Analiza wyników egzaminów krajowych a wymagania państwa wobec szkół

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GIMNAZJUM IM. STANISŁAWA STASZICA W PANKACH
Advertisements

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA WYMAGANIA PAŃSTWA WOBEC SZKÓŁ I PLACÓWEK
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Wyniki sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego i maturalnego w 2009 r. uczni ó w szk ó ł prowadzonych przez Gminę Miejską Mielec.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Plan Działania na lata
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
EWD W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH POWIATU BYTOWSKIEGO
Analiza wyników egzaminów zewnętrznych absolwentów roku 2011 w Gimnazjum Nr 2 w Ciechanowie z wykorzystaniem metody EWD w ewaluacji wewnątrzkolnej. Opracowanie:
Edukacyjna Wartość Dodana
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2 Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE)
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2013r
Edukacyjna Wartość Dodana- EWD
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
Agata Szuta I Małopolski Wicekurator Oświaty
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Od 2006 roku zespół EWD udostępnia szkołom tzw. kalkulator EWD oraz materiały szkoleniowe pozwalające placówkom prowadzić analizy EWD w ramach ewaluacji.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości dodanej OCENA EFEKTYWNOŚCI NAUCZANIA z zastosowaniem metody edukacyjnej wartości.
Obiektywny wskaźnik wyników egzaminów gimnazjalnych WSKAŹNIK EDUKACYJNA WARTOŚĆ DODANA DLA GIMNAZJUM NR 3 Źródło danych Instytut Badań Edukacyjnych
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Opracowanie: Miejski Zarząd Oświaty, październik 2014r. Wyniki egzaminów zewnętrznych za rok szkolny 2011/2012.
Wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w 2014r. uczniów szkó ł w gminie Mas ł ów.
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Konferencja Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji Zakopane, 2015.
EWD III Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Kaliszu I II III IV V.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wyniki egzaminu maturalnego 2006 Maria Krystyna Szmigel OKE Kraków_2006.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Zapis prezentacji:

Analiza wyników egzaminów krajowych a wymagania państwa wobec szkół Roman Dolata, Ewa Stożek, Tomasz Żółtak

Funkcje systemu egzaminacyjnego ocena osiągnięć szkolnych uczniów w świetle wymagań programowych (funkcja selekcyjna) diagnoza osiągnięć szkolnych uczniów monitorowanie procesów edukacyjnych w skali kraju ewaluacja i autoewaluacja szkół ze względu na efektywność nauczania

Wzmocnienie ewaluacyjnej funkcji egzaminów zewnętrznych dostępność wykorzystanie /szkoły, nadzór pedagogiczny, organy prowadzące/ danych Procedury decyzyjne metod Umiejętności interpretacyjne i analityczne Wysoki poziom refleksji nad efektami pracy Przekonanie o przydatności i użyteczności narzędzi

Rozwój metody edukacyjnej wartości dodanej Rozwój metodologii szacowania wskaźników EWD Upowszechnienie metody EWD Przygotowywanie zintegrowanych baz danych Opracowywanie modeli statystycznych Badanie trafności metody EWD Opracowywanie i udostępnianie narzędzi analitycznych Konferencje upowszechniające Opracowywanie materiałów szkoleniowych Strona internetowa

Pracownia EWD IBE Projekt na lata 2007-2013: Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej Lider Zespołu SUEK dr hab. Roman Dolata, pedagog Lider Pracowni EWD: dr Ewa Stożek, matematyk Koordynator: Danuta Ostrochulska, Klara Sołtan-Kościelecka Członkowie zespołu: Anna Hawrot, psycholog Aleksandra Jasińska, pedagog Anna Rappe, informatyk dr Krystyna Szmigel, geograf Grzegorz Humenny, socjolog Przemysław Majkut, socjolog i psycholog Tomasz Żółtak, socjolog Mateusz Żółtak, informatyk Stali współpracownicy: Ewa Kędracka, pedagog Zofia Lisiecka, polonista dr Maciej Jakubowski, socjolog dr Artur Pokropek, pedagog, socjolog

Powiązania międzyprojektowe Projekt EWD dostarcza jeden z wielu wskaźników przydatnych do budowania lokalnych strategii oświatowych. Projekt OBUT dostarcza danych niezbędnych do zbudowania modelu EWD dla II etapu edukacyjnego EWD jest narzędziem dla szkolnych organizatorów rozwoju edukacji (SORE) Projekt EWD dostarcza narzędzi potrzebnych w pracy osób sprawujących zewnętrzny nadzór pedagogiczny. Porównywalne wyniki egzaminacyjne uzupełniają wskaźniki EWD

Historia rozwoju metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w Polsce 2005 Pierwszy rocznik gimnazjalistów, dla których był dostępny zarówno wynik sprawdzianu w klasie VI jak i egzaminu gimnazjalnego Pierwsze próby wykorzystania prostych modeli EWD do analizy wyników egzaminacyjnych Powołanie przy CKE zespołu badawczego ds. rozwoju metody EWD (pierwszy projekt EFS, 2005-2007) 2006 Pierwsza edycja Kalkulatora EWD dla gimnazjów (arkusz Excela, prosty model analizy) Kaskadowe szkolenie dyrektorów gimnazjów

Historia rozwoju metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w Polsce, cd 2006-2007 Kolejne edycje Kalkulatora EWD Testowanie bardziej złożonych, doskonalszych statystycznie modeli szacowania EWD Uruchomienie przy CKE kolejnego zespołu projektowego ds. rozwoju metody EWD (EFS, 2007-2013) 2008 Powstaje strona www.ewd.edu.pl . Z czasem strona przeradza się w portal wiedzy nt. wykorzystania wyników egzaminacyjnych do ewaluacji pracy szkół Pierwsza Wiosenna Szkoła EWD Pierwsza polska monografia naukowa poświęcona metodzie EWD 2009 Opracowanie aplikacji komputerowej Kalkulator EWD Plus – samodzielnego programu do analiz wyników egzaminacyjnych dla gimnazjów Pierwsze upublicznienie na stronie projektu trzyletnich wskaźników egzaminacyjnych dla gimnazjów; nowatorska metoda prezentacji wyników Rozpoczynają się trzy badania podłużne mające dostarczyć informacji potrzebnych do rozwoju metody EWD

Historia rozwoju metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w Polsce, cd 2010 Upublicznienie jednorocznych wskaźników ewaluacyjnych dla LO i techników w zakresie matematyki i polskiego Doskonalenie modeli szacowania EWD dla trzyletnich wskaźników gimnazjalnych 2011 Stworzenie spójnej bazy szkół, uporządkowanie baz wyników egzaminacyjnych Upublicznienie dwuletnich wskaźników ewaluacyjnych dla LO i techników w zakresie przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych i oddzielnie matematyki 2012 Opracowanie aplikacji komputerowej Kalkulator EWD 100 - nowej wersji programu do analiz wyników egzaminacyjnych Upublicznienie trzyletnich wskaźników ewaluacyjnych dla LO i techników w zakresie przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych i oddzielnie polskiego i matematyki

Historia rozwoju metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD) w Polsce, cd 2013 Kalkulator EWD 100 może już analizować wyniki matury z matematyki Kolejne edycje wskaźników trzyletnich dla gimnazjów i szkół maturalnych Raporty podsumowujące wyniki badań i doświadczenia z modelowania 2014 -2015 Projekt EWD bis

Ewaluacja pracy szkoły Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak jak powinno być? Co zrobić, żeby było tak jak powinno być? Wskaźniki EWD jako dowody spełnienia (lub nie) wymagań Wskaźniki EWD jako wskaźniki monitorujące skuteczność podjętych działań Wskaźniki EWD jako impuls do ewaluacji wewnętrznej

Wymagania państwa wobec szkół Szkoła lub placówka realizuje własną koncepcję pracy ukierunkowaną na ROZWÓJ uczniów Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Typ analizy Ocena uzyskania zamierzonych efektów w skali całej szkoły trzyletnie wskaźniki EWD – analiza trendu, porównanie z innymi szkołami o podobnych cechach w przypadku szkoły maturalnej - wybieralność przedmiotów i wyniki w zakresie preferowanych przez uczniów obszarów

Wymagania państwa wobec szkół Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Typ analizy Planowanie z uwzględnieniem analizy wyników egzaminów z poprzedniego etapu kształcenia . Planowanie z uwzględnieniem rozpoznanych czynników efektywności dla danej szkoły. potencjał edukacyjny na wejściu podział uczniów na oddziały, przydział nauczycieli analizy z użyciem jednorocznych wskaźników EWD dla grup uczniowskich, w tym oddziałów klasowych

Wymagania państwa wobec szkół Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Typ analizy Egzamin krajowy jako zewnętrzne kryterium poziomu osiągnięć uczniów. Ocena skuteczności podejmowanych działań. trzyletnie wskaźniki egzaminacyjne i analiza trendów analiza trendów za pomocą wskaźników jednorocznych analiza rozkładu wyników analiza wykonania poszczególnych grup zadań  

Wymagania państwa wobec szkół Szkoła lub placówka wspomaga ROZWÓJ uczniów uwzględniając ich indywidualną sytuację Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Typ analizy Monitorowanie skuteczności podejmowanych działań w stosunku do różnych grup uczniowskich analizy jednorocznych wskaźników EWD dla różnych grup uczniowskich np.: klasy wyrównawcze, płeć, potencjał na wejściu, dowożeni, kółka zainteresowań

Wymagania państwa wobec szkół Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Typy analizy Analiza wyników powinna być działaniem zespołowym. wszelkie analizy

Wymagania państwa wobec szkół Szkoła lub placówka organizując procesy edukacyjne uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych Do czego mogą się przydać wyniki egzaminacyjne/EWD? Wskaźniki EWD/typ analizy Szkoła prowadzi analizę wyników egzaminacyjnych ukierunkowaną na identyfikację mocnych i słabych stron, rozpoznanie czynników efektywności, doskonalenie warsztatu pracy nauczycieli. wszelkie analizy

Szkoła analizuje wyniki egzaminów krajowych Analiza wyników egzaminacyjnych jest jednym z procesów, który powinien być w szkole zarządzany. W jaki sposób szkoła gromadzi dane egzaminacyjne? Czy jest powołany zespół ds. analiz? Czy dane analizuje się w czasie? Czy proces analizy danych jest zarządzany? Czy „wnioski z analiz” są impulsem do ewaluacji wewnętrznej? Czy „wnioski z analiz” znajdują odzwierciedlenie w rocznym planie pracy szkoły (i/lub planie rozwoju szkoły) w planie nadzoru pedagogicznego w wyborach oferty szkoleniowej?

Idea szacowania EWD czerwona linia – linia przewidywanego wyniku – pokazuje, jakich wyników na egzaminie kończącym etap kształcenia możemy oczekiwać od uczniów o danych wynikach egzaminu kończącego poprzedni etap kształcenia; jej przebieg oszacowujemy metodami statystycznymi; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się powyżej tej linii osiągnęli więcej, niż można było oczekiwać; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się poniżej tej linii osiągnęli mniej, niż można było oczekiwać;

Idea szacowania EWD czerwona linia – linia przewidywanego wyniku – pokazuje, jakich wyników na egzaminie kończącym etap kształcenia możemy oczekiwać od uczniów o danych wynikach egzaminu kończącego poprzedni etap kształcenia; jej przebieg oszacowujemy metodami statystycznymi; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się powyżej tej linii osiągnęli więcej, niż można było oczekiwać; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się poniżej tej linii osiągnęli mniej, niż można było oczekiwać; szkoła A pracuje efektywnie – uczniowie osiągają przeciętnie wyniki wyższe, niż oczekiwane

Idea szacowania EWD czerwona linia – linia przewidywanego wyniku – pokazuje, jakich wyników na egzaminie kończącym etap kształcenia możemy oczekiwać od uczniów o danych wynikach egzaminu kończącego poprzedni etap kształcenia; jej przebieg oszacowujemy metodami statystycznymi; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się powyżej tej linii osiągnęli więcej, niż można było oczekiwać; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się poniżej tej linii osiągnęli mniej, niż można było oczekiwać; szkoła B pracuje nieefektywnie – uczniowie osiągają przeciętnie wyniki niższe, niż oczekiwane

Idea szacowania EWD szkoła D szkoła C czerwona linia – linia przewidywanego wyniku – pokazuje, jakich wyników na egzaminie kończącym etap kształcenia możemy oczekiwać od uczniów o danych wynikach egzaminu kończącego poprzedni etap kształcenia; jej przebieg oszacowujemy metodami statystycznymi; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się powyżej tej linii osiągnęli więcej, niż można było oczekiwać; uczniowie, którzy na wykresie znajdują się poniżej tej linii osiągnęli mniej, niż można było oczekiwać; szkoła D szkoła C szkoła C pracuje efektywniej niż szkoła D, choć szkoła D ma wyższe wyniki końcowe

Zmienne kontrolne w modelach EWD Linię przewidywanego wyniku można wyznaczać nie tylko na podstawie wyników wcześniejszych egzaminów. W polskich modelach EWD wyznaczamy ją np. oddzielnie dla uczniów o standardowej długości toku kształcenia i uczniów, których tok kształcenia uległ wydłużeniu o 1 rok. Oznacza to, że uczniowie o wydłużonym toku kształcenia są porównywani do innych uczniów o wydłużonym toku kształcenia. W polskich modelach EWD do wyznaczania przewidywanych (oczekiwanych) wyników używamy też informacji o: płci; posiadaniu zaświadczenia o dysleksji (nieco inne zasady pisania egzaminów).

Przedstawianie wyników egzaminów na skali 100;15 Na potrzeby wyliczania wskaźników EWD wyniki polskich egzaminów przeliczamy na skale standaryzowaną 100;15: Na skali znormalizowanej średnie wyniki w skali kraju są dla każdego roku równe 100, a ich odchylenie standardowe 15. Zapewnia to podstawową (względną) porównywalność wyników między latami. Pozwala w ten sam sposób przedstawić wynik zdającego w porównaniu do innych zdających w tym samym roku. Egzamin 1 Egzamin 2 Egzamin 3 wyniki surowe wyniki na skali standardowej

Wskaźniki jednoroczne i trzyletnie wskaźniki trzyletnie obliczane na podstawie wyników jednego rocznika absolwentów wyliczane na podstawie wyników trzech kolejnych roczników absolwentów dla bardzo małych szkół nie mogą być sensownie wyliczone mogą zostać opublikowane także dla bardzo małych szkół (więcej) mogą podlegać dużym wahaniom z roku na rok dosyć stabilne pozwalają przyjrzeć się szczegółom pracy szkoły pozwalają na bardziej ogólną ocenę pracy szkoły dostępne tylko dla dyrektorów szkół (lub za ich pośrednictwem) – wymagają uzyskania wyników egzaminacyjnych z OKE powszechnie dostępne możliwość prowadzenia wielu rodzajów analiz w Kalkulatorze EWD tylko ściśle określony zestaw wskaźników udostępniany na stronie internetowej analizy głównie w ramach jednej szkoły łatwe porównanie między szkołami

A teraz przykłady analiz na żywo …