Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Autoewaluacja pracy nauczyciela a ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
PODKARPACKI KURATOR OŚWIATY Przemyśl, sierpień 2009 r. INAUGURACJA NOWEGO ROKU SZKOLNEGO 2009/2010 NARADA Z KADRĄ KIEROWNICZĄ SZKÓŁ I PLACÓWEK.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Wewnątrzszkolny system zapewniania jakości
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
RODZICE W SZKOLE.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Przykładowy model podziału środków
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja

Program poprawy efektywności kształcenia Artykuł 34 ustawy o systemie oświaty - punkt 2: W przypadku stwierdzenia niedostatecznych efektów kształcenia lub wychowania w szkole lub placówce, organ sprawujący nadzór pedagogiczny poleca dyrektorowi szkoły lub placówki opracowanie w uzgodnieniu z organem prowadzącym, programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania. Wdrożenie programu następuje w terminach określonych w harmonogramie, zaakceptowanych przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Program musi uwzględnić uwagi i wnioski zgłoszone przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny

Program poprawy efektywności kształcenia Artykuł 34 ustawy o systemie oświaty - punkt 2a: Jeżeli dyrektor szkoły lub placówki nie usunie w wyznaczonym terminie uchybień, o których mowa w ust.1, nie opracuje lub nie wdroży w określonych w harmonogramie terminach programu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania albo nie uwzględni w tym programie zgłoszonych uwag i wniosków, organ sprawujący nadzór pedagogiczny występuje do organu prowadzącego szkołę lub placówkę z wnioskiem o odwołanie dyrektora szkoły lub placówki z końcem albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Wniosek złożony w tej sprawie przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest wiążący dla organu prowadzącego szkołę lub placówkę.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia / wychowania powinny stanowić jeden dokument.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Harmonogram określa terminy, w jakich powinno dojść do wdrożenia poszczególnych etapów programu oraz wskazuje osoby odpowiedzialne za realizację zadań.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Podstawą opracowania programu poprawy efektywności kształcenia winna być profesjonalna szkolna analiza i interpretacja wyników sprawdzianu / egzaminu zewnętrznego.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Szkolna analiza i interpretacja winna prowadzić do: stwierdzenia mocnych i słabych stron szkolnego systemu kształcenia, sformułowania wniosków do korekty szkolnego systemu kształcenia, do określenia zakresu treści programu , naprawczego, to znaczy zadań / działań przewidzianych dla dyrektora, rady pedagogicznej zespołów nauczycieli, poszczególnych nauczycieli, uczniów i rodziców ,

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Nie jest możliwe stworzenie jednej instrukcji działań, która nadawałaby się do zastosowania we wszystkich szkołach.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Konstruując program poprawy efektywności kształcenia, należy zatem uwzględnić: specyfikę szkoły, jej kontekst środowiskowy i społeczny, zasoby kadrowe i materialne, kulturę organizacji, filozofię nauczania / uczenia się.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Nie należy opracowania i wdrożenia programu poprawy efektywności kształcenia traktować jako odrębnej procedury, oderwanej od funkcjonowania szkoły.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Dobry program, a w szczególności plan działań, powinien być wykonalny, racjonalny, celowy, określony w czasie, imienny i konkretny.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia W zapisach znajdujących się w programie należy unikać nadmiernego uogólniania, nieprecyzyjności i niejednoznaczności sformułowań.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Nie należy także działań związanych z opracowaniem i wdrażaniem programu poprawy efektywności kształcenia traktować jako jednostkowego aktu, jednorazowej akcji naprawczej.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia W związku z tym, że analiza wyników sprawdzianu / egzaminów zewnętrznych wpisuje się na stałe w rytm pracy szkół, program działań naprawczych stanowić będzie stały element ich funkcjonowania, gdyż nigdy nie jest tak, aby nie mogło być lepiej.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Programy poprawy efektywności kształcenia winny być działaniem stałym, obejmującym w zależności od potrzeb i sytuacji: poziom szkoły, poziom klasy, poziom ucznia.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Praktyka edukacyjna pokazuje, iż zakres oddziaływań programu winien angażować wszystkie szkolne podmioty edukacji, to znaczy: uczniów, nauczycieli, w tym również wychowawców, pedagogów, specjalistów, dyrektora, rodziców. niezbędne jest także w tym zakresie wsparcie samorządu.

Program poprawy efektywności kształcenia- istota, założenia Im więcej bowiem racjonalnych działań, im szerszy i bardziej zróżnicowany ich zakres, tym pewniejszy sukces i osiągnięcie oczekiwanych efektów.

Program poprawy efektywności kształcenia- etapy działań I. Przygotowanie. II. Opracowanie programu i harmonogramu działań naprawczych. III. Wdrażanie programu. IV. Ewaluacja programu.

Program poprawy efektywności kształcenia- przygotowanie I.1. Analiza wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. I.2. Analiza wymagań określonych w standardach sprawdzianu / egzaminów. I.3 Analiza szkolnego zestawu programów i podręczników w kontekście możliwości kształcenia umiejętności określonych w standardach sprawdzianu / egzaminów zewnętrznych.

Program poprawy efektywności kształcenia- przygotowanie I.4. Analiza ilościowa i jakościowa wyników sprawdzianu / egzaminu zewnętrznego. I.5. Interpretacja wyników uzyskanych na sprawdzianie / egzaminie, uwzględniająca uwarunkowania kontekstowe. I.6. Sformułowanie wniosków do korekty szkolnego systemu kształcenia. I.7. Wybór zadań do realizacji i przypisanie ich poszczególnym podmiotom.

Program poprawy efektywności kształcenia- opracowanie programu i harmonogramu działań II.1. Opracowanie założeń i koncepcji programu. II.2. Wybór celów. II.3. Zaplanowanie działań. II.4. Określenie sposobów / procedur realizacji działań. II.5. Określenie przewidywanych osiągnięć / oczekiwanych rezultatów. II.6. Zaplanowanie sposobów monitorowania i ewaluacji działań naprawczych. II.7.Opracowanie harmonogramu działań naprawczych.

Program poprawy efektywności kształcenia- wdrożenie III.1. Systematyczna, rzetelna realizacja działań naprawczych. III.2. Monitorowanie realizacji programu.

Program poprawy efektywności kształcenia- ewaluacja IV.1. Przeprowadzenie zaplanowanych diagnoz i analiz. IV.2. Analiza materiału badawczego. IV.3. Interpretacja wyników, w tym sformułowanie wniosków i rekomendacji dotyczących podobnych działań w kolejnym cyklu. IV.4. Ocena efektywności podjętych działań.

Program poprawy efektywności kształcenia- struktura 1. Wstęp - koncepcja, założenia, motywacja tworzenia programu poprawy efektywności kształcenia, zakres i okres oddziaływań. 2. Cele programu: - cel główny / nadrzędny, - cele ogólne.

Program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia- struktura 3. Treści programu - działania szkolnych podmiotów edukacji: - dyrektora, - nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa, specjalistów, - uczniów, - rodziców.

Program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia- struktura 4. Procedury, sposoby realizacji działań. 5. Przewidywane osiągnięcia / oczekiwane rezultaty. 6. Sposoby monitorowania i ewaluacji działań.

Program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia- struktura Działania Procedury / sposoby realizacji Przewidywane osiągnięcia / oczekiwane rezultaty Sposób monitorowania i ewaluacji

Harmonogram poprawy efektywności kształcenia- struktura 1. Działania. 2. Terminy. 3. Wykonawcy - osoby odpowiedzialne / współpracujące. 4. Sposoby dokumentowania podejmowanych działań.

Harmonogram poprawy efektywności kształcenia- struktura Działania Terminy Wykonawcy – osoby odpowiedzialne / współpracujące Dokumentowanie działań