"Na powietrzu lepiej działa wyobraźnia" (Anna Shirley)* .

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
"Na powietrzu lepiej działa wyobraźnia" (Anna Shirley)* .
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
W roku szkolnym 2009/2010. Konstytucja RP art. 70 ust. 3 (…) Warunki zakładania i działalności szkół niepublicznych oraz udziału władz publicznych w ich.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny ewaluacje Ogółem w województwie przeprowadzono 398 ewaluacji, w tym: 95 całościowych 303 problemowych w obszarze efekty, zarządzanie.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Co to jest spacer edukacyjny?
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Przykładowy model podziału środków
Zapis prezentacji:

"Na powietrzu lepiej działa wyobraźnia" (Anna Shirley)* . 96-07-16 Wnioski z przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej w LO, T, ZSZ województwa podkarpackiego w roku szkolnym 2011/12 . Kuratorium Oświaty w Rzeszowie *

Statystyka ewaluacji w szkołach ponadgimnazjalnych w roku 2011/12 Typ szkoły EC EE EZ Razem Zasadnicza Szkoła Zawodowa 2 4 1 7 Liceum Ogólnokształcące 6 8 Technikum 9 16 11 31

Wizytatorzy ds. ewaluacji Rok szkolny Liczba wizytatorów Liczba ewaluacji 2009/10 12 (6 zespołów) 17 2010/11 18 (9) 100 2011/12 30 (15) 185 2012/13 39 (19) 247 (353 raporty) Razem 549 (653 raporty)

Jaka jest nasza szkoła???

Skąd wiemy, jaka ona jest? . Skąd wiemy, jaka ona jest? Od: nauczycieli, rodziców, partnerów szkoły, dzieci. .

Narzędzia badawcze Wywiad Badanie ankietowe Obserwacja Z dyrektorem Z nauczycielami, pracownikami szkoły Z przedstawicielami partnerów oraz JST Z rodzicami Z uczniami Badanie ankietowe Wśród wszystkich nauczycieli Wśród uczniów rok młodszych od najstarszych w szkole (moja szkoła) Wśród uczniów najstarszych klas (mój dzień) Wśród rodziców Dyrektora szkoły Obserwacja Obserwacje lekcji w szkołach ponadgimnazjalnych w każdym roczniku (przynajmniej dwie obserwacja) Szkoły i boiska podczas przerw, przed i po zajęciach, oraz najbliższego otoczenia Zajęć pozalekcyjnych Analiza dokumentów Analiza danych zastanych (tylko te dokumenty, które dyrektor uzna za właściwe, by udostępnić wizytatorom ds. ewaluacji)

Ewaluacja zewnętrzna ma dostarczyć rzetelnych i obiektywnych informacji na temat: • Jak funkcjonuje szkoła w wymienionych w rozporządzeniu obszarach? • W jakim stopniu (na jakim poziomie) szkoła spełnia wymagania stawiane przez państwo opisane w rozporządzeniu ?

Wymagania opisane są a dwóch poziomach – na poziomie B oraz na poziomie D. Poziom E Szkoła nie spełnia wymagania na poziomie D Poziom D Szkoła spełnia wymagania na poziomie D Poziom C Szkoła wypełnia wymagania na poziomie D, wykracza poza D, lecz nie osiąga B Poziom B Szkoła wypełnia wymaganie na poziomie D i na poziomie B. Poziom A Szkoła wypełnia wymaganie na poziomie D i na poziomie B. Szkoła wykracza poza B

Diagnoza poziomu spełniania wymagań . POZIOM B POZIOM D

PRZĘSŁO SYSTEMATYCZNOŚĆ MOST DO A PRZĘSŁO KRYTERIA ŹRÓDŁA JAKOŚĆ PRZĘSŁO SYSTEMATYCZNOŚĆ PRZĘSŁO „METRYCZKA” B  CZY SPEŁNIONE ZOSTAŁY WSZYSTKIE KRYTERIA? CZY OPINIA O ICH SPEŁNIENIU JEST POWSZECHNA I WYRAŻANA PRZEZ NAJBARDZIEJ ZAINTERESOWANYCH? CZY JEST SZCZEGÓLNA, INTRYGUJĄCĄ RZECZĄ (z zakresu wymagania), KTÓRĄ MOŻNA W BADANEJ PLACÓWCE POKAZAĆ REPREZENTANTOM INNYCH, PODOBNYCH PLACÓWEK JAKO RZECZ WARTĄ NAŚLADOWANIA? CZY OPISANE W POPRZEDNIM PRZĘŚLE DZIAŁANIA MAJĄ CHARAKTER STAŁY I SYSTEMATYCZNY? CZY NA SUKCES OPISANYCH DZIAŁAŃ DECYDUJĄCY WPŁYW MIAŁA SAMA BADANA PLACÓWKA? (CZY NIE ZDECYDOWAŁY CZYNNIKI OD NIEJ NIEZALEŻNE, NP. KORZYSTNY WPŁYW ŚRODOWISKA?) A 

Wnioski Szkoły prowadzą analizę ilościową i jakościową wyników egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, przy czym, w przypadku egzaminu maturalnego nie zawsze analizowane są wskaźniki EWD.

Wnioski Wyniki prowadzonych analiz egzaminów zewnętrznych stanowią podstawę do planowania i wdrażania działań ukierunkowanych na doskonalenie pracy szkoły. Nie zawsze jednak w szkołach prowadzona jest weryfikacja skuteczności tych działań, co ma negatywny wpływ na efekty kształcenia. Nie wszyscy rodzice też, akceptują działania szkoły w zakresie poprawy efektywności kształcenia.  

Wnioski Szkoły stwarzają warunki do podejmowania przez uczniów różnych form aktywności związanych z angażowaniem się w zajęcia organizowane przez szkołę, z przygotowaniem imprez i uroczystości szkolnych oraz działaniami społecznymi, które wpływają na kształtowanie pożądanych zachowań i postaw uczniów oraz na rozwój szkoły i jej wizerunek w środowisku lokalnym. W zespołach szkół widoczna jest przede wszystkim aktywność i zaangażowanie uczniów technikum, w małym zakresie uczniów zasadniczej szkoły zawodowej.  

Wnioski Szkoły proponują konkretne rozwiązania łączące ofertę edukacyjną z potrzebami lokalnego rynku pracy. Część uczniów jednak oczekuje szerszej oferty zajęć pozalekcyjnych, których realizacja umożliwi zaspokojenie ich potrzeb i zainteresowań oraz będzie wspierać proces uczenia się.

Wnioski Szkoły stwarzają możliwości włączania się rodziców w życie szkoły, jednak nie wszyscy rodzice uważają, że mają wpływ na decyzje podejmowane w sprawach szkoły.

Wnioski Dyrektorzy szkół dbają o poprawę warunków lokalowych i wyposażenia szkoły. Warunki lokalowe szkół zawodowych są zróżnicowane, zwłaszcza warsztaty szkolne, jak i ich wyposażenie wymagają dalszych, uwzględniających nowoczesne technologie inwestycji.

Wnioski Dla większości rodziców edukacja ma znaczenie i w związku z tym widzą potrzebę posyłania dzieci na dodatkowe korepetycje. Poczucie, że sukces w dalszej nauce jest zależny od dodatkowej pomocy. Katalog autorski - biblioteka SP 1 w Brzeszczach

Wnioski Zespołowe prowadzenie ewaluacji wewnętrznej w szkołach oraz planowanie działań wynikających z wniosków z nadzoru, stwarza warunki do wdrażania zmian o charakterze systemowym w zakresie wychowania, dydaktyki, opieki. W planowaniu ewaluacji wewnętrznej, nie wszystkie szkoły zwracają uwagę na rzeczywiste potrzeby i problemy pojawiające się w placówce.  

Cele raportu Podstawową funkcją raportu jest funkcja poznawcza. Raport powinien także służyć rozwojowi szkół i placówek, ponieważ zebrane informacje mają przyczyniać się do podejmowania decyzji dla doskonalenia działań prowadzonych przez te placówki (a więc ich rozwoju) oraz do skutecznego prowadzenia polityki oświatowej.

Refleksja dotycząca raportu z ewaluacji Raport jest ważnym źródłem informacji o szkole. Raport ma pokazać, w czym szkoła jest już dobra, wskazać te obszary, w których szkoła osiąga sukcesy, ale ma także wskazać te elementy, które wymagają poprawy, na które dyrektor i nauczyciele powinni zwrócić większą uwagę. Rolą dyrektora szkoły, jest takie przygotowanie rady pedagogicznej do odbioru raportu, aby nauczyciele wybrali cele do działań dla siebie i szkoły, aby raport nie został odłożony ad acta.

Warto pamiętać! Najważniejsze jest „skonsumowanie raportu”. Raport ostawiony na półkę , który nie stanie się przyczynkiem do analizy – rozmowy w szkole, a potem działań nauczycieli, JEST BEZWARTOŚCIOWY

Jak pracować z radą pedagogiczną? . Krok pierwszy to rozważania, czyli refleksja na temat informacji zawartych w raporcie i wybór problemów. Krok drugi to działanie, czyli zaplanowanie konkretnych działań, które wynikły z rozważań. Krok trzeci to ustalenie dowodów, czyli tego, po czym poznamy, że realizujemy wybrane cele. Krok czwarty to refleksja nad wynikami. Krok piąty to wejście na poziom autoewaluacji.

Zamierzenia na rok 2012/12 Przeprowadzenie 247 ewaluacji, w tym: 4 ewaluacje całościowe (30%); 7 ewaluacji problemowych w obszarach: „efekty i zarządzanie” (30%); „procesy i funkcjonowanie w środowisku (30%); w tym 3 ewaluacje w zespołach szkół (6 raportów); 4 ewaluacje problemowe; 1 ewaluacja problemowa w obszarze wskazanym przez Kuratora (10%). Przygotowanie 353 raportów z ewaluacji.

Kryteria doboru szkół do ewaluacji: W pierwszej kolejności na terenie JST, w których nie była przeprowadzana ewaluacja (w uzasadnionych sytuacjach można odstąpić od kryterium). Rozkład terytorialny szkół. Czas od poprzedniej wizytacji lub mierzenia jakości pracy szkoły. Wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych. Wyniki kontroli przeprowadzonych w szkołach, skargi na szkołę. Wniosek dyrektora szkoły, JST. W 40 gminach nie były prowadzone ewaluacje 40.

Rola dyrektora w ewaluacji zewnętrznej Uświadamianie roli i odpowiedzialności każdego nauczyciela za poziom spełniania wymagań państwa. Zorganizowanie pracy zespołowej nauczycieli. Wykorzystanie wniosków z ewaluacji do zaplanowania działań naprawczych lub doskonalących.

Rola dyrektora w procesie ewaluacji zewnętrznej Współpraca z wizytatorami na wszystkich etapach procesu ewaluacji. Zapoznanie z procedurą prowadzenia ewaluacji, która zawiera opis kolejnych działań. Zapoznanie z narzędziami badawczymi. Poinformowanie rady pedagogicznej o celach ewaluacji zewnętrznej. Pozytywne nastawienie nauczycieli do ewaluacji. Uzgodnienie harmonogramu i stworzenie warunków do sprawnego przeprowadzenia badań. Wpisanie na platformie npseo wniosków z ewaluacji wewnętrznej.

Rola dyrektora w procesie ewaluacji zewnętrznej cd. Poinformowanie rodziców, uczniów i inne zaangażowane osoby o prowadzonej w szkole ewaluacji zewnętrznej oraz zaprosić partnerów szkoły, Poinformowanie, czym jest ewaluacja i jakie ma ona znaczenie dla szkoły. Pisemne zaproszenie partnerów do wywiadu. Przygotowanie do przedstawienia wyników ewaluacji. Wypełnienie anonimowej ankiety on-line na temat procesu przebiegu ewaluacji zewnętrznej. Przygotowanie rady pedagogicznej do odbioru raportu.

"Na powietrzu lepiej działa wyobraźnia" (Anna Shirley)* . 96-07-16 „Pesymista narzeka na wiatr. Optymista myśli, że uda mu się go zmienić. Przywódca ustawia żagle”. J.G. Maxwell W nowym roku szkolnym życzę Państwu entuzjazmu, optymizmu oraz radość z osiągnięć. . Kuratorium Oświaty w Rzeszowie *