Zadania jednostek sektora publicznego wynikające z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej Edward Słoma, Z-ca Dyrektora Departamentu Energetyki Warszawa, 22 listopada 2012 r.
Ustawa o efektywności energetycznej Ustawa uchwalona przez Sejm 15 kwietnia 2011 r. – przepisy weszły w życie 11 sierpnia 2011 r. Ustanawia: krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią (9 % w 2016 r., co oznacza uzyskanie 4,5 Mtoe oszczędności energii) zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej zasady uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) – mechanizm stymulujący zachowania proefektywnościowe
Ustawa o efektywności energetycznej (2) Wzorcowa rola sektora publicznego jednostka sektora publicznego realizując swoje zadania stosuje co najmniej dwa z niżej wymienionych środków poprawy efektywności energetycznej: –zawieranie umów z podmiotem realizującym przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, –zakup nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu charakteryzujących się niskim zużyciem energii, –wymiana albo modernizacja eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu, –nabycie lub wynajęcie efektywnych energetycznie budynków lub ich części, albo ich modernizacja. –sporządzenie audytu energetycznego eksploatowanych budynków o powierzchni użytkowej powyżej 500 m2, których jest właścicielem lub zarządcą. informowanie społeczeństwa o osiąganych efektach w zakresie oszczędności energii za pośrednictwem stron www 3
Świadectwa efektywności energetycznej (1) Jako mechanizm stymulujący i wymuszający zachowania proefektywnościowe Wydawane za inwestycje nakierowane na: 1.zwiększenie oszczędności energii przez odbiorców końcowych 2.zwiększenie oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych 3.zmniejszenia strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji
Świadectwa efektywności energetycznej (2) Rodzaje przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej: –modernizacja: oświetlenia, urządzeń gospodarstwa domowego, urządzeń potrzeb własnych, urządzeń wykorzystywanych w procesach przemysłowych, lokalnych sieci ciepłowniczych i źródeł ciepła, –przebudowa lub remont budynków, –odzysk energii w procesach przemysłowych, –ograniczenie strat sieciowych, strat w transformatorach oraz przepływów mocy biernej, –izolacja instalacji przemysłowych. Pełny wykaz przedsięwzięć - obwieszczenie w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”
Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej (realizacja Dyrektywy 2006/32/WE) KPD określa: cel indykatywny w zakresie oszczędności energii wynoszący 9 % w 2016 roku (4,5 Mtoe oszczędności energii) środki oraz działania służące do osiągnięcia krajowego celu. Pierwszy Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej został opracowany w Ministerstwie Gospodarki w 2007 r. Drugi Krajowy Plan dotyczący efektywności energetycznej został przyjęty przez Radę Ministrów w kwietniu 2012 r.
Krajowy cel indykatywny w zakresie oszczędności energii wyliczony zgodnie z dyrektywą 2006/32/WE Zużycie energii finalnej Średnia z lat Całkowite zużycie energii finalnej GWh Budownictwo, w tym gosp.dom Usługi Przemysł Transport Rolnictwo Wyłączenia: zużycie energii w instalacjach wymienionych w Zał. 1 do Dyrektywy 2003/87/WE (Emissions Trading Directive) GWh Zużycie energii finalnej z wyłączeniem instalacji wymienionych w Zał. 1 do Dyrektywy 2003/87/WE GWh Cel w zakresie oszczędności energii przyjęty na 2016 r. ( 9 % ) GWh (4,5 Mtoe)
Oszczędności energii uzyskane do 2010 r. w sektorach końcowego wykorzystania energii Cel w zakresie oszczędności energii finalnej Oszczędności energii finalnej uzyskane i oszacowane (2016) W wartościach absolutnych (GWh) Procentowo – do średniego zużycia z lat (% ) W wartościach absolutnych (GWh) Procentowo - do średniego zużycia z lat ( % ) , ,0
Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej Działania służące poprawie efektywności energetycznej (sektorowe): sektor publiczny : System zielonych inwestycji (cz. 1) - zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej (nowy). Program NFOŚiGW – ok szt. obiektów objętych termomodernizacją. 555 mln zł jako dotacja oraz mln zł jako pożyczka. Oczekiwane oszczędności GWh. System zielonych inwestycji (cz. 5) - zarządzanie energią w budynkach wybranych podmiotów sektora finansów publicznych (nowy). Program NFOŚiGW dla PAN-u. 500 mln jako dotacja. Program Operacyjny „Oszczędzanie energii i promowanie odnawialnych źródeł energii” dla wykorzystania środków finansowych w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego – wartość programu 75 mln EUR. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) - Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej (kontynuacja). 76,7 mln EUR – Fundusz Spójności. Oczekiwane oszczędności 320 GWh.
Sprawozdanie Ministra Gospodarki Zgodnie z art. 7 ustawy o efektywności energetycznej ministrowie kierujący działami administracji rządowej w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej oraz wojewodowie realizują KPD dotyczący efektywności energetycznej i przekazują ministrowi właściwemu do spraw gospodarki roczne sprawozdania z jego realizacji. Sprawozdanie przygotowywane po raz pierwszy w 2012 r. – wszystkie województwa i ministerstwa przekazały informacje – nie ma wspólnego mianownika – brak możliwości wyliczenia oszczędności energii. Działania podejmowane: inwestycyjne drobne tj. sporządzenie audytu energetycznego budynku, wymiana lub zakup urządzeń o lepszych parametrach charakterystyki energetycznej oraz wymiany źródeł światła; inwestycyjne tj. docieplanie budynków, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja i regulacja instalacji c.o., nieinwestycyjne: szkolenia np. efektywna eksploatacja urządzeń, racjonalne i oszczędne wykorzystywanie energii. Środki: własne, NFOSiGW, WFOSiGW, Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa, Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Krajowy cel w zakresie oszczędności energii – orientacyjna wartość docelowa w 2020 r., Coroczna renowacja budynków publicznych w wysokości 3 % powierzchni ogrzewanej lub chłodzonej, Systemy zobowiązujące do efektywności energetycznej - od 2014 r. do 2020 r. w ilości 1,5 % wolumenu sprzedaży odbiorcom końcowym, Obowiązkowe audyty energetyczne dla dużych zakładów przemysłowych i systemy zarządzania, Promowanie efektywności ogrzewania i chłodzenia, Rozpowszechnianie inteligentnych liczników. Termin wdrożenia dyrektywy do dnia r. Dyrektywa zastąpi: dyrektywę 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz dyrektywę 2004/8/WE w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii. Oraz nowelizuje: dyrektywę 2009/125/UE ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią dyrektywę 2010/30/UE w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią Dyrektywa Nr 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 roku o efektywności energetycznej 20% oszczędności energii pierwotnej w 2020 r.
Dziękuję za uwagę Ministerstwo Gospodarki Departament Energetyki Plac Trzech Krzyży 3/ Warszawa