Fundusze Europejskie w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Opis Systemu Zarządzania i Kontroli
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Diagnoza stanu wyjściowego przygotowania projektów – wybrane elementy
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Konferencja prasowa 14 lutego 2007
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan komunikacji PO KL - założenia
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
Rola Instytucji Audytowej
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Efektywne wykorzystanie funduszy europejskich i ich znaczenie dla Polski. Elżbieta Bieńkowska Minister Rozwoju Regionalnego maj 2008 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Stan realizacji programów na lata 2004 – 2006 w kontekście przygotowań do zamknięcia pomocy i zapewnienia prawidłowości deklarowanych wydatków Warszawa,
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Fundusze unijne od podstaw Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego dr Marek Szuszman.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
(Narodowej Strategii Spójności)
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zapis prezentacji:

Fundusze Europejskie w Polsce w latach 2004 – 06 oraz 2007 - 13

System prawny - UE Podstawę prawną wdrażania funduszy we wszystkich państwach UE w latach 2007-2013 stanowią: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności  i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 Rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE)nr 1783/1999 Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady a dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) 1164/94 Rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT)‏

Narodowy Plan Rozwoju Narodowa Strategia Spójności Krajowe dokumenty strategiczne NPR i NSS NPR 2004-2006 Narodowy Plan Rozwoju NSS 2007-2013 Narodowa Strategia Spójności Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO)‏

Krajowe akty prawne NPR i NSS – główne zmiany Główne akty prawne i dokumenty strategiczne Ustawa o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. Rozporządzenie Rady Ministrów z 22 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia Narodowego Planu Rozwoju 2004- 2006 Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju z 6 grudnia 2006 r. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia - przyjęte w drodze uchwały Rady Ministrów Uelastycznienie systemu W perspektywie finansowej 2007-2013 zrezygnowano z regulowania szeregu kwestii dotyczących wdrażania funduszy europejskich poprzez dokumenty o randze rozporządzeń, jak miało to miejsce w perspektywie finansowej 2004-2006. Obecnie zagadnienia te regulowane są przez Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego, wydawane na podstawie Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, co sprawia, iż w razie potrzeby ewentualne zmiany wprowadzane są szybciej. System stał się bardziej elastyczny i wrażliwszy na potrzeby podmiotów zaangażowanych we wdrażanie funduszy europejskich.

System prawny - wytyczne Szczegółowe zagadnienia dotyczące wdrażania funduszy europejskich uregulowane zostały w Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego Przykładowe zagadnienia uregulowane w wytycznych horyzontalnych : Wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Wytyczne dotyczące gromadzenia i przekazywania danych w formie elektronicznej Wytyczne dotyczące projektów inwestycyjnych, w tym generujących dochód Wytyczne w sprawie ocen oddziaływania na środowisko Wytyczne dotyczące informacji i promocji Wytyczne dotyczące komitetów monitorujących Wytyczne dotyczące procesu kontroli Wytyczne w zakresie ewaluacji Wytyczne w zakresie warunków certyfikacji oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sposobu postępowania w razie wykrycia nieprawidłowości Przykładowe zagadnienia uregulowane w wytycznych dotyczących programów operacyjnych: Wytyczne w zakresie kontroli realizacji PO IiŚ Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO IiŚ Wytyczne w zakresie wdrażania projektów innowacyjnych i współpracy ponadnarodowej w ramach PO KL Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Wytyczne w zakresie procesu kontroli dla Instytucji Pośredniczących i Wdrażających dla PO IG Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach PO RPW

System instytucjonalny NPR i NSS Minister Rozwoju Regionalnego (MRR) – odpowiedzialny za programowanie i zarządzanie krajowymi programami rozwojowymi finansowanymi z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz za koordynację regionalnych programów operacyjnych ministrowie sektorowi – Instytucje Pośredniczące, odpowiedzialne za wdrażanie poszczególnych priorytetów PO inne instytucje pełniące funkcję Instytucji Pośredniczących I i II stopnia Zarządy Województw – Instytucje Zarządzające RPO NPR 2004-2006 Minister Rozwoju Regionalnego (MRR) – pełniący funkcję Instytucji Zarządzającej dla 5 programów operacyjnych (ZPORR, SPO RZL, SPO WKP, SPOT, PO PT)‏ Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi – pełniący funkcję IZ dla SPO Rybołówstwo… oraz SPO Restrukturyzacja… ministrowie sektorowi – Instytucje Pośredniczące, odpowiedzialne za wdrażanie poszczególnych priorytetów PO w ramach ZPORR 16 Instytucji Pośredniczących w urzędach wojewódzkich inne instytucje pełniące funkcje Instytucji Wdrażających

Działania i instytucje NSS 2007-2013 136 działań we wszystkich krajowych programach operacyjnych 397 działań w Regionalnych Programach Operacyjnych 149 instytucji zaangażowanych we wdrażanie programów operacyjnych (Ministerstwa, Urzędy Marszałkowskie, Agencje Rządowe (np. PARP), inne instytucje podległe ministrom (np. Ośrodek Przetwarzania Informacji, Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Władza Wdrażająca Programy Europejskie) Urzędy Wojewódzkie (jako Instytucje Pośredniczące w Certyfikacji), NFOŚiGW, WUP-y, Polska Organizacja Turystyczna, GIKS, Urzędy Kontroli Skarbowej NPR 2004-2006 99 działań we wszystkich programach operacyjnych (łącznie z rolnictwem i rybołówstwem 123 instytucje zaangażowane we wdrażanie programów operacyjnych (Ministerstwa, Urzędy Marszałkowskie, Agencje Rządowe (np. PARP, ARiMR), Urzędy Wojewódzkie oraz NFOŚiGW

Unia Europejska (2000-2006) – 213,0 mld EUR Polska – 12,8 mld EUR Wielkość środków z funduszy UE w latach 2004-2006 i 2007-2013 2004-2006 2007-2013 UE 94% UE 80,6% Polska 6% Polska 19,4% Unia Europejska (2000-2006) – 213,0 mld EUR Polska – 12,8 mld EUR Unia Europejska – 346,5 mld EUR Polska – 67,3 mld EUR

Programy Operacyjne NPR 2004-2006 oraz NSS 2007-2013 Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 Narodowa Strategia Spójności 2007-2013 SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw PO Innowacyjna Gospodarka PO Kapitał Ludzki SPO Rozwój Zasobów Ludzkich SPO Transport PO Infrastruktura i Środowisko Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 16 Regionalnych Programów Operacyjnych PO Pomoc Techniczna PO Rozwój Polski Wschodniej SPO Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich PO Pomoc Techniczna PO Europejskiej Współpracy Terytorialnej SPO Rybołówstwo i przetwórstwo ryb Strategia Wykorzystania Funduszu Spójności

Podział środków pomiędzy programy operacyjne 2007-2013

Przyjęte kryteria rozgraniczenia: wartość projektu Linia demarkacyjna W celu uniknięcia wielokrotnego finansowania tych samych operacji ustalono dokument określający możliwość wsparcia dla poszczególnych typów projektów - linię demarkacyjną. Przyjęte kryteria rozgraniczenia: wartość projektu beneficjenci charakter projektu (tematyka, lokalizacja, skala oddziaływania)‏ Dodatkowo na etapie wdrażania projektów stosuje się mechanizmy kontrolne zapewniające przestrzeganie zasad demarkacji.

Rodzaje projektów Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wskazuje na następujące typy projektów: Projekty indywidualne – projekty o strategicznym znaczeniu dla realizacji programu, wskazywane przez instytucję zarządzającą zgodnie z kryteriami zatwierdzonymi przez Komitet Monitorujący (PO IŚ, PO IG, PO RPW). Projekty systemowe – polegające na dofinansowaniu realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach (PO KL, PO IG). Projekty wybierane w trybie konkursowym

Indywidualne Projekty Kluczowe Projekty indywidualne umieszczane są na indykatywnej liście indywidualnych projektów kluczowych. Obecność projektu na liście nie jest gwarancją otrzymania wsparcia. Otrzymanie finansowania warunkowane jest spełnieniem kryteriów ustalanych przez Komitet Monitorujący. Beneficjenci projektów, które znalazły się na indykatywnej liście indywidualnych projektów kluczowych i podpiszą pre-umowy na realizację projektów mogą korzystać ze wsparcia doradców zewnętrznych, które finansowane jest ze środków PO PT.

System kontroli Zgodnie z Rozporządzaniem Rady nr 1083/2006 Instytucja Zarządzająca zobowiązana jest do prowadzenia: kontroli systemowych, dotyczących prawidłowości funkcjonowania systemu wdrażania (weryfikacja zadań delegowanych do Instytucji Pośredniczącej I lub II stopnia kontroli projektów (weryfikacja wydatków-wniosków o płatność oraz weryfikacja realizacji projektu). Za zagadnienia horyzontalne dotyczące kontroli odpowiada Instytucja Koordynująca NSS.

Audyt Funkcję Instytucji Audytowej pełni minister właściwy do spraw finansów. W praktyce funkcję tę sprawuje Główny Inspektor Kontroli Skarbowej – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, przy udziale Departamentu Certyfikacji i Poświadczeń środków UE (MF) oraz Urzędów Kontroli Skarbowej. Do zadań Instytucji Audytowej należy: przeprowadzenie audytu zgodności w celu weryfikacji systemu zarządzania i kontroli programu operacyjnego i zapewnienia jego skutecznego funkcjonowania (Na podstawie sprawozdania IA Komisja Europejska wydaje pozytywną Opinię na temat zgodności systemów co jest warunkiem uruchomienia pierwszych płatności okresowych.) prowadzenie audytu operacji na podstawie stosownej próby wydawanie opinii na temat systemu zarządzania i kontroli i przedkładanie Komisji Europejskiej rocznych sprawozdań dotyczących wykrytych braków przedkładanie Komisji Europejskiej deklaracji częściowego lub ostatecznego zamknięcia pomocy wraz z oceną zgodności z prawem i prawidłowości wydatków przedkładanie Komisji Europejskiej oceny zasadności wniosku o wypłatę salda końcowego wraz z końcowym sprawozdaniem audytowym

Obieg środków KE NBP Budżet państwa Płatności zaliczkowe Płatności okresowe Płatności salda końcowego NBP Budżet państwa Dysponent projekty „własnych” jednostek budżetowych projekty własne dotacje rozwojowe dla: beneficjentów IP, IP II IZ RPO (Minister Rozwoju Regionalnego)‏

Certyfikacja wydatków Certyfikacja wydatków oznacza potwierdzenie ich prawidłowości oraz zapewnienie, że: zostały dokonane zgodnie z obowiązującymi zasadami wspólnotowymi i krajowymi, poniesiono je w związku z projektami wybranymi do finansowania poniesiono je zgodnie z kryteriami mającymi zastosowanie dla danego programu operacyjnego Certyfikacji wydatków dokonują Instytucje Pośredniczące II stopnia, Instytucje Pośredniczące, Instytucje Zarządzające i Instytucja Certyfikująca

Instytucja Certyfikująca Instytucja Certyfikująca działa w strukturze Ministerstw Rozwoju Regionalnego i jest funkcjonalnie niezależna od Instytucji Zarządzających. W przypadku Regionalnych Programów Operacyjnych IC deleguje część swoich funkcji do Instytucji Pośredniczących w Certyfikacji, które umiejscowione są w Urzędach Wojewódzkich. Do zadań Instytucji Certyfikującej należy: opracowanie i przedłożenie KE poświadczonych deklaracji wydatków i wniosków o płatność poświadczanie, że zadeklarowane wydatki są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi, deklaracja wydatków jest dokładna systemy księgowe wiarygodne i dokumentacja weryfikowalna utrzymywanie w formie elektronicznej zapisów księgowych dotyczących wydatków zadeklarowanych Komisji prowadzenie ewidencji kwot odzyskiwanych i wycofanych

Monitoring Dla każdego programu operacyjnego powoływany jest Komitet Monitorujący. Sprawuje on wraz z Instytucją Zarządzającą nadzór nad postępami we wdrażaniu Programu Operacyjnego w oparciu o wskaźniki finansowe a także wskaźniki produktu, rezultatu i oddziaływania. Do innych zadań Komitetu Monitorującego należy: zatwierdzanie kryteriów wyboru projektów do realizacji, kontrola osiąganych celów i analizowanie rezultatów analizowanie i zatwierdzanie sprawozdań z wdrażania programu rozpatrywanie i zatwierdzanie zmian programu operacyjnego oraz decyzji KE w sprawie wkładu funduszy W procesie monitoringu podstawową rolę odgrywa system KSI SIMIK 2007-13

System Informatyczny - KSI Krajowy System Informatyczny ds. Monitorowania i wykorzystania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności Rejestracja wniosków i umów o dofinansowanie, obsługa wniosków o płatność, kontrola projektów Dane o programach, dużych projektach, prognozy płatności, generowanie raportów i zestawień Dane o nieprawidłowościach i kwotach odzyskanych

Ewaluacja Badania ewaluacyjne zlecane są przez instytucje zaangażowane w system wdrażania funduszy UE na każdym jego poziomie. Krajowa Jednostka Oceny umiejscowiona w MRR jest odpowiedzialna za ewaluację prowadzoną na poziomie Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia oraz za opracowanie standardów i koordynację ewaluacji na poziomie poszczególnych Programów Operacyjnych. W wykonywaniu tych obowiązków KJO współpracuje z: Komisją Europejską Instytucją Koordynującą NSRO Instytucjami Zarządzającymi

Wymiana danych z KE – SFC 2007 System informatycznej wymiany danych pomiędzy państwem członkowskim a KE Narodowa Strategia Spójności Programy operacyjne Plany finansowe i prognozy Opisy systemu zarządzania i kontroli Wnioski o płatności pośrednie Wnioski o dofinansowanie dużych projektów Sprawozdania roczne i końcowe Sprawozdania audytowe

Informacja i promocja Obowiązki państw członkowskich w zakresie dostarczania informacji o działaniach współfinansowanych ze środków UE określa Rozporządzenie Rady 1083 i Rozporządzenie Komisji 1828 (implementacyjne). Polska zdecydowała się na jednolitą strategię komunikacji obejmującą wszystkie programy i fundusze oraz spójny system identyfikacji wizualnej oparty na wspólnym dla wszystkich programów znaku graficznym.

www.funduszeeuropejskie.gov.pl Gdzie szukać informacji? www.mrr.gov.pl Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich (PIFE)‏ Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego ul. Mazowiecka 15, 50-412 Wrocław infolinia 0 801 700 008 tel. (071) 776 95 01; (071) 776 96 51 fax (071) 77 69 315 e-mail: pife@dolnyslask.pl www.fundusze.dolnyslask.pl

Dziękuję za uwagę. Michał Godlewski Departament Informacji, Promocji i Szkoleń Ministerstwo Rozwoju Regionalnego michal.godlewski@mrr.gov.pl