30 października 2012 r.. Cel nadrzędny i cele operacyjne Strategia Rozwoju Województwa Wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy na poziomie lokalnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Strategia Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego do roku 2020
Advertisements

Projekt STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO NA LATA Aktualizacja na lata Departament Strategii i Planowania Przestrzennego.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Strategia rozwoju kraju do roku wizja Polski do roku 2020 sprawne państwo aktywne społeczeństwo konkurencyjna gospodarka.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania VII posiedzenie KM RPO WKP
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Kontrakt Terytorialny w województwie kujawsko-pomorskim 16 lipca 2013 r.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Prezentacja Analizy SWOT Gminy Nysa. Analiza strategiczna Gminy Nysa obejmuje rozpoznanie sił i słabości, czyli mocnych i słabych stron (analiza wewnętrzna)
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku Prognoza przyszłych działań na rzecz ekonomii społecznej dr Tomasz Sławiński Z-ca Dyrektora Mazowieckiego.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
PROGRAM REGIONALNY: Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
CELE STRATEGICZNE Gospodarki Komunalnej Miasta Poznania.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA HARMONOGRAM NABORÓW WNIOSKÓW O DOFINANSOWANIE W TRYBIE KONKURSOWYM NA 2016 ROK.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Charzykowy, 8 lipca 2016 r..
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Obszaru Funkcjonalnego Partnerstwo Nyskie 2020
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Nowa perspektywa finansowa Wstępny zarys RPO
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Województwa Podlaskiego
Strategia Zintegrowanego Rozwoju Łodzi 2020+
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

30 października 2012 r.

Cel nadrzędny i cele operacyjne Strategia Rozwoju Województwa Wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy na poziomie lokalnym

Modernizacja województwa – dlaczego? Modernizacja – przebudowa i zasadnicze przyspieszenie: Modernizacja – przebudowa i zasadnicze przyspieszenie: - zmiana profilu społeczno-gospodarczego województwa, - wydobycie walorów dotąd słabo eksponowanych albo nie uważanych za „lokomotywy rozwoju”, - wykreowanie całkiem nowych walorów oraz wizerunku województwa.

Podstawą „strategii modernizacji” jest więc: zidentyfikowanie zagadnień, które będą podstawą modernizacji, nadanie im priorytetowego znaczenia (jako „lokomotywom rozwoju”) skoncentrowanie na nich aktywności promocyjnej oraz powiązanie z pozostałymi zagadnieniami kluczowymi dla rozwoju województwa.

DŁUGOOKRESOWA STRATEGIA ROZWOJU KRAJU 2030 KONCEPCJA PRZESTRZENNEGO ZAGOSPODAROWANIA KRAJU 2030 ŚREDNIOOKRESOWA STRATEGIA ROZWOJU KRAJU 2020 INNE STRATEGIE ROZWOJU ZINTEGROWANE STRATEGIE ROZWOJU (9) STRATEGIE ODNOSZĄCE SIĘ DO ROZWOJU REGIONÓW KRAJOWA STRATEGIA ROZWOJU REGIONALNEGO STRATEGIA ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY PROGRAMY ROZWOJU KONTRAKT TERYTORIALNY UMOWA PARTNERSTWA KRAJOWE PROGRAMY OPERACYJNE KRAJOWY PROGRAM REFORM EUROPA 2020 PAKIET LEGISLACYJNY UE

6 Uchwała sejmiku województwa (rozpoczęcie prac nad Strategią) Zarząd Województwa (realizuje uchwałę Sejmiku) Zespół ds. opracowania strategii Zespół ds. opracowania strategii Konsultacje wewnętrzne Konsultacje z partnerami społ.-gosp. Zespoły eksperckie Konsultacje z partnerami społ.-gosp. Zespoły eksperckie Zespół ds. opracowania strategii Ocena ex ante Ocena oddziaływania na środowisko Uchwała Sejmiku przyjmująca Strategię Misja Cele działania Inteligentna specjalizacja KONCEPCJA STRATEGII ZAŁOŻENIA STRATEGII PROJEKT STRATEGII DOKUMENT STRATEGII ( jako efekt dialogu i kontaktów z partnerami społeczno gosp. ) Proces budowy Strategii Wizja rozwoju Obszary strategicznej interwencji

RADA PROGRAMOWA STRATEGII SAMORZĄDY 20 ZESPOŁÓW 20 ZESPOŁÓW SPOŁECZNO- EKSPERCKICH MARSZAŁEK ZESPÓŁ REDAKCYJNY REDAKTOR NACZELNY REDAKTORZY BRANOŻOWI ZESPÓŁ(GOSPODARKA) ZESPÓŁ(SPOŁECZEŃSTWO) STRATEGIASTRATEGIASTRATEGIASTRATEGIA ORGANIZACJA PRAC NAD STRATEGIĄ Zespół ds. opracowania Strategii

8 Główne wyzwania rozwojowe województwa kujawsko-pomorskiego podstawa planowania strategicznego w okresie

Wyspecjalizowane funkcje przemysłowe. Rolnictwo. Sieć osadnicza i struktura przestrzenna województwa jako uwarunkowanie kształtowania wysokiej jakości życia mieszkańców. Uzdrowiska. Regionalna platforma multimodalna. Obszary przywęzłowe (aktywizacja w strefie węzłów autostrady i dróg ekspresowych). Unikatowe walory przyrodnicze i kulturowe stanowiące podstawę dla rozwoju specjalistycznej oferty turystycznej. Produkcja energii odnawialnej na bazie płodów rolnych. Zapora i zbiornik na Wiśle poniżej Włocławka, Zbiornik Włocławski. Drogi wodne (aspekt turystyczny). Gaz z łupków. Potencjały endogeniczne województwa (istniejące i planowane)

Wyzwania polityki regionalnej Zbudowanie silnego obszaru metropolitalnego. Dostosowanie sfery obsługi ludności oraz przestrzeni do prognozowanych zmian demograficznych. Stworzenie regionalnego systemu transportu publicznego. Zapewnienie powszechnego dostępu do sieci informacyjnych. Stworzenie podstaw i wdrożenie polityki miejskiej. Określenie warunków lokalizacji, rozwoju i funkcjonowania energetyki odnawialnej. Wykreowanie marki województwa. Zwiększenie zatrudnienia Gospodarka wodna ( drogi wodne, zagospodarowanie terenów nadrzecznych, deficyt wody, retencja) Rozwój obszarów funkcjonalnych dużych miast

Wizja rozwoju Kujawsko-Pomorskie to województwo: powszechnie rozpoznawalne jako region nowoczesny nowoczesnego społeczeństwa konkurencyjnych miast prowadzące systematyczne działania na rzecz wspierania zidentyfikowanych przewag konkurencyjnych innowacyjnej gospodarki atrakcyjne dla inwestycji wysokiej jakości żywności pochodzącej z efektywnego rolnictwa sprawnego systemu regionalnego transportu publicznego zajmujące czołowe pozycje w kraju w wybranych dziedzinach rozwoju społeczno-gospodarczego

Misja Województwa (cel nadrzędny) to: Podniesienie poziomu konkurencyjności województwa oraz poprawa jakości życia mieszkańców w oparciu o zasadę rozwoju zrównoważonego Misja Województwa (cel nadrzędny) to: Podniesienie poziomu konkurencyjności województwa oraz poprawa jakości życia mieszkańców w oparciu o zasadę rozwoju zrównoważonego

2. Województwo kujawsko-pomorskie konkurencyjnym i innowacyjnym regionem Europy 1. Osiągnięcie wysokiej jakości życia mieszkańców i konkurencyjności regionu w oparciu o aktywność społeczną przy optymalnym wykorzystaniu istniejących zasobów Proponowana misja:

Prace nad Strategią rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2020 (stan na r.) 1 ) Rozpoczęcie prac nad SRW – uchwała Nr XV/248/11 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 28 listopada 2011 r. w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego oraz przyjęcia zasad, trybu i harmonogramu jej sporządzenia. 2) Konferencja otwierająca prace nad SRW dnia 3 kwietnia 2012 r. w Dworze Artusa w Toruniu. Przekazanie „skrzynek pomysłów” starostom powiatowym jako inicjatorom i koordynatorom działań mających na celu wypracowanie „wkładu” wspólnoty powiatowej do SRW. 3) Uruchomienie internetowej „skrzynki pomysłów” pozwalającej na bieżący i aktywny udział w tworzeniu SRW wszystkim

4) Przyjęcie dnia 30 maja 2012 r. przez Zarząd Województwa Założeń SRW 5) Wstępne zaakceptowanie przez Zarząd Województwa dnia 17 lipca 2012 r. propozycji dotyczących kierunków działań, które będą zawarte w SRW. Wypracowanie roboczego ujęcia celów strategicznych oraz strategicznych kierunków działań. 6) Zorganizowanie pracy Zespołów Tematycznych o charakterze społeczno- eksperckim. Prace nad Strategią rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego do roku 2020 (stan na r.)

Zespoły Społeczno-Eksperckie Powołane: Zespół tematyczny ds. edukacji Zespół tematyczny ds. poprawy stanu zdrowia mieszkańców Zespół tematyczny ds. rozwoju społecznego (kształtowania/zmiany mentalności społeczeństwa) Zespół tematyczny ds. rozwoju gospodarczego i innowacyjności Zespół tematyczny ds. dostępności wewnętrznej i zewnętrznej Interdyscyplinarny zespół tematyczny ds. dostosowania przestrzeni województwa do potrzeb starzejącego się społeczeństwa Interdyscyplinarny zespół tematyczny ds. rozwoju obszarów wiejskich Interdyscyplinarny zespół tematyczny ds. rozwoju miast (w tym Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego) Zespół tematyczny ds. bezpieczeństwa publicznego i sytuacji kryzysowych Zespół tematyczny ds. uzdrowisk

Zespoły Społeczno-Eksperckie Planowane do powołania: Zespół tematyczny ds. kultury Zespół tematyczny ds. energetyki Zespół tematyczny ds. ładu przestrzennego Zespół tematyczny ds. cyfryzacji Zespół tematyczny ds. rolnictwa Zespół tematyczny ds. szkolnictwa wyższego Zespół tematyczny ds. turystyki Zespół tematyczny ds. sportu i rekreacji Zespół tematyczny ds. systemu wartości w procesie rozwoju regionu Zespół tematyczny ds. innowacji Zespół tematyczny ds. tożsamości i marketingu terytorialnego

- spotkania w okręgach wyborczych - spotkania tematyczne i środowiskowe - pierwsza tura spotkań powiatowych - indywidualne spotkania z przedstawicielami 32 miast województwa - spotkanie z przedstawicielami Konwentu Wójtów, Burmistrzów i Starostów oraz przedstawicielami radnych województwa, którzy wyrazili chęć bezpośredniej współpracy przy tworzeniu SRW - cykliczne spotkania z Komisjami Sejmiku Dodatkowo równolegle miały miejsce:

STAROSTA SAMORZĄD GMINNY PARTNERZY GOSPODARCZY SAMORZĄD GMINNY PARTNERZY SPOŁECZNI Kierunek rozwoju powiatu

Stworzenie spójnego systemu wdrożenia Strategii rozwoju województwa 20 SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA PARTNERZY SPOŁECZNI PARTNERZY GOSPODARCZY GMINY/POZIOM LOKALNY SPÓJNY SYSTEM PROGRAMOWANIA ROZWOJU KOORDYNACJA ROZWOJU NA OBSZARZE POWIATÓW (NOWA ROLA STAROSTÓW) SUBREGIONY / OBSZARY FUNKCJONALNE

OPERACJONALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO – JAK BĘDĄ SFORMUŁOWANE USTALENIA SRW

Priorytet MISJA Ce l I. II. III. Obszar działań Obszar działań Obszary strategicznej interwencji OSI

Niektóre c ele strategiczne: 1)Solidarność międzypokoleniowa 2)Rozwój społeczny (wykształcenie oraz zdrowie) 3)(Radykalne) ograniczenie bezrobocia 4)Rozwój gospodarki 5)Modernizacja obszarów wiejskich (aktywizacja społeczno-gospodarcza) 6)Polityka miejska 7)Silna metropolia 8)Rozwój infrastruktury o znaczeniu strategicznym 9)Tożsamość i promocja województwa Misja rozwoju województwa Obszar działań Gospodarka i społeczeństwo Obszar działań Środowisko i infrastruktura

CELE dotyczą kontynuacji działań naprawczych, ale ze zwróceniem szczególnej uwagi na modernizację województwa (w aspekcie społeczeństwa i przestrzeni) oraz dostosowanie do nowych wyzwań rozwoju. Zaproponowane CELE zostały zidentyfikowane na podstawie: analizy uwarunkowań analizy polityki rządu wobec regionów analizy prognoz artykułowanych aspiracji województwa

Sprawne zarządzanie regionem Konkurencyjna gospodarka Wysokiej jakości usługi publiczne Nowoczesne społeczeństwo Regionalna tożsamość Dostępny region Uporządkowana przestrzeń Gospodarcze wykorzystanie przestrzeni Strategiczne kierunki działań Kultura i dziedzictwo regionu Edukacja

Wnioski i propozycje wypracowane przez Starostwa Powiatowe oraz niektóre gminy w procesie dyskusji o Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego

Propozycje dotyczą obszarów tematycznych jak i konkretnych przedsięwzięć

Samorządy wypracowały swoje propozycje przy udziale partnerów społeczno-gospodarczych

Infrastruktura sportowa Obszary tematyczne oraz przedsięwzięcia wskazywane przez samorządy lokalne: Działania związane z rewitalizacją Rozwój sieci szerokopasmowej, informatyzacja i cyfryzacja Tereny inwestycyjne, strefy gospodarcze, uzbrajanie terenu Gospodarka wodna, ochrona przeciwpowodziowa, retencja

Obszary tematyczne oraz przedsięwzięcia wskazywane przez samorządy lokalne: Polityka społeczna, ochrona zdrowia, edukacja w tym infrastruktura oświatowa Działania na rzecz wyrównywania dysproporcji rozwojowych Poprawa dostępności komunikacyjnej mieszkańców zwłaszcza obszarów wiejskich i terenów peryferyjnych Wspieranie przedsiębiorczości, stymulowanie rozwoju gospodarczego Odnawialne źródła energii

Obszary tematyczne oraz przedsięwzięcia wskazywane przez samorządy lokalne: Turystyka, promocja regionu Poprawa stanu usług publicznych Rozwój sektora rolno-spożywczego Działania na rzecz poprawy aktywności społecznej, zaangażowanie mieszkańców w sprawy rozwoju Rozwój nowoczesnego społeczeństwa

Obszary tematyczne oraz przedsięwzięcia wskazywane przez samorządy lokalne: Rozwój infrastruktury społecznej Podniesienie poziomu kapitału ludzkiego Rozwój współpracy nauki i gospodarki Drogi wodne, transport wodny Integracja transportowo-komunikacyjna regionu, port lotniczy w Bydgoszczy

Racjonalne zagospodarowanie przestrzeni Obszary tematyczne oraz przedsięwzięcia wskazywane przez samorządy lokalne: Budowa, przebudowa i remonty dróg lokalnych i wojewódzkich Rozwój funkcji uzdrowiskowych Rozwój obszarów funkcjonalnych Wzmacnianie roli i funkcji ośrodków regionalnych i subregionalnych

Wzmocnienie funkcji metropolitalnych w oparciu o rozwój sieci drogowej oraz nowoczesny transport publiczny w BTOM Obszary tematyczne oraz przedsięwzięcia wskazywane przez samorząd Torunia Przyjazna, funkcjonalna przestrzeń dla lokowania nowych, innowacyjnych inwestycji na terenie BTOM Ochrona dziedzictwa kulturowego wraz z adaptacją do innowacyjnych funkcji społeczno-gospodarczych, oraz rozwój funkcji turystycznych regionu Budowa nowoczesnego i aktywnego społeczeństwa obywatelskiego poprzez tworzenie lokalnych partnerstw, wspieranie sektora ekonomii społecznej oraz rozwój form i narzędzi współpracy na obszarze BTOM

Zidentyfikowane problemy oraz kierunki działań zaproponowane w ramach Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego Poprawa funkcjonowania systemu transportowego. Sprawny system będzie miał wpływ na rozwój gospodarczy Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz poprawę jego konkurencyjności. Między innymi wskazano na zadania w zakresie : - podniesienia standardu dróg i ulic do wymogów technicznych odpowiednich dla założonych klas technicznych dróg, - wyprowadzenia ruchu tranzytowego z Bydgoszczy i miast Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego, - wprowadzenia ruchu towarowego na drogi wodne, - podwyższenia jakości podróżowania transportem publicznym, - usprawnienia zarządzania drogami i ruchem drogowym, - zwiększenia dostępności komunikacyjnej obszarów intensywnej działalności gospodarczej, - rozwój Portu Lotniczego w Bydgoszczy.

Podjęcie działań w zakresie gospodarki i rynku pracy ze zwróceniem szczególnej uwagi na wzmacnianie potencjału innowacyjnego a także tworzenie warunków do rozwijania współpracy pomiędzy gospodarka i nauką

Rozwój edukacji tak aby zapewnić wszechstronny rozwój dzieciom i młodzieży oraz przygotować je do aktywnego działania na rzecz dynamicznego rozwoju społecznego gospodarczego regionu.

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska z uwzględnieniem gospodarki wodno-ściekowej oraz efektywności energetycznej i ochrony powietrza

Aktualnie przygotowujemy się do drugiej tury spotkań powiatowych, podczas których Samorządy Powiatowe zaprezentują swoje propozycje do SRW.

Ramowa agenda spotkań powiatowych 1. Zdefiniowanie problemów rozwoju powiatu (syntetyczna analiza sytuacji społeczno- gospodarczej) 2. Przedstawienie propozycji kierunków rozwoju powiatu. 3. Dyskusja problemowa. 4. Propozycje powiatu do Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego oraz propozycje projektów kluczowych. 5. Prezentacja stanu prac nad Regionalną Strategią Innowacji – wstęp do konsultacji

Planowane są spotkania z mediami lokalnymi jako forma informacji i promocji prac nad Strategią

Kolejne kroki Analiza zebranego materiału Przygotowanie Projektu Strategii Przedstawienie Projektu Strategii Zarządowi Województwa Przekazanie Projektu Strategii do konsultacji społecznych

Departament Planowania Regionalnego Wydział Planowania Strategicznego