Zasady funkcjonowania systemu zarządzania i monitorowania projektów indywidualnych oraz podsumowanie procesu weryfikacji 17 kwietnia 2008 r. Departament.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko” na lata
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
System monitorowania przygotowania projektów indywidualnych do realizacji Warszawa, 17 kwietnia 2008 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Indykatywne wykazy indywidualnych projektów kluczowych w ramach NSRO w zakresie PO IiŚ i PO IG Konferencja prasowa 27 sierpnia 2007 r. Ministerstwo.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Narodowa Strategia Spójności
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata zaakceptowany przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Wdrażanie NSRO grudnia 2008 r.. Według danych wygenerowanych z Krajowego Systemu Informatycznego KSI SIMIK od początku uruchomienia.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Regionalny Program Operacyjny
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Kryteria wyboru projektów dla Działania 8.1 Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Spotkanie robocze Komitetu Monitorującego RPO Wrocław,
1 Projekt współfinansowany ze środków pomocy technicznej ZPORR.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Zapis prezentacji:

Zasady funkcjonowania systemu zarządzania i monitorowania projektów indywidualnych oraz podsumowanie procesu weryfikacji 17 kwietnia 2008 r. Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Projekty indywidualne: przedsięwzięcia inwestycyjne o strategicznym znaczeniu dla realizacji programu operacyjnego, których wdrożenie jest niezwykle istotne z punktu widzenia osiągnięcia zakładanych wskaźników rozwoju społeczno-gospodarczego kraju duże projekty infrastrukturalne najważniejsze inwestycje prorozwojowe w innych dziedzinach, których proces przygotowania i wdrażania jest niezwykle skomplikowany, czasochłonny i kosztowny. Podstawa prawna Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - art. 28 ust. 1 Wytyczne MRR w zakresie jednolitego systemu zarządzania i monitoringu projektów indywidualnych wskazanych w programach operacyjnych oraz projektów przyjętych do realizacji w trybie art. 28 ust. 1 pkt. 4 Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Dlaczego stworzono projekty indywidualne? doświadczenia z poprzedniej perspektywy finansowej konieczność udzielenia wsparcia beneficjentom w zakresie przygotowania projektów Projekty indywidualne – informacje ogólne

Projekty indywidualne: narzędzie prowadzenia skoordynowanej polityki rozwoju alternatywny dla konkursu sposób wyboru projektów zarezerwowanie środków w ramach budżetu programu warunkowa deklaracja realizacji projektu projekty muszą być zgodne z kryteriami wyboru projektów zatwierdzanymi przez Komitety Monitorujące dla poszczególnych programów operacyjnych, zgodnie z wymogami Rozporządzenia Rady nr 1083/2006 (art. 65) A. Projekty podstawowe: przeznaczone do realizacji w pierwszej kolejności dzięki rezerwacji środków na ich pokrycie w ramach alokacji programu operacyjnego B. Projekty rezerwowe: projekty, które mogą zostać zrealizowane poprzez włączenie na listę projektów podstawowych w momencie usunięcia z listy innego projektu podstawowego Projekty indywidualne – informacje ogólne

Wykazy projektów indywidualnych: dodatkowe, krajowe dokumenty do programów operacyjnych, informujące o najważniejszych inwestycjach planowanych do realizacji w ramach PO Infrastruktura i Środowisko(PO IiŚ), PO Innowacyjna Gospodarka (PO IG), PO Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW) i 16 Regionalnych Programów Operacyjnych (RPO) zawierają projekty indywidualne w rozumieniu w art. 28 ust. 1 pkt 1. Ustawy w ramach wykazów projektów kluczowych wyróżniono projekty duże, czyli inwestycje o wartości powyżej 25 mln euro dla sektora ochrony środowiska, oraz 50 mln euro w pozostałych sektorach (zgodnie z art. 39 Rozp. 1083/2006) ze względu na strategiczny charakter projekty indywidualne nazywane są również projektami kluczowymi Indykatywny wykaz projektów indywidualnych

Wstępne wersje Indykatywnych list projektów indywidualnych zostały przyjęte przez Radę Ministrów 27 lutego 2007 r., Indykatywne listy projektów były przedmiotem szerokich konsultacji społecznych, które rozpoczęły się na początku marca 2007 r., Ocena i weryfikacja zaakceptowanych przez RM wykazów pod kątem stanu przygotowania oraz możliwości realizacyjnych dla poszczególnych projektów - raport Ernst & Young Analiza projektów indywidualnych pod kątem wpływu na skuteczną organizację EURO tematyczne grupy robocze, raport Deloitte, Opublikowanie w październiku i listopadzie 2007 r. w Monitorze Polskim list projektów indywidualnych dla krajowych programów operacyjnych. I kwartał 2008 r. – weryfikacja list Projekty indywidualne - przebieg prac

Weryfikacja list projektów indywidualnych Główne przyczyny weryfikacji Brak spójności niektórych projektów z ostatecznymi zapisami programów operacyjnych Brak zaakceptowanych przez Komitet Monitorujący kryteriów wyboru projektów w momencie pierwszej publikacji wykazów, jak też ich propozycji ze strony IZ Konieczność zweryfikowania spójności z linią demarkacyjną Ryzyko przenikania i dublowania się projektów Kwestie finansowania projektów - dostępność alokacji finansowej w ramach priorytetów Strategiczny charakter projektu Okres realizacji

Przebieg procesu weryfikacji list Instytucje Pośredniczące dla PO IG, PO IiŚ i PO RPW zostały zobowiązane do przesłania do MRR do dnia 9 stycznia 2008 r. propozycji zweryfikowanych list projektów indywidualnych w poszczególnych sektorach wraz z uzasadnieniem dokonanych zmian. Weryfikacja miała wykazać zgodność z kryteriami z pkt 26 Wytycznych, decydującymi o nadaniu przedsięwzięciu statusu indywidualnego: Weryfikacja przez MRR nadesłanych propozycji list: spotkania z przedstawicielami IZ, IP, 16 UM spotkania bilateralne. Przygotowanie ostatecznej listy projektów w ramach danego programu operacyjnego, wraz ze szczegółowymi uzasadnieniami zmian na listach. Skierowanie nowych, zweryfikowanych list do publikacji w Dzienniku Urzędowym RP Monitorze Polskim. strategiczny charakter projektu; kwalifikowalność projektu oraz Beneficjenta; zgodność z celami SRK, NSRO, PO; skala oddziaływania projektu; stopień wpływu projektu na wskaźniki; dostępność środków finansowych;

Wnioski i rezultaty weryfikacji list Ograniczenie ilości projektów: a) Na zweryfikowanych listach znajdują się 433 projekty podstawowych oraz 68 rezerwowych. b) Ogólna wartość projektów wynosi ,65 mln zł, w tym alokacja funduszy UE wynosi ,07 mln zł. Oznacza to: zmniejszenie liczby projektów o 49%, zmniejszenie alokacji funduszy UE na projekty indywidualne o 22%. Dostosowanie wartości projektów indywidualnych do dostępnej alokacji w ramach działania/priorytetu PO Dostosowanie wartości całkowitych oraz maksymalnych wartości dofinansowania dla niektórych projektów Zweryfikowano terminy projektów – rozgraniczono fazę przygotowania i wdrażania projektu termin realizacji – od momentu dostarczenia przez beneficjenta wniosku o dofinansowanie do właściwej instytucji Zweryfikowanie podobnych projektów w różnych programach operacyjnych - ryzyko pokrywania się inwestycji

Wnioski i rezultaty weryfikacji list Wykazanie niskiego powiązania niektórych inwestycji z wizją strategiczną bądź polityką w danym sektorze Wykazanie w sporej liczbie projektów z dziedzin takich jak szkolnictwo wyższe, zdrowie, kultura, a także infrastruktura badawczo-rozwojowa, przypadków finansowania części projektów niezwiązanych bezpośrednio z realizacją celów programów operacyjnych, priorytetów i działań Wykazanie w części projektów komponentów niezwiązanych z podstawowym celem priorytetu, mających charakter komercyjny i/lub generujących dochód W toku aktualizacji list projektów konieczne jest zwiększenie nacisku na podejście strategiczne uwzględniające potrzeby rozwoju społ.-gosp. w skali krajowej i ponadregionalnej. Konieczne jest zwiększenie aktywności w podejściu do projektów indywidualnych ze strony IP, m.in. zintensyfikowanie kontaktów z Beneficjentami w celu koordynacji, monitorowania i wspierania przygotowania projektów oraz uzyskiwania najbardziej aktualnych informacji o ewentualnych trudnościach. W propozycjach IP zidentyfikowano przykłady projektów o charakterze regionalnym, służących pojedynczym instytucjom

Opublikowanie ostatecznej wersji wykazów projektów indywidualnych w Monitorze Polskim PO Infrastruktura i Środowisko - Obwieszczenie Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie zweryfikowanej listy projektów indywidualnych dla PO IiŚ zostało opublikowane w Monitorze Polskim nr 30 z dnia 8 kwietnia 2008, poz. 269 PO Innowacyjna Gospodarka - Obwieszczenie Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie zweryfikowanej listy projektów indywidualnych dla PO IG zostało opublikowane w Monitorze Polskim nr 27 z dnia 2 kwietnia br., poz. 260 PO Rozwój Polski Wschodniej - Obwieszczenie Ministra Rozwoju Regionalnego w sprawie zweryfikowanej listy projektów indywidualnych dla PO RPW na lata zostało opublikowane w Monitorze Polskim nr 16 z dnia 26 lutego br., poz. 177

Projekty indywidualne w podziale na województwa

Projekty indywidualne w PO IiŚ

PO IiŚ Łączny koszt całkowity (w mln EUR) Lista podstawowa ,77 Lista rezerwowa ,89 RAZEM ,67 Projekty indywidualne w PO IiŚ

Projekty indywidualne w PO IG PO IG Łączny koszt całkowity (w mln EUR) Lista podstawowa9 564,71 Lista rezerwowa534,32 RAZEM10 099,03

Projekty indywidualne w PO RPW

Stan podpisywania pre-umów z beneficjentami projektów indywidualnych PO Infrastruktura i Środowisko – 8 podpisanych pre-umów - 8/226 PO Innowacyjna Gospodarka – 46 podpisanych pre-umów - 46/90 PO Rozwój Polski Wschodniej – 30 podpisanych pre-umów - 30/117 Wraz z oficjalną publikacją list w Monitorze Polskim ustała przyczyna będąca uzasadnieniem dla zawieszenia podpisywania pre-umów.

Dalsze działania do podjęcia Co 6 miesięcy istnieje możliwość aktualizacji list projektów indywidualnych przez Instytucje Zarządzające: – do dnia 31 lipca 2008 r. – do dnia 31 grudnia 2008 r. Aktualizacja musi przebiegać zgodnie z procedurą nadawania projektom statusu indywidualnego (ocena zgodności z kryteriami z pkt 26 Wytycznych) oraz zgodnie z procedurą tworzenia listy (konsultacje społeczne). Obowiązek konsultacji społecznych nowych projektów za pośrednictwem stron internetowych - okres 30 dni na zgłaszanie uwag i opinii W sektorze turystyki w ramach PO IG przewiduje się umieszczenie projektów indywidualnych w ramach przewidywanych okresowych aktualizacji list Ostateczną decyzję o umieszczeniu projektów na liście należy do IZ właściwego programu operacyjnego

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/ Warszawa