W połowie drogi między sektorami – klientyzm czy partnerstwo? Paweł Rozmus, Instytut Socjologii UJ.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Organizacje pozarządowe
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Zintegrowany system informacji warunkiem skutecznej aktywizacji zawodowej Osób Niepełnosprawnych 15 grudnia 2011 r.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
System ewaluacji NPR i NSRO
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Badania gospodarki społecznej dr inż. Dorota Olszewska Ośrodek Statystyki organizacji Non-Profit, Urząd Statystyczny w Krakowie.
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Projekt „Elektroniczna Platforma Pracy Śląskiej Administracji Zespolonej”
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Równościowe zarządzanie projektem
Zapis prezentacji:

W połowie drogi między sektorami – klientyzm czy partnerstwo? Paweł Rozmus, Instytut Socjologii UJ

01 Cel i pytania badawcze MODUŁ II: Źródła sukcesów i niepowodzeń instytucji wsparcia dla osób niepełnosprawnych" Całość badań odnosi się do dwóch zasadniczych pytań: W jaki sposób deklarowane cele polityki społecznej wobec niepełnosprawnych są przekładane na cele działalności konkretnych instytucji publicznych i jak wpływa to na możliwości poprawy sytuacji osób niepełnosprawnych w społeczeństwie polskim? Jakie są silne i słabe strony działalności instytucji realizujących działania na rzecz niepełnosprawnych (głównie PFRON i organizacje pozarządowe), w szczególności w zakresie skutecznego oddziaływania na poprawę sytuacji społeczno-ekonomicznej osób niepełnosprawnych w obszarach objętych ich kompetencjami? Opis funkcjonowania systemu wsparcia osób z niepełnosprawnościami pod kątem kryteriów oceny jego skuteczności na styku instytucji (środki publiczne na ten cel), organizacji pozarządowych (bezpośrednio realizujących pomoc) oraz beneficjentów i otoczenia

02 Metodologia realizacji badań Analiza przypadku (case study) Dane zastane (sytuacja społeczno-ekonomiczna niepełnosprawnych, dane dotyczące polityki społecznej oraz III sektora) Analiza zawartości i treści dokumentów (dokumenty dotyczące projektów zrealizowanych przez NGO na rzecz osób niepełnosprawnych i dofinansowanych przez PFRON) Wywiady pogłębione (trzy grupy respondentów bezpośrednio lub częściowo związane z przeanalizowanymi projektami) Tło teoretyczne badań to teorie neoinstytucjonalne: strukturacja pól organizacyjnych (Powell, Di Maggio), mity o racjonalnym osiąganiu efektów uprawomocniające funkcjonowanie instytucji (Rowan, Meyer), instytucjonalizm skoncentrowany na aktorach (Scharpf, Mayntz) Inspirację stanowiło także krytyczno-afirmatywne podejście do polityki społecznej (Szarfenberg)

0303 Zbieranie danych wywołanych Dobór materiału i grupy badanej oraz techniki analizy danych uzyskanych w ramach badań Analiza dokumentów Materiał badawczy obejmował m.in..: wnioski projektowe z załącznikami, korespondencje w trakcie realizacji projektu, sprawozdania z realizacji projektów w Małopolsce ze środków PFRON w latach: WYBRANE PROJEKTY: wydanie gazety (dystrybuowanej w lokalnej społeczności) – Zadania Zlecane; rehabilitacja oraz pomoc w codziennym funkcjonowaniu osób głęboko niepełnosprawnych – PARTNER III oraz Zadania Zlecane szkolenia dla działaczy organizacji pozarządowej w zakresie praw i przywilejów osób niepełnosprawnych – PARTNER III cykliczne zajęcia rehabilitacyjne w siedzibie organizacji – Zadania Zlecane Wywiady pogłębione Wywiady dotyczące przebiegu oraz i konkretnych projektów, uwzględniające poglądy rozmówców na temat systemu wsparcia (perspektywa ekspercka) BADANE GRUPY: przedstawiciele NGO: odpowiedzialni za przygotowanie wniosku i zarządzanie projektem – 4 wywiady przedstawiciele jednostek samorządowych z obszaru gdzie realizowano projekty (m. in. MOPS/GOPS, Urzędów Miasta, Urzędu Marszałkowskiego, Starostwa Powiatowego, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej) – 12 wywiadów beneficjenci projektów (osoby z niepełnosprawnościami, rodzice, przedstawiciele NGO gdzie trafiały rezultaty projektów) – 20 wywiadów

USTALENIA Z BADAŃ

0505 Ograniczenia polityki społecznej Poziom refleksji ogólnej odnoszącej się do systemu wsparcia osób niepełnosprawnych Brak całościowej wizji systemu wsparcia Rozbieżności pomiędzy modelem deklarowanym a realizowanym Kwestie dotyczące polityki społecznej wobec niepełnosprawności rozdrobnione są po wielu aktach prawnych, wiele instytucji odpowiada za przydział środków Na poziomie deklaracji politycznych obowiązuje społeczny model niepełnosprawności i dążenie do zagwarantowania pełnego uczestnictwa w życiu społecznym osób z niepełnosprawnościami W praktyce środki przeznaczone są głównie na świadczenia socjalne oraz zaspokajanie potrzeb o charakterze rehabilitacji medycznej (rekompensowanie niedostatków publicznej służby zdrowia, utrwalanie medycznego modelu niepełnosprawności)

06 Na co wydawane są środki? Zestawienie danych odnoszących się do systemu wsparcia jako całości i konkretnych projektów NGO 29% Usługi rehabilitacji medycznej, społecznej i zawodowej Systemowe wydatki na niepełnosprawność w PL dane z 2010 roku (A. Piętka-Kosińska 2012) 51% Świadczenia dla osób niepełnosprawnych i opiekunów Systemowe wydatki na niepełnosprawność w PL dane z 2010 roku (A. Piętka-Kosińska 2012) lata , opracowanie własne. Cele projektów realizowanych przez NGO ze środków PFRON 46% Usługi rehabilitacyjne, diagnostyka chorób, prowadzenie ośrodków dziennego pobytu 24% Wydarzenia kulturalno- artystyczne i sportowe 18% Szkolenia osób (współpracowników NGO), szkolenia psów przewodników, warsztaty, seminaria 9%9% Wydawnictwa prasowe i inne opracowania

0707 Ograniczenia skuteczności mechanizmów wsparcia Refleksja zarówno w kontekście całego systemu wsparcia osób niepełnosprawnych oraz konkretnych projektów Niski poziom konkretyzacji celów realizowanych przedsięwzięć Błędy w ewaluacji zrealizowanych projektów Zarówno w obowiązującym ustawodawstwie, jak i na poziomie procedur PFRON cele polityki wobec osób niepełnosprawnych opisane są w sposób nie do końca precyzyjny (mieszanie opisów ogólnych i bardzo szczegółowych) Decyzja o tym czy projekt zrealizował cel czy nie w dużym stopniu zależy od opinii osób rozliczających projekty Brakuje wiedzy z zakresu przeprowadzania poprawnej ewaluacji zadań zarówno po stronie organizacji pozarządowych jak i pracowników administracji rozliczających przyznawane środki publiczne Ewaluacja ma charakter uprawomocnienia decyzji o wydaniu środków, jednak zazwyczaj nie dostarcza informacji z zakresu skuteczności podjętych działań

0808 Bariery natury organizacyjnej i finansowej Refleksja na poziomie konkretnych projektów realizowanych przez organizacje pozarządowe Nie do końca efektywny sposób adresowania środków Nadmierna biurokracja i bezwładność decyzyjna Wszystkie grupy respondentów wskazują potrzebę większej ilości projektów za które odpowiadają NGO oraz postulują szerszy zakres oferowanego wsparcia (obecnie to raczej bonus w stosunku do zaspokajania potrzeb z innych środków i źródeł) Efektywna realizacja projektów ograniczona jest przez skomplikowane procedury oraz opóźniony przepływ środków między PFRON a organizacjami pozarządowymi (uzależnienie NGO od środków publicznych, wysoka konkurencyjność o pieniądze) Rozmówcy również w odniesieniu do systemu polityki społecznej wskazują na skomplikowanie przepisów na mocy których przyznawane są przywileje i wsparcie z tytułu niepełnosprawności

0909 Pozytywny potencjał organizacji pozarządowych Refleksja na poziomie całego systemu oraz konkretnych projektów realizowanych przez NGO Organizacje pozarządowe posiadają odpowiednie rozeznanie potrzeb środowiska Realizują powierzone zadania z większą determinacją i zaangażowaniem Aktywność organizacji pozarządowych i ich współpraca z otoczeniem zewnętrznym jest pozytywnie oceniania przez wszystkich rozmówców w wywiadach (elastyczne i empatyczne NGO) Lokalny charakter organizacji pozarządowych ułatwia dostęp do wsparcia i uzyskanie go w takiej formie w jakiej jest potrzebne Współpraca między głównymi aktorami systemu oceniana jest dobrze. Kontakty między przedstawicielami administracji publicznej mają bezpośredni i prawie nieformalny charakter (wszyscy badani podkreślali istotność czynnika ludzkiego jako jednego z podstawowych warunków skutecznego funkcjonowania systemu wsparcia, potrzeba większej partycypacji NGO)

10 Ogólna poprawa sytuacji społeczno-ekonomicznej osób niepełnosprawnych Refleksja w ramach systemowej polityki społecznej i całości udzielanego wsparcia Sytuacja osób niepełnosprawnych w Polsce ulega poprawie Istotnym katalizatorem tej zmiany są dostępne w ramach różnych mechanizmów polityki społecznej środki finansowe Zwłaszcza przedstawiciele osób z niepełnosprawnościami dostrzegają korzystną zmianę ich położenia Możliwość dofinansowania specyficznych potrzeb wynikających z niepełnosprawności stanowi ważny element ich skutecznej aktywizacji społecznej i zawodowej Powtarzające się opinie o niewystarczającej ilości środków finansowych w stosunku do potrzeb wzmacniają tezę o nie do końca właściwym ich adresowaniu (niewielkie kwoty dofinansowań, długie oczekiwanie, progi dochodowe wykluczające z korzystania)

11 W kierunku nowego modelu polityki społecznej Rekomendacje na podstawie badań POZIOM PROJEKTÓW REALIZOWANYCH PRZEZ NGO: odejście od opisywania celów realizowanych projektów w kategoriach ogólnych do specjalistycznych działań (elastyczny dobór instrumentów do ich realizacji) ustalenie bardziej mierzalnych kryteriów sukcesu projektu, nawet kosztem redukcji ambitności założeń dbałość o jednoznaczność reguł i procedur (opis niewymagający dodatkowej interpretacji), uproszczenie dokumentacji usprawnienie przepływu środków finansowych i informacji (zabezpieczenie pieniędzy na już zaakceptowane projekty) ustalenie dofinansowań na poziomie pozwalającym na realizację projektu zgodnie z założeniami dbałość o poprawność ewaluacji realizowanych projektów uwzględnianie opinii NGO przy pisaniu nowych procedur POZIOM ROZWIĄZAŃ SYSTEMOWYCH: utrzymanie deklarowanej polityki społ. dla niepełnosprawnych praktyczna zmiana modelu polityki społecznej z medycznego na społeczny (dynamiczna zmiana priorytetów w stosunku do potrzeb) redukcja rozproszenia kwestii niepełnosprawności w aktach prawnych (jeden dok. strategiczny) oraz strukturach urzędowych usprawnienie wymiany informacji między instytucjami rozwój zaangażowania i potencjału NGO w świadczeniu wsparcia niepełnosprawnym (usamodzielnienie III sektora) uszczelnienie systemu wsparcia, jednoznaczność przepisów i uprawniających do korzystania z przywilejów stała konieczność oddziaływania na świadomość zarówno osób niepełnosprawnych oraz ich otoczenia społecznego (bariery w integracji mają często charakter mentalny, a nie funkcjonalny)

zapraszam do dyskusji! Dziękuję za uwagę