Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Advertisements

Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
System ewaluacji NPR i NSRO
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan komunikacji PO KL - założenia
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO WYDZIAŁ EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO 19 czerwca 2007 r.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego 1 Działanie 2.1 i 2.2 PO IG System wdrażania działań: 1.Podmioty systemu wdrażania; 2.Dokumenty; 3. Ocena projektu;
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Plan Działania Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Regionalny Program Operacyjny
Regulamin Prac Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Dolnośląskiego ZMIANA §7 Procedury pisemne Wydział Europejskiego.
Współpraca z Instytucją Pośredniczącą przy realizacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej Lidia Lechocka Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie zachodniopomorskim Konferencja współfinansowana.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

POLITYKA REGIONALNA PAŃSTWA: WSPARCIE, CZY CENTRALNE STEROWANIE POLITYKA REGIONALNA PAŃSTWA: WSPARCIE, CZY CENTRALNE STEROWANIE? ( przykład Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki)

Uproszczenie systemu zarządzania warunkiem osiągnięcia celu interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego „ w celu zaspokojenia potrzeby uproszczenia i decentralizacji programowanie i zarządzanie finansowe powinno być prowadzone jedynie na poziomie programów operacyjnych i osi priorytetowych, powinno zrezygnować się ze wspólnotowych ram wsparcia i uzupełnienia programu…” Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006

Pozytywne zmiany Regionalne priorytety PO KL Rezygnacja z regulacji w trybie rozporządzenia ministra Eliminacja „wąskiego gardła” w urzędzie wojewódzkim Rezygnacja z „kolekcjonowania faktur” na poziomie Instytucji Pośredniczącej

Ograniczenia dla regionów Niejasne kryteria algorytmu podziału środków EFS Redukcja alokacji na komponent regionalny z 70 do 60% Nowy priorytet centralny Projekty innowacyjne i transgraniczne-centralizacja decyzji

Konsekwencje Ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju dla PO KL (komponent regionalny) Art. 26 ust. 1 pkt 2 (do zadań IZ należy w szczególności) przygotowanie szczegółowego opisu priorytetów programu operacyjnego (…) Art. 35 ust. 3 Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, w celu zapewnienia zgodności sposobu wdrażania programów operacyjnych z prawem Unii Europejskiej oraz spełniania wymagań określonych przez Komisję Europejską, a także w celu zapewnienia jednolitości zasad wdrażania programów operacyjnych, może, z uwzględnieniem z art. 26 wydać wytyczne dotyczące programów operacyjnych

Szczegółowy opis priorytetów PO KL Szczegółowy opis = Uzupełnienie (którego miało nie być) Schematy-ograniczenie możliwości prowadzenia regionalnej polityki zatrudnienia Niejasny status prawny „wyprowadzenie” nieokreślonej części środków regionalnych na wsparcie systemowe (bezpośrednio do PUP) Ograniczenie listy beneficjentów dla projektów systemowych

Projekt systemowy Zgodnie z zapisem art. 28 ust.1 pkt 2 ustawy (…)są to projekty polegające na dofinansowaniu realizacji przez poszczególne organy administracji publicznej i inne jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach dotyczących tych organów i jednostek lub w wytycznych, o których mowa w art. 35 ust. 3. W Szczegółowym opisie Priorytetów PO KL (projekt z dnia 13 września 2006 r.) dokonano zawężenia listy beneficjentów, do których kierowane jest wsparcie systemowe, wymieniono jedynie Powiatowe Urzędy Pracy, Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie. Efekt : „wyprowadzenie” części środków poza zakres wpływu samorządu. Brak wpływu na efektywność działań tych podmiotów.

Wytyczne Podręcznik wdrażania PO KL, Wytyczne nt. kwalifikowalności, Wytyczne nt. odzyskiwania kwot nieprawidłowo wydatkowanych oraz korekt finansowych, Wytyczne dotyczące sprawozdawczości, Wytyczne nt. informacji i promocji, Wytyczne nt. przeprowadzania kontroli na miejscu dla IP, Wytyczne nt. opracowania opisów systemów zarządzania i kontroli dla IP, Wytyczne dotyczące zasad programowania wsparcia przez IP, Wytyczne dotyczące wyboru projektów, w tym projektów systemowych, Wytyczne nt. przygotowania audytu zgodności, Wytyczne nt. realizacji pomocy technicznej, Wytyczne nt. przygotowania rocznych planów kontroli dla IP, Wzory umów o dofinansowanie projektów, Wzory sprawozdań półrocznych, rocznych i końcowych, Wzory wniosków o płatność, Wzory wniosków o refundację

Schemat wdrażania

Konsekwencje wytycznych Biurokracja Ryzyko utraty celu PO KL Niespójność Nieadekwatność Obligatoryjny charakter Koszty Ograniczenie autonomii Wprowadzanie nowych instytucji (podkomitet, panel ekspertów)

Procedura protestu (art. 30) Bardzo długie terminy: beneficjent ma14 dni na odwołanie IP ma 1 miesiąc na rozpatrzenie protestu W przypadku negatywnego rozpatrzenia protestu przez IP beneficjent ma 7 dni na skierowanie wniosku o ponowne rozpatrzenie do IZ; IZ ma 1 miesiąc na rozstrzygniecie wniosku o ponowne rozpatrzenie Co z beneficjentami, których projekty są wyłonione do dofinansowania ? Co oznacza „pozytywne” rozstrzygnięcie wniosku o ponowne rozpatrzenie? Na czyj wniosek i w jakim terminie IZ otrzyma dokumenty potrzebne do rozstrzygnięcia wniosku o ponowne rozpatrzenie ?

Przepływy finansowe Planowanie, brak spójności terminów – planowanie w jst odbywa się w momencie ogłoszenia przez Ministra Finansów założeń do ustawy budżetowej oraz określenie wysokości udziałów PIT i CIT dla samorządów. Dotacja rozwojowa (zaliczka, czy refundacja) Współfinansowanie krajowe (w których Priorytetach, w jakiej wysokości) Reguły wsparcia systemowego dla OPS, PCPR, PUP (brak możliwości kreowania polityki społecznej przez samorząd województwa oraz jego partnerów lokalnych)

Dostosowanie prawa Ustawa o pomocy społecznej Ustawa o promocji zatrudnienia Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych System monitorowania wskaźników-źródła danych, podstawy prawne System informatyczny

Konieczność zmiany systemu utrwalającego bezrobocie