Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Jaka jesteś szkoło ? Uczniowie Czy wiesz, jakie zajęcia pozalekcyjne są organizowane w szkole? Tak – 12.
Szkoła Podstawowa nr 8 im. Martyrologii Piaśnicy Gimnazjum nr 3 im. Martyrologii Piaśnicy.
Podstawy prawne współpracy PPP ze szkołami. Podstawa prawna działania Poradni ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Działalność Lokalnych Centrów Nauczania Kreatywnego w Gdańsku Małgorzata Mroczkowska, koordynator LCNK 1 Jakub Rodowski, koordynator LCNK 2 Gdańska Rada.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Oszlifować diamenty, czyli w poszukiwaniu skutecznych form wsparcia uczniów zdolnych Krystyna Dynowska- Chmielewska Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Awans zawodowy nauczycieli.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Tytuł Projektu: „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Wnioski dotyczące przyznawania nauczycielom nagród i odznaczeń 1 Lublin, r.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
USTAWA z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego. (Dz. U. z dnia 12 lutego 1999 r.) Art. 1.1.Przepisy ustawy z dnia 7.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Projekt Śląskie. Inwestujemy w talenty – II edycja realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Urząd.
Sześciolatek idzie do szkoły
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 marca 2017
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
PEDAGOGICZNE PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2019/2020
Wspomaganie pracy szkół
Zapis prezentacji:

Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007 i 2007/2008 w szkołach województwa małopolskiego Kuratorium Oświaty w Krakowie 2008 r.

Zakres badania Badaniem objęto 145 szkół, w tym: 58 szkół podstawowych 39 gimnazjów 29 liceów ogólnokształcących 2 technika 17 zespołów szkół

Zakres badania Badaniem objęto 2802 uczniów, w tym: 958 uczniów szkół podstawowych 868 uczniów gimnazjów 976 uczniów szkół ponadgimnazjalnych

Kryteria identyfikujące ucznia zdolnego (w opinii dyrektorów i uczniów): finalista lub laureat konkursu lub olimpiady w etapie pozaszkolnym sukcesy w co najmniej międzyszkolnych konkursach sportowych, artystycznych lub innych stypendium lub inne wyróżnienie za osiągnięcia w nauce

Przekonania uczniów na temat własnych zdolności Szkoła podstawowa: 25,42% badanych uważa się za bardzo zdolnych; 67,89% za zdolnych; 6,69% - za przeciętnych Gimnazjum: 18,72% badanych uważa się za bardzo zdolnych; 67,72% za zdolnych; 12,56% - za przeciętnych Szkoły ponadgimnazjalne: 8% badanych uważa się za bardzo zdolnych; 69% za zdolnych; 23 % - za przeciętnych

Sposoby identyfikowania uczniów zdolnych stosowane w szkołach obserwacja i diagnoza nauczyciela okresowa i roczna analiza osiągnięć wywiady z uczniem i rodzicami analiza dokumentacji potwierdzającej osiągnięcia wywiady z nauczycielami

Indywidualny program i tok nauki Szkoły objęte badaniem wywiązują się z obowiązku określonego w art. 1 pkt 6 ustawy o systemie oświaty w tym sensie, że prawie wszystkie wnioski o przyznanie indywidualnego programu nauczania lub indywidualnego toku nauki są przyznawane i realizowane zgodnie z prawem (stwierdzono jeden przypadek odmowy przyznania indywidualnego programu nauczania z powodu braku środków).

Indywidualny program i tok nauki Niewielka liczba wniosków w sprawie indywidualnego programu nauczania lub indywidualnego toku nauki realizowanych w badanych szkołach: w 2 szkołach podstawowych realizuje się 4 indywidualne programy nauczania; w 2 szkołach indywidualny tok nauki dla 2 uczniów w 4 gimnazjach realizuje się 14 indywidualnych programów nauczania; w 2 szkołach indywidualny tok nauki dla 3 uczniów dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych przyznali indywidualny program nauczania łącznie 14 uczniom, a indywidualny tok nauki 54 uczniom

Formy pracy z uczniami zdolnymi stosowane w szkołach indywidualna opieka nauczyciela nad uczniami przygotowującymi się do udziału w konkursie lub olimpiadzie zajęcia pozalekcyjne (koła zainteresowań, koła przedmiotowe, konsultacje) indywidualizacja pracy z uczniami zdolnymi na lekcjach współpraca z uczelniami i innymi instytucjami zewnętrznymi

Opinie uczniów o stosowanych w szkołach formach pracy z uczniami zdolnymi Uczniowie szkół podstawowych doceniają przede wszystkim pomoc w przygotowaniu do udziału w konkursach i organizowanie zajęć dodatkowych tylko 405 badanych (42%) dostrzega indywidualizację pracy na lekcjach spełnienie swoich oczekiwań oceniają na 4,98 (w części szkół oferta zajęć nie jest zgodna z oczekiwaniami, zdecydowanie mało atrakcyjne są propozycje w 6 szkołach)

Opinie uczniów o stosowanych w szkołach formach pracy z uczniami zdolnymi Uczniowie gimnazjum: doceniają przede wszystkim pomoc w przygotowaniu do udziału w konkursach i organizowanie zajęć dodatkowych tylko 300 badanych (35%) dostrzega indywidualizację pracy na lekcjach spełnienie swoich oczekiwań oceniają na 4,5 10% badanych formułuje komentarze negatywne : „szkoła nie spełnia moich oczekiwań”, „nie mam możliwości korzystania z zajęć”, „zajęcia często są nudne, jest ich mało”, „szkoła poświęca mi mało uwagi”

Opinie uczniów o stosowanych w szkołach formach pracy z uczniami zdolnymi Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych: doceniają pomoc w przygotowaniu do olimpiady oraz organizację zajęć pozalekcyjnych tylko 239 badanych (25%) dostrzega indywidualizację pracy na lekcji spełnienie swoich oczekiwań oceniają na 4

Oczekiwania uczniów zdolnych Uczniowie zdolni oczekują: projektowania kół przedmiotowych na podstawie rozpoznanych zainteresowań uczniów właściwego doboru nauczycieli prowadzących koła zainteresowań (specjaliści w danej dziedzinie) pracy nauczycieli z uczniami zdolnymi w zakresie zagadnień wykraczających poza program realizowany na lekcji możliwości dodatkowych, indywidualnych konsultacji poprawy przepływu informacji w szkole na temat konkursów i olimpiad

Stypendia Ministra Edukacji Narodowej 2003/04: 72 wnioski, 26 stypendiów na 313 przyznanych w kraju (III m-ce) 2004/05: 73 wnioski, 27 stypendiów na 300 przyznanych w kraju (III m-ce) 2005/06: 88 wniosków, 36 stypendiów na 297 przyznanych w kraju (II m-ce) 2006/07: 73 wnioski, 31 stypendiów na 300 przyznanych w kraju (III m-ce)

Stypendia Prezesa Rady Ministrów w roku szkolnym 2005/ stypendiów w roku szkolnym 2006/ stypendiów w roku szkolnym 2007/ stypendiów Corocznie około 20% szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą nie typuje uczniów do tego stypendium, w części szkół więcej niż jeden uczeń spełnia warunki jego przyznania.

Wnioski 1. W porównaniu z liczbą uczniów, którzy uważają się za bardzo zdolnych i zdolnych, a także w porównaniu z liczbą uczniów wskazywanych przez dyrektorów badanych szkół jako uzdolnieni lub szczególnie uzdolnieni, liczba wniosków o przyznanie indywidualnego programu nauczania lub indywidualnego toku nauki jest niewielka. Oznacza to, że znaczna część uczniów zdolnych nie korzysta z tych form wspomagania ich rozwoju.

Wnioski Przyczyny: niewystarczające uregulowania prawne odnoszące się do sposobu organizowania i finansowania pracy nauczyciela – opiekuna ucznia szczególnie uzdolnionego, trudności ze zorganizowaniem zindywidualizowanych zajęć z uczniem zdolnym w warunkach danej szkoły, brak środków na organizowanie udziału uczniów z pozaszkolnych formach kształcenia (delegacje opiekunów, przejazdy, inne koszty uczestnictwa) brak środków na znaczące finansowe motywowanie nauczycieli do pracy z uczniami zdolnymi

Wnioski 2. Głównym kryterium definiującym ucznia zdolnego jest status finalisty lub laureata konkursu lub olimpiady w etapie pozaszkolnym. Ważnym kryterium jest również przyznane stypendium lub inne wyróżnienie za wyniki w nauce. Opinie dyrektorów w tej mierze są identyczne z opiniami uczniów. Niewielką wartość diagnostyczną dyrektorzy i nauczyciele przypisują natomiast wysokiej średniej ocen.

Wnioski 3. W większości badanych szkół wypracowano formy i metody służące identyfikowaniu uczniów szczególnie uzdolnionych. Działania te są rzadko ujęte w formalny system obejmujący sposoby diagnozowania, rozwijania zdolności, motywowania i promowania osiągnięć uczniów zdolnych.

Wnioski 4. Dużym zainteresowaniem cieszą się konkursy przedmiotowe organizowane przez Małopolskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów oraz olimpiady dla uczniów szkół ponadgimnzjalnych. Zauważa się jednak dużą liczbę szkół nie odnoszących sukcesów w konkursach i olimpiadach.

Wnioski 5. Stosowane w szkołach formy i metody pracy z uczniami zdolnymi są schematyczne i nie w pełni spełniają oczekiwania uczniów. Stwierdzono niedostatek form i metod pobudzających uczniów do aktywności twórczej (np. metoda projektu). Pojawiają się próby wykorzystania środków unijnych na sfinansowanie zajęć specjalistycznych dla uczniów zdolnych.

Wnioski 6. Współpraca szkół z instytucjami i organizacjami wspomagającymi rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów układa się dobrze. 7. Współpraca szkół z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi w zakresie diagnozowania, wspierania wszechstronnego rozwoju oraz rozwiązywania problemów dotyczących funkcjonowania ucznia zdolnego w społeczności szkolnej jest niewystarczająca.

Wnioski 8. Szkoły stosują różnorodne metody motywowania i promowania uczniów zdolnych. Dobrze wykorzystuje się możliwości upowszechniania osiągnięć uczniów w szkole i w jej środowisku, ale liczba uczniów objętych stypendiami za wyniki w nauce nie jest duża.

Wnioski 9. Duża liczba Stypendiów Ministra Edukacji Narodowej przyznawanych corocznie uczniom z Małopolski świadczy o względnie dużej populacji uczniów zdolnych, z którymi praca pedagogiczna prowadzona jest w szkołach prawidłowo. Utrzymywanie się Małopolski w czołówce krajowej pod względem liczby przyznanych Stypendiów Ministra Edukacji Narodowej potwierdza skuteczność pracy z uczniami zdolnymi w około 10% badanych szkół ponadgimnazjalnych.

Wnioski 10. Wnioski o stypendia za osiągnięcia uczniów w nauce przygotowywane są zgodnie z prawem. 11. Nauczyciele podejmują różnorodne zewnętrzne formy doskonalenia zawodowego, ale rzadko są to formy bezpośrednio służące doskonaleniu pracy z uczniami zdolnymi. Wynika to z ubogiej oferty doskonalenia nauczycieli w tym zakresie. Również wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli, w tym szkolenie rad pedagogicznych, rzadko obejmuje zagadnienie pracy z uczniem zdolnym.