1 Andrzej Martynuska Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Doświadczenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Targi Edukacyjne – Festiwal Zawodów w Małopolsce
„Na dobry początek – staż”
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Poradnictwo zawodowe świadczone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Zielonej Górze stan aktualny i projekty na przyszłość.
Konferencja  Czas dla ludzi młodych
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 1.
EUROPEJSKA WSPÓŁPRACA SZKÓŁ WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO
Praca po sąsiedzku Współpraca transgraniczna urzędów pracy Polski i Słowacji w celu promocji zatrudnienia, przedsiębiorczości i rozwoju instytucji rynku.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
1 Europejski wymiar kształcenia zawodowego kwiecień 2006 Małopolski rynek pracy wyzwaniem dla szkolnictwa zawodowego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Seminarium pt. "Innowacyjność działań
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
5 lat Obserwatorium Obserwatorium realizuje badania cykliczne oraz badania jednorazowe, odpowiadające na bieżące potrzeby informacyjne. Przygotowuje również
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego przy Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Szczecinie.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

1 Andrzej Martynuska Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Doświadczenia Małopolski Education, Employment, Europe wrzesień 2006

2 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Zakładane efekty polityki zatrudnienia w Strategii Lizbońskiej Do roku 2010 zwiększenie stopy zatrudnienia UE: Dla ludności w wieku do poziomu 70 % (I kw – 45,2 %; wg Krajowej Strategii Zatrudnienia do %) Dla kobiet do poziomu 60 % (I kw – 38,6%; wg KSZ do – 52%) Dla osób starszych w wieku do poziomu 50 % Cele Europejskiej Strategii Zatrudnienia mają przyczynić się do realizacji celu nadrzędnego Unii Europejskiej określonego w Strategii Lizbońskiej: Uczynienia gospodarki Unii Europejskiej najbardziej konkurencyjną i innowacyjną gospodarką Świata.

3 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia

4 Charakterystyka regionalnego rynku pracy w świetle raportu z monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych (rok 2005) znaczna koncentracja bezrobocia ze względu na zawody - 59,7% ogółu bezrobotnych zarejestrowanych jest w 30 zawodach i specjalnościach z pośród 1443 najliczniejszą kategorią zawodową wśród bezrobotnych są osoby bez zawodu (12,3% ogółu bezrobotnych) absolwenci zarejestrowani w urzędach pracy w I półroczu 2006 r. stanowili 3,3% ogółu bezrobotnych wśród absolwentów najbardziej liczebną kategorię stanowiły następujące zawody: bez zawodu (absolwenci szkół ogólnokształcących ), asystent ekonomiczny (805), sprzedawca (564), pracownik biurowy (439) oraz ekonomista (373).

5 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Zapotrzebowanie pracodawców na określone zawody i specjalności w Małopolsce Budownictwo i branże okołobudowlane: murarz, robotnik budowlany, stolarz budowlany, technik budownictwa, malarz budowlany, zbrojarz-brukarz Usługi bezpośrednie: sprzedawca; kucharz; krawiec; pozostali sprzedawcy i demonstratorzy; kelner; stolarz meblowy Obróbka metali, mechanika maszyn i urządzeń: ślusarz, mechanik samochodów osobowych, pozostali mechanicy pojazdów samochodowych, tokarz, pozostali mechanicy – monterzy maszyn i urządzeń Inne: pracownik biurowy*, kierowca samochodu osobowego

6 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Kluczowe kompetencje zawodowe mieszkańców wskazywane przez pracodawców w wyniku prowadzonych badań: Specjalistyczne umiejętności praktyczne i uprawnienia w danej dziedzinie ( m.in. obsługa kas fiskalnych, wózków widłowych, dźwigów, uprawnienia budowlane) Znajomość języków obcych, w szczególności wśród pracowników sektora usługowego, turystyki, handlu i kultury Umiejętności interpersonalne - obsługa klienta, sprzedaż bezpośrednia Szybkie czytanie i rozumienie tekstu, w szczególności dla pracowników sektora usług niematerialnych Obsługa aplikacji komputerowych stosowanych w danych branżach

7 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Bariery wewnętrzne utrudniające start zawodowy: Brak doświadczenia i umiejętności pracowniczych Brak aktywnej postawy Brak motywacji Brak informacji o rynku pracy Brak umiejętności poszukiwania zatrudnienia Nieadekwatna oceny własnych predyspozycji i przygotowania zawodowego Mała mobilności zawodowa i geograficzna

8 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Główne wyzwania dla współpracy małopolskiego rynku edukacji i pracy: Modernizowanie programów nauczania i stopniowe odchodzenie od kierunków, na które nie ma zapotrzebowania na lokalnym rynku pracy Rozwijanie współpracy z pracodawcami funkcjonującymi w danej branży Ukierunkowanie na doskonalenie praktycznych umiejętności uczniów i studentów Unowocześnienie warsztatu szkolnego i metod dydaktycznych Rozwijanie współpracy z sektorem badawczo rozwojowym funkcjonującym w ramach danej branży

9 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Zadania Województwa Małopolskiego w zakresie kształcenia ustawicznego: *13) Koordynuje działania w zakresie kształcenia Ustawicznego, szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy, w szczególności diagnozuje potrzeby rynku pracy w zakresie kształcenia ustawicznego, szkolenia bezrobotnych i poszukujących pracy określa i wdraża instrumenty służące dostosowaniu kierunków kształcenia i szkolenia zawodowego dla potrzeb rynku pracy, prowadzi rejestr instytucji szkoleniowych, prowadzi dialog społeczny w zakresie polityki zatrudnienia i kształcenia ustawicznego pracowników i poszukujących pracy *16) Współpracuje z organami oświatowymi w harmonizowaniu ustawicznego kształcenia zawodowego z potrzebami rynku pracy *Art. 8. & 1. Ustawy z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy*

10 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Działania realizowane przez Województwo Małopolskie – WUP w Krakowie na rzecz partnerstwa rynku pracy i edukacji Rozwijanie partnerstwa z instytucjami rynku pracy, edukacji i szkoleń działającymi w obszarze kształcenia ustawicznego poprzez organizacje spotkań i seminariów wzajemna wymiana informacji między instytucjami realizującymi zadania związane z kształceniem ustawicznym przystąpienie Małopolski do FREREF - Fundacji Regionów Europejskich na Rzecz Badań nad Edukacją i Kształceniem Zawodowym i udział w sesjach Letniego Uniwersytetu Europejskiego na Rzecz Badań i Innowacji w Kształceniu Ustawicznym projekt współpracy z Pole Rhone Alpes de l’Orientation – forum wymiany doświadczeń w obszarze poradnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego w Małopolsce w oparciu o doświadczenie w tym zakresie PRAO

11 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Działania realizowane przez Województwo Małopolskie – WUP w Krakowie na rzecz partnerstwa rynku pracy i edukacji Projekty realizowane: Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Projekt parasolowy 4 Sesja Letniego Uniwersytetu Europejskiego Badań i Innowacji na rzecz Kształcenia Ustawicznego Projekt Phare 2001 i Phare Podprojekt: Lokalne partnerstwa na rzecz zatrudnienia Projekty w przyszłości: Małopolskie Partnerstwo na rzecz promocji rozwoju kształcenia i poradnictwa ustawicznego - model wymiany informacji, narzędzi, badań, dobrych praktyk w obszarze rynku pracy, edukacji i szkoleń ALOES – Aktywne Lokalne Ośrodki Ekonomii Społecznej Regionalny model obsługi inwestorów w zakresie pozyskiwania rozwoju zasobów ludzkich „Skorzystaj z doświadczenia innych – projekt staży zagranicznych dla pracowników służb zatrudnienia”, Program Leonardo da Vinci

12 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Misja Obserwatorium: Dostarczanie rzetelnej informacji dotyczącej rynku pracy ułatwiającej podejmowanie decyzji o kierunkach rozwoju regionalnego Małopolski Cel główny Projektu: Stworzenie modelu zarządzania informacją dla instytucji zaangażowanych w kształtowanie polityki regionalnej i uzupełnienie luk informacyjnych dotyczących rynku pracy i jego otoczenia Planowy okres realizacji projektu: kwiecień 2006 – grudzień 2007 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia

13 „ Wzmocnienie efektywności funkcjonowania małopolskich instytucji rynku pracy – Projekt Parasolowy” Cel główny Projektu: Wzmocnienie efektywności funkcjonowania małopolskich instytucji rynku pracy w zakresie projektowania i realizacji przedsięwzięć EFS poprzez: stworzenie platformy współpracy pomiędzy beneficjentami popularyzację dobrych praktyk z obszaru konstruowania i zarządzania projektami. Beneficjenci Ostateczni – łącznie 50 instytucji: Instytucje rynku pracy: publiczne służby zatrudnienia instytucje szkoleniowe instytucje dialogu społecznego instytucje partnerstwa lokalnego Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia

14 4. Sesja Letniego Uniwersytetu Europejskiego Badań i Innowacji na rzecz Kształcenia Ustawicznego Szansą na Rozwój Małopolskiego Rynku Pracy, Edukacji i Szkoleń Cele projektu: podniesienie wiedzy i wymiana doświadczeń pomiędzy instytucjami zaangażowanymi w monitorowanie regionalnego rynku pracy i edukacji poprzez zapewnienie im możliwości udziału w „4. Sesji Letniego Europejskiego Uniwersytetu Badań i Innowacji na Rzecz Kształcenia Ustawicznego” skupienie wokół tematyki kształcenia ustawicznego zarówno decydentów, naukowców jak i praktyków zaznajomienie z skutecznymi rozwiązaniami w tej dziedzinie wypracowanymi w innych regionach Europy Rezultaty projektu: wypracowanie wspólnych wniosków, co do sytuacji kształcenia ustawicznego w Małopolsce; zapoczątkowanie tworzenia w Małopolsce partnerskiej współpracy pomiędzy instytucjami działającymi w obszarze kształcenia ustawicznego Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia

15 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Projekty PHARE 2001 i PHARE 2002 Podprojekt: Lokalne partnerstwa na rzecz zatrudnienia Cel: Rozwijanie potencjału społeczności lokalnych i pomoc w budowaniu modelu współdziałania szkoły zawodowej z partnerami lokalnymi poprzez: - przekształcania i modernizacji dotychczasowej oferty kształcenia zawodowego - tworzenie partnerstwa lokalnego na rzecz dostosowania programów nauczania szkolnictwa zawodowego do stale zmieniających się potrzeb rynku pracy

16 Małopolskie Partnerstwo na rzecz promocji rozwoju kształcenia i poradnictwa ustawicznego - model wymiany informacji, narzędzi, badań, dobrych praktyk w obszarze rynku pracy, edukacji i szkoleń Cele projektu: MODUŁ KOOPERACJA - Usprawnienie koordynacji działań władz regionalnych w zakresie kształcenia ustawicznego MODUŁINFORMACYJNY – Zwiększenie efektywnego wykorzystania dostępnych zasobów informacyjnych przez przedstawicieli sektorów edukacja – szkolenie - zatrudnienie MODUŁ DOSKONALENIE ZAWODOWE – Podniesienie wiedzy z zakresu informacji zawodowej i o rynku pracy wśród pracowników instytucji zajmujących się kształceniem ustawicznym Okres realizacji projektu: sierpień 2006 – marzec 2008 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia

17 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia ALOES – Aktywne Lokalne Ośrodki Ekonomii Społecznej Cele: Główny: Wzmocnienie efektywności funkcjonowania małopolskich instytucji rynku pracy działających w obszarze ekonomii społecznej. Szczegółowe: Rozwijanie współpracy pomiędzy małopolskimi instytucjami rynku pracy działającymi w obszarze ekonomii społecznej, usprawniającej ich działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Rozwój kompetencji zawodowych z zakresu ekonomii społecznej kadry zarządzającej i pracowników instytucji rynku pracy działających w obszarze ekonomii społecznej. Upowszechnienie informacji nt. ekonomii społecznej wśród mieszkańców Małopolski. Okres realizacji projektu: październik 2006 – luty 2008

18 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia Regionalny model obsługi inwestorów w zakresie pozyskiwania rozwoju zasobów ludzkich Cel: zorganizowanie i wdrożenie regionalnego modelu wsparcia inwestorów tworzących nowe miejsca pracy na terenie Małopolski z wykorzystaniem istniejących instrumentów w zakresie pozyskiwania i rozwoju zasobów ludzkich. Opracowane i wdrożone zostaną organizacyjne formy obsługi inwestorów oraz wskazani zostaną partnerzy realizujący tę obsługę. Świadczona obsługa i zastosowane instrumenty wsparcia będą ściśle związane ze specyfiką złożonej oferty inwestycyjnej i oczekiwań inwestora w zakresie pozyskiwania i rozwoju potrzebnych mu kadr.

19 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia „Skorzystaj z doświadczenia innych – projekt staży zagranicznych dla pracowników służb zatrudnienia” Program Leonardo da Vinci Cele: podniesienie kwalifikacji zawodowych pracowników Wojewódzkiego Urzędu Pracy poprzez udział w stażach zagranicznych. Założeniem jest, iż uczestnikami staży będą pracownicy zaangażowani w przygotowanie i realizację projektów finansowanych z EFS poznania zagadnień z zakresu m.in.: aktywizacji zawodowej, kształcenia ustawicznego, rozwoju przedsiębiorczości, działalności firm socjalnych, badań i monitoringu rynku pracy Okres realizacji projektu: styczeń 2007 – grudzień 2008

20 Dziękuję Państwu za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie Plac Na Stawach 1 Partnerstwo Instytucji Rynku Pracy i Edukacji Warunkiem Efektywnych Działań dla Zatrudnienia