“In God we trust, all others bring data.” W. Edwards Deming
Ocena poziomu dojrzałości wielkopolskich przedsiębiorstw w odniesieniu do modelu CMMI
CMMI – Capability Maturity Model Integration 1. Początkowy 2. Zarządzany (powtarzalny) 3. Zdefiniowany 4. Zarządzany ilościowo 5. Optymalizujący Organizacje programistyczne SEI, Pittsburg, USA
Poziomy dojrzałości Obszar procesu 2Obszar procesu n Obszar procesu 1 1. Początkowy 2. Zarządzany (powtarzalny) 3. Zdefiniowany 4. Zarządzany ilościowo 5. Optymalizujący Zarządzanie wymaganiami Planowanie przedsięwzięcia Monitorowanie i kontrola przedsięwzięcia Zarządzanie podzleceniami Pomiary i analiza Zapewnienie jakości procesu i produktu Zarządzanie konfiguracją CMMI Poziom 2
Poziomy dojrzałości Obszar procesu 2Obszar procesu n Obszar procesu 1 Cele generyczne Cele specyficzne Praktyki specyficznePraktyki generyczne Zobowiązanie do działania Zdolność do działania Kierowanie implementacją Weryfikacja implementacji Wspólne cechy CMMI – Cele i praktyki
SG 1 Wymagania są zarządzane i wykrywa się niespójności między nimi a planami i produktami. SP 1.1 Doprowadź do jednolitego rozumienia wymagań pochodzących z różnych źródeł. Wymagania System ma mieć prosty interfejs użytkownika. C:\app kasa _ Przykładowe cele i praktyki
SG 1 Oszacowania parametrów przedsięwzięcia są opracowane i aktualizowane SP 1.1 Ustal na wysokim poziomie abstrakcji strukturę hierarchiczną produktów stanowiącą oszacowanie zakresu. Księgarnia internetowa Wymagania Plan Kod Automatyczne przypadki testowe Przykładowe cele i praktyki
Ocena dojrzałości - SCAMPI SCAMPI – Standard CMMI Appraisal Method for Process Improvement Przybliżony koszt pomiaru dla CMMI poziomu 2 wynosi: $ $ Pomiar dojrzałości przedsiębiorstwa wykonywany zgodnie z wytycznymi przygotowanymi przez SEI
Kwiecień 2002 – Wrzesień ocen 782 organizacje 59% organizacji spoza USA 3250 przedsięwzięć Process Maturity Profile CMMI v1.1 SCAMPI v1.1 Appraisal Results 2003 Year End Update SEI, March Statystyki SEI
Dane uzyskane przez SEI z pomiaru dojrzałości 782 organizacji.
Ocena poziomu występowania i adaptacji celów oraz praktyk CMMI w obszarach zdefiniowanych na poziomie 2 (poziom zarządzany). Ocena dojrzałości - InMost Dane pozyskiwane za pomocą ankiet. Ocena obszarów z wykorzystaniem 4 stopniowej skali zaproponowanej przez Sommerville’a i Sawyer’a: Nigdy, Czasami, Przeważnie (> 70%), Zawsze... Nie wiem. Pytanie: Jak często praktyka jest stosowana?
Ankiety 1.Planowanie przedsięwzięcia, 2.Zarządzanie wymaganiami + Pomiary i analiza, 3.Zarządzanie podzleceniami + Zarządzanie konfiguracją, 4.Monitorowanie i kontrola przedsięwzięcia + Zapewnianie jakości procesu i produktu.
Analiza zebranych danych 1.Poziom rozwoju firmy w ramach obszarów zdefiniowanych w standardzie CMMI na poziomie 2, 2.Poziom rozwoju firmy w poszczególnych obszarach na tle innych wielkopolskich firm.
Dziękuję za uwagę...