Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Advertisements

Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Perspektywa finansowa Różnice i uproszczenia systemowe we wdrażaniu funduszy strukturalnych Departament Audytu Wewnętrznego i Certyfikacji ul.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Rachunkowość zakładów ubezpieczeń Wykład 8. Badanie sprawozdań finansowych Z.U.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
Dyskusja panelowa II: Wsparcie skutecznego audytu wewnętrznego w dziale/działach dr Adam Niedzielski – Dyrektor Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Sprawozdanie roczne z działalności Uczelnianej Komisji ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na PG w roku akademickim 2013/2014 Senat PG, r. Opracowała:
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym za okres od 1 lipca 2012 r. do 30 czerwca 2013 r. Departament Wdrażania Regionalnego Programu.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Rachunkowość w jsfp Audyt prowadzenia ksiąg rachunkowych w jednostkach sektora publicznego Ministerstwo Finansów 30 kwietnia 2015 r. 1.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Kontrole w projektach Biuro Koordynacji Projektów Poznań, r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
KONTROLA W PROJEKCIE WSPÓŁFINANSOWANYM ZE ŚRODKÓW WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO NA LATA Kampania informacyjno - edukacyjna.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Badanie sprawozdań finansowych i kontrola wewnętrzna Moduł specjalizacyjny F3/RA opiekun: dr Mikołaj Turzyński Kierunek: Finanse i rachunkowość Specjalność:
RACHUNKOWOŚĆ I REWIZJA FINANSOWA Katedra Rachunkowości.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Rachunkowość i Rewizja Finansowa II stopień Katedra rachunkowości
Zapis prezentacji:

Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1

Cele spotkania Poprawa użyteczności audytu wewnętrznego w sektorze publicznym Rozwój metodyki audytu wewnętrznego Utrwalenie wiedzy w zakresie audytu obszaru rachunkowości oraz audytu projektów UE Poszerzenie wiedzy na temat wykorzystania funduszy strukturalnych w perspektywie finansowej Wymiana doświadczeń w zakresie audytu projektów realizowanych w ramach perspektywy Wymiana doświadczenia w zakresie badania rocznych sprawozdań finansowych

Podsumowanie cyklu dotyczącego rachunkowości Zagadnienia wyodrębnione w ramach obszaru rachunkowość jako kluczowe z perspektywy audytu: Księgi rachunkowe Roczne sprawozdanie finansowe

Podsumowanie cyklu dotyczącego rachunkowości Księgi rachunkowe Podstawowe informacje nt. prowadzenia ksiąg rachunkowych w jsfp Znaczenie ksiąg rachunkowych dla procesów zarządczych Zakres audytu ksiąg rachunkowych

Znaczenie ksiąg rachunkowych dla procesów zarządczych Kierownik jednostki odpowiada za właściwe zarządzanie jednostką, zapewniające realizację jej celów. Wydatkowanie środków publicznych nie jest celem jsfp, ale środkiem do realizacji celów. Do podejmowania właściwych decyzji kierownik potrzebuje bieżących i rzetelnych informacji m.in. na temat sytuacji finansowej oraz majątkowej jednostki. Informacje muszą charakteryzować się dostępnością we właściwym czasie oraz odpowiednią szczegółowością. Księgi rachunkowe muszą dostarczać danych na temat wydatków na poszczególne rodzaje działalności. 5

Audyt ksiąg rachunkowych Audyt poprawności prowadzenia ksiąg rachunkowych to przede wszystkim badanie: prowadzenia i przechowywania ksiąg, procedury otwarcia i zamknięcia ksiąg, sprawdzalności, bezbłędności i warunków prowadzenia ksiąg, dowodów księgowych, spełnienia wymagań dotyczących ochrony danych przetwarzanych w systemach informatycznych. Czy audyt ksiąg rachunkowych to tylko badanie zgodności? 6

Podsumowanie cyklu dotyczącego rachunkowości Roczne sprawozdanie finansowe Potencjalne wyzwania przy audycie sprawozdania Zagadnienia kluczowe dla sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego Rodzaje informacji o charakterze zarządczym, które można uzyskać ze sprawozdania Praktyczne aspekty badania sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta

Roczne sprawozdanie finansowe Co zawiera i na podstawie czego jest sporządzane roczne sprawozdanie finansowe? Jakie znaczenie informacyjne ma sprawozdanie roczne dla jego kluczowych adresatów i odbiorców? Jakie czynniki mają wpływ na jakość sprawozdania rocznego i jakie ryzyka wiążą się z jego przygotowaniem? 8 Czy badanie sprawozdania rocznego może mieć wpływ na zwiększenie efektywności wydatkowania środków publicznych?

Roczne sprawozdanie finansowe – źródło informacji zarządczej Które z podstawowych elementów rocznego sprawozdania finansowego są źródłem informacji zarządczej istotnej dla kierownika jednostki? Zestawienie zmian w funduszu jednostki Rachunek zysków i strat Bilans 9

Roczne sprawozdanie finansowe a audyt wewnętrzny Zapewnienie AW Audyt rocznego sprawozdania finansowego – np. zgodność z księgami i stanem rzeczywistym Wykorzystanie informacji ze sprawozdania do analiz innych obszarów – np. kształtowanie się w skali wieloletniej kosztów ponoszonych przez jednostkę w danych grupach rodzajowych kosztów 10

Badanie sprawozdań finansowych w jsfp Wymogi dotyczące badania sprawozdań finansowych w jsfp Gruntowna widza w zakresie rachunkowości i kwalifikacje dot. metodyki badania Wiedza na temat potencjalnych ryzyk związanych ze sprawozdawczością finansową Wiedza na temat postępowania w przypadku zmaterializowania się ryzyka Wybrane obszary badania sprawozdań jednostek sektora publicznego - praktyka

Zapraszamy na prezentację 12

13

Wnioski 14

Wnioski 15 Wiedza nt. ksiąg rachunkowych oraz rocznego sprawozdania finansowego pozwoli audytorom na przeprowadzenie audytu w wymaganym zakresie oraz wykorzystanie zawartych w nich informacji na potrzeby innych zadań audytowych. Zapewnienie dostarczone przez AW w zakresie rzetelności rocznego sprawozdania/ ksiąg rachunkowych oraz umiejętne wykorzystanie zawartych w nich informacji na potrzeby zapewnienia w innych obszarach to wartościowa informacja zarządcza. Wkład AW w dostarczanie odpowiedniej informacji zarządczej to wsparcie kierownika w lepszym zarządzaniu jednostką i osiąganiu jej celów.

Zapraszamy na przerwę 16

Audyt projektów UE Doświadczenie z przeprowadzonych projektów w perspektywie finansowej 2007 – 2013 Informacje nt. różnic i uproszczeń systemowych we wdrażaniu funduszy strukturalnych w perspektywie finansowej 2014 – 2020 Wnioski ze współpracy z audytorami zewnętrznymi badającymi projekty UE

Środki UE Znaczenie funduszy UE dla rozwoju państwa i społeczności lokalnych Wielopłaszczyznowe skutki nieprawidłowości stwierdzonych w projektach UE Możliwa rola audytu wewnętrznego

Projekty UE – wsparcie audytu wewnętrznego Doradztwo Zadania zapewniające dot. całego projektu Zadanie dotyczące wybranego aspektu np. prawidłowości przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego lub trwałości efektów projektu

Audyt projektów UE Wymagana wiedza: Znajomość wymogów Znajomość zakresu kontroli projektu Wiedza na temat zarządzania projektami

Zapraszamy na prezentację 21

22

Zapraszamy na przerwę 23

Nowa perspektywa finansowa Zakres zmian obejmuje m.in.: Większą spójność przepisów Dokumentację projektową Zakres odpowiedzialności Informatyzację Działania na rzecz zwalczania nadużyć finansowych Pomiar celowości i efektywności projektów Kontrolę projektów

Zapraszamy na prezentację 25

26

Wnioski 27

Wnioski Charakter pracy audytora wewnętrznego wymaga szerokiego spojrzenia na działalność jednostki Wiedza nt. zasad realizacji i kontroli projektów UE pozwoli na właściwą ocenę ich znaczenia dla działalności jednostki oraz ryzyk z nimi związanymi Właściwa ocena i właściwe wsparcie przez audyt wewnętrzny w zakresie projektów UE może przyczynić się do właściwej realizacji celów i zadań jednostki, ale również uchronić jednostkę przed poważnymi stratami

Dziękujemy za spotkanie 29

Udanych wakacji! 30 Do zobaczenia we wrześniu