Projekt nr KIK/57 pn. „Podniesienie jakości usług świadczonych w JOPS w celu wzmocnienia podmiotowości i aktywności życiowej podopiecznych” PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Advertisements

Wyższa jakość świadczonych usług poprzez modernizację infrastruktury i podnoszenie kwalifikacji kadry w Domu Pomocy Społecznej nr 1 w Krośnie PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Departament Polityki Regionalnej, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji za rok 2010 Jolanta Rudnicka.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Kryzys w przedsiębiorstwie „Najtrudniej zmienić się wtedy, kiedy nie wydaje się to jeszcze konieczne……” Jack Welch.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Departament Polityki Regionalnej Informacja nt. przeprowadzonych badań ewaluacyjnych dot. RPO WK-P Wykorzystanie rekomendacji z badań Toruń,
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Łodzi
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Projekt nr KIK/57 pn. „Podniesienie jakości usług świadczonych w JOPS w celu wzmocnienia podmiotowości i aktywności życiowej podopiecznych” PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ działania z zakresu budowania mechanizmów prężności (resilience) Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca

Budowanie mechanizmów resilience – założenia i cel strategiczny PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Resilience (prężność, odporność) ‒ zdolność powracania do stanu pierwotnego – zwanego inaczej stanem równowagi, homeostazy. Pojęcie prężności zostało zaadoptowane do psychologii i psychiatrii jako synonim zaradności życiowej. Zaradność jako prężność w myśleniu, odczuwaniu i działaniu daje szansę zachowania równowagi wewnętrznej, dzięki której łatwiej jest przezwyciężać kłopoty i cierpienia. Pierwsze badania nad resilience rozpoczęły się w USA w latach 50. XX wieku. Badacze byli zafascynowani fenomenem, który sprawił, iż pomimo niekorzystnych warunków środowiskowych, w których wychowywały się niektóre dzieci, potrafiły one przezwyciężyć przeciwności losu i odnieść sukces życiowy. Naukowcy zauważyli, że pomimo występowania determinizmu środowiskowego powodującego dziedziczenie patologicznych zachowań przez dzieci, nie wszystkie z nich poddawały się temu niekorzystnemu wpływowi środowiska.

Budowanie mechanizmów resilience – założenia i cel strategiczny PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Celem strategicznym dodatkowych działań w Projekcie nr KIK/57 jest kształtowanie nowych i wzmocnienie już istniejących mechanizmów resilience u wychowawców oraz dzieci i młodzieży przebywających w Placówkach Opiekuńczo-Wychowawczych typu rodzinnego na terenie województwa świętokrzyskiego.

Budowanie mechanizmów resilience – działania przygotowawcze PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca  22 kwietnia 2015 r. odbyło się spotkanie z Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie oraz z Placówkami Opiekuńczo-Wychowawczymi typu rodzinnego w celu przekazania szczegółowych informacji w zakresie założeń planowanych działań. Z pośród 19 POW funkcjonujących na terenie województwa świętokrzyskiego deklarację uczestnictwa w Projekcie złożyło 16 placówek;  procedura związana z postępowaniem dotyczącym udzielenia zamówienia publicznego (maj/czerwiec 2015 r.);  15 lipca 2015 r. Instytucja Realizująca zawarła umowę z Wykonawcą ‒ Stowarzyszeniem Pomocy Rodzinie „PRO” z Kielc.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap I ‒ Kwalifikacja uczestników ‒ od dnia zawarcia umowy do dnia r.; Etap II ‒ Opracowanie i przygotowanie scenariuszy – strategii budowania resilience dla każdej rodziny – do dnia r.; Etap III ‒ Wstępne sesje terapeutyczne dla rodzin – do dnia r.; W ramach etapu IV – przeprowadzono 84 sesje terapeutyczne z ogólnej liczby 144; Etap V – Przeprowadzenie wyjazdowych sesji grupowych ( r. i r. oraz r. i r.; Etap VI – Opracowanie zbiorczego raportu z przeprowadzonych działań – do dnia r.; Etap VII – Opracowanie poradnika w zakresie realizacji scenariuszy budowania prężności (resilience) – do dnia r.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap I Kwalifikacja uczestników, precyzyjne określenie członków grupy docelowej W pierwszym etapie grupa psychoterapeutów nawiązała kontakt z osobami prowadzącymi Placówki Opiekuńczo- Wychowawcze typu rodzinnego w celu wstępnego zdiagnozowania problemów, barier i środowiska w którym funkcjonują wychowawcy i dzieci. Ta wstępna diagnoza posłużyła do zakwalifikowania poszczególnych osób do określonych działań oraz pozwoliła na określenie punktu startowego tj. poziomu od którego będą rozpoczynały się właściwe działania psychoterapeutów. Ponadto została precyzyjnie określona liczba uczestników ze strony placówek. Na tym etapie do każdej rodziny udało się 2 psychoterapeutów, którzy przeprowadzili dwugodzinny wywiad (diagnozę wstępną), który to wywiad był podstawą do dalszych prac.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap II Przygotowanie i opracowanie scenariuszy – strategii budowania resilience dla każdej rodziny Na podstawie diagnozy wstępnej zespoły psychoterapeutów opracowały indywidualne scenariusze działań w stosunku do każdej rodziny. Scenariusze te zawierają m.in. szczegółowy opis oraz harmonogram działań podejmowanych wobec każdej rodziny. Ponadto w scenariuszach został określony zdiagnozowany uprzednio punkt startowy, od którego powinny być rozpoczęte działania, jak i wymierny cel do którego osiągnięcia będą dążyć psychoterapeuci. Scenariusze te stanowią punkt odniesienia dla oceny zakresu i tempa realizacji działań w ramach Projektu.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap III Wstępne sesje terapeutyczne dla rodzin – sesje mające na celu niwelację istniejących barier oraz przygotowanie uczestników do wdrożenia działań właściwych Przed rozpoczęciem działań właściwych psychoterapeuci, w oparciu o przeprowadzony wcześniej wywiad, przeprowadzili z członkami każdej rodziny wstępne sesje terapeutyczne mające na celu przygotowanie uczestników do wdrożenia działań właściwych. Celem tych sesji była niwelacja zdiagnozowanych uprzednio barier oraz dyskusja o problemach z przeszłości, które mogłyby utrudniać lub wręcz uniemożliwić skuteczne oddziaływanie w kierunku budowania mechanizmów prężności. Na tym etapie z każdą rodziną pracowało 2 psychoterapeutów, którzy przeprowadzili dwie dwugodzinne sesje przygotowawcze, z których Wykonawca przedstawił Instytucji Realizującej raporty.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap IV Realizacja scenariuszy ‒ budowanie resilience u wychowawców i dzieci w ich środowisku (miejscu zamieszkania) Na podstawie przygotowanych zindywidualizowanych scenariuszy budowania mechanizmów prężności dla każdej z 16 rodzin, dwuosobowe zespoły psychoterapeutów prowadzą zajęcia z poszczególnymi rodzinami. Biorąc pod uwagę możliwą do osiągnięcia maksymalną intensywność pracy, przyjęto założenie, że liczba dziewięciu dwugodzinnych sesji dla każdej rodziny jest optymalna. Mniejsza liczba godzin mogłaby nie przełożyć się na efektywność działań zaś większa liczba godzin mogłaby zniechęcić uczestników do udziału w sesjach. Z przeprowadzonych sesji Wykonawca przedstawia Instytucji Realizującej raporty.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap V Sesje grupowe (wyjazdowe) Spotkania te miały charakter wyjazdowych sesji terapeutycznych oraz zwykłych spotkań mających na celu „wyjęcie” uczestników z ich codziennego otoczenia. Ponadto pozwoliły one na wymianę doświadczeń wśród wychowawców oraz wzajemne poznanie się rodzin. Scenariusze w zakresie podejmowanych działań terapeutycznych w trakcie sesji grupowych przygotowali psychoterapeuci, mając na względzie dotychczasowe efekty pracy z poszczególnymi rodzinami. Sesje w połowie okresu realizacji działań pozwoliły na wzajemne poznanie się, identyfikację wspólnych problemów oraz nawiązanie kontaktów, które będą mogły być wykorzystywane w dalszej części realizacji Projektu. Dzięki temu stworzone zostały warunki do wzajemnego wspierania się rodzin w zakresie działań po zakończeniu realizacji Projektu.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap V Sesje grupowe (wyjazdowe) Tematyka zajęć na wyjazdowych sesjach grupowych Budowanie więzi i bliskości w rodzinach pełniących rolę placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego Umiejętność reagowania w sytuacjach trudnych Doskonalenie umiejętności wychowawczych Asertywność w relacjach między wychowawcami i wychowankami

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap VI – Opracowanie zbiorczego raportu z przeprowadzonych działań Wykonawca opracuje oddzielnie dla każdej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej, na podstawie przeprowadzonych działań diagnostycznych, terapeutycznych w zakresie budowania mechanizmów prężności zbiorczy raport podsumowujący, który będzie zwierał: 1)zdiagnozowany uprzednio punkt startowy od którego zostały rozpoczęte działania, jak i cel do którego osiągnięcia dążyli terapeuci; 2)szczegółowy opis oraz harmonogram działań podejmowanych wobec każdej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej; 3)określenie mierzalnych wskaźników realizacji wyznaczonego celu oraz metod ich pomiaru; 4)wyniki pomiaru wskaźników „prężności” przed rozpoczęciem działań oraz po zakończeniu działań terapeutycznych; 5)ocenę uzyskanych wyników w zakresie „prężności”; 6)zalecenia do dalszych kierunków działań w zakresie budowania mechanizmów „prężności”.

Budowanie mechanizmów resilience – działania właściwe PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Etap VII ‒ Opracowanie poradnika w zakresie realizacji scenariuszy budowania prężności (resilience) Na podstawie opracowanych scenariuszy sesji terapeutycznych oraz posiłkując się literaturą przedmiotu z zakresu budowania mechanizmów prężności, Wykonawca opracuje poradnik, który mógłby być wykorzystywany przez inne instytucje jako swoisty „drogowskaz” w budowaniu mechanizmów prężności. Poradnik ten oprócz części teoretycznej w zakresie prężności będzie zawierał przykładowe scenariusze prowadzenia sesji terapeutycznych w kierunku budowania mechanizmów prężności oraz będzie wskazywał na instrumenty służące do pomiaru efektów prowadzonych działań. Poradnik zostanie opublikowany w 1000 egzemplarzach i będzie bezpłatnie dystrybuowany.

Budowanie mechanizmów resilience – działania towarzyszące PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Nadzór merytoryczny ze strony Zamawiającego Mając na względzie prawidłowość realizowanych działań przez Wykonawcę oraz biorąc pod uwagę fakt wysokiej innowacyjności działań polegających na wzmacnianiu i budowaniu mechanizmów prężności, Instytucja Realizująca zawarła umowę ze Stowarzyszeniem Nadzieja Rodzinie z Kielc, które w jej imieniu sprasowuje nadzór merytoryczny nad działaniami Wykonawcy. Zobiektywizowana ocena ekspertów zewnętrznych stanowi dodatkową informację dla Instytucji Realizującej, co do kierunku ewentualnych działań korygujących.

Budowanie mechanizmów resilience – działania towarzyszące PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Nadzór merytoryczny ze strony Zamawiającego Dotychczas zrealizowano następujące działania:  Ewaluacja scenariuszy sesji terapeutycznych w zakresie budowania mechanizmów prężności  Obserwacja uczestnicząca w sesjach terapeutycznych w charakterze superwizora  Spotkanie z terapeutami przeprowadzającymi sesje terapeutyczne na zasadach superwizji prowadzonej w psychoterapii w celu omówienia dotychczasowego przebiegu pracy psychologów

Budowanie mechanizmów resilience – działania towarzyszące PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Nadzór merytoryczny ze strony Zamawiającego Obecnie trwają następujące działania:  W ramach pełnienia nadzoru nad IV etapem działań ‒ Wykonawca uczestniczy w 4 sesjach terapeutycznych prowadzonych na podstawie zindywidualizowanych scenariuszy resilience w charakterze superwizora. Na podstawie przeprowadzonych działań Wykonawca sporządzi opinię dotyczącą pracy terapeutów i przebiegu sesji oddzielnie dla każdej sesji. Planowane są następujące działania:  W ramach pełnienia nadzoru nad VI etapem działań ‒ Wykonawca dokona ewaluacji zbiorczego raportu z przeprowadzonych działań terapeutycznych i sporządzi opinię dotyczącą prawidłowości realizacji całości zadania przez terapeutów;  Wykonawca zorganizuje 2 spotkania z terapeutami przeprowadzającymi sesje terapeutyczne w celu przekazania im swoich bieżących uwag i spostrzeżeń, co prawidłowości realizacji założonych celów.

Budowanie mechanizmów resilience – działania towarzyszące PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Sesje grupowe (wyjazdowe) – strona organizacyjna W trakcie wyjazdowych sesji terapeutycznych Instytucja Realizująca zapewniła odpowiednie wyżywienie i nocleg oraz transport dla uczestników. Sesje grupowe (wyjazdowe) odbyły się w ośrodku na terenie województwa świętokrzyskiego, który był w stanie zapewnić odpowiednią liczbę sal warsztatowych, pokoi oraz posiłki dla uczestników.

PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wojewoda Świętokrzyski Instytucja Realizująca Dziękuję za uwagę Robert Jawor Kierownik Oddział ds. Projektów w Obszarze Polityki Społecznej Wydział Polityki Społecznej Świętokrzyski Urząd Wojewódzki w Kielcach