"Wyniki badań grona lotniczego w województwie podkarpackim”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
innowacyjna wielkopolska
dr Joanna Kurowska-Pysz
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
WNIOSKI Z BADAŃ INNOWACYJNYCH MSP, SEKTORA B+R I INSTYTUCJI WSPIERAJĄCYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM PRZEPROWADZONYCH DLA POTRZEB REGIONALNEJ STRATEGII INNOWACYJNEJ.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Stan sektora w regionach
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Platforma technologiczna lotnictwa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw Paweł Bartoszek Regionalny Punkt Kontaktowy 6PR UE ul. Rubież 46, Poznań tel.:
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
1.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Schematyczny układ podsystemu instytucjonalnego RSI
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Programowanie perspektywy finansowej
Poznań, – Warsztaty ILIM. „Proste eUsługi dla ukształtowania i wzmocnienia sieci MŚP w Europie Środkowej”  Program dla Europy Środkowej ->
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Technologie w zasięgu ręki. Cele regionalne Umożliwienie transferu technologii pomiędzy przedsiębiorstwami oraz ośrodkami badawczymi i przedsiębiorstwami.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Zapis prezentacji:

"Wyniki badań grona lotniczego w województwie podkarpackim” Piotr Klimczak Instytut Gospodarki WSIiZ

Etapy procesu rozwoju przemysłu lotniczego w województwie podkarpackim Budowa Centralnego Okręgu Przemysłowego Okres gospodarki centralnie sterowanej Transformacja systemowa Kształtowanie się grona (klastra) lotniczego

GRONO – „sektorowa i geograficzna koncentracja przedsiębiorstw, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (na przykład uczelni wyższych, jednostek normalizacyjnych, stowarzyszeń branżowych, jednostek wsparcia rozwoju itp.) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących ze sobą, ale także współpracujących” M. Porter

Współpraca przedsiębiorstw w ramach gron przedsiębiorczości jest stosowaną na świecie praktyką zwiększania ich konkurencyjności. Firmy z danej branży i branż pokrewnych decydują się na współpracę w pewnych dziedzinach przez co np. zwiększają swoją siłę wobec większych konkurentów z rynku międzynarodowego.

Korzyści z istnienia gron przedsiębiorczości Grona opierają się o fenomen jednoczesnej współpracy i konkurencji, co stymuluje innowacyjność. Innowacyjność natomiast jest główną ścieżką wzrostu konkurencyjności i rentowności przedsiębiorstw. Od siły przedsiębiorstw zależy kondycja całej gospodarki. Uznaje się obecnie, że 2/3 wzrostu gospodarczego państw rozwiniętych związana jest z wprowadzeniem innowacji.

Cel badania Przeprowadzone badanie miało na celu przeanalizowanie warunków funkcjonowania przedsiębiorstw z branży lotniczej w województwie podkarpackim i ocenę poziomu rozwoju grona lotniczego w odniesieniu do grona modelowego

Opis badanej populacji Lista przedsiębiorstw objętych badaniem została sporządzona etapowo. W pierwszej kolejności były to przedsiębiorstwa spełniające kryteria klasyfikacyjne (EKD). W trakcie prowadzania badań lista ta poszerzona została o inne firmy związane z branżą lotniczą z regionu. Badaniem zostało objętych łącznie ponad 20 podmiotów. Poza przedsiębiorstwami były to również agencje rozwoju regionalnego oraz uczelnie wyższe z regionu.

Metody i techniki badawcze, analiza źródeł Dla realizacji założonego celu badawczego wykorzystano metody analizy diagnostycznej oraz metody opisowe Przeanalizowano źródła publikowane i niepublikowane Przygotowany został kwestionariusz wywiadu

Problematyka badawcza Powstanie firm, struktura własności, zatrudnienie, rodzaj produkcji, kryteria lokalizacji Stymulanty rozwoju branży Kondycja przedsiębiorstw Powiązania w systemie innowacyjnym Współpraca przedsiębiorstw ze sferą badawczo rozwojową Współpraca z innymi firmami Współpraca z władzami lokalnymi, regionalnymi Bariery rozwoju Konkurencja Usługi okołobiznesowe i infrastruktura wspierająca Transfer wiedzy poprzez pracowników Udział w organizacjach zrzeszających przedsiębiorców z branży

Rodzaje produkcji produkują dobra finalne: WSK „PZL- Rzeszów”, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu, Centralna Szkoła Lotniczo-Techniczna Aeroklubu Polskiego w Krośnie w ramach kooperacji wykonują niektóre elementy konstrukcji i wyposażenia oraz produkują części lotnicze przedsiębiorstwa kooperujące dla których działalność dla branży lotniczej jest jedną z kilku niewielkie firmy o charakterze usługowo-handlowym zajmujące się pośrednictwem i sprzedażą części lotniczych, sprzętu lotniczego oraz zaopatrujące przedsiębiorstwa lotnicze w materiały i sprzęt

Czynniki lokalizacji przedsiębiorstw grona lotniczego w województwie podkarpackim

Przedsiębiorcy nie dostrzegają w regionie innych kryteriów lokalizacji charakterystycznych dla gospodarki postfordowskiej jak np. łatwy i tani dostęp do wyspecjalizowanych usług (firm konsultingowych, doradztwa technicznego itp.), wartościowego zaplecza naukowego (uczelni wyższych, ośrodków badawczych), dobrych warunków do prowadzenia biznesu i czynników o charakterze jakościowym jak: korzystny wizerunek miasta/regionu, dostępność placówek kulturalnych, możliwości wypoczynku.

SStymulanty rozwoju branży procesy restrukturyzacyjne zachodzące w ostatnich piętnastu latach w państwowych zakładach tej branży właściciele małych firm z kapitałem polskim wskazywali przede wszystkim na tradycje rodzinne, chęć podjęcia ryzyka działalności gospodarczej i realizację własnych zainteresowań jako główne czynniki które miały duże i bardzo duże znaczenie dla rozwoju grona dla firm z kapitałem zagranicznym to istniejący potencjał w sektorze pozwalający na uruchomienie produkcji oraz rosnące potrzeby rynkowe są czynnikiem wpływającym na rozwój grona

SKondycja przedsiębiorstw Kondycja przedsiębiorstw branży lotniczej w ostatnich dwóch latach oceniana jest przez znaczną część firm pozytywnie zarówno, jeśli chodzi o popyt na produkty i usługi firmy, udział w rynku głównego produktu, rentowność firmy. Można więc stwierdzić, że analizowany okres był czasem dobrej koniunktury w tym sektorze. Jakość produktów i ich poziom technologiczny w omawianym okresie wg ocen większości przedsiębiorców nie uległ zmianie. Według przedsiębiorców pozytywne zmiany w omawianych obszarach mogłyby być jeszcze lepsze gdyby nie ciągłe wahania zmiany kursu polskiej waluty wprowadzające zakłócenia do polityki cenowej prowadzonej przez przedsiębiorstwa.

SKondycja przedsiębiorstw Zmiany zaistniałe w poszczególnych obszarach działalności firm w ostatnich 2 latach 83,3% 61,1% 77,8% 11,1% 16,7% 88,9% 33,3% 5,6% 0% 20% 40% 60% 80% 100 % poziom technologiczny produktów jakość produktów przeciętne jednostkowe koszty działalności rentowność firmy brutto udział w rynku głównego produktu/usługi popyt na produkty/usługi firm wzrost bez zmian spadek

Współpraca przedsiębiorstw ze sferą badawczo rozwojową Największe firmy produkcyjne z branży współpracują często lub stale z poszczególnymi pracownikami z uczelni technicznych (współpraca ta ma charakter nieformalny a główną barierą są wysokie koszty formalnej współpracy z uczelnią). Tylko największe z badanych firm zlecają ekspertyzy uczelnią technicznym. Brak jest jakiejkolwiek współpracy między przedsiębiorstwami a uniwersytetami. Firmy z kapitałem zagranicznym oraz nieprodukcyjne firmy z branży w ogóle nie współpracują z instytucjami sfery B+R.

Współpraca przedsiębiorstw ze sferą badawczo rozwojową Korzyści na które wskazują respondenci wynikające ze współpracy z instytucjami B+R: dostęp do informacji o technologii i trendach światowych, dostęp do wiedzy niezbędnej dla wprowadzania nowych produktów Przyczyny braku współpracy z instytucjami sfery B+R: brak środków na finansowanie takiej współpracy, brak wiedzy o potencjalnych źródłach finansowania np. z funduszy unijnych, wysokie koszty takiej współpracy, brak odpowiednich partnerów, niska jakość oferowanych usług

Współpraca z innymi firmami Firma z branży lotniczej współpracują ze sobą najczęściej na zasadzie odbiorca – dostawca. Jest to najczęstszy model współpracy między wiodącymi firmami a małymi firmami, które są podwykonawcami i kooperantami. Dla większości firm dostarczających produkt finalny województwo podkarpackie jest głównym miejscem lokalizacji kooperantów i poddostawców. Większość firm produkcyjnych kooperuje obecnie z wiodącymi producentami sprzętu lotniczego na świecie. Poza tymi typami powiązań do najczęściej spotykanych form współpracy zaliczyć należy uczestnictwo w szkoleniach organizowanych przez inne przedsiębiorstwa oraz wspólny udział w targach branżowych.

Współpraca z innymi firmami I Intensywność i dziedziny współpracy między firmami w gronie lotniczym

Współpraca z władzami regionalnymi i lokalnymi Oceniając współpracę badanych przedsiębiorstw z władzami lokalnymi i regionalnymi należy stwierdzić, że na tle innych branż i sektorów współpraca ta w województwie podkarpackim jest mocno zaawansowana i w perspektywie najbliższych lat może przynieść znaczące korzyści. Przyjmuje ona najczęściej formę dialogu i wymiany informacji, choć są przykłady bardziej zaawansowanych form jak: wspólne działania na rzecz rozwoju regionu, udział przedsiębiorców w opracowywaniu dokumentów strategicznych rozwoju terytorium.

Współpraca z władzami regionalnymi i lokalnymi Przedsiębiorcy oczekują od władz samorządowych działań pobudzających rozwój tj.: inwestowania w infrastrukturę techniczną przede wszystkim w infrastrukturę komunikacyjną oraz infrastrukturę teleinformatyczną działań ułatwiających uzbrojenie terenu pod przyszłe inwestycje zaangażowania się władz w aktywizację rynku pracy poprzez wspieranie programów szkoleniowych, kursów kwalifikacyjnych, dostosowanie oferty edukacyjnej szkół i uczelni pod zapotrzebowanie zgłaszane przez pracodawców pomocy w kreowaniu tzw. otoczenia biznesu poprzez tworzenie i wspieranie ośrodków wspomagania przedsiębiorczości, w tym inkubatorów, parków technologicznych, agencji rozwoju regionalnego, ośrodków doradczo - szkoleniowych, funduszy poręczeniowo – pożyczkowych, regionalnych centrów obsługi inwestora, stref przemysłowych oraz lokalnych centrów wspierania biznesu

Usługi okołobiznesowe i infrastruktura wspierająca Korzystanie przez przedsiębiorstwa tworzące grono lotnicze z usług oferowanych przez podmioty z otoczenia biznesu jest stosunkowo niewielkie Przedsiębiorcy zwłaszcza z firm mikro i małych podkreślają brak dostosowania oferty do specyfiki prowadzenia działalności gospodarczej w tej branży Tylko największe przedsiębiorstwa korzystają z usług firm konsultingowych i projektowych, ale są to głównie firmy krajowe. Dla mniejszych firm barierą jest brak środków na taką współpracę Zupełnie w niewielkim zakresie firmy korzystają z usług instytucji wyspecjalizowanych na rzecz rozwoju i wsparcia przedsiębiorczości

Sieć Porozumienia Lotniczego AVIA SPLot Udział firm w organizacjach regionalnych zrzeszających przedsiębiorców z branży I Stowarzyszenie Grupy Przedsiębiorców Przemysłu Lotniczego „Dolina Lotnicza” Sieć Porozumienia Lotniczego AVIA SPLot

Grono lotnicze w województwie podkarpackim  Porównanie grona lotniczego w województwie podkarpackim z gronem modelowym I Grono modelowe Grono lotnicze w województwie podkarpackim Sektorowa i geograficzna koncentracja przedsiębiorstw Około 40 firm z branży lotniczej i przemysłów kooperujących zlokalizowanych na badanym obszarze Powiązania z instytucjami badawczymi W fazie tworzenia, znacząca rola Politechniki Rzeszowskiej Więzi między przedsiębiorstwami Powiązania, łańcuchy poddostawców i kooperantów w fazie formowania, brak współpracy w obszarze B+R zwłaszcza między firmami sektora MŚP Zasób wykwalifikowanej siły roboczej posiadającej kwalifikacje specyficzne dla sektora Odpowiednie kwalifikacje pracowników, „wysoka kultura pracy” niezbędna w branży lotniczej Powiązania z instytucjami okołobiznesowymi Bardzo słabe, brak informacji i doradztwa w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania Uczestnictwo firm w stowarzyszeniach Duża aktywność firm     

I      DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ