Rada Pedagogiczna 15 listopada 2011r..

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Advertisements

Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Egzamin maturalny w 2012 roku.1 Egzamin maturalny w 2012 roku Warszawa,12 września 2012 r.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE 2014
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zapoznanie z kierunkiem zmian w kształceniu zawodowym 1.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Modyfikacja Mariola Przybylska
szkół ponadgimnazjalnych
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
Struktura egzaminu zawodowego
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
1 Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe – egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie od roku szkolnego 2012/2013.
Zmiany ustawy o systemie oświaty
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Kurs kwalifikacyjny w ZSEiO Olesno. Kwalifikacyjny kurs zawodowy to pozaszkolna forma kształcenia ustawicznego, której program nauczania uwzględnia podstawę
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
MATURA 2017.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Rada Pedagogiczna 15 listopada 2011r.

Porządek obrad 1. Przyjęcie protokołu z ostatniego posiedzenia R.P. 2.    Wdrażanie reform oświatowych w szkołach ponadgimnazjalnych: - nowa klasyfikacja zawodów - nowe egzaminy zawodowe - nowe podstawy programowe kształcenia ogólnego i zawodowego - nowe programy nauczania ogólnego i zawodowego - nowe ramowe plany nauczania 3.    Sprawy bieżące 4. Wolne wnioski

Zatwierdzenie protokołu z ostatniego posiedzenia R.P. 3

Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego

Aktualnie klasyfikacja zawiera 208 zawodów, w których kształcenie odbywa się w różnych typach szkół zawodowych. Modyfikacja klasyfikacji zawodów „szkolnych” będzie polegała na grupowaniu i integrowaniu zawodów.

W zawodach tych zostaną następnie wyodrębnione i nazwane kwalifikacje, które będą potwierdzane w ramach egzaminów zewnętrznych. W nowej, odchudzonej klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ma znaleźć się 185 zawodów, z czego: 1-kwalifikacyjnych (62), 2-kwalifikacyjnych (96), 3-kwalifikacyjnych (27)

Kwalifikacje te zostaną opisane w nowych podstawach programowych kształcenia w zawodach jako zasób wiadomości, umiejętności i postaw.

Np. w zawodzie technik geodeta wystąpią 3 kwalifikacje:

Np. w zawodzie technik mechanik wystąpią 2 kwalifikacje:

technik pojazdów samochodowych wystąpią 3 kwalifikacje: Np. w zawodzie technik pojazdów samochodowych wystąpią 3 kwalifikacje:

technik żywienia i usług gastronomicznych wystąpią 2 kwalifikacje: Np. w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych wystąpią 2 kwalifikacje:

wystąpią 2 kwalifikacje: Np. w zawodzie technik hotelarstwa wystąpią 2 kwalifikacje:

technik informatyk wystąpią 3 kwalifikacje: Np. w zawodzie technik informatyk wystąpią 3 kwalifikacje:

wystąpią 2 kwalifikacje: Np. w zawodzie technik ekonomista wystąpią 2 kwalifikacje:

mechanik pojazdów samochodowych wystąpi 1 kwalifikacja: Np. w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych wystąpi 1 kwalifikacja:

wystąpi 1 kwalifikacja: Np. w zawodzie kucharz wystąpi 1 kwalifikacja:

Według projektu Rozp. MEN z 15 września 2011r Według projektu Rozp. MEN z 15 września 2011r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego w roku 2011/12 nastąpił ostatni nabór do klasy pierwszej technikum kształcących m.in. w zawodach: technik żywienia i gospodarstwa domowego, kucharz małej gastronomii. Kształcenie w tych zawodach prowadzi się do zakończenia cyklu kształcenia. Zawody te w nowej klasyfikacji zostały zastąpione innymi: technik żywienia i usług gastronomicznych oraz kucharz.

w obszarze A – technik ekonomista w obszarze B – technik geodeta w obszarze M – technik mechanik, technik pojazdów samochodowych i mechanik pojazdów samochodowych w obszarze T – technik żywienia i usług gastronomicznych, technik hotelarstwa, kucharz w obszarze E – technik informatyk

Egzaminy zawodowe

Do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe powinno się przystępować: w trakcie nauki w zasadniczej szkole zawodowej lub w technikum, po ukończeniu odpowiednich form kursowych kształcenia ustawicznego, po nabyciu kwalifikacji na otwartym rynku pracy lub za granicą.

Obecnie jednym ze sposobów sprawdzania stopnia przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy jest egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe, który ocenia poziom opanowania przez absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe wiadomości i umiejętności właściwych dla danego zawodu. Wprowadzane zmiany będą polegać głównie na możliwości oddzielnego potwierdzania przez ucznia w procesie kształcenia każdej wyodrębnionej z zawodu kwalifikacji i uzyskania przez niego dokumentu w postaci certyfikatu potwierdzającego określoną kwalifikację. Po potwierdzeniu wszystkich wyodrębnionych kwalifikacji w zawodzie absolwent szkoły uzyska dyplom oraz suplement do dyplomu.

W ramach proponowanych zmian nastąpi wzmocnienie praktycznego aspektu egzaminu w zawodach na poziomie technikum, utworzenie zinformatyzowanego systemu banku zadań egzaminacyjnych oraz odejście od sesyjności egzaminu (aktualnie tylko sesja zimowa i letnia) na rzecz przeprowadzania egzaminów zawodowych w ośrodkach egzaminacyjnych funkcjonujących w trybie całorocznym.

Egzamin teoretyczny przy komputerze, a potem sprawdzian umiejętności praktycznych - tak ma w przyszłości wyglądać egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe. MEN chce, by egzamin zawodowy w swej nowej formule przypominał egzamin na prawo jazdy. Kiedy szkoła czy podmiot prowadzący kwalifikacyjne kursy zawodowe zrealizuje treści kształcenia z zakresu jednej kwalifikacji, zgłosi do O.K.E. potrzebę zorganizowania egzaminu z tej właśnie kwalifikacji.

prawidłowy przebieg tej części egzaminu Docelowo wszędzie część pisemna egzaminu będzie przeprowadzana w systemie elektronicznym. Udostępni go szkole, innej placówce lub pracodawcy dyrektor okręgowej komisji egzaminacyjnej. Dostęp do systemu uzyska tylko podmiot upoważniony, czyli taki, który posiada warunki zapewniające prawidłowy przebieg tej części egzaminu (np. odpowiednie stanowiska komputerowe).

Podmiot organizujący egzamin przygotuje dla każdego zdającego indywidualne stanowisko egzaminacyjne wspomagane elektroniczne. Czas trwania tego etapu egzaminu uzależniony będzie od zdawanej kwalifikacji – potrwa od 45 do 90 minut; dziś trwa 120 minut. Część pisemną zaliczy ten, kto otrzyma co najmniej 50% punktów możliwych do uzyskania. Po jej zakończeniu zdający otrzyma informację o zaliczeniu bądź niezaliczeniu tego etapu, a jego wynik zostanie zarchiwizowany w systemie elektronicznym i przesłany do O.K.E.

W trakcie części praktycznej zdający wykona test praktyczny na stanowisku egzaminacyjnym wyposażonym zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach w zakresie kwalifikacji, w której odbywa się egzamin. Czas trwania tego etapu uzależniony będzie od zdawanej kwalifikacji – nie krótszy niż 120 minut i nie dłuższy niż 240. Dodatkowo każdy zdający dostanie 10 minut na zapoznanie się z wyposażeniem stanowiska.

Po zakończeniu testu lub po upływie czasu egzaminu zdający opuszczą salę. Zostaną w niej jedynie: egzaminator i członkowie zespołu nadzorującego. Egzaminator przystąpi do oceny pozostawionych przez zdających efektów testu oraz dokumentacji jego wykonania. Egzaminator w obecności członków zespołu nadzorującego wypełni karty oceny i przekaże je wraz z dokumentacją wykonania testu kierownikowi ośrodka egzaminacyjnego, który z kolei dostarczy je do O.K.E.

Warunek zdania części praktycznej egzaminu zawodowego nie zmieni się – wymagane będzie uzyskanie co najmniej 75% punktów możliwych do zdobycia w tej części. O.K.E. ustali wynik części praktycznej egzaminu zawodowego po elektronicznym odczytaniu wypełnionej karty oceny na podstawie liczby punktów uzyskanych przez zdającego.

Podstawy Programowe

Reforma programowa wprowadza korelację kształcenia ogólnego z kształceniem zawodowym obejmującym także kompetencje kluczowe. Dlatego też nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego i podstawy programowe kształcenia w zawodach mają się wzajemnie uzupełniać w dążeniu do celu, jakim jest zapewnienie absolwentom możliwości dalszego kształcenia i funkcjonowania na rynku pracy.

Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe będzie zamykała rozpoczęty w gimnazjum cykl kształcenia ogólnego.

Kształcenia w Zawodach. Zakres wiadomości, umiejętności oraz postaw, w które szkoła zawodowa powinna wyposażyć swoich uczniów, jest określony przez dokumenty: Podstawę Programową Kształcenia Ogólnego oraz Podstawy Programowe Kształcenia w Zawodach.

Wspólną realizację obu podstaw: kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodzie ułatwi ich symetryczna struktura, ujmująca efekty kształcenia w języku wymagań. W obu wyodrębniono dwa rodzaje wymagań: ogólne i szczegółowe.

Podstawa Programowa kształcenia ogólnego zawiera dla każdego przedmiotu:

Podstawy Programowe Kształcenia w Zawodach

Wymagania ogólne zawarte w Podstawie Programowej Kształcenia w Zawodach opisują najważniejsze zadania zawodowe, które powinien umieć zrealizować absolwent szkoły oraz wskazują na postawy, których kształtowanie jest szczególnie istotne dla danego zawodu.

Wymagania szczegółowe są podzielone na koniec etapu kształcenia. na dwie części: W części A opisane są wymagania ogólnozawodowe. Są to wiadomości oraz umiejętności, które są wspólne dla opisywanego zawodu oraz dla grupy zawodów pokrewnych. Część B wymagań szczegółowych opisuje kwalifikacje właściwe dla opisywanego zawodu. Dla każdej ze wskazanych kwalifikacji, wymagania odnoszą się do wiadomości oraz umiejętności, które powinien opanować przeciętny uczeń na koniec etapu kształcenia.

W jaki sposób szkoły przełożą podstawę programową kształcenia w zawodzie na realizowany program nauczania, zależy od ich innowacyjności i kreatywności oraz stopnia zaangażowania pracodawców w proces kształcenia. Należy przy tym podkreślić, że nowa podstawa programowa kształcenia w zawodzie ma tak opisywać wyodrębnione kwalifikacje, aby stanowić jednocześnie standard wymagań egzaminacyjnych dla poszczególnych, wyodrębnionych kwalifikacji.

TECHNIK GEODETA

TECHNIK GEODETA

TECHNIK MECHANIK

TECHNIK MECHANIK

TECHNIK MECHANIK

Analogiczny podział występuje w każdym innym zawodzie

Programy nauczania ogólnego i zawodowego

W związku z koniecznością opracowania samodzielnie przez każdą szkołę nowych programów nauczania ogólnego oraz zawodowego (dostosowanych do nowych PODSTAW PROGRAMOWYCH) każdy z nauczycieli jest zobligowany do przeanalizowania zgodności i zaktualizowania do nowej podstawy programowej, stosowanego przez siebie PROGRAMU NAUCZANIA.

z wykorzystaniem dostępnych PROGRAMÓW NAUCZANIA Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących muszą przy tym zwrócić szczególną uwagę, że nowe podstawy programowe zakładają „liniowość” nauczania w III i IV etapie edukacyjnym, czyli w Gimnazjum i Szkole Ponadgimnazjalnej. Uczniowie nie będą już powtarzać tych samych treści programowych w kolejnych szkołach. Opracowywać nowe programy można oczywiście w grupie nauczycieli uczących tego samego przedmiotu, z wykorzystaniem dostępnych PROGRAMÓW NAUCZANIA przygotowanych przez wydawnictwa edukacyjne.

Nauczyciele przedmiotów zawodowych powinni wspólnie dla każdego zawodu opracować program nauczania, z uwzględnieniem podziału treści na cały cykl kształcenia zawodowego, na część teoretyczną oraz zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe. Zakłada się, że w każdym Technikum minimalny wymiar praktyk zawodowych wynosi 4 tyg. W przypadku zalecanego w Podstawach Programowych dłuższego wymiaru praktyk zawodowych, należy odpowiednio każdą zegarową godzinę dodatkowych praktyk przeliczyć na wymiar zajęć teoretycznych lub zajęć praktycznych i odpowiednio zmniejszyć na te zajęcia liczbę przewidywanych godzin.

oprócz zgodności treści i wymagań w poszczególnych przedmiotach, Wszyscy nauczyciele, oprócz zgodności treści i wymagań w poszczególnych przedmiotach, muszą wziąć pod uwagę projektowany minimalny oraz tygodniowy wymiar godzin w cyklu nauczania.

Opracowane w szkole programy nauczania dla zawodów mogą przybierać układ treści o strukturze przedmiotowej, w których są wyodrębnione teoretyczne przedmioty zawodowe odpowiadające określonym dziedzinom wiedzy (np. mechanika, elektronika, maszyny i urządzenia) oraz przedmioty, w ramach których realizowana jest praktyczna nauka zawodu. W programach tych występuje wyraźny podział na kształcenie teoretyczne i praktyczne,

przez dyrektora szkoły. W przeciwieństwie do podstawy programowej kształcenia ogólnego, podstawa programowa kształcenia w zawodach nie zawiera nazw poszczególnych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego. Przyporządkowanie treści nauczania opisanych w formie oczekiwanych efektów kształcenia do nazw zajęć edukacyjnych następuje w programie nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły. Nazwy zajęć edukacyjnych powinny być zawarte w szkolnym planie nauczania, w przeciwnym razie może pojawić się problem z właściwym wypełnianiem dokumentacji przebiegu nauczania, a w konsekwencji – właściwym wypełnieniem świadectwa ukończenia szkoły, na którym nie ma nazwy zawodu.

Powyższy problem może wystąpić w szczególności w klasach wielozawodowych, w których kształcą się młodociani pracownicy dokształcający się w ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz u pracodawców, którzy przyjmują ich do pracy. Młodociani pracownicy są jednocześnie uczniami zasadniczej szkoły zawodowej kształcącej w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Po ukończeniu szkoły otrzymują oni świadectwa, na których powinny być wyszczególnione obowiązkowe zajęcia edukacyjne również z zakresu kształcenia zawodowego.

Ramowe Plany Nauczania

W nowych ramowych planach nauczania Od września 2012 r. zmieni się organizacja pracy w szkołach ponadgimnazjalnych. W nowych ramowych planach nauczania zrezygnowano z określenia tygodniowej liczby godzin dla każdego przedmiotu na rzecz określenia ogólnej liczby godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej z poszczególnych zajęć edukacyjnych w całym cyklu kształcenia.

Ważne, by łączne sumy godzin w ciągu trzech lat (zsz) czy czterech lat (technikum) zajęć z danego przedmiotu były nie mniejsze niż wymienione w ramowym planie nauczania, a efekty określone w podstawie programowej zostały osiągnięte. Dyrektor szkoły będzie odpowiadał za sposób organizacji pracy szkoły, a w szczególności za to, aby łączne sumy godzin zrealizowane przez każdego ucznia w ciągu cyklu kształcenia z danego przedmiotu były nie mniejsze niż określone w ramowym planie nauczania.

Bloki te będą mogły integrować Godziny przeznaczone na poszczególne zajęcia edukacyjne będzie można realizować w blokach. Bloki te będą mogły integrować kształcenie ogólne i teoretyczne zawodowe.

32–tygodniowe lata szkolne, Minimalna ogólna liczba godzin przeznaczona na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne w zasadniczej szkole zawodowej została obliczona na 32–tygodniowe lata szkolne, a w technikach na 30-tygodniowe lata szkolne (roczne zajęcia w najwyższych programowo klasach tych szkół kończą się 6 – 7 tygodni wcześniej niż w pozostałych klasach), będące wystarczającym czasem na realizację programów nauczania W każdym roku szkolnym jest ok. 35 - 36 tygodni nauki. Te pozostałe 3-4 tygodnie nauki , dyrektor szkoły będzie przeznaczał na kontynuowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych realizowanych w systemie klasowo-lekcyjnym bądź w innej formie.

W okresie wdrażania zmian programowych w szkołach obowiązywać będą dwa ramowe plany nauczania nowy i dotychczas obowiązujący.

Zasady podziału zajęć na grupy

Zasady podziału zajęć na grupy

Ramowe Plany Nauczania TECHNIKUM

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM W kształceniu ogólnym uczeń będzie obowiązkowo realizował przedmioty ogólnokształcące na poziomie podstawowym oraz dwa przedmioty na poziomie rozszerzonym, co umożliwi mu dobre przygotowanie do egzaminu maturalnego z tych przedmiotów. Proponuje się, aby decyzja o wyborze oferowanych na poziomie rozszerzonym zajęć edukacyjnych, towarzyszących danemu przygotowaniu zawodowemu, zapadała w szkole, podobnie jak decyzja o możliwym sposobie zintegrowania tych zajęć z teoretycznym przygotowaniem zawodowym. Decyzja ta powinna być uzależniona od zawodu, w którym kształci szkoła oraz wynikać z posiadanych możliwości kadrowych i organizacyjnych, a także rozpoznania potrzeb i oczekiwań uczniów.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM Na przykład w szkole kształcącej w zawodzie technik mechanik można zaproponować uczniom zajęcia edukacyjne z matematyki i fizyki w wymiarze rozszerzonym, a także zintegrowanie – zblokowanie części zajęć z fizyki z teoretycznym kształceniem zawodowym w zakresie mechaniki.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM przedmioty w zakresie podstawowym: - język polski - 360 godzin, (12 godz. w cyklu) - dwa języki obce nowożytne - 450 godzin (łącznie na dwa języki), (15 godz. w cyklu) - wiedza o kulturze - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - historia - 60 godzin, (2 godz. w cyklu) - wiedza o społeczeństwie - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - podstawy przedsiębiorczości – 60 godzin, (2 godz. w cyklu) - geografia - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - biologia - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - chemia - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - fizyka - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - matematyka - 300 godzin, (10 godz. w cyklu) - informatyka - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - wychowanie fizyczne - 360 godzin, (12 godz. w cyklu) - edukacja dla bezpieczeństwa - 30 godzin, (1 godz. w cyklu) - godziny z wychowawcą - 120 godzin, (4 godz. w cyklu) - kształcenie zawodowe teoretyczne – 735 godzin(24,5 godz. w cyklu) - kształcenie zawodowe praktyczne – 735 godzin. (24,5 godz. w cyklu)

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM UWAGA - język obcy nowożytny na poziomie IV.1p. (poziom zbliżony do poziomu B1 w skali globalnej biegłości językowej według „Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment – Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie – w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego prowadzona w zakresie podstawowym)

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM b) przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym w lit. a dla przedmiotów w zakresie podstawowym): - język polski, historia, geografia, biologia, chemia, fizyka, historia muzyki,historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia – po 240 godzin, (8 godz. w cyklu dodatkowo poza poz.podstawowym) - język obcy nowożytny, wiedza o społeczeństwie, matematyka oraz informatyka–po 180 godzin, (6 godz. w cyklu dodatkowo poza poz.podstawowym)

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM UWAGA -- język obcy nowożytny na poziomie IV.1.r. (poziom zbliżony do poziomu B2 w skali globalnej biegłości językowej, o której mowa wyżej – w przypadku uczniów kontynuujących naukę danego języka obcego nowożytnego prowadzona w zakresie rozszerzonym)

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM c) przedmioty uzupełniający: historia i społeczeństwo - 120 godzin; (4 godz. w cyklu) ekonomia w praktyce – 30 godz. (tylko wtedy, gdy uczniowie realizują PR z historii i jednego z przedmiotów : matematyka, biologia, geografia, fizyka, chemia)

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM W czteroletnim okresie nauczania (IV etap edukacyjny) na przedmioty w zakresie rozszerzonym i na przedmioty uzupełniające należy przeznaczyć łącznie co najmniej 540 godzin.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM Dyrektor technikum - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego, uwzględniając zawód, w którym kształci szkoła, zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe technikum, organizuje nauczanie tak aby każdy uczeń miał możliwość wyboru 2 przedmiotów ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym. Jednym z tych przedmiotów powinna być: matematyka lub język obcy nowożytny, a drugim - biologia, geografia, fizyka lub chemia. Przedmioty ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym mogą być realizowane w oddziale, grupie oddziałowej lub grupie międzyoddziałowej.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM W przypadku uczęszczania ucznia na zajęcia religii (8 godz. w cyklu) lub etyki, zajęcia wychowania do życia w rodzinie (1,5 godz. w cyklu) ............. oraz zajęcia sportowe w oddziałach i szkołach sportowych oraz w szkołach mistrzostwa sportowego – wymiar godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć określają przepisy, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1-4 rozporządzenia.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM Przedmioty obowiązkowe z zakresu kształcenia ogólnego, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie podstawowym, z wyjątkiem języka polskiego, języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej, etnicznej lub języka regionalnego i matematyki, realizowane są w klasach I i II. Pojawia się tu problem czy należy przedmioty zawodowe uwzględniać w klasie I technikum?

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM Przedmioty: język polski, język obcy nowożytny, język mniejszości narodowej, etnicznej lub język regionalny i matematyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, realizowane są w klasach I-IV, równolegle z tymi przedmiotami w zakresie podstawowym.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA TECHNIKUM w zakresie podstawowym. Przedmioty: historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, biologia, chemia, fizyka i informatyka, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym, realizowane są po uprzednim zrealizowaniu tych przedmiotów w zakresie podstawowym.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie podstawowym PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie podstawowym (dla wszystkich zawodów technikalnych) TECHNIK GEODETA, TECHNIK MECHANIK, TECHNIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH, TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH, TECHNIK HOTELARSTWA, TECHNIK INFORMATYKI, TECHNIK EKONOMISTA

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty uzupełniające i inne PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty uzupełniające i inne (dla wszystkich zawodów technikalnych) TECHNIK GEODETA, TECHNIK MECHANIK, TECHNIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH, TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH, TECHNIK HOTELARSTWA, TECHNIK INFORMATYKI, TECHNIK EKONOMISTA

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym, TECHNIK GEODETA

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe TECHNIK GEODETA

TECHNIK GEODETA

Uwaga w zapisie tym występuje sprzeczność !!! TECHNIK GEODETA Uwaga w zapisie tym występuje sprzeczność !!! Praktyka powinna mieć razem 12 tyg. (440 godz.), z tego: ćwicz.geod. – (pod koniec kl. I,II,III po 4 tyg.) = 12 tyg. praktyka zawod. = 2 tyg. razem = 14 tygodni !!!

TECHNIK GEODETA

TECHNIK GEODETA Na kształcenie praktyczne w technikum dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym, TECHNIK MECHANIK

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe TECHNIK MECHANIK

TECHNIK MECHANIK

TECHNIK MECHANIK

TECHNIK MECHANIK

TECHNIK MECHANIK Na kształcenie praktyczne w technikum dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym, TECHNIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe TECHNIK POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

TECHNIK POJ. SAMOCH.

TECHNIK POJ. SAMOCH.

TECHNIK POJ. SAMOCH.

TECHNIK POJ. SAMOCH. Na kształcenie praktyczne w technikum dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym, TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH

TECHNIK ŻYW. I USŁ.GASTR.

TECHNIK ŻYW. I USŁ.GASTR.

TECHNIK ŻYW. I USŁ.GASTR.

TECHNIK ŻYW. I USŁ.GASTR. Na kształcenie praktyczne w technikum dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym, TECHNIK HOTELARSTWA

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe TECHNIK HOTELARSTWA

TECHNIK HOTELARSTWA

TECHNIK HOTELARSTWA

TECHNIK HOTELARSTWA

TECHNIK HOTELARSTWA Na kształcenie praktyczne w technikum dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym, TECHNIK INFORMATYKI

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe TECHNIK INFORMATYKI

TECHNIK INFORMATYKI

TECHNIK INFORMATYKI

TECHNIK INFORMATYKI

TECHNIK INFORMATYKI Na kształcenie praktyczne w technikum dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty w zakresie rozszerzonym, TECHNIK EKONOMISTA

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe TECHNIK EKONOMISTA

TECHNIK EKONOMISTA

TECHNIK EKONOMISTA

TECHNIK EKONOMISTA

TECHNIK EKONOMISTA Na kształcenie praktyczne w technikum dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 50% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

Ramowe Plany Nauczania ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ZAS.SZK.ZAW. Edukacja w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe będzie zamykała rozpoczęty w gimnazjum cykl kształcenia ogólnego. Dla zasadniczej szkoły zawodowej określa się ten sam katalog przedmiotów ogólnokształcących jak dla liceów ogólnokształcących i techników, jedynie z odrębnością wymagań dla języka polskiego, języka obcego i matematyki.

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ZAS.SZK.ZAW. 1) poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne należy zrealizować co najmniej w wymiarze: język polski – 160 godzin, (5 godz. w cyklu) język obcy nowożytny – 130 godzin, (4 godz. w cyklu) historia – 65 godzin, (2 godz. w cyklu) wiedza o społeczeństwie – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) podstawy przedsiębiorczości – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) geografia – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) biologia – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) chemia – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) fizyka – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) matematyka – 130 godzin, (4 godz. w cyklu) informatyka – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) wychowanie fizyczne – 290 godzin, (9 godz. w cyklu) edukacja dla bezpieczeństwa – 30 godzin, (1 godz. w cyklu) godziny z wychowawcą – 95 godzin, (3 godz. w cyklu) kształcenie zawodowe teoretyczne–630 godzin, (20 godz. w cyklu) kształcenie zawodowe praktyczne – 970 godzin; (30 godz. w cyklu)

RAMOWY PLAN NAUCZANIA DLA ZAS.SZK.ZAW. W przypadku uczęszczania ucznia na zajęcia religii (6 godz. w cyklu) lub etyki, zajęcia wychowania do życia w rodzinie (1,5 godz. w cyklu) ............. oraz zajęcia sportowe w oddziałach i szkołach sportowych oraz w szkołach mistrzostwa sportowego – wymiar godzin przeznaczonych na realizację tych zajęć określają przepisy, o których mowa w § 2 ust. 2 pkt 1-4 rozporządzenia.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty ogólnokształcące PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty ogólnokształcące (dla wszystkich zawodów w ZSZ) mechanik pojazdów samochodowych, kucharz, oddziały wielozawodowe

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty inne PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty inne (dla wszystkich zawodów w ZSZ) mechanik pojazdów samochodowych, kucharz, oddziały wielozawodowe

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA mechanik pojazdów samochodowych PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe mechanik pojazdów samochodowych

mechanik pojazdów samochodowych

mechanik pojazdów samochodowych na kształcenie zawodowe. Decyzję o rozkładzie godzin kształcenia ogólnego i zawodowego, zarówno teoretycznego jak i praktycznego, w całym cyklu nauki właściwym dla zawodu, pozostawia się dyrektorowi szkoły, przy czym na kształcenie praktyczne dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 60% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe kucharz

kucharz

na kształcenie zawodowe. kucharz Decyzję o rozkładzie godzin kształcenia ogólnego i zawodowego, zarówno teoretycznego jak i praktycznego, w całym cyklu nauki właściwym dla zawodu, pozostawia się dyrektorowi szkoły, przy czym na kształcenie praktyczne dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 60% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA oddziały wielozawodowe PROJEKT SZKOLNEGO RAMOWEGO PLANU NAUCZANIA Obowiązkowe przedmioty zawodowe oddziały wielozawodowe

oddziały wielozawodowe na kształcenie zawodowe. Decyzję o rozkładzie godzin kształcenia ogólnego i zawodowego, zarówno teoretycznego jak i praktycznego, w całym cyklu nauki właściwym dla zawodu, pozostawia się dyrektorowi szkoły, przy czym na kształcenie praktyczne dyrektor szkoły powinien przeznaczyć minimum 60% godzin przewidzianych na kształcenie zawodowe.

Przy planowaniu godzin zajęć praktycznych w technikach min. 50% limitu Uwaga !!! Przy planowaniu godzin zajęć praktycznych w technikach min. 50% limitu i w zasadniczych szkołach zawodowych min. 60% limitu na kształcenie zawodowe należy zgodnie z naszym Statutem uwzględnić, że godzina zajęć praktycznych trwa 55 minut !!! 158

Organizacja form pozaszkolnych przez szkoły zawodowe Proponuje się, aby szkoły mogły organizować kursy kwalifikacyjne w tych zawodach, w których prowadzą kształcenie lub w zawodach pokrewnych, wykorzystując posiadaną kadrę pedagogiczną oraz wyposażenie dydaktyczne. Ponadto od organizatorów kursu wymagana byłaby współpraca z pracodawcami w zakresie określania treści programowych dla danego kursu. 159

Organizacja form pozaszkolnych przez szkoły zawodowe Dla rozwoju różnorodnych form kształcenia ustawicznego istotne jest włączenie szkół prowadzących kształcenie zawodowe w system kursów kwalifikacyjnych dla osób dorosłych, zwłaszcza w zakresie przekwalifikowywania i wyposażania w konkretne umiejętności zawodowe, zgodne z potrzebami pracodawców. Ważne jest, aby szkoła realizując kurs przygotowywała uczestników do potwierdzania kwalifikacji zawodowych. W tym kontekście alternatywną formą uzyskania kwalifikacji zawodowych, w stosunku do obecnie istniejącej w systemie szkolnym, może być realizowanie przez szkoły prowadzące kształcenie zawodowe kursów kwalifikacyjnych umożliwiających nabycie kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Proponuje się, aby szkoły mogły organizować kursy kwalifikacyjne w tych zawodach, w których prowadzą kształcenie lub w zawodach pokrewnych, wykorzystując posiadaną kadrę pedagogiczną oraz wyposażenie dydaktyczne. Ponadto od organizatorów kursu wymagana byłaby współpraca z pracodawcami w zakresie określania treści programowych dla danego kursu. 160

W przypadku naszej szkoły prowadzenie kursów będzie możliwe w zawodach: technik mechanik – można prowadzić kursy na kwalifikacje K1,K2 technik żywienia i usług gastronomicznych – można prowadzić kursy na kwalifikacje K1,K2 technik ekonomista – można prowadzić kursy na kwalifikacje K1,K2 technik hotelarstwa – można prowadzić kursy na kwalifikacje K1,K2 technik informatyk - można prowadzić kursy na kwalifikacje K1,K2,K3 mechanik pojazdów samochodowych – można prowadzić kursy na kwalifikacje K1 kucharz – można prowadzić kursy na kwalifikacje K1 161

Nie przewiduje się takiej możliwości w zawodach: technik geodeta – nie przewiduje się kursów na kwalifikacje K1,K2,K3 technik pojazdów samochodowych - nie przewiduje się kursów na kwalifikacje K1,K2,K3 162

Organizacja form pozaszkolnych przez szkoły zawodowe Efektywna integracja form szkolnych i pozaszkolnych może zostać zapewniona poprzez tworzenie przez jednostki samorządu terytorialnego (powiaty) branżowych centrów kształcenia zawodowego, dla których bazą mogą być centra kształcenia ustawicznego, centra kształcenia praktycznego oraz szkoły dla młodzieży i dla dorosłych. Licea profilowane, licea i technika uzupełniające powinny zostać przekształcone w licea dla dorosłych i formy kursowe (technika) lub wygaszone. Jednym z najważniejszych zadań centrum będzie dbałość – we współpracy z lokalnymi pracodawcami – o jak najlepsze wyposażenie poszczególnych pracowni. Dobrze wyposażone pracownie będą wykorzystywane również jako ośrodek egzaminacyjny upoważniony przez właściwą okręgową komisję egzaminacyjną. 163

Dodatkowe godziny w Szkolnych Ramowych Planach Nauczania Uwaga zgodnie ze zmianami dotyczącymi pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów będzie istniała możliwość dodatkowych godzin płatnych z organu prowadzącego z wykorzystaniem na tego typu zajęcia. 164

Harmonogram wdrażania reformy 165

Przydatne Linki Internetowe: www.zsz-zelechow.com/reforma2012.php www.konferencje.men.gov.pl www.reformaprogramowa.men.gov.pl www.men.gov.pl www.ore.edu.pl www.oskko.edu.pl/forum/

Sprawy różne

Wolne wnioski