Modele i strategie międzynarodowej współpracy kulturalnej Dr Dragan Klaic Członek stały stowarzyszenia Felix Meritis w Amsterdamie Wizytujący profesor.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Zasady polityki regionalnej UE
Artur Radziwiłł Polska pomoc techniczna dla krajów WNP
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Prawo europejskie dr Edyta Martini.
Współpraca międzysektorowa na rzecz CSR: formy, korzyści
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Europejskie stolice kultury Aspiracje, rozczarowania, osiągnięcia
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Program Partnerstwa Transgranicznego założenia i rezultaty Supraśl,
System ewaluacji NPR i NSRO
Polityka handlowa i protekcjonizm
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
1 Konferencja: Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego (gminach i powiatach) Projekt współfinansowany.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Idea klastra Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Narodowa Strategia Spójności
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
SIEĆ ERRIN SIEĆ ERRIN Jakie są zadania sieci ERRIN i jak osiągnąć jej cele 19 października 2006 Latour de Freins - Bruksela.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich na lata w ramach programu ogólnego Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi.
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Krzysztof Gorlach Uniwersytet Jagielloński
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Fundacja Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
Forward Looking Analysis of Grand Societal Challanges and Innovative Policies - FLAGSHIP Inteligentne specjalizacje a zmiana pozycji konkurencyjnej województwa.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Modele i strategie międzynarodowej współpracy kulturalnej Dr Dragan Klaic Członek stały stowarzyszenia Felix Meritis w Amsterdamie Wizytujący profesor na Uniwersytecie Europy Środkowej w Budapeszcie www.draganklaic.eu Lublin, 29 stycznia 2010 © D. Klaic 2010

Szerszy kontekst Globalizacja i jej wymiar kulturowy Rozszerzenie UE i jego kłopotliwe skutki Stagnacja kultury publicznej Obawy o bezpieczeństwo po zamachach 11 września Rok 2008 rokiem dialogu międzykulturowego w UE Kryzys ekonomiczny: cięcia budżetowe, odnowione obawy o wzrost protekcjonizmu państwowego, zwolnienie procesów globalizacyjnych, kurczenie się funduszy publicznych i prywatnych, utrzymujące się wysokie bezrobocie www.draganklaic.eu 3

Kontekst szczegółowy Dziedzictwo socjalizmu Regionalne rozbieżności w zakresie dynamiki rozwoju – pomimo napływu funduszy strukturalnych UE Kultura publiczna w starciu z kulturą komercyjną Związki kulturowe z Ukrainą i Białorusią Polityka sąsiedztwa UE: niezagospodarowany wymiar kulturalny Zbyt nieliczni przedstawiciele kultury o znaczeniu międzynarodowym Niemal całkowity brak zaangażowania prywatnych fundacji (mecenat) www.draganklaic.eu 4

Po co współpraca międzynarodowa? Jednostki: rozwój zawodowy ponad sławę lub profity Organizacje: rozwój instytucjonalny, doskonalenie Rządy państw: interes polityczny i pobudki ekonomiczne Miasta i regiony: chęć wyróżnienia się, oczekiwanie korzyści ekonomicznych www.draganklaic.eu 5

Złożone motywacje Współpraca to więcej niż promocja, eksport czy wymiana: jest to ścieżka rozwoju Oczekiwania artystyczne, kulturalne, polityczne i ekonomiczne Pokój, stabilność i współpraca makroregionalna Europa jako zintegrowana przestrzeń kulturalna Wkład w rozwój idei obywatelstwa europejskiego STĄD: należy ponownie przeanalizować własną motywację, oczekiwania i ryzyko; zastanowić się nad kierunkiem, przygotowaniami, badaniami Sieci kontaktów jako podstawowa infrastruktura www.draganklaic.eu 6

Formy współpracy Współdzielenie kompetencji Zaznaczanie obecności za granicą pod narodowym szyldem Zaproszenia i wizytacje wzbudzające ciekawość poza granicami kraju Współpraca międzynarodowa w zakresie tworzenia programów i pokazywania wydarzeń kulturalnych Międzynarodowe tournee Ewolucja funkcji festiwali www.draganklaic.eu 7

Zaawansowane formy współpracy Międzynarodowa debata, refleksja i szkolenia z udziałem profesjonalistów Rezydencje dla artystów zagranicznych Wspólne tworzenie i eksperymentowanie Współprodukcje z zagranicznymi artystami, grupami i festiwalami www.draganklaic.eu 8

Obecne tendencje Od przypadkowych do bardziej trwałych Od pokazywania sztuki po współprodukcje Od kontaktów dwustronnych do wielostronnych Od sieci kontaktów do konsorcjów artystycznych www.draganklaic.eu 9

Ważne kwestie we współpracy dwustronnej Różnorodność, złożoność, krzywa uczenia się Spójność w kierowaniu i kreowaniu autorytetów Cała organizacja jako „udziałowiec” Dyscyplina w kontaktach Nieprzewidywalne procesy artystyczne Nieodłączne ryzyko: nieporozumienia, irytacja, konflikty Zmiany instytucjonalne i osobowe Zmiany kontekstowe Częsta potrzeba zmiany stanowiska i poszukiwanie nowej motywacji do zaangażowania www.draganklaic.eu 10

Współpraca wielostronna Większa złożoność Większe ryzyko, większe nachylenie krzywa uczenia się Podział ról i obowiązków Zaufanie, cierpliwość oraz uchwycenie dynamiki międzykulturowej Budowanie wyników synergetycznych Mobilizacja zasobów, podział ryzyka Dłuższa żywotność produktu kulturalnego www.draganklaic.eu 11

Budowanie procesu współpracy Wdrożenie pierwotnych celów Kryteria oceny: ilościowe i jakościowe Benchmarking - analizy porównawcze: wskaźniki Procedury dokumentacyjne: zachowanie efektów działań Strategia dla komunikacji: przekazywanie informacji z różnych źródeł, polityki internetowe Rola mediów zawodowych, krajowych, lokalnych i europejskich Okresowe raportowanie dla różnych podmiotów finansujących www.draganklaic.eu 12

Zagadnienia strategiczne Trwałość, autonomia, ciągłość Wartości i etyka, uczenie się i świadomość Integracja europejska a wymiar kulturalny Integracja kontekstów: narodowego, regionalnego, europejskiego i globalnego Globalnie i lokalnie: ważna dialektyka www.draganklaic.eu 13

Kontekst lokalny Przygotowanie publiczności do odbioru działań międzynarodowych Środowisko profesjonalistów jako sprzymierzeniec; strategie zaangażowania; szkolenia i możliwości rozwoju Zależność od mediów Zaangażowanie lokalnych podmiotów finansujących Dekontekstualizacja i rekontekstualizacja Spójność w tworzeniu programów wydarzeń, tworzenie wspólnych ram, wydarzeń w seriach i według przyjętego wzorca www.draganklaic.eu 14

Jeszcze raz o motywacji "Międzynarodowy" oznacza zgłębianie kultur "Międzynarodowy" oznacza badania "Międzynarodowy" to nabywanie kompetencji i umiejętności "Międzynarodowy" oznacza ożywienie instytucjonalne "Międzynarodowy" oznacza inwestycje zewnętrzne Korzyści zawodowe, instytucjonalne i społeczne Refleksja nad perspektywą rozwoju kultury niekomercyjnej we własnym mieście: spojrzenie systemowe, postulaty systemowe, działania wspierające www.draganklaic.eu 15

Jak zadbać o zgodne współdziałanie Różnorodność organizacji kultury w Europie: status, rozmiar, struktury, finansowanie, metody planowania Odmienne tradycje, mentalności i charakter Hierarchia i autorytety, możliwości delegowania obowiązków Częste podobieństwo publicznych organizacji kultury w Europie Środkowo-Wschodniej Infrastruktura NGO: dynamiczna, gotowa do pracy Radzenie sobie z nieprzystawalnością organizacji i modeli działania Synergie w zakresie estetyki, tematów, kultury i polityki pomimo istniejących różnic systemowych www.draganklaic.eu 16

Zmiany na poziomie lokalnym dzięki współpracy międzynarodowej Wydobycie się z działań rutynowych Stworzenie lokalnych ram referencyjnych i dyskursywnych Zaangażowanie różnych grup lokalnych partnerów Wprowadzanie kolejnych gości z zagranicy w lokalny kontekst Dzielenie się korzyściami, ideami oraz informacjami na poziomie lokalnym Stworzenie koalicji interesów i zainteresowań Miejsce dla zaangażowania międzynarodowego w lokalnych debatach kulturalnych i politycznych: wyjaśnianie, spieranie się, szukanie poparcia www.draganklaic.eu 17

Co dalej? Doświadczenia i wyniesione lekcje: integracja, refleksja i ocena Ponowna ocena organizacji, możliwości współpracy i posiadanych kompetencji Konieczność rozważenia opcji kontynuacji i działań ubocznych Stabilna i ciągła współpraca Poszukiwanie i próbowanie innych partnerów Po doświadczeniach dwustronnych, przejście do działań wielostronnych www.draganklaic.eu 18

Źródła www.culturalpolicies.net www.on-the-move.org www.labforculture.org www.culture.info D. Klaic, Mobility of Imagination (2007) www.draganklaic.eu 19