Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Iwona Koza Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Konsultacje społeczne i udział społeczeństwa we wdrażaniu RDW - wyniki
Joanna Jamka-Szymańska Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Zebranie jako forma wymiany informacji
Zebranie jako forma wymiany informacji
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
System ewaluacji NPR i NSRO
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
prelekcja: Artur R. Wójcik z-ca dyrektora RZGW w Gliwicach
I spotkanie Krajowego Forum Wodnego
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Narodowa Strategia Spójności
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA Programu udziału społeczeństwa we wdrażaniu RDW w Polsce oraz Programu udziału społeczeństwa we wdrażaniu RDW w odniesieniu do obszarów.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH I-szej TURY KONSULTACJI SPOŁECZNYCH – rola Rad GWRW MW i GO oraz Stałych Komisji ds. US przy Radach Główne założenia.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Ramowa Dyrektywa Wodna – skutki dla gospodarstw rybackich
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Warszawa, r. Spotkanie Urzędu Dzielnicy Wola m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi Powołanie Dzielnicowej Komisji Dialogu Społecznego.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
SPRAWOZDANIE z przebiegu I tury konsultacji społecznych w Regionach Wodnych: Górnej Odry oraz Małej Wisły i Czadeczki Gliwice; r. Opracowanie:
THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN KRAKÓW THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN GLIWICE Testowanie udziału społecznego Opracowano na podstawie materiałow.
” Zarys działań prowadzonych przez RZGW Gliwice w zakresie gospodarki wodnej (rok 2008) Artur R. Wójcik RZGW Gliwice II Posiedzenie Rad Gospodarki Wodnej.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gliwicach I POSIEDZENIE RAD GOSPODARKI WODNEJ REGIONÓW.
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Regionalny Program Operacyjny
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Inwestycje w aktualizacji planów gospodarowania wodami
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Warunki wstępne (ex ante) stan
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Identyfikacja istotnych problemów gospodarki wodnej w Regionie Wodnym Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego Barbara Krawiec, Dorota Dybkowska-Stefek Dział.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Zapis prezentacji:

Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska Fot. Willy Sinn Krajowe Forum Wodne Dorzecza Odry i Wisły Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska

Artykuł 14 RDW: Informowanie społeczeństwa i konsultacje społeczne „Państwa Członkowskie zachęcają wszystkie zainteresowane strony do czynnego udziału we wdrażaniu niniejszej dyrektywy, w szczególności w opracowywaniu, przeglądzie i uaktualnianiu planów gospodarowania wodami w dorzeczach. Państwa Członkowskie zapewniają, że dla każdego obszaru dorzecza zostaną opublikowane i udostępnione społeczeństwu, również użytkownikom, w celu zgłaszania uwag, następujące informacje: a) harmonogram i program prac związanych z tworzeniem planu, w tym wykaz konsultacji społecznych, które należy przeprowadzić, co najmniej trzy lata przed rozpoczęciem okresu, do którego odnosi się plan; b) wyniki okresowego przeglądu istotnych problemów gospodarki wodnej, określonych dla danego dorzecza, co najmniej dwa lata przed rozpoczęciem okresu, do którego odnosi się plan; c) projekty planu gospodarowania wodami w dorzeczu, co najmniej rok przed rozpoczęciem okresu, którego dotyczy plan.” Na wniosek udostępnia się dokumenty źródłowe i informacje wykorzystane do opracowania projektu planu gospodarowania wodami w dorzeczu.

Instrumenty procesu udziału społeczeństwa we wdrażaniu RDW na poziomie krajowym (dwóch dorzeczy): Krajowa Rada Gospodarki Wodnej (organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej), wyrażająca opinie w sprawach gospodarowania wodami, a w szczególności (art. 96 ust. 2 Prawa Wodnego): przedstawia propozycje oraz wnioski dotyczące poprawy stanu zasobów wodnych oraz ochrony przeciwpowodziowej w państwie, opiniuje projekty planów gospodarowania wodami w dorzeczu, opiniuje programy inwestycyjne w zakresie gospodarowania wodami, opiniuje projekty aktów prawnych regulujących sprawy gospodarowania wodami, Krajowe Forum Wodne Dorzecza Odry i Wisły, Internet, Media.

Cele Krajowego Forum Wodnego Dorzecza Odry i Wisły ☼ demokratyzacja procesu podejmowania decyzji, ☼ ☼ uzyskanie społecznej akceptacji dla decyzji podejmowanych w zakresie gospodarowania wodami, w procesie wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej w Polsce, ☼ ☼ ☼ zapewnienie możliwie najszerszego kompromisu społecznego i współdziałania grup docelowych

Najważniejsze obszary aktywności Krajowego Forum Wodnego Dorzecza Odry i Wisły: wpływanie na strategiczne rozwiązania w gospodarce wodnej, monitorowanie opinii różnych środowisk o problemach i planowanych zamierzeniach w zakresie ogólnokrajowych rozwiązań w gospodarce wodnej, dialog pomiędzy różnymi organizacjami i instytucjami, a administracją odpowiedzialną za wdrażanie RDW, promowanie zasady racjonalnego korzystania z zasobów wodnych.

Najważniejsze zadania Krajowego Forum Wodnego Dorzecza Odry i Wisły w odniesieniu do trzech form udziału społecznego: I Informowanie: przejrzyste i zrozumiałe przedstawienie kolejnych etapów planowania gospodarowania wodami w świetle RDW oraz wyników planowania, wypracowanie wspólnego stanu znajomości treści i zagadnień planowania /tzw. „wyrównanie poziomów wiedzy”/, II Konsultacje: monitorowanie opinii społeczeństwa w kwestii planowania, ustalenie poziomu akceptacji społecznej w odniesieniu do programu działań, ustalenie najważniejszych obszarów konfliktowych, pozyskanie impulsów i alternatywnych propozycji rozwiązań w kwestiach merytorycznych,

Najważniejsze zadania Krajowego Forum Wodnego Dorzecza Odry i Wisły w odniesieniu do trzech form udziału społecznego /c.d./: III Czynne zaangażowanie: współpraca przy opracowywaniu programu działań w oparciu o uzasadnione wnioski i zastrzeżenia, analiza obszarów konfliktowych, wypracowanie konsensusu, rozpoznanie podstaw akceptacji społecznej dla decyzji w zakresie gospodarowania wodami, wzmocnienie „fachowej” znajomości stanu rzeczy poprzez upowszechnianie informacji naukowo-technicznej przekazywanej w przystępnej formie.

Kryteria sukcesu działania Krajowego Forum Wodnego Dorzecza Odry i Wisły: uznanie procesu wdrożeniowego - przez wszystkich jego uczestników - za przejrzysty /obiektywny, uczciwy/, efektywność prowadzonych debat i formułowanie konkretnych wniosków końcowych /podstawa dalszych działań: informacyjno-edukacyjnych i wdrożeniowych/, stopień rzeczywistego zaangażowania się w proces przez uczestników KFW, niekwestionowanie przez uczestników /oraz szersze społeczeństwo/ reprezentatywności KFW – tak, by jego działania mogły być odbierane jako wiarygodne oraz stanowić podstawę /punkt wyjścia/ do dalszych prac w lokalnych środowiskach uczestników.

Organizacja pracy Forum: liczba uczestników: 100 – 130 osób, czas trwania 1 do 2 dni /w zależności od zakresu omawianej tematyki/, forma spotkania: sesja plenarna oraz praca w grupach roboczych (panelach dyskusyjnych), harmonogram spotkań: spotkania raz w roku w okresie wiosennym… marzec 2007r., luty 2008r., marzec 2009r. /ustalając zakres tematyczny spotkań w zależności od potrzeb podjęcia dyskusji nad konkretnymi zagadnieniami/, podstawowa grupa adresatów Forum: zorganizowane społeczeństwo, spotkania otwarte dla przedstawicieli mediów, utworzenie na stronie WWW KZGW „linku” poświęconego KFW zawierającej informacje o organizacji i programie kolejnych spotkań oraz każdorazowe podsumowanie zjazdu wraz z listą zagadnień „do wyjaśnienia”, Każdorazowo - po spotkaniu KFW - zostanie przygotowana krótka informacja prasowa, o spotkaniach KFW powiadamiana będzie prasa branżowa - z zakresu gospodarki wodnej, przemysłu, rolnictwa oraz innych sektorów reprezentowanych na forum. UWAGA! organizacje, związki, zrzeszenia powinny zadbać o kontynuację /zachowanie ciągłości/ personalnej reprezentacji na spotkaniach.

Schemat organizacyjny udziału społeczeństwa w Polsce Ministerstwo Środowiska Departament Gospodarki Wodnej Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej Krajowa Rada Gospodarki Wodnej Krajowe Forum Wodne Dorzecza Odry i Wisły RZGW Szczecin RZGW Poznań RZGW Wrocław RZGW Gliwice RZGW Kraków RZGW Warszawa RZGW Gdańsk RGWRW RGWRW RGWRW 2 RGWRW RGWRW RGWRW RGWRW Komisja ds. US Komisja ds. US Komisja ds. US 2 Komisje ds. US Komisja ds. US Komisja ds. US przy Dyrektorze RZGW Komisja ds. US S P O Ł E C Z E Ń S T W O

W pierwszym kwartale 2007r. (marzec) planowane jest pierwsze spotkanie Krajowego Forum Wodnego, podczas którego jego uczestnikom przedstawiony zostanie „Harmonogram i program prac związanych ze sporządzaniem planów gospodarowania wodami, w tym zestawienie działań, które należy wprowadzić w drodze konsultacji społecznych". Uczestnicy Forum zostaną również poinformowani o zagadnieniach związanych ze sporządzaniem planów gospodarowania wodami w świetle norm Ustawy - Prawo wodne.

Najważniejszymi narzędziami, które zostaną wykorzystane w procesie udziału społeczeństwa będą: na poziomie krajowym /dorzeczy/: Krajowa Rada Gospodarki Wodnej, Krajowe Forum Wodne Obszarów Dorzecza Odry i Wisły, na poziomie regionalnym /regionów wodnych/: Rady Gospodarki Wodnej Regionów Wodnych oraz powstałe przy nich Stałe Komisje ds. Udziału Społeczeństwa. Optymalna reprezentatywność społeczna w/w gremiów pozwoli na uzyskanie szeregu cennych opinii i uwag - pomocnych przy określaniu ostatecznej zawartości merytorycznej konsultowanych dokumentów.

akceptowalnych społecznie, *** Opierając się o wiedzę i doświadczenie przedstawicieli poszczególnych grup społecznych, m.in. rolnictwa, rybactwa, administracji samorządowej, przemysłu, etc., możliwe będzie przygotowanie dokumentów: akceptowalnych społecznie, zawierających odpowiednią hierarchizację istotnych problemów gospodarki wodnej, stanowiących podstawę do opracowywania programu wodno-środowiskowego kraju, którego streszczenie ujęte zostanie w planach gospodarowania wodami.

Fot. Willy Sinn DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ