Wojewoda Wojewoda (łac. palatinus) – w dzisiejszych czasach w Polsce jest to terenowy organ administracji rządowej w województwie i zwierzchnik zespolonej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Partnerstwa w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki.
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Prawo administracyjne
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Narodowa Strategia Spójności
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Administracja publiczna
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Regionalny Program Operacyjny
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Polska w Unii Europejskiej
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Zakres obowiązywania kpa
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Planistyczne działania wspierające.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Konkurencja a polityka konkurencji
Zasady finansowania operacji realizowanych przez Jednostki Sektora Finansów Publicznych Paweł Antoniewicz Kunice, r.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Wojewoda Wojewoda (łac. palatinus) – w dzisiejszych czasach w Polsce jest to terenowy organ administracji rządowej w województwie i zwierzchnik zespolonej administracji rządowej na terenie województwa. Słowo wojewoda wywodzi się od: "tego, który przewodzi wojskiem" lub "tego, który na wojnę wiedzie", Słowo to już dawno jednak straciło swoje pierwotne znaczenie.

Pozycję organizacyjno-prawną wojewody reguluje obecnie ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie; "Art.7. mówi, że wojewoda jest: przedstawicielem Rady Ministrów w województwie, zwierzchnikiem zespolonej administracji rządowej, organem nadzoru nad jednostkami samorządu terytorialnego, organem wyższego stopnia w rozumieniu przepisów o postępowaniu administracyjnym, jeżeli ustawy szczególne tak stanowią,

reprezentantem Skarbu Państwa, w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych ustawach." "Art.15. mówi, że wojewoda jako przedstawiciel Rady Ministrów odpowiada za wykonywanie polityki rządu na obszarze województwa, a w szczególności: kontroluje wykonywanie przez organy zespolonej administracji rządowej zadań wynikających z ustaw i innych aktów prawnych wydanych na podstawie upoważnień w nich zawartych, ustaleń Rady Ministrów oraz zarządzeń i poleceń Prezesa Rady Ministrów, kontroluje wykonywanie przez organy samorządu terytorialnego i inne samorządy zadań z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez nie na podstawie ustawy lub porozumienia z organami administracji rządowej,

dostosowuje do miejscowych warunków szczegółowe cele polityki rządu oraz - w zakresie i na zasadach przewidzianych w ustawach - koordynuje i kontroluje wykonanie wynikających stąd zadań, zapewnia współdziałanie wszystkich jednostek organizacyjnych administracji rządowej i samorządowej działających na obszarze województwa i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w ustawach, a) dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy,

reprezentuje Radę Ministrów na uroczystościach państwowych i w trakcie oficjalnych wizyt składanych w województwie przez przedstawicieli państw obcych, dokonuje oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa, opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje pogotowie i alarm przeciwpowodziowy, wykonuje i koordynuje zadania w zakresie obronności i bezpieczeństwa państwa, wynikające z odrębnych ustaw,

współdziała z właściwymi organami innych państw oraz międzynarodowych organizacji rządowych i pozarządowych na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw zagranicznych, przedstawia Radzie Ministrów, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw administracji publicznej, projekty dokumentów rządowych w sprawach dotyczących województwa, wykonuje inne zadania przewidziane w ustawach oraz ustalone przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów."

Wojewodę powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej (art.10). Warto zwrócić uwagę, że sejmik województwa będący organem samorządu województwa nie jest nawet pytany o opinię na temat kandydata mającego objąć stanowisko wojewody. Premier jest też przełożonym wojewody, uprawnionym do kierowania do wojewody zarządzeń i poleceń (art. 11. ust.3). Nadzór nad działalnością wojewody sprawuje Prezes Rady Ministrów i minister właściwy do spraw administracji publicznej. Nadzór ten ma gwarantować przestrzeganie przez wojewodę nie tylko prawa, ale i polityki rządu, rzetelności i gospodarności, przestrzeganie przez niego poleceń i wytycznych otrzymanych od Premiera (art. 11. ust.1 i 2).

Polityka państwa Jedną z największych korzyści polskiego członkowstwa w UE jest prowadzenie do praktyki administracyjnej planowania strategicznego w odniesieniu do działań inwestycyjnych; Narodowa Strategia Rozwoju Regionalnego jest jedną z sześciu strategii rządu przygotowanych w celu pozyskania środków finansowych UE; Narodowy Plan Rozwoju wyznacza cele, kierunki i sposoby wdrażania wszystkich środków UE w tym również na realizacje polityki regionalnej i strukturalnej Polsce;

Strategicznym celem NPR-u jest rozwijanie konkurencyjnej gospodarki zdolnej do długofalowego harmonijnego rozwoju, zapewniającej wzrost zatrudnienia i osiągnięcie spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej z UE na poziomie regionalnym i krajowym; Głównym programem realizującym europejską politykę regionalną w pierwszym okresie polskiego członkowstwa w UE jest Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.

Jego zasadniczym celem jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej, społecznej i terytorialnej oraz integracji z UE;

Przepływ dotacji z UE na rzecz regionów Propozycją dla nowych krajów członkowskich jest podniesienie kwoty środków dla najbiedniejszych regionów UE- większość z nich leży właśnie na terenie nowych państw członkowskich. Konwergencja- 251,3 mld euro na lata 2007- 2013 z : a) 70,6 % dla regionów o wskaźniku PKB na mieszkańca poniżej 75% średniej UE

b) 5% dla regionów przejściowych (które nie są objęte wsparciem ze względu na efekt statystyczny związany z rozszerzeniem) c) 24% dla państw korzystających z Funduszu Spójności d) 0,4% dla regionów zamorskich Konkurencyjność 48,8 mld euro na lata 2007- 2013 z czego: a) 79% dla regionów nie objętych celem konwergencja

b) 21% dla regionów przejściowych (które nie są objęte wsparciem w ramach celu konwergencja ze względu na wskaźniki gospodarcze) 3. Współpraca terytorialna 7,5 mld euro na lata 2007- 2013 z czego: a) 77% na współpracę przygraniczną b) 19% na współpracę w ramach międzynarodowych stref współpracy c) 4% na europejskie sieci współpracy i wymiany.

Przepływ dotacji z UE Nadmierną uwagę przywiązuje się do wymogu oszczędności. Procedury Komisji Europejskiej są w związku z tym znacznie mniej wydajne w porównaniu do zasad stosowanych przez inne instytucje będące darczyńcami; Z powodu ścisłego przestrzegania zasady oszczędności organizacje aplikujące zmuszone są do dostarczania nadmiernej liczby dokumentów potwierdzających racjonalność wydatków;

Wymogi te nieraz wykraczają poza typowe standardy audytu w sektorze prywatnym i publicznym w poszczególnych państwach członkowskich; W ten sposób ważniejsze staje się spełnianie wymogów na papierze, a nie osiągnięcie celów projektu w terenie; Kary związane z niegospodarnością nakładane na urzędników skutkują zbyt dużą odpowiedzialnością (często w efekcie obciążone są ich prywatne majątki);

Błędy, nawet popełnione w dobrej wierze, prowadzą do daleko idących konsekwencji finansowych; W praktyce powoduje to, że niektóre instytucje zabezpieczają się poprzez rozłożenie tego ryzyka na nawet dwu- i trzykrotnie więcej sygnatariuszy dokumentów, niż jest to konieczne; Beneficjenci są także obciążeni wymogiem dostarczeniem dodatkowych dokumentów potwierdzających wiarygodność samych organizacji oraz projektu;

W ten sposób składanie wniosków aplikacyjnych jest utrudnione a sam proces późniejszej oceny wydłużony; Wniosek wraz ze wszystkimi tymi dokumentami nie gwarantuje ostatecznie jego akceptacji; Często niedopełnienie przesadzonych formalności powoduje jego odrzucenie.

Bariery przepływu środków Wykluczenie wielu mniejszych – często właśnie najbardziej zasługujących na pomoc – organizacji ze względu na brak doświadczenia i wymaganych gwarancji finansowych; Wysoki odsetek wniosków odrzucanych( z reguły na 10 aplikujących 9 odpada); Zbyt wysokie koszty wiążące się z samym złożeniem wniosku (np. jego profesjonalne przygotowanie, przetłumaczenie czy dostarczenie wszelkich niezbędnych analiz i załączników);

Surowe wymogi odnośnie współfinansowania (wymagane są wysokie progi); Zbyt małe możliwości włączenia wkładu rzeczowego w koszty projektów; Nieraz zbyt duże obciążenia finansowe w odniesieniu do zarządzania, raportowania i audytu; Wykluczenie niektórych rodzajów kosztów niezbędnych do realizacji projektów w dłuższym okresie;

Niepewność, czy w ostatniej transzy grantu nie zostaną obcięte środki na podstawie zakwestionowania części wydatków jako niespełniających warunków konkursu oraz na skutek wdrażania tzw. zasady procentowej; Zwłoka w rozpoczęciu projektów sięgająca od roku do dwóch lat oraz opóźnienia w płatnościach, niekiedy powyżej roku; Skomplikowane procedury administracyjne i finansowe; Długie terminy rozliczenia i płatności.