Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Advertisements

2-dniowe warsztaty dla beneficjentów projektów drogowych
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Dzień informacyjny Warszawa, kwiecień 2003 Standardowy wniosek aplikacyjny Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Przygotowanie przedsięwzięć inwestycyjnych
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Kryteria wyboru projektów
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
Wytyczne pt. Kwalifikowalność wydatków w ramach SPO Rozwój Zasobów Ludzkich Instytucja Zarządzająca SPO RZL we współpracy z Jednostką Monitorująco-Kontrolną.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Najczęściej popełniane uchybienia i błędy przy sporządzaniu wniosku o dofinansowanie EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE Departament.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Katowice, listopad/grudzień 2007 r.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Kwalifikowalność wydatków
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zamknięcie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych w obszarach związanych z potrzebami epidemiologiczno- demograficznymi – System SOWA Dorota Ludorowska.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Załączniki do wniosku o dofinansowanie w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Generator wniosków o dofinasowanie
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie (omówienie wzoru wniosku) Krzysztof Kasprzyk Konferencja pt. Realizacja projektów z Funduszu Spójności w sektorze środowiska i transportu Łódź, wrzesień 2007 r.

Zasady wypełniania, lista załączników Poszczególne elementy Plan prezentacji Wzór wniosku Zasady wypełniania, lista załączników Poszczególne elementy A. ADRESY I ODNIESIENIA B. SZCZEGÓŁY PROJEKTU C. WYNIKI STUDIUM WYKONALNOŚCI D. HARMONOGRAM E. ANALIZA KOSZTÓW I KORZYŚCI F. ANALIZA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO G. UZASADNIENIE WKŁADU PUBLICZNEGO H. PLAN FINANSOWANIA I. SPÓJNOŚĆ Z POLITYKĄ I PRAWEM WSPÓLNOTOWYM J. POŚWIADCZENIE WŁAŚCIWEJ INSTYTUCJI KRAJOWEJ ZAŁĄCZNIK I DEKLARACJE INSTYTUCJI ODPOWIEDZIALNYCH ZA MONITOROWANIE OBSZARÓW NATURA 2000 ZAŁĄCZNIK II – ANALIZA KOSZTÓW I KORZYŚCI Podsumowanie

Wzór wniosku Ten sam wzór dla projektów dużych (25 mln w sektorze środowiska i 50 mln euro w pozostałych) Załącznik XXI do rozporządzenia wykonawczego 1828/2006 – inwestycje w infrastrukturę (gdy nie ma pomocy publicznej) Załącznik XXII do rozporządzenia wykonawczego 1828/2006 – inwestycje produkcyjne (gdy jest pomoc publiczna) elementy odnoszące się wyłącznie do tego załącznika oznaczono w prezentacji na czerwono

Zasady wypełniania Wniosek wypełniony w PLN, przeliczenie na euro dopiero na ostatnim etapie, tylko dla dużych projektów Wypełniany w języku polskim Tekst (wersja polska) dokładnie taki, jak w rozporządzeniu Instrukcja do wniosku przygotowana we współpracy z IP, dostosowana do specyfiki danego sektora/priorytetu/działania Różnice w wymaganych załącznikach Wydatki na wypełnianie wniosku nie są kwalifikowane

A. Adresy i odniesienia A.1. Instytucja odpowiedzialna za wniosek (tj. instytucja zarządzająca lub organ pośredniczący) IZ, IP lub IW/IP2 W sektorze środowiska – MRR (duże projekty) , MŚ - pozostałe A.2. Organizacja odpowiedzialna za realizację projektu (beneficjent) Dane jednego podmiotu, który będzie stroną umowy o dofinansowanie i odpowiadał za projekt; inne podmioty, które będą ponosić wydatki – w polu B 4.1 Opis projektu

B. Szczegóły projektu B.1. Opis projektu Krótki tytuł projektu, [w przypadku pomocy publicznej także informacje o przedsiębiorstwie] B.2. Kategoryzacja działań związanych z projektem Kategorie interwencji – zgodnie z szczegółowym opisem priorytetów dla danego działania B.3. Zgodność i spójność z programem operacyjnym Nazwa i numer programu, funduszu, priorytetu

B. Szczegóły projektu B.4. Opis projektu B.5. Cele projektu Zwięzły opis projektu, w tym: informacja o innych podmiotach ponoszących wydatki, strukturze własnościowej po realizacji, itp. informacja o wydatkach, o których mowa w wytycznych do kwalifikowalności dla POIiŚ inne etapy inwestycji, techniczny opis – zgodnie z instrukcją do wniosku wskaźniki produktu – wg obowiązkowej listy dla danego działania  B.5. Cele projektu Zgodność z dokumentami strategicznymi Cele społeczno-gospodarcze projektu, mierzalne

C. Wyniki studium wykonalności  C.1. Analiza popytu Zgodnie ze studium wykonalności, z uwzględnieniem zasady dostępności cenowej (affordability), wyjaśnienie ew. wzrostu popytu  C.2. Inne rozwiązania Warianty, które rozważano w studium wykonalności  C.3. Przedstawić podsumowanie głównych wniosków wynikających z przeprowadzonego studium wykonalności / [Uwagi dotyczące mocy produkcyjnych]

D. Harmonogram D.1. Harmonogram projektu - Studium wykonalności, ocena wpływu na środowisko, przygotowanie dokumentacji przetargowej, zamówienia publiczne, nabycie gruntów, etap budowy, etap operacyjny - Krótki opis, wykres Gantta  D.2. Stopień rozwoju projektu Opis stanu gotowości

E. Analiza kosztów i korzyści  E.1. Analiza finansowa Zgodnie z wytycznymi MRR/MŚ: Okres odniesienia (lata) Finansowa stopa dyskontowa – 8% Łączny koszt inwestycji (niedyskontowany) [też niekwalifik.] Łączny koszt inwestycji (dyskontowany) [też niekwalifik.] Wartość rezydualna (niedyskontowana) Wartość rezydualna (dyskontowana) Dochody (dyskontowane) [wpływy] Koszty operacyjne (dyskontowane) [wypływy] Dochody netto = (7) – (8) + (6) Wydatki kwalifikowane (art. 55.2) = (4) – (9) [dyskontowane!] Luka w finansowaniu (%) = (10) / (4)

E. Analiza kosztów i korzyści  E.1. Analiza finansowa - Zaktualizowana wartość netto: FNPV/C < 0 – bez pomocy wspólnotowej FNPV/K – uwzględniając pomoc wspólnotową - Finansowa stopa zwrotu FRR/C FRR/K Sposób pobierania opłat [w przypadku pomocy publicznej – inne dane, w szczególności zmiana obrotów, wykorzystanie mocy produkcyjnych]

E. Analiza kosztów i korzyści  E.2. Analiza społeczno-gospodarcza podstawowe koszty i korzyści ENPV, ERR wpływ projektu na zatrudnienie bezpośredni [i pośredni]  E.2. Analiza ryzyka i wrażliwości analiza wrażliwości – wariant bazowy i pesymistyczny analiza ryzyka – jakościowa, prawdopodobieństwo niskie/średnie/wysokie

F. Analiza oddziaływania na środowisko   F.1. W jaki sposób projekt:   a) przyczynia się do osiągnięcia trwałości środowiska naturalnego (europejska polityka w dziedzinie zmian klimatycznych, powstrzymanie utraty różnorodności biologicznej, itd.) b) przestrzega zasad dotyczących działań zapobiegawczych oraz gwarantuje, że szkoda środowiskowa powinna być usunięta u źródła c) przestrzega zasady „zanieczyszczający płaci”

F. Analiza oddziaływania na środowisko   F.2. Konsultacje z organami ds. ochrony środowiska   F.3. Ocena wpływu na środowisko naturalne Szczegółowe informacje o decyzji środowiskowej, także strategiczna ocena oddziaływania na środowisko   F.4. Ocena wpływu na obszary NATURA 2000

F. Analiza oddziaływania na środowisko F.5. Dodatkowe integracyjne środki w zakresie ochrony środowiska np. audyt środowiskowy, zarządzanie środowiskiem, specjalny monitoring środowiskowy F.6. Koszt środków podjętych w celu skorygowania negatywnego wpływu na środowisko naturalne Opis, procent kosztów całkowitych F.7. W przypadku projektów dotyczących gospodarki wodnej, ściekowej i odpadów stałych wyjaśnić czy projekt jest spójny z sektorowym/zintegrowanym planem i programem połączonymi z wdrożeniem polityki wspólnotowej lub prawodawstwa w tych dziedzinach

G. Uzasadnienie wkładu publicznego G.1. Konkurencja W przypadku projektów nie dotyczących pomocy publicznej, należy wskazać „NIE” w odpowiedzi na pytanie „Czy projekt korzysta z pomocy państwa?” W przeciwnym wypadku – wypełnić załącznik dla inwestycji produkcyjnych G.2. Wpływ pomocy wspólnotowej na realizację projektu Wypełniać tylko dla projektów dotyczących pomocy publicznej

H. Plan finansowania H.1. Podział kosztów Można wliczać wydatki prywatne do kosztów kwalifikowanych Nieprzewidziane wydatki – do 10% wartości całkowitych kosztów inwestycji Dostosowanie cen – tylko przy cenach nominalnych (bieżących) Wykazuje się zarówno koszty kwalifikowane jak i niekwalifikowane (zakup gruntu powyżej 10%, wykraczające poza zakres kwalifikowany w ramach priorytetu)

H. Plan finansowania H.2. Całkowite planowane zasoby i planowany wkład z funduszy Wartość kwalifikowalna (niezdyskontowana) - spójna z H.1 Luka w finansowaniu (%) - spójna z E.1 Kwota wskazana w decyzji, tj. „kwota, do której stosowana jest stopa współfinansowania osi priorytetowej” (art. 41 ust. 2) – max wydatki kwalifikowane Stopa współfinansowania osi priorytetowej (%) Wkład wspólnotowy = (3) * (4) ! W przypadku innego poziomu dofinansowania dla działania, niż dla priorytetu, we wniosku wpisuje się stopę dofinansowania dla priorytetu, ale beneficjent otrzymuje wyłącznie tyle, ile wynika ze stopy dla działania

H. Plan finansowania H.3. Roczny plan finansowania wkładu wspólnotowego w podziale na lata ma istotne znaczenie z punktu widzenia zasady n+3 / n+2, na tej podstawie prawdopodobnie zostanie określony w decyzji o potwierdzeniu dofinansowania plan dla danego projektu

I. Spójność z polityką i prawem wspólnotowym I.1. Inne źródła finansowania wspólnotowego I.2. Czy projekt podlega procedurze prawnej w zakresie zgodności z prawem wspólnotowym? I.3. Środki upubliczniania informacji I.4. Udział inicjatywy JASPERS w przygotowaniu projektu I.5. Zamówienia publiczne Informacja o już opublikowanych w Dz. Urz. WE

J. Poświadczenie właściwej instytucji krajowej Potwierdzam, że przedstawione w niniejszym formularzu informacje są dokładne i prawidłowe. Beneficjent IW/IP2 IP IZ

Załączniki Załączniki wymagane na etapie I (preselekcji) Załączniki wymagane na etapie II (przed podpisaniem umowy o dofinansowanie / przekazaniem projektu Komisji Europejskiej) - Załącznik I DEKLARACJA INSTYTUCJI ODPOWIEDZIALNEJ ZA MONITORING OBSZARÓW NATURA 2000 Załącznik II ANALIZA KOSZTÓW I KORZYŚCI

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 www.mrr.gov.pl www.funduszestrukturalne.gov.pl