(Narodowej Strategii Spójności)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim PLAN DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH NA 2008 ROK w województwie pomorskim Gdańsk, 27 maja 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Pomorskiego (PKM PO KL WP) PODKOMITET MONITORUJĄCY Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Z praktyki Grupy roboczej ds. społeczeństwa obywatelskiego, działającej przy Komitecie Koordynacyjnym Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia/Narodowej.
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Rola Instytucji Audytowej
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja regionalnej polityki rozwoju
Narodowa Strategia Spójności
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 24 kwietnia 2009 r. Olsztyn Organizacja Posiedzenia współfinansowana z Unii Europejskiej.
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Europejska polityka spójności w Polsce w latach 2007 – 2013
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Robert Grabeł Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Podkomitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego 10.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Regulamin Prac Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Dolnośląskiego ZMIANA §7 Procedury pisemne Wydział Europejskiego.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Metodyka pracy Komitetu Monitorującego PO KL, w tym prawa i obowiązki członka Komitetu.
Zadania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata PIOTR JAN BAŃCZYK
Fundusze unijne system prawny: od Brukseli do regulaminów KM Julia Krzyszkowska Bankwatch/Polska Zielona Sieć Warszawa, 15 lipca 2015.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Departament Rozwoju Regionalnego KOMITET MONITORUJĄCY Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata Regionalny Program.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Sprawozdanie z działalności Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata ( ) Departament Polityki Regionalnej / Wydział Zarządzania RPO/
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Informacja na temat planowanych dyskusji panelowych poświęconych efektywności funduszy UE Posiedzenie Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny.
Zapis prezentacji:

(Narodowej Strategii Spójności) Renata Calak Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Rola Komitetów Monitorujących w systemie realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (Narodowej Strategii Spójności) Warszawa, 7 maja 2009 r.

Minister odpowiedzialny za rozwój regionalny odpowiada za: Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Minister odpowiedzialny za rozwój regionalny odpowiada za: koordynację i monitorowanie systemu zarządzania środkami unijnymi w celu zagwarantowania właściwej i terminowej realizacji programów finansowanych z funduszy Unii Europejskiej koordynację wdrażania Narodowej Strategii Spójności i programów operacyjnych na lata 2007-2013 w celu pełnego wykorzystania przyznanych Polsce środków Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komitety monitorujące Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Komitety monitorujące Komitety Monitorujące działają jako niezależne ciała doradczo - opiniodawcze dla Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym udzielają rekomendacji w zakresie wszelkich dostosowań i zmian w kierunkach i sposobach wdrażania funduszy strukturalnych, zarówno odnoszących się do postępu merytorycznego i finansowego programu, jak i zarządzania środkami strukturalnymi zapewniają realizację zasady partnerstwa – w posiedzeniach KM uczestniczy strona rządowa, samorządowa oraz partnerzy społeczni i gospodarczy – ma to na celu dążenie do zrównoważonego udziału strony rządowej, samorządowej oraz partnerów społecznych i gospodarczych oraz jak najwyższej efektywności i jakości ich pracy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Podstawą prawną powołania komitetów monitorujących są: Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Podstawą prawną powołania komitetów monitorujących są: przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogóle dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności i uchylającego Rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego nr 3 dotyczące komitetów monitorujących z dnia 7 września 2007 r. Celem wytycznych jest przedstawienie podstawowych wskazówek dotyczących składu, zadań oraz trybu działania przy powoływaniu komitetów monitorujących odpowiednio dla krajowych programów operacyjnych i 16 regionalnych programów operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komitet Koordynacyjny NSRO Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Komitet Koordynacyjny NSRO przewodniczącym Komitetu jest Minister Rozwoju Regionalnego Komitet zbiera się przynajmniej dwa razy do roku z inicjatywy Przewodniczącego w pracach Komitetu uczestniczą przedstawiciele administracji rządowej, samorządowej oraz partnerzy społeczni i gospodarczy monitoruje realizację NSRO i poszczególnych programów operacyjnych oraz komplementarności działań realizowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, Wspólnej Polityki Rybackiej i Polityki Spójności monitoruje spójność realizowanych polityk w zakresie polityki konkurencyjności, Wspólnej Polityki Rolnej i Wspólnej Polityki Rybackiej z polityką spójności oraz innymi politykami rozwojowymi przedstawia wnioski i rekomendacje wynikające z corocznych informacji na temat zgodności działań realizowanych w ramach programów operacyjnych z odpowiednimi politykami Wspólnoty formułuje opinie oraz rekomendacje na temat przebiegu wdrażania polityk horyzontalnych w celu zapewnienia spójnej realizacji polityki rozwoju Komitet podejmuje decyzje w formie uchwał Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Obecnie zostało powołanych 6 grup: Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Grupy robocze Komitet może powoływać grupy i zespoły robocze uczestnikami grup/zespołów mogą być osoby powoływane spoza grona członków KK NSRO Obecnie zostało powołanych 6 grup: Grupa robocza ds. społeczeństwa obywatelskiego Grupa robocza ds. społeczeństwa informacyjnego Grupa robocza ds. informacji, promocji i szkoleń Grupa robocza ds. małych, średnich przedsiębiorstw Grupa robocza ds. polityki regionalnej Grupa robocza ds. koordynacji i komplementarności – w ramach tej grupy utworzono Zespoły: Zespół zadaniowy ds. przedsiębiorczości Zespół zadaniowy ds. edukacji, szkolnictwa wyższego oraz infrastruktury edukacyjnej Zespół zadaniowy ds. transportu Zespół zadaniowy ds. koordynacji regionalnej i obszarów wiejskich Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komitety Monitorujące Programy Operacyjne Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Komitety Monitorujące Programy Operacyjne Komitetom Monitorującym PO przewodniczy minister właściwy pełniący rolę instytucji zarządzającej, w perspektywie 2007-2013 role tą pełni Minister Rozwoju Regionalnego w skład Komitetów Monitorujących PO wchodzą przedstawiciele strony rządowej – m.in. przedstawiciele ministra właściwego ds. finansów publicznych, ministra właściwego ds. gospodarki – jako instytucja koordynująca proces lizboński w Polsce – przedstawiciele strony samorządowej – m.in. przedstawiciele Konwentu Marszałków, przedstawiciele ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego oraz partnerzy społeczni i gospodarczy – m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele środowiska akademicko – naukowego w posiedzeniach KM mogą również uczestniczyć w charakterze obserwatorów m.in. przedstawiciele Komisji Europejskiej, przedstawiciele Instytucji Audytowej, wojewodowie lub ich przedstawiciele Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komitety Monitorujące Regionalne Programy Operacyjne Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Komitety Monitorujące Regionalne Programy Operacyjne Komitetom Monitorującym RPO przewodniczy przedstawiciel właściwej instytucji zarządzającej RPO, w perspektywie 2007-2013 rolę tą pełni właściwy miejscowo zarząd województwa członkami KM RPO są przedstawiciele strony samorządowej – przedstawiciele instytucji zarządzającej RPO, przedstawiciele instytucji pośredniczącej PO KL właściwej dla danego województwa, przedstawiciele powiatów w województwie, przedstawiciele gmin w województwie – przedstawiciele strony rządowej – właściwy miejscowo wojewoda lub jego przedstawiciel, przedstawiciel ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego, przedstawiciel ministra właściwego ds. gospodarki jako instytucja koordynująca proces lizboński w Polsce, przedstawiciel instytucji certyfikującej oraz ze strony partnerów społecznych i gospodarczych m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych działających na terenie danego województwa, przedstawiciele środowiska naukowo-akademickiego w pracach KM RPO mogą uczestniczyć w charakterze obserwatorów przedstawiciele Ministra Rozwoju Regionalnego, Urzędu Kontroli Skarbowej, Krajowej Jednostki Oceny oraz przedstawiciele każdej z ogólnopolskich organizacji jednostek samorządu terytorialnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Zadania Komitetów Monitorujących PO i RPO Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Zadania Komitetów Monitorujących PO i RPO rozpatrywanie i zatwierdzanie kryteriów wyboru projektów w programach operacyjnych oraz zatwierdzanie zmian tych kryteriów analizowanie rezultatów realizacji programów operacyjnych, w szczególności osiąganie celów wyznaczonych dla każdego priorytetu oraz wyników ocen związanych z monitorowaniem realizacji programów analizowanie i zatwierdzanie rocznych i końcowych raportów z wdrażania programów okresowe badanie postępu w zakresie osiągania szczegółowych celów, określonych w ramach Programu Operacyjnego na podstawie dokumentów przedkładanych przez Instytucję Zarządzającą analizowanie i zatwierdzanie wszelkich wniosków o zmianę treści decyzji Komisji Europejskiej w sprawie wkładu funduszy zapoznanie się z rocznymi raportami z kontroli programu oraz komentarzami Komisji Europejskiej do raportów rocznych i końcowych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Podkomitety Monitorujące PO KL Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Podkomitety Monitorujące PO KL w ramach PO KL funkcjonuje zarówno Komitet Monitorujący PO KL (KM PO KL), jak i 16 Podkomitetów Monitorujących PO KL (PKM PO KL) Podkomitet Monitorujący PO KL dla danego województwa powoływany jest przez Komitet Monitorujący PO KL funkcjonujący przy Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Podkomitet Monitorujący PO KL działa pod przewodnictwem Instytucji Pośredniczącej PO KL – Samorządu Województwa – odpowiedzialnej za wdrożenie Priorytetów PO KL na poziomie regionalnym w pracach PKM PO KL uczestniczą przedstawiciele strony rządowej, samorządowej oraz partnerzy społeczni i gospodarczy Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Zadania Podkomitetów Monitorujących PO KL Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Zadania Podkomitetów Monitorujących PO KL rozpatrywanie i rekomendowanie Komitetowi Monitorującemu PO KL szczegółowych kryteriów wyboru projektów w ramach priorytetu oraz ewentualnych zmian tych kryteriów okresowe kontrolowanie postępu w zakresie osiągania szczegółowych celów, określonych w ramach priorytetów, na podstawie dokumentów przedkładanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL analizowanie rezultatów realizacji priorytetów oraz wyników ocen (ewaluacji) związanych z monitorowaniem realizacji priorytetów, w szczególności w przypadku, gdy monitoring wykazuje znaczące odstępstwa od początkowo określonych celów lub gdy zgłoszone są propozycje zmian w ramach priorytetu analizowanie okresowych sprawozdań z wdrażania priorytetów zapewnienie koordynacji oraz komplementarności procesu wdrażania priorytetów PO KL na terenie danego województwa z działaniami realizowanymi w ramach innych programów, współfinansowanych z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Obszarów Wiejskich dot. rekrutacji Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Posiedzenia Komitetów Monitorujących PO Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Posiedzenia Komitetów Monitorujących PO Komitet Monitorujący Ilość posiedzeń Data kolejnego posiedzenia KK NSRO IV posiedzenia 3 lipca 2009 r. KM PO IG V posiedzeń 6 czerwca 2009 r. KM PO IiŚ VI posiedzeń 17 czerwca 2009 r. KM PO RPW V posiedzeń 18 czerwca 2009 r. KM PO PT IV posiedzenia 24 czerwca 2009 r. KM PO KL VII posiedzeń 25 czerwca 2009 r. dot. rekrutacji Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Rola KM w systemie realizacji NSRO/NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Komitet Monitorujący Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Grupy/Zespoły robocze Komitet Monitorujący Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka 16 Komitetów Monitorujących Regionalne Programy Operacyjne Komitet Monitorujący Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej 16 Podkomitetów Monitorujących Program Operacyjny Kapitał Ludzki Komitet Monitorujący Program Operacyjny Kapitał Ludzki Komitet Monitorujący Program Operacyjny Pomoc Techniczna Ministerstwo Rozwoju Regionalnego

Dziękuję za uwagę Renata Calak Zastępca Dyrektora Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego