem”) Brak perspektyw („brak stabilności funkcjonowania, krótkoterminowe umowy z PARP”, „niepewnośc przyszłości ROEFS”, „formuła ROEFS się wyczerpała”) Brak rozpoznawalności („są mało widoczni na szersza skalę”, „maja zbyt słaba promocję”, „beneficjenci nie trafaiaja do ROEFS”) Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy) Wady ROEFS

Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy) Czy istnieją jakieś problemy lub bariery utrudniające Państwu współpracę z ROEFS? N = 30

Problemy i bariery utrudniające współpracę z ROEFS: Ewaluacja sieci ROEFS Badanie CATI Instytucji Pośredniczących (Urzędy Marszałkowskie, Wojewódzkie Urzędy Pracy) Brak rzeczywistej wspólpracy („ROEFS są oficjalnym, ale wirtualnym partnerem”) Brak kontroli nad działaniami ROEFS („trzeba jasno sprecyzować zadania ROEFS, określić ich miejsce w strukturze wdrażania, konieczne jest określenie zakresu odpowiedzialności, WUP jest odpowiedzialny i rozliczany, a ROEFS nie, ROEFS powinien działać na tych samych warunkach co inne instytucje Brak umocowania instytucjonalnego („ROEFS pracują na rzecz systemu ale nie są jego częścią, trzeba to zmienić, albo całkowicie oddzielnie albo razem, stan zawieszenia utrudnia prace”) Słaba kadra („WUP ma 100% wiedzy, ROEFS będą zawsze w tyle, ich wiedza jest ograniczona, oni muszą zabiegać o WUP, ani na odwrót”)

Ewaluacja sieci ROEFS Wyniki badań – ocena potencjału instytucjonalnego Ocena na poziomie całej sieci ROEFS

Ewaluacja sieci ROEFS Wyniki badania – ankieta dla koordynatorów ROEFS a/ kwestie proceduralne: sformułowanie wytycznych do konkursu na działalność Ośrodka, które nie zawierały wielu istotnych informacji (doprecyzowanych) b/ kwestie dotyczące standaryzacji: wymagania lokalowe (np. dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych); ograniczenia w liczbie doradców (co powoduje koncentrację na usługach stacjonarnych; nietrafny podział usługi na dyżur oraz doradztwo dodatkowe (ten sam czas pracy rozliczany podwójnie), limity dotyczące szkoleń (min. 35% szkoleń z zakresu EFS); limit ilości godzin sformułowany w konkursie na przedłużenie działalności ośrodka do czerwca 2008; nieproporcjonalny podział terytorialny działalności Ośrodków c/ wymagania odnośnie personelu: kryterium wyższego wykształcenia; preferowanie przez PARP form zatrudnienia na umowę o pracę, ograniczenia co do łączenia funkcji przez personel jednego ośrodka e/ określenie wielkości ustalanych wskaźników, brak uzależnienia kosztów działalności ośrodka od obszaru działalności i liczby mieszkańców. Utrudnienia po stronie wymagań formalnych:

Ewaluacja sieci ROEFS Zakładane rezultaty (5) Budżet i kosztorys przedsięwzięcia (4) Inne (4) : „ plan promocji niedostosowany do specyfiki regionu”, „wymagania co do kadry (koniecznośc ukończenia studiów wyższych przez doradców”, „ niejasny podział na tematy szkoleń”, „koniecznośc zatrudniania pracowników na umowy o pracę” Charakterystyka grup docelowych (3) Szczególowy opis działań (1) Wyniki badania – ankieta dla koordynatorów ROEFS N=25 Utrudnienia po stronie wymagań merytorycznych:

Ewaluacja sieci ROEFS Opinie dotyczące bieżącego funkcjonowania w sieci (zgłaszane zastrzeżenia): brak konkursów w ramach poszczególnych działań PO KL, duże opóźnienia we wdrażaniu programu, które powodują, że nie ma zapotrzebowania na usługi doradcze (lub jest ono na bardzo niskim poziomie) przeregulowanie działalności ośrodków - duża ilość standardów, duża liczba dokumentacji, częste zmiany wzorów dokumentów w trakcie trwania projektu (np. Księgi Tożsamości), księga tożsamości niezgodna ze standardami EFS, niejasne i zmieniające się zasady dotyczące wizualizacji, długa procedura zatwierdzania sprawozdań i realizacji wniosków o płatność (1-2 miesiące), powodująca zachwianie płynności finansowej organizacji Wyniki badania – ankieta dla koordynatorów ROEFS

rozliczenia finansowe- brak możliwości rozliczania doradztwa prowadzonego telefonicznie lub mailowo, stanowiącego jeden z elementów pracy doradcy; brak precyzyjnego określenia zasad i mechanizmów pracy animatora, rozliczania osiągniętych efektów, trudności w rozliczaniu usług w ramach B2 i B3 relacje z PARP - długi czas oczekiwania na odpowiedź z PARP; brak sprawnego mechanizmu pozwalającego Regionalnym Ośrodkom EFS na zgłaszanie uwag i problemów, pojawiających się podczas realizacji projektu, brak partnerskiego dialogu ograniczenia budżetowe na okres realizacji projektu (I-VI 2008), które, przy narzuconej przez standardy minimalnej ilości świadczonych usług doradczych, nie pozwolą na zaspokojenie potrzeb szkoleniowych beneficjentów, duże wymagania standaryzacyjne przy zbyt małych środkach na doposażenie jednostki uwarunkowania środowiskowe- brak współpracy z IP i IP2, niesprecyzowane potrzeby beneficjentów, bierność środowisk lokalnych, trudności w tworzeniu partnerstw. Ewaluacja sieci ROEFS Wyniki badania – ankieta dla koordynatorów ROEFS Opinie dotyczące bieżącego funkcjonowania w sieci (zgłaszane zastrzeżenia):

Analiza SWOT Ewaluacja sieci ROEFS

Analiza SWOT ośrodków Mocne strony ROEFS (wewnętrzne) Silna merytorycznie kadra – dobrze wykształcona, z dużym doświadczeniem w tematyce funduszy europejskich, szczególnie w ośrodkach uczestniczących w poprzednich edycjach Bliska, efektywna współpraca całego zespołu, przepływ informacji, wzajemne wsparcie (z wyłączeniem trenerów) Efekt kumulacji wiedzy i doświadczeń w przypadku doświadczonych ośrodków sieci Dobrze prowadzona dokumentacja projektu – porządek w dokumentach, łatwość odnalezienia potrzebnej W dużej większości ośrodków prowadzona jest aktywna i różnorodna działalność informacyjno- promocyjna; podejmowane są inicjatywy własne (tworzenie własnych ulotek, mimo braku funduszy, intensywne próby dotarcie nie tylko do potencjalnych beneficjentów, ale także do mediów, np.: kampania w lokalnych mediach)

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Mocne strony ROEFS (zewnętrzne) Bardzo dobra znajomość lokalnej społeczności – co daje możliwość dokonania ogólnej diagnozy potrzeb i problemów potencjalnych beneficjentów, łatwość w dotarciu do zainteresowanych grup Wysoka jakość dostarczanych usług: usługi doradcze i szkoleniowe zostały ocenione bardzo wysoko przez beneficjentów ośrodków W wielu przypadkach dobra współpraca z Urzędem Marszałkowskim Dobre kontakty z jednostkami samorządu terytorialnego (urzędy miast, gmin, starostwa powiatowe) Zwiększenie aktywności projektowej beneficjentów, w wyniku coraz większej liczby ogłaszanych konkursów do PO KL

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Słabe strony ROEFS (wewnętrzne) Niezadowalające warunki lokalowe ośrodków – za małe pomieszczenia, nie zawsze dostępne dla niepełnosprawnych, brak sal szkoleniowych dostosowanych dla osób niepełnosprawnych – szczególnie na obszarach wiejskich (utrudnienie w organizacji szkoleń). Lokalizacja ośrodka – nie zawsze w centrum miasta, czasem jest trudny dojazd Brak zasymilowania trenerów z resztą personelu w większości ośrodków

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Słabe strony ROEFS (zewnętrzne) Ograniczenia formalne – zbyt sztywne ramy, jakie narzuca się ośrodkom (biurokracja) – utrudnia to pracę ośrodkom, koncentracja na formalnościach zamiast na działaniach. Problemy z ograniczeniami w zakresie prowadzenia usług doradczych (standaryzacja, brak rozliczania czasu na dojazd, ograniczenia w zakresie świadczenia usług doradczych) Niski poziom płac – czynnik demotywujący pracowników Brak odpowiedniej wymiany doświadczeń i współpracy między ośrodkami w sieci, współpraca ogranicza się głównie do bieżących konsultacji, a nie podejmowania konkretnych działań Nierówny poziom ośrodków pod względem zdolności administracyjnych, doświadczenia, zakresu świadczonych usług brak profesjonalnych diagnoz rynku umożliwiających właściwe dostosowanie działań ośrodków do zaistniałych problemów Koncentracja ośrodków głównie na realizacji wskaźników docelowych, a nie na doborze trafnych działań, grup docelowych Większe zainteresowanie środkami na infrastrukturę lub inwestycje niż na projekty „miękkie” – zarówno w gminach, jak i u innych potencjalnych beneficjentów np. rolników

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Szanse Wzrost doświadczenia i wiedzy, wzmocnienie jakościowe i ilościowe beneficjentów EFS w regionie (szczególnie III sektora) – coraz więcej przykładów dobrych praktyk wykorzystania środków PO KL Zwiększenie i uelastycznienie budżetów ROEFS. Większa liczba, szerszy krąg podmiotów, które chcą korzystać z EFS Większa aktywność na polu doradztwa, doradztwa specjalistycznego i animacji wraz z uruchomieniem konkursów w ramach PO KL Rosnąca świadomość o usługach ROEFS

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Rotacja kadr w ośrodkach Problemy z płynnością finansową ośrodków - długa procedura płatności, rozliczenia kwartalne, częste opóźnienia w przepływach finansowych doradców) Trudności w przepływie informacji z wyższych szczebli, mało pewnych informacji dotyczących EFS, ciągłe zmiany wytycznych, dokumentów, zasad wdrażania - indywidualna interpretacja zapisów wytycznych przez instytucje zaangażowane we wdrażanie, szum informacyjny Niezdefiniowany zakres wzajemnej współpracy pomiędzy poszczególnymi Ośrodkami ROEFS Wzmocnienie działań standaryzacyjnych prowadzących do utraty podmiotowości ośrodków Stereotypy społeczne - kojarzenie darmowych usług z niska jakością Brak długofalowej perspektywy działalności ośrodków w sieci (krótkoterminowe działania, krótkie kontrakty na działalność ośrodka), brak ciągłości działania Instytucjami Pośredniczącymi, czy Instytucjami Wdrażającymi w regionie Brak odpowiedniego wsparcia PARP/KOEFS wobec nowo powstałych Ośrodków – te same wymagania, co w odniesieniu do pozostałych instytucji, które realizują kolejną edycję Ośrodka System wskaźników uniemożliwia generowanie jednolitych i wiarygodnych danych na poziomie efektów działania sieci Zagrożenia

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Ewaluacja sieci ROEFS Analiza SWOT ośrodków Analiza zagrożeń

Wnioski i rekomendacje Ewaluacja sieci ROEFS

Rekomendacje Wprowadzenie kompleksowego / wielowymiarowego podejścia do diagnozy obszaru działania ROEFS. Inicjacja nowego podejścia do definiowania celów ilościowych, przy jednoczesnym rozwoju potencjału ośrodka. Wprowadzenie indywidualnej ścieżki adaptacji nowych ośrodków sieci (indywidualny tok szkoleń, indywidualne doradztwo ze strony KOEFS, system wymiany doświadczeń z doświadczonymi ośrodkami, opiekunowie nowych ośrodków powinni obsługiwać mniej ośrodków, tak by móc im poświęcić więcej czasu). Przygotowanie sprawozdania określającego standard wyliczania i interpretacji wskaźników osiągnięć. Sprawozdanie powinno zostać przekazane do ośrodków celem uzupełnienia danych o zrealizowanych kluczowych wskaźnikach osiągnięć celów wg. stanu na dzień Dane po przekazaniu przez ośrodki powinny zostać wprowadzone do bazy danych. Na podstawie tych danych można dokonać analizy porównawczej między osiągnięciami ośrodków działających na podobnych obszarach.

Ewaluacja sieci ROEFS Rekomendacje Ograniczenie zakresu obowiązków administracyjnych KOEFS w sieci, koncentracja Krajowego Ośrodka na działaniach strategicznych i animacyjnych w sieci. Wydaje się, że z punktu widzenia funkcjonowania całej sieci konieczne byłyby zmiany w sposobie rekrutacji pracowników ośrodków tak, aby zapewnić jak najlepszą realizację powierzonych zadań. Ważnym byłoby położenie większego nacisku na aspekty psychologiczne i predyspozycje osób do konkretnych rodzajów działalności, szczególnie przy wyborze kandydatów do pracy na stanowiska doradcze i animacyjne. Odejście od oceny wyłącznie na podstawie sztywnych kryteriów (wiedza, doświadczenie), na rzecz wzmocnienia elementów jakościowych (wyłonienie osób o odpowiednich predyspozycjach do prowadzenia konkretnej działalności). Obecny system naboru preferuje osoby z pewnym, pożądanym stanem wiedzy o PO KL, ale niekoniecznie wykazujące doświadczenie praktyczne w prowadzeniu projektów czy zdolne integrować środowisko lokalne.