AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Oceny Oddziaływania na Środowisko 9:30 - 9:40 Powitanie uczestników 9:40 - 10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Krajowa sieć organów środowiskowych i instytucji zarządzających funduszami unijnymi Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju Przedstawienie celów zakresów.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Prace UE w zakresie systemów zabezpieczenia społecznego
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
AGENDA Grupy Roboczej Problemy Wdrażania Programów Operacyjnych 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
1 Przygotowania do EURO 2012 – zagadnienia horyzontalne Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 28 maja 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Gospodarka Odpadami 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30 Zaprezentowanie.
AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Gospodarka Wodno-Ściekowa 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30.
AGENDA 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30 Zaprezentowanie uwag i sugestii Komisji Europejskiej.
AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Ochrona Powietrza oraz Energetyka 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Doświadczenie Polskiej Zielonej Sieci w zakresie monitoringu i rzecznictwa funduszy unijnych.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Regionalny Program Operacyjny
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Postęp prac w zakresie ewaluacji ex-ante Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata Departament Zarządzania Funduszami i.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Efekty funkcjonowania Sieci „Partnerstwo : Środowisko dla Rozwoju” dla integracji działań w zakresie ochrony środowiska w Polsce.
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Sieć na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich (SIR) jako element realizacji Planu Działania KSOW na lata „Europejski Fundusz.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Seminaria nt. komitetów monitorujących na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Zapis prezentacji:

AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Oceny Oddziaływania na Środowisko 9:30 - 9:40 Powitanie uczestników 9: :00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10: :30 Zaprezentowanie uwag i sugestii Komisji Europejskiej z zakresu funkcjonowania Sieci i roli poszczególnych grup roboczych 10: :00 Powołanie prowadzącego GR i jego zastępcy oraz sekretarza GR 11: :15 Przerwa kawowa 11: :00 Obrady: Określenie zasad pracy GR – przygotowanie do opracowania regulaminu pracy grupy możliwość realizacji zleceń przez wykonawców zewnętrznych/ekspertów zewnętrznych opracowań, opinii, udziału w spotkaniach grupy itp.; potrzeby szkoleniowe dla administracji samorządowej z uwzględnieniem spotkań z ekspertami dla członków grupy i przedstawicieli jst 13:00-13:45 Przerwa obiadowa (obiad dla osób, które przesłały zgłoszenie) 13:45-15:30 Obrady Określenie kluczowych tematów, które będą przedmiotem działań grupy

Krajowa sieć organów środowiskowych i instytucji zarządzających funduszami unijnymi Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju Przedstawienie celów grup roboczych

Sieć ENEA-MA została utworzona w 2004 roku. Koordynacja - Dyrekcja Generalna ds. Środowiska oraz Dyrekcja Generalna ds. Polityki Regionalnej. Sieć została utworzona, aby wspomóc integrację ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w ramach polityki regionalnej – programów operacyjnych realizowanych przez kraje członkowskie oraz kraje kandydujące do akcesji. Sieć umożliwia swoim członkom: - dyskusje i koordynację stanowisk ds. środowiska i Polityki Spójności; - naukę na temat nowych inicjatyw i strategii Unii Europejskiej; - dzielenie się doświadczeniami; - opracowanie wspólnych raportów, wytycznych, narzędzi itp.

Obecnie ENEA - MA jest siecią instytucji na poziomie KE, jednak ambicją sieci jest stanie się parasolem dla krajowych sieci ochrony środowiska, które zajmują się programami rozwoju ENEA - MA podejmuje również działania mające na celu zachęcanie do tworzenia tego typu sieci na poziomie krajowym Sprawnie funkcjonujące sieci działają: we Włoszech w Hiszpanii w Wielkiej Brytanii w Grecji

Zobowiązanie o utworzeniu sieci ENEA w Polsce zostało podjęte w trakcie negocjacji programu POIiŚ, na wyraźne życzenie KE 3 grudnia 2010 r. zostało podpisane przez: Ministra Środowiska, Ministra Rozwoju Regionalnego, Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska porozumienie, dotyczące wzajemnej współpracy w ramach tworzenia krajowej sieci organów środowiskach i instytucji zarządzających funduszami unijnymi "Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju"

Sieć tworzą: Ministerstwo Środowiska Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jako Instytucja Zarządzająca następującymi programami: PO Infrastruktura i Środowisko, PO Innowacyjna Gospodarka, PO Kapitał Ludzki, PO Pomoc Techniczna; Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska regionalne dyrekcje ochrony środowiska Zarządy województw jako instytucji zarządzających regionalnymi programami operacyjnymi.

Sieć jest również otwarta na współpracę z: ekspertami zewnętrznymi, przedstawicielami wyższych uczelni, organizacjami pozarządowymi, administracją publiczną na szczeblach krajowych i regionalnych zaangażowanych w kwestie wynikające z działalności sieci

W dniach grudnia 2010 r. odbyło się pierwsze posiedzenie plenarne sieci „Partnerstwo : Środowisko dla Rozwoju„ Udział wzięło ponad 60 przedstawicieli tworzących sieć. W trakcie spotkania omówione zostały główne cele i metody działania sieci. Przedstawiono również istotne obszary z zakresu działania sieci a w tym: ocen oddziaływania na środowisko, nowej perspektywy finansowej, gospodarki odpadami, gospodarki wodno- ściekowej.

Posiedzenia Plenarne GR ds Ocen Oddziaływania na Środowisko GR ds Gospodarki Odpadami GR ds Gospodarki Wodno- Ściekowej GR ds Ochrony Powietrza i Energetyki GR ds Problemów Wdrażania Programów Operacyjnych GR ds Nowej Perspektywy Finansowej Decyzją członków posiedzenia plenarnego zostały powołane następujące grupy robocze, działające w ramach Sieci

Grupy robocze powinny składać się z grona ekspertów z zakresu działalności danej grupy, a w celu zapewnienia ich sprawnego działania grupa powinna składać się z nie większej ilości niż ok przedstawicieli Spotkania Grup Roboczych mogą odbywać się w miarę potrzeb, jednakże nie rzadziej niż raz w półroczu. Grupy Robocze raz w półroczu powinny składać do Sekretariatu Sieci sprawozdanie z prowadzonych prac. Sprawozdania są niezbędne dla opracowania rocznego raportu działania Sieci. Do prac w ramach Grupy Roboczej mogą zostać zaproszeni eksperci zewnętrzni czy też przedstawiciele innych instytucji lub organizacji pozarządowych, jednakże ich udział musi zostać zaakceptowany przez Sekretariat Sieci.

Sekretariat sieci Pracą sekretariatu sieci koordynuje GDOŚ lub inny podmiot wskazany przez GDOŚ w zakresie objętym stosowną umową. Każdy z Przedstawicieli Sieci ma obowiązek wskazać jedną osobę do kontaktów z Sekretariatem Sieci, a także przedstawiciela danej grupy roboczej do współpracy z Sekretariatem Sieci.

Do głównych zadań Sekretariatu należy: zapewnienie funkcjonowania Sieci; koordynacja działań Sieci; zapewnienie funkcjonowania grup roboczych; bieżąca współpraca z przedstawicielami sieci; sporządzanie planów i harmonogramów finansowych dla funkcjonowania sieci; bieżące kontakty robocze z przedstawicielami Sieci, członkami grup roboczych, ekspertami zewnętrznymi, zaproszonymi obserwatorami, zapewnienie działań promocyjnych, obsługa administracyjna platformy internetowej, opracowanie i dystrybucja newslettera,

Formy współpracy w ramach działania Sieci Posiedzenia Plenarna; Posiedzenia Grup Roboczych a także: Interaktywna platforma wymiany wiedzy; Czat z ekspertami; Kalendarium wydarzeń; Newsletter; Podręczniki, wytyczne, szkolenia on – line

Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska Dyrektoriat A – Sprawy prawne i Polityka spójności ENV.A.3 – Polityka Spójności oraz Ocena Oddziaływania na Środowisko Dyrektor Wydziału Georges KREMLIS „z radością obserwujemy jak sieć ENEA-MA dobrze funkcjonuje w Polsce i jak rośnie w siłę. Pragnę osobiście podziękować za zaangażowanie się w jej tworzenie oraz dbanie o jej sprawne funkcjonowanie.” Zalecenia Komisji Europejskiej w zakresie funkcjonowania krajowej sieci będącej odpowiednikiem sieci ENEA-MA

Komisja Europejska podkreśla fakt, iż: celem utworzenia sieci w Polsce jest uwzględnianie problematyki środowiskowej w przygotowywaniu, zarządzaniu, realizowaniu, monitorowaniu oraz ocenie programów operacyjnych współfinansowanych z środków finansowych Wspólnoty. Taki cel powinien służyć wszystkim grupom roboczym. Działania grup roboczych powinny skupiać się zatem na tych aspektach związanych ze środowiskiem, które są w sposób faktyczny powiązane są z tworzeniem i wprowadzaniem w życie polityki spójności. W ten sposób sieć może najkorzystniej wpłynąć na środowisko i politykę regionalną.

Komisja uważa, że: nadal występują problemy z przepisami prawnymi z zakresu ochrony środowiska oraz integracji związanych z nią zagadnień z zarządzaniem oraz monitorowaniem programów i projektów. Grupy robocze mogłyby również skupić się na rozpowszechnianiu i promowaniu najlepszych praktyk. W tym celu Grupy Robocze, funkcjonujące w ramach sieci, powinny zająć się identyfikowaniem potrzeb, uszeregowaniem ich pod względem ważności, skupieniem się nad rozwiązywaniem najważniejszych kwestii oraz realizacją spraw wymagających podjęcia natychmiastowych działań.

I. Kwestia integracji środowiska, która nie ogranicza się jedynie do spełniania wymogów dyrektyw unijnych. W jaki sposób należy uwzględniać aspekty środowiskowe przy wyborze projektów, monitorowaniu ich realizacji oraz ich ocenie? Na jakich zasadach odbywa się realizowanie założeń programów operacyjnych? Jakie wnioski można na ich podstawie wyciągnąć? Co można poprawić? (Systemy Zarządzania Środowiskowego, np. EMAS, ISO w zarządzaniu programami operacyjnymi, proekologiczne zamówienia publiczne itp.).

II. Kwestia ustalenia stopnia, w jakim fundusze unijne pomagają w Polsce spełniać wymogi unijnych dyrektyw środowiskowych oraz temat pozostałych potrzeb inwestycyjnych wymagających zgodności z unijnymi dyrektywami środowiskowymi, np.: dyrektywą dotyczącą składowania odpadów, dyrektywą dotyczącą oczyszczania ścieków, dyrektywą siedliskową, siecią Natura 2000, Ramową Dyrektywą Wodną, itp. W jaki sposób fundusze unijne mogą pomóc spełniać potrzeby inwestycyjne? Czy ta możliwość jest w pełni wykorzystywana?

III. Skutki uboczne finansowania potrzeb środowiskowych W jaki sposób finansowanie priorytetowych potrzeb środowiskowych może przyczynić się do tworzenia nowych miejsc pracy i jak może pobudzić polską gospodarkę? (mając na uwadze przygotowania do kolejnego okresu programowania). IV. Finansowanie priorytetowych potrzeb środowiskowych Jak zwiększyć finansowanie z funduszy unijnych w priorytetowe potrzeby środowiskowe? Jakie trudności występują przy przygotowaniu projektów środowiskowych oraz w jaki sposób im zaradzić?

V. Kwestie związane z gospodarką odpadami Jakie są przyczyny wolnego tempa przebiegu realizacji priorytetu II w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ? W jaki sposób można przyspieszyć realizację projektu i uniknąć przeniesienia funduszy na inne, bardziej obiecujące priorytety ? Czy uda się spełnić wymogi dyrektywy dotyczącej składowania odpadów do końca okresu przejściowego przypadającego na lipiec 2012 roku ? W jaki sposób fundusze unijne mogą pomóc spełnić potrzeby inwestycyjne ? Czy ta możliwość jest w pełni wykorzystywana ?

VI. Kwestie związane z gospodarką wodno - ściekową Jakie są przyczyny skutecznej realizacji priorytetu I w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko ? Czy ta dobra praktyka może zostać zastosowana również do przygotowania projektów odnoszących się do innych kwestii o znaczeniu priorytetowym dla środowiska, np. odpadów ?

VII. Kwestie związane z wodą Brak uzasadnionej opinii odnośnie braku transpozycji Ramowej Dyrektywy Wodnej (RDW) do polskiego prawa oraz wiążące się z tym potencjalnym wpływ na współfinansowane projekty. Jakie kroki podjęły organy zarządzające lub jakie kroki powinni podjąć w celu zagwarantowania, że dofinansowane zostaną jedynie projekty spełniające wymogi RWD ? Czy możliwe jest przygotowanie wytycznych dla projektów z „luki transpozycyjnej” dla beneficjentów oraz organów zarządzających ?

VIII. kwestie związane z oceną środowiskową monitorowanie programów operacyjnych na zgodność z dyrektywą w sprawie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SEA); zmiany programów operacyjnych oraz wymogi dyrektywy SEA w tym zakresie; możliwość stworzenie strony, na której znajdować się będą często zadawane pytania i odpowiedzi, dotyczące interpretacji polskiego prawa w zakresie Oceny Wpływu na Środowisko (np. druga Ocena Wpływu na Środowisko, wpływ na sieć Natura 2000)

IX. Kwestie związane ze zróżnicowaniem biologicznym, adaptacją do zmian klimatycznych i łagodzenie ich skutków Ocena udziału funduszy unijnych w aktualnie realizowanych programach Jakie dodatkowe działania mogą zostać podjęte w ramach obecnego programowania oraz przyszłych programów ? Jakie istnieją możliwości uwzględnienia tych aspektów przy realizacji programów operacyjnych ?

Zdaniem Komisji działaniami PRIORYTETOWYMI dla funkcjonowania Sieci jest znalezienie sposobu na zwiększenie finansowania środowiska celem uniknięcia przeniesienia lub utraty funduszy unijnych a także zidentyfikowanie „wąskich gardeł” wiążących się z przestrzeganiem przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Dane kontaktowe: Tel Fax

Cele oraz wstępny harmonogram prac dla GR I Oceny Oddziaływania na Środowisko Opiniowanie wytycznych do procedur administracyjnych w zakresie ooś oraz wytycznych metodologicznych do sporządzania raportów o oddziaływaniu na środowisko (7-8 wytycznych w roku 2011) Rozpoznanie zakresu tematycznego szkoleń o największym zapotrzebowaniu oraz oddziaływaniu w zakresie podniesienia jakości przygotowywanej dokumentacji ooś – do 30 marca 2011

Cele oraz wstępny harmonogram prac dla GR I Oceny Oddziaływania na Środowisko Opracowanie zaleceń dla organów administracji w zakresie prowadzenia postępowań transgranicznych – do końca I półrocza 2011 r. Opracowanie zaleceń do prognoz oddziaływania na środowisko dla programów operacyjnych – rozpoczęcie prac w II połowie 2011 r. Rozpoznanie możliwości wspomagania systemu kwalifikacji i screnningu przedsięwzięć przy pomocy check list – do końca roku 2011 r.