Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska REFORMA GOSPODARKI WODNEJ – wyzwania w zakresie planowania i inwestycji BYDGOSZCZ 11.06.2014 Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_01 Jak przygotować zdjęcie: Wkleić wybrane zdjęcie Zmniejszyć lub zwiększyć według uznania W zakładce „Formatowanie” wybrać opcję „Zaokrąglony prostokąt, z odbiciem” W „Efekty obrazów” wybrać opcję „Bez odbicia” W „Obramowanie obrazu” wybrać obramowanie białe, o grubości 2,25pkt Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Strategiczne działania resortu środowiska DOKUMENTY STRATEGICZNE STRUKTURA INSTYTUCJO-NALNA FINANSOWANIE TRANSPOZYCJA 2
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ Cele I. Pełna realizacji polityki zlewniowej II. Realna władza wodna III. Efektywny system finansowania IV. Transpozycja prawa UE
REFORMA GOSPODARKI WODNEJ Obszary zmian I. Struktura administrowania gospodarką wodną II. System finansowania III. Zwrot kosztów za usługi wodne 4
Obecny system administrowania gospodarką wodną Zarządzanie zasobami wodnymi jest realizowane z uwzględnieniem podziału państwa na obszary dorzeczy i regiony wodne 1) obszar dorzecza Wisły 2) obszar dorzecza Odry 3) obszary dorzeczy: Dniestru, Dunaju, Jarft, Łaby, Niemna, Pregoły, Świeżej, Ücker - obejmujące znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej części międzynarodowych dorzeczy http://www.rzgw.szczecin.pl
Niedociągnięcia obecnego systemu Rozmycie odpowiedzialności za utrzymanie wód i inwestycje wynikające z rozdrobnienia kompetencji; Zbędne rozciągnięcie procesu decyzyjnego; Nieprzejrzysty podział kompetencji – zarządzanie jednym odcinkiem rzeki przez wiele podmiotów; Brak możliwości zapewnienia ciągłości finansowania gospodarki wodnej; Niedostateczne środki na inwestycje w gospodarce wodnej. Zdjęcie: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
Oddzielenie kompetencji w zakresie: Nowa struktura organów administracji publicznej Oddzielenie kompetencji w zakresie: inwestycji w gospodarce wodnej oraz utrzymania mienia Skarbu Państwa (zarządy dorzeczy); od administrowania i planowania (urzędy gospodarki wodnej); Zniesienie: dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej oraz likwidacja rzgw; dyrektorów urzędów żeglugi śródlądowej oraz likwidacja urzędów żeglugi śródlądowej; Utworzenie: 6 urzędów gospodarki wodnej; 2 zarządów dorzecza: Wisły i Odry jako państwowych osób prawnych; Kompetencje dyrektorów rzgw i użś dyrektorzy urzędów gospodarki wodnej. Jest to przykładowy slajd do wzorca: Tytuł i zawartość_02
Strategiczne działania resortu środowiska DOKUMENTY STRATEGICZNE STRUKTURA INSTYTUCJO-NALNA FINANSOWANIE TRANSPOZYCJA 10
Transpozycja Ramowej Dyrektywy Wodnej Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawia ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej – „Ramowa Dyrektywa Wodna” (RDW) i zobowiązuje państwa członkowskie do racjonalnego wykorzystywania i ochrony zasobów wodnych w myśl zasady zrównoważonego rozwoju.
Najważniejsze działania legislacyjne Ustawa – Prawo wodne Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne, która weszła w życie 1 stycznia 2002 r. Transpozycja - pierwsza nowelizacja ustawy Ustawa z dnia 3 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw – pierwsze uzupełnienie transpozycji RDW Transpozycja - druga nowelizacja ustawy Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw – drugie uzupełnienie transpozycji RDW Transpozycja - trzecia nowelizacja ustawy Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw – trzecie uzupełnienie transpozycji RDW, m.in.: I. Transpozycja dotychczas nietransponowanych definicji zawartych w RDW. II. Przydanie planom gospodarowania wodami na obszarze dorzeczy formy aktu prawa powszechnie obowiązującego (rozporządzenie Rady Ministrów).
Strategiczne działania resortu środowiska DOKUMENTY STRATEGICZNE STRUKTURA INSTYTUCJO-NALNA FINANSOWANIE TRANSPOZYCJA 13
Wydatki na śródlądowe drogi wodne w latach 2004-2013 Źródło: Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej.
Inwestycje realizowane w przez Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej Fot. Śluza miejska nr 2 w Bydgoszczy. Źródło: RZGW Gdańsk.
Bydgoski Węzeł Wodny Remont śluzy Brdyujście: zabezpieczenie murów i kanałów śluzy; remont maszynowi i sterowni; remont mostu nad śluzą; czas: 2014-2015. Remont śluz miejskiej nr 2: remont i przebudowa śluzy; remont muru oporowego i tamy rozdzielczej; czas: 2014 – 2015. Łączny koszt: 24 mln zł (dofinansowanie NFOŚiGW). Modernizacja Jazu Farnego: remont jazu, zasuw, elementów mechanicznych; remont i odbudowa ubezpieczenia brzegu; czas: 2014-2015. Jaz Farny. Źródło: RZGW Gdańsk. 16
Najważniejsze projekty realizowane przez RZGW Cele i oczekiwane efekty: poprawa zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenów na obszarze Wrocławia oraz w bezpośrednim sąsiedztwie; zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej dla ponad 2,5 mln ludności zamieszkującej dorzecze Odry; redukcja szczytowego przepływu Odry i poprawa retencjonowania wód powodziowych górnej Odry; zwiększenie przepustowości kanałów Odry biegnących na terenie i w okolicy Wrocławia. Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego (wartość projektu: 901 mln zł) Źródło: RZGW Wrocław.
Najważniejsze projekty realizowane przez RZGW Modernizacja śluz odrzańskich na odcinku RZGW Gliwice – przystosowanie do III klasy drogi wodnej (wartość projektu: 175 mln zł) Cel i oczekiwane efekty: poprawa stanu technicznego śluz i niezawodności urządzeń mechanicznych; zwiększenie możliwości przewozowych i bezpieczeństwa ruchu; oszczędności w gospodarowaniu wodą; wzrost konkurencyjności i atrakcyjności inwestycyjnej regionu; poprawa środowiska naturalnego poprzez zastąpienie transportu drogowego transportem wodnym. Źródło: RZGW Gliwice, www.programodra.pl.
Najważniejsze projekty realizowane przez RZGW Rewitalizacja Kanału Elbląskiego na odcinkach: Jezioro Drużno – Miłomłyn, Miłomłyn – Zalewo, Miłomłyn – Ostróda – Stare Jabłonki (wartość projektu: 115 mln zł) Cele i oczekiwane efekty: poprawa warunków żeglugowych i bezpieczeństwa na kanale; poprawa funkcjonalności i wzrost jakości użytkowania; wzrost liczby turystów korzystających z kanału, a dzięki temu turystyki pobytowej regionu; poprawa spójności oferty turystycznej i wzrost atrakcyjności; wzmocnienie potencjału rozwoju gospodarczego. Fot. Kanał Elbląski. Źródło: RZGW Gdańsk.
Strategiczne działania resortu środowiska DOKUMENTY STRATEGICZNE STRUKTURA INSTYTUCJO-NALNA FINANSOWANIE TRANSPOZYCJA 20
Planowanie strategiczne Schematyczne przedstawienie procesu planowania określonego w ramowej dyrektywie wodnej (źródło; Sprawozdanie Komisji dla parlamentu Europejskiego i Rady…, 14.11.2012 Bruksela 21 21
Dziękuję za uwagę ul. Wawelska 52/54 00-922 Warszawa Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Końcowy_Adres www.mos.gov.pl Ministerstwo Środowiska