Podsumowanie nadzoru pedagogicznego nad placówkami doskonalenia nauczycieli i pedagogicznymi bibliotekami w roku szkolnym 2008/2009 Kuratorium Oświaty.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Kuratorium Oświaty w Gdańsku
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
zgodności organizacji bibliotek z arkuszem organizacji
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy WNIOSKI Z REALIZACJI NADZORU PEDAGOGICZNEGO W POSZCZEGÓLNYCH TYPACH SZKÓŁ I PLACÓWEK KONTROLA PLANOWA.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkół i placówek oświatowych Jadwiga Romaniuk.
KONFERENCJA DYREKTORÓW PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI I PEDAGOGICZNYCH BIBLIOTEK WOJEWÓDZKICH WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk, 27 sierpnia 2008 r. Kuratorium.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Podsumowanie nadzoru pedagogicznego nad placówkami doskonalenia nauczycieli i pedagogicznymi bibliotekami w roku szkolnym 2008/2009 Kuratorium Oświaty w Gdańsku

Placówki doskonalenia nauczycieli 1.Placówki prawidłowo realizują zadania statutowe. 2.Dokumentacja dotycząca przebiegu procesu doskonalenia jest prowadzona przez placówki poprawnie. 3.Dyrektorzy publicznych placówek sprawują nadzór pedagogiczny zgodnie z przepisami prawa i prowadzą stosowną dokumentację. 4.Dyrektorzy części placówek niepublicznych również pełnią nadzór pedagogiczny. 5.Placówki prowadzą badania potrzeb w zakresie doskonalenia nauczycieli. 6.Ofertę edukacyjną placówki budują na podstawie wniosków z ewaluacji wewnętrznej prowadzonych kursów i szkoleń oraz wyników badań. Wizytacje - wnioski:

7.W ofercie edukacyjnej uwzględniane są priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Pomorskiego Kuratora Oświaty. 8.Publiczne placówki we współpracy ze szkołami oraz z organami prowadzącymi szkoły i placówki realizują programy mające na celu podnoszenie wyników egzaminów zewnętrznych. 9.Placówki współpracują z jednostkami samorządów terytorialnych, m.in. realizując liczne przedsięwzięcia i programy dla środowiska lokalnego. 10.Baza dydaktyczna placówek zapewnia prawidłową realizację zadań statutowych oraz zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pracy pracownikom i szkolącym się nauczycielom. Placówki doskonalenia nauczycieli Wizytacje - wnioski:

Wizytacje – wydane zalecenia dotyczyły: 1.Nieprawidłowości w prowadzonej dokumentacji potwierdzającej realizację form doskonalenia nauczycieli, zgodnie z wymogami zawartymi w § 4 rozporządzenia z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. nr 31 poz. 216). 2.Nieprawidłowości w statutach, wymagające najczęściej dostosowania zapisów do aktualnie obowiązujących przepisów prawa. Placówki doskonalenia nauczycieli

1.Kadra pedagogiczna zatrudniona w filiach publicznych bibliotek wojewódzkich posiada wymagane kwalifikacje oraz duży dorobek zawodowy wsparty na stałym doskonaleniu swojej wiedzy i umiejętności. 2.Filie bibliotek posiadają estetyczną, funkcjonalną bazę służącą zarówno czytelnikom, jak i pracownikom biblioteki. 3.Gromadzenie i udostępnian i e zbiorów czytelnikom prowadzone jest z wykorzystaniem komputera i Internetu, a ponadto wdrażany jest program Pomorska Biblioteka Cyfrowa. Pedagogiczne Biblioteki Wojewódzkie - Filie Kontrole – wnioski:

4.Filie bibliotek pedagogicznych są otwarte na wszelkiego rodzaju współpracę ze szkołami i wspomagają nauczycieli w podnoszeniu jakości nauczania, a nauczycieli bibliotekarzy w zakresie warsztatu metodycznego, ujmując jednocześnie w swoich działaniach priorytety MEN i KO. 5.Filie bibliotek pedagogicznych pełnią rolę ośrodków kulturotwórczych w środowisku. Wnoszą duży wkład w podnoszenie kwalifikacji i rozwój zawodowy wielu pokoleń mieszkańców zarówno pedagogów, jak i innych doskonalących się osób. 6.Dużym osiągnięciem bibliotek w środowisku jest podejmowanie działań we współpracy z różnorodnymi podmiotami, w tym z władzami lokalnymi. Pedagogiczne Biblioteki Wojewódzkie - Filie Kontrole – wnioski:

Kursy kwalifikacyjne 1.Nieprowadzenie pełnej dokumentacji kursu i nieuzupełnianie na bieżąco dokumentacji dotyczącej realizacji zajęć – listy obecności, dzienniki zajęć. 2.Przyjmowanie na kursy pedagogiczne dla czynnych zawodowo nauczycieli osób niezatrudnionych w szkole, a tym samym niemogących realizować praktyki. 3.Niezgodność dokumentacji kursów przechowywanej w placówce z dokumentacją dołączoną wcześniej do wniosków przedłożonych Pomorskiemu Kuratorowi Oświaty w celu uzyskania zgody na ich prowadzenie. 4.Nieprzesyłanie do Pomorskiego Kuratora Oświaty uaktualnionej listy uczestników po zamknięciu naboru na kurs. 5.Nieinformowanie Kuratora o zaistniałych zmianach w organizacji i przebiegu kursu (termin realizacji, kadra prowadząca, uczestnicy). 6.Odbywanie praktyk przez uczestników kursu w placówce, w której ma miejsce zatrudnienie – dotyczy uczestników kursu dla oświatowej kadry kierowniczej. Kontrole – najczęstsze uchybienia:

Badanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego 1.Praca z uczniem zagrożonym niskimi osiągnięciami edukacyjnymi. 2.Budowanie pozytywnych relacji uczeń- nauczyciel oraz uczeń-uczeń. 3.Pozyskiwanie funduszy unijnych na realizację działań edukacyjnych i wychowawczych w szkole. 4.Przeciwdziałanie przemocy i agresji w szkole. 5.Praca z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Wyniki – obszary tematyczne:

Badanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego 6.Praca nauczyciela wychowawcy. 7.Praca z uczniem osiągającym wysokie wyniki. 8.Diagnoza przyczyn niepowodzeń szkolnych i organizacja pomocy uczniom. 9.Diagnoza trudności wychowawczych i sposoby radzenia sobie z nimi (tworzenie programów wychowawczych). 10.Zapobieganie wypaleniu zawodowemu. Wyniki – obszary tematyczne

Wojewódzkie zadania edukacyjne w 2008 r. Realizacja szkoleń przebiegała zgodnie z zamówieniem z następującymi wyjątkami: nie na wszystkie kursy i konferencje dokonano pełnego naboru, nie na wszystkie kursy i konferencje dokonano pełnego naboru, kadra realizująca zajęcia w kilku przypadkach nie była zgodna z wykazem, kadra realizująca zajęcia w kilku przypadkach nie była zgodna z wykazem, w kilku przypadkach dokonano zmiany miejsca realizacji kursu. w kilku przypadkach dokonano zmiany miejsca realizacji kursu. Kontrola – wnioski:

Wojewódzkie zadania edukacyjne w 2008 r. 1)dobrze przygotowana i kompetentna kadra realizująca szkolenia, 2)trafność podejmowanej tematyki szkoleń, 3)aktywizujące formy i metody pracy, 4)przydatne do wykorzystania w szkole materiały, 5)efektywnie wykorzystany czas, 6)możliwość zdobycia wiedzy i nowych umiejętności, 7)sporadycznie występujące przypadki niezadowolenia z warunków lokalowych i proponowanych terminów zajęć, 8)zbyt krótki czas realizacji zajęć dla niektórych tematów. Ocena kursów – opinie nauczycieli:

Wojewódzkie zadania edukacyjne Rok Liczba szkoleń/konferencji Liczba uczestniczących nauczycieli kursów konferencji 6 konferencji kursów konferencji 1600

Doradztwo metodyczne

1.warsztatu/metod pracy 2.krótkich/doraźnych konsultacji 3.podejmowania działań innowacyjnych 4.prawa oświatowego 5.diagnozy i analizy umiejętności ucznia 6.analizy wyników nauczania/egzaminów zewnętrznych 7.planowania pracy dydaktycznej 8.organizacji WDN w szkole 9.opracowania dokumentacji szkolnej

Doradztwo metodyczne

Ważniejsze rekomendacje w zakresie działań wspierających nauczycieli w roku szkolnym 2009/ Nowa podstawa programowa: przygotowywanie i wdrożenie programów nauczania, przygotowywanie i wdrożenie programów nauczania, metody nauczania z zakresu określonego przedmiotu, metody nauczania z zakresu określonego przedmiotu, przygotowanie i wdrożenie materiałów metodycznych, przygotowanie i wdrożenie materiałów metodycznych, dobór podręczników. dobór podręczników. 2.Praca z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. 3.Poprawa stanu doradztwa metodycznego.

Ważniejsze zadania nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2009/2010 Kontrole : kursów kwalifikacyjnych w zakresie zgodności ich realizacji z przepisami prawa kwalifikacji kadry dydaktycznej Badania: potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia Wspomaganie Upowszechnianie przykładów dobrych praktyk z zakresu działań podejmowanych przez placówki i biblioteki służących podnoszeniu jakości edukacji.