SZPN - zadania Dyrektora szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Sześciolatek idzie do szkoły
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Program nauczania dla zawodu
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Zadania Dyrektora szkoły w zakresie tworzenia, wdrażania i ewaluacji Szkolnego Zestawu Programów Nauczania

SZPN - zadania Dyrektora szkoły ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA DLA TECHNIKUM W ZAWODZIE …………………………………….. WŁĄCZONY DO SZKOLNEGO ZESTAWU PROGRAMÓW NAUCZANIA W ROKU SZKOLNYM 2012/13 PROGRAMY NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU SZKOLNY PLAN NAUCZANIA dla TECHNIKUM w ZAWODZIE …….. Programy zajęć pozalekcyjnych KORELACJE

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez: 1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego; 2) program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym; 3) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17) – rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Zanim Pan/i dopuści program nauczania do użytku w swojej szkole konieczne będzie zorganizowanie, wykonanie określonych czynności lub sprawdzenie czy i jak zostały one wykonane. Wymagania dla programów nauczania oraz tworzenia zestawu programów nauczania dla oddziału zostały określone w wielu aktach prawnych, które należy analizować kontekstowo i w oparciu o znajdujące się tam zapisy, tworzyć rozwiązania koncepcyjne w szkole.

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Dopuszczenie programu nauczania do użytku w szkole rozpoczyna etap jego wdrożenia – dyrektor odpowiedzialny jest również za realizację wielu zadań na tym etapie funkcjonowania SZPN. Warto postawić sobie szereg pytań lub zauważyć obszary, które wymagają zaangażowania dyrektora !

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy w określonym typie szkoły można prowadzić kształcenie w wybranym zawodzie lub czy można prowadzić kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji? Rozporządzenie MEN w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - projekt

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy w szkole określono formy wnioskowania o dopuszczenie programu nauczania do użytku w szkole? Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) i ze zmianami wynikającymi z ustawy z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 56, poz. 458) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730) z późn. zmianami – akty obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Sprawdzenie zgodności programu nauczania z wymaganiami ramowego planu nauczania minimalna liczna godzin przeznaczonych na realizację przedmiotów ogólnokształcących minimalna liczba godzin w programie kształcenia zawodowego (program o strukturze modułowej, przedmiotowej lub innej) minimalna liczba godzin przeznaczona na zawodowe kształcenie teoretyczne i praktyczne Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych - projekt

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Sprawdzenie czy w programach nauczania zawarto treści, umiejętności przedmiotowe i wskazano sytuacje pozwalające realizować zadania szkoły , kształtować umiejętności kluczowe i osiągać cele wychowawcze wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17) – rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy w programie nauczania dla zawodu zostały uwzględnione: ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, w tym kompetencje personalne i społeczne; efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia; efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie? Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach - projekt

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy w programie nauczania ogólnego i w programie nauczania dla zawodu uwzględniono odpowiednią strukturę? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730) z późn. zmianami – rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy we wszystkich programach nauczania uwzględniono możliwości dostosowania do możliwości i potrzeb uczniów oraz warunków w jakich będą realizowane? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730) z późn. zmianami - rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy opracowano i wdrożono sposoby oceny proponowanych programów nauczania pod względem poprawności merytorycznej i dydaktycznej? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730) z późn. zmianami - rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy w szkole określono zasady i zakres odpowiedzialności nauczycieli dotyczące opracowania korelacji między poszczególnymi zajęciami edukacyjnymi – czy zadbano o ustalenie korelacji jeszcze przed dopuszczeniem programów do użytku w szkole? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. ( ze zmianami) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół – rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy określono zasady opiniowania programów nauczania? Opinia o jakości programu nauczania – możliwość Opinia RP na temat dopuszczenia wnioskowanego programu nauczania do użytku w szkole – konieczność Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730) z późn. zmianami - rozporządzenie obowiązujące Ustawa o systemie oświaty – zmiany wynikające z ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.nr 56 poz. 458) – akt obowiązujący

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy wskazano miejsce i zasady dostępu do Szkolnego Zestawu Programów Nauczania dla nauczycieli, wychowawców, rodziców i uczniów oraz zasady informowania o ofercie edukacyjnej szkoły? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 168 poz. 1324) – rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Czy określono zasady ewaluacji programów na poszczególnych etapach? Czy określono zasady kontroli w zakresie tworzenia i realizacji zestawów programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole i włączonych do Szkolnego Zestawu Programów Nauczania? Czy w szkole określono potrzeby w zakresie wspomagania nauczycieli dotyczącego wyboru, analizy, modyfikacji lub autorstwa programów nauczania i zasady tego wspomagania? Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. 168 poz. 1324) – rozporządzenie obowiązujące

SZPN - zadania Dyrektora szkoły Zadanie dla uczestników warsztatów Dla przygotowanego zestawu zadań, o których wykonanie powinien zadbać dyrektor szkoły opracowując koncepcję funkcjonowania szkoły w zakresie Szkolnego Zestawu Programów Nauczania, proszę wskazać rodzaj rozwiązania organizacyjnego, osoby odpowiedzialne i ewentualne terminy wykonania. (15 minut)

Przykładowe rozwiązania organizacyjne Zadanie do wykonania Rodzaj rozwiązania organizacyjnego Osoby odpowiedzialne Ewentualny termin lub przedział czasowy Opracowanie i wdrożenie zasad wspomagania nauczycieli w zakresie analizy, wyboru, modyfikowania i konstruowania programów nauczania zgodnie z nowymi zasadami Przeprowadzenie diagnozy i opracowanie planu doskonalenia nauczycieli Dyrektor – powołanie zespołu, Zespół przeprowadza diagnozę i opracowuje plan wrzesień – listopad 2011 r. Sprawdzenie w jakim typie szkoły może odbywać się kształcenie w wybranym zawodzie Analiza rozporz. w sprawie klasyfikacji zawodów … Dyrektor Marzec 2012 Opracowanie szkolnego planu nauczania Przygotowanie założeń i opracowanie dokumentu – szkolny plan nauczania dla … Zespoły przedmiotowe Akceptuje dyrektor Do połowy kwietnia 2012 Wypracowanie wymagań dla programów nauczania w szkole Debata ogólnoszkolna na temat wymagań dla programów nauczania Przewodniczący zespołów przedmiotowych Styczeń 2012 Opracowanie procedury weryfikacji programów z uwzględnieniem wymagań Lista kontrolna z wszystkimi wymaganiami stosowanymi w szkole Zawsze do końca kwietnia Przedstawienie programów nauczania dyrektorowi Zarządzenie dyrektora szkoły i wniosek o włączenie programu do SZPN Nauczyciele Zawsze do końca czerwca

Przykładowe rozwiązania organizacyjne Zadanie do wykonania Rodzaj rozwiązania organizacyjnego Osoby odpowiedzialne Ewentualny termin lub przedział czasowy Weryfikacja programów pod kątem zgodności ze szkolnym planem nauczania Przegląd zgłaszanych programów Dyrektor Systematycznie podczas zgłaszania wniosków Weryfikacja korelacji między kształceniem ogólnym i zawodowym Opracowanie szkolnych zasad korelacji i sprawdzenie ich przestrzegania Zespół ds. korelacji Przed dopuszczeniem programów i w trakcie realizacji Wypracowanie zasad opiniowania programów nauczania – opinia merytoryczna i dydaktyczna Opracowanie schematu opinii merytorycznej i dydaktycznej w oparciu o wypracowane wymagania Zespoły przedmiotowe Do maja 2012 Wypracowanie zasad opiniowania programów nauczania – opinia Rady Pedagogicznej Wprowadzenie odpowiednich zapisów do regulaminu pracy RP lub zarządzenie dyrektora Dyrektor i komisja statutowa lub regulaminowa Czerwiec 2012 Włączenie programu do szkolnego zestawu programów nauczania Zarządzenie dyrektora przed 1.09.2012 r.