Bezpośrednie Inwestycje Zagraniczne. 2 Literatura  D. Wawrzyniak: Determinanty lokalizacji Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych, Gospodarka Narodowa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Advertisements

RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Katedra Zarządzania w Gospodarce1 STRATEGIA DYWERSYFIKACJI.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Rozwój informatyzacji Rozwój informatyzacji - cele i wyzwania Agnieszka Konkel Konferencja: bezpieczeństwo teleinformatyczne państwa,
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Międzynarodowe trendy inwestycyjne na rynku nieruchomości.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Badania marketingowe w UE A.M. Zarzycka. Badania marketingowe na obszarze UE Systematyczne zbieranie i przetwarzanie informacji odnoszących się do eurorynku.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
WYKŁAD 3 Globalizacja a korporacje transnarodowe 1.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
MIĘDZYNARODOWE RYNKI NIERUCHOMOŚCI Dr Małgorzata Zięba.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Produkt w marketingu międzynarodowym
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Proces transakcyjny Podsumowanie Rafał Tuzimek. Typy transakcji M&A 2 SprzedażprzedsiębiorstwZakupprzedsiębiorstw FuzjeprzedsiębiorstwPoszukiwaniefinansowaniawłaścicielskiego/doradztwofinansoweLBO/MBO.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Bezpośrednie Inwestycje Zagraniczne
Struktura kanałów marketingowych
Bądź częścią rozwiązania
Konkurencyjność w dobie globalizacji
Zapis prezentacji:

Bezpośrednie Inwestycje Zagraniczne

2 Literatura  D. Wawrzyniak: Determinanty lokalizacji Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych, Gospodarka Narodowa, Nr4/2010  Czinkota M. Ronkainen I. Moffett M. Marinova S. Marinov M.: International business: European Edition, Wiley, 2009; rozdział 2  Alvin G. Wint, Densil A. Williams: Attracting FDI to developing countries. A changing role for government?, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 15, No. 5, 2002,  United Nations Conference on Trade and Development UNCTAD, World Investment Report 2013 

3 BIZ  Transfer do zagranicznego oddziału firmy: Kapitału właścicielskiego Zasobów: materialnych – maszyn, urządzeń i niematerialnych – know- how, rozwiązań zarządczych i organizacyjnych odbywający się w ramach jednego podmiotu i pod kontrolą firmy ‘macierzystej’.

4 Roczne BIZ - outflows

5 Wpływy BIZ w lat (w mln USD)

6 Wartość BIZ na świecie, (w mln USD)

7 Napływ BIZ do Polski (w mln USD)

8 Nie-właścicielskie tryby produkcji międzynarodowej – alternatywa dla BIZ  Nie-właścicielskie sposoby (NEM) produkcji międzynarodowej: podwykonawstwo, outsourcing, kontrakty rolnicze, franchising, licencjonowanie, kontrakty menedżerskie, i inne rodzaje stosunków umownych, przez które TNCs koordynują działalność przedsiębiorstw państwa przyjmującego (host-country), bez posiadania udziałów w tych firmach

9 Sposoby wejścia na rynek zagraniczny (entry mode) 1. Eksport  pośredni  bezpośredni 2. Kontrakty  Licencjonowanie  Franchising  inne: porozumienia technologiczne, umowy na usługi, na wytwarzanie. 3. Inwestycyjne  Niezależne przedsiębiorstwo  Joint venture

10 Kryteria decyzyjne wyboru entry mode 1) Zakres kontroli 2) Dostępne zasoby i poziom zaangażowania 3) Poziom ryzyka 4) Czas, tempo 5) Dostępne alternatywy 6) Spodziewany zwrot

11 Teorie BIZ 1. Teoria produkcji międzynarodowej [Dunning (1980) and Fayerweather (1982)] 2. Teoria niedoskonałych rynków [Hymer (1970)] 3. Teoria internalizacji [Buckley (1982, 1988) Buckley and Casson (1976, 1985)]

12 Teoria produkcji międzynarodowej – paradygmat eklektyczny [Dunning (1980) and Fayerweather (1982)] Skłonność firmy do rozpoczęcia produkcji zagranicznej zależy od konkretnych korzyści jej kraju w porównaniu do korzyści zasobowych wynikających z lokalizacji w innym kraju Przedsiębiorstwa szukają:  zasobów  korzyści czynników (czynniki produkcji)  wiedzy  bezpieczeństwa  rynków

13 Jakie czynniki determinują gdzie inwestować? Paradygmat eklektyczny OLI BIZ są realizowane ponieważ firmy  odnoszą korzyści właścicielskie ownership (O),  realizowane w procesie internalizacji internalization (I)  w krajach, oferujących konieczne korzyści lokalizacyjne locational (L) advantages

14 Czynniki determinujące BIZ (Galan, Gonzalez-Benito, 2001)

15 Czynniki determinujące BIZ (Galan, Gonzalez-Benito, 2001)

16 Czynniki determinujące BIZ (Galan, Gonzalez- Benito, 2001)

17 Teoria niedoskonałych rynków [Hymer (1970)] Firmy wykorzystują niedoskonałości rynków Decyzja firmy do inwestowania za granicą jest wyjaśnione jako strategia skorzystania z niektórych możliwości (przewag konkurencyjnych) nie podzielanych przez konkurentów w innych krajach. Niedoskonałości są najczęściej generowane przez rządy

18 Rynek doskonały - założenia  Liczni nabywcy;  Liczni sprzedawcy (brak monopolu);  Pojedynczy nabywca/sprzedawca nie ma wpływu na rynek, ceny i inne warunki rynku;  Homogeniczny produkt;  Doskonała informacja = uczestnicy rynku mają pełną informację o produkcie i cenach;  Swoboda wejścia i wyjścia z rynku.

19 Niedoskonałości rynku i przewagi konkurencyjne Niedoskonałości rynku w formie: Dostęp (cła, polityki importowe, itp.) Mobilności czynników produkcji Zarządzania:  Korzyści kosztowe  Korzyści skali i zakresu  Różnicowanie produktu  Techniki zarządcze, marketingowe i know- how  Zasoby finansowe

20 Przewagi konkurencyjne  Korzyści skali i zakresu: w produkcji, marketingu, finansach, badaniach i rozwoju, transporcie i zakupach duży rozmiar jest głównym czynnikiem (z powodu operacji międzynarodowych i /lub krajowych)  Doświadczenie menedżerskie i marketingowe : umiejętności w zarządzaniu dużymi organizacjami przemysłowymi (kapitał ludzki i technologii) znajomość nowoczesnych technik analitycznych i ich zastosowanie w obszarach funkcjonalnych przedsiębiorstwa

21 Przewagi konkurencyjne  Zaawansowane technologie: Umiejętności badawcze i inżynierskie  Przewaga finansowa: Wykazanie się globalną przewagą finansową poprzez osiągnięcie i utrzymanie globalnego kosztu i dostępności kapitału Kluczowa zmienna kosztu konkurencyjnego umożliwiająca sfinansowanie inwestycji zagranicznych oraz innych działań

22 Przewagi konkurencyjne  Zróżnicowane produkty: Specyficzne dla firm zalety produkcji i wprowadzania do obrotu produktów zróżnicowanych Wynikają z innowacji realizowanych w R&D lub znaczących wydatków marketingowych w celu uzyskania identyfikacji marki  Konkurencyjność rynku krajowego: Wysoko konkurencyjny rynek krajowy zwiększa przewagi konkurencyjne firmy w porównaniu do firm pochodzących z krajów mniej konkurencyjnych Zjawisko znane w modelu Portera (diamond model) i ma 4 główne składowe

23 Figuer 1: Sekwencja decyzyjna BIZ Źródło: Czinkota M. Ronkainen I. Moffett M. Marinova S. Marinov M.: International business: European Edition, Wiley, 2009; p. 45

24 Teoria internacjonalizacji [Buckley and Casson (1979, 1985)]  Internalizacja dotyczy powiększenia bezpośredniej działalności przedsiębiorstwa i wprowadzenie w ramach wspólnej własności i kontroli działań prowadzonych przez rynki pośrednie, które łączą firmy z klientami.  Firmy korzystają na kreowaniu ‘wewnętrznego rynku’ tak, by transakcje mogły być przeprowadzane mniejszym kosztem w firmie

25 Powody realizacji BIZ – makroekonomiczne  wzrost w światowym handlu i otwarcie nowych rynków  rozwój nowych technologii i możliwości ich transferu  liberalizacja gospodarki - zniesienie kontroli wymiany i barier dla przepływu kapitału (i zysków);  ustanowienie wspólnych rynków i regionalnych bloków handlowych ze wspólnymi taryfami importowymi / eksportowymi

26 Powody BIZ – perspektywa mikro (firmy) Bariery w komunikacji z lokalnymi przedstawicielami brak zaangażowania ze strony przedstawicieli Wysoka marża niezależnych dystrybutorów Rosnące koszty administracyjnych zarządzania operacjami zagranicznymi z kraju możliwość prowadzenia działalności jak lokalne firmy – wizerunek ‘swojej’ formy:  mniej rygorystyczny stosunek lokalnych władz  lepsza pozycja w konkurencji z lokalnymi firmami  lepszy wizerunek wśród klientów ze względu na stałą obecność w kraju i znaczące zaangażowanie finansowe

27 Powody BIZ – perspektywa mikro (firmy)  Wysokie koszty transportowe, logistyczne eksportu  Ochrona własności intelektualnej  Zachęty inwestycyjne rządów innych krajów  Niższe koszty operacyjne  Szybszy i łatwiejszy dostęp do rynku  Niewystarczający popyt na rynku krajowym  Potrzeba zabezpieczenia dostaw szczególnych surowców czy materiałów dostępnych tylko na obcym rynku

28 Powody BIZ – perspektywa mikro (firmy)  Korzystne warunki gospodarcze w poszczególnych krajach (rynki rozwijające się, rosnące dochody, dostęp do kapitału, niskie stopy procentowe, niskie podatki etc.)  Próba rozproszenia ryzyka pomiędzy różne rynki  Nabycie know-how i umiejętności dostępnych tylko na lokalnym rynku  Chęć zminimalizowania globalnych obciążeń podatkowych  Potrzeba zaangażowania w wytwarzanie części, elementów na rynku lokalnym  Lepsze powiązania pomiędzy lokalnym wytwarzaniem a marketingiem –innowacje produktowe, obsługa posprzedażowa

29 Strategie BIZ I. Produktowe (product – driven) właściwości, możliwości czy dostępności specyficznych produktów przemysł związany z surowcami naturalnymi (naftowy: wydobycie ropy naftowej, rafinerie) II. Rynkowe (market – driven) Poszukiwanie nowych rynków zbytu, dotychczasowe nie mogą wchłonąć produkcji III. Technologiczne (technology – driven) przedsiębiorstwa, których przewagą konkurencyjną są technologie, które wykorzystują do zdobycia nowych rynków (na których takie technologie nie występują)

30 Strategie BIZ  Integracja pozioma Łączenie firm z tej samej branży, na tym samym ‘poziomie’ wytwarzania. Korzyści:  Poprawa pozycji na rynku  Korzyści skali  Wzrost konkurencyjności  Szanse na dywersyfikację  Integracja pionowa Fuzje, przejęcia, firm w tej samej branży przemysłu ale wytwarzające na innych etapach produkcji (np. przejęcie firm dostawców surowców, czy producentów komponentów)

31 Dodatkowe koszty wejścia na nowy rynek  Koszty marketingowe  Koszty adaptacji produkcji do preferencji nowego rynku i klientów  Koszty budowania zaufania, wizerunku, pozycji w nowym przedstawicielstwie

32 Techniki realizacji BIZ  Przejęcia (likwidacja konkurencji, przejęcie technologii, know how, patentów, nabycie aktywów trwałych, wejście w rynek)  Fuzje  Nowe przedsiębiorstwo (dobrze dopasowane do specyfiki macierzystej firmy, wybór lokalizacji gwarantującej zasoby pracy, usługi dla biznesu, infrastrukturę, dostęp do surowców, materiałów, kooperantów, komunikacji, względy finansowe i podatkowe)

33 Warunki powodzenia fuzji i przejęcia – cena nabycia  the cost-of-entry test Przyszłe przepływy pieniężne podmiotu nie mniejsze od zera  the better-off test Efektywność działania i wartość obu firm (przejętej, przejmowanej) poprzez połączenie jest zwielokrotniona (2+2=5)  the attractiveness test Struktura biznesowa przejmowanej/przyłączanej firmy przyczyni się zwiększenia efektywności

34 Czynniki przyciągające BIZ do krajów rozwijających się  Rozmiar rynku i poziom dochodów  Tempo wzrostu rynku  Stabilność polityczna  Stopa inflacji, i stan rachunków bieżących Jakość infrastruktury  Zachęty fiskalne  ‘good events’  Polityka rządu  Działania promujące inwestycje

35 Otoczenie good governance rule-based governance (system prawa)  Niezależne sądownictwo i prawodawstwo  Równość wobec prawa, bezstronna egzekucja prawa  Wiarygodna i dostępna informacja o finansach  Wysoki poziom zaufania publicznego relation-based governance system (system relacyjny)  Prywatne relacje i powiązania wpływają na transakcje społeczne i gospodarcze – osobiste sieci kontaktów, powiązań, prywatna informacja

36 Governance Environment Index (Li, Filer, 2007)  Prawa polityczne  Rządy prawa  Swobodny przepływ informacji  Zaufanie publiczne  Wysokie standardy sprawozdawczości

37 Kraje rule-based Kraje non-rule-based

38 BIZ w krajach rozwijających się  Dochód narodowy (per-capita)  Poziom rozwoju gospodarczego  Stopy procentowe  Poziom wykształcenia, edukacji  Skuteczność działań zachęcających inwestorów

39 Polityki i środki promujące BIZ Polityki:  Otwarcie dotychczas zamkniętych, chronionych branż przemysłu  Swoboda nabywania nieruchomości  Likwidacja monopoli  Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych Środki promujące i ułatwiające BIZ:  Finansowe i fiskalne zachęty, w tym specjalne strefy ekonomiczne  Łagodzenie wymogów weryfikacyjnych  Usprawnienie procesów rejestracji działalności  Przyspieszenie procesów licencjonowania, wydawania pozwoleń  Obniżanie podatku CIT