Zadania jednostek sektora publicznego wynikające z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej Edward Słoma, Z-ca Dyrektora Departamentu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Advertisements

Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Fotowoltaika inwestycje w oparciu o 80% datacji. Co to jest fotowoltaika? Fotowoltaika jest technologią umożliwiającą produkcję Energii elektrycznej ze.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zainwestujmy razem w środowisko Systemy wsparcia efektywności energetycznej w Polsce Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
POMOC PUBLICZNA dla projektów realizowanych w ramach Poddziałania RPO WP – Efektywność energetyczna – wsparcie dotacyjne Regionalny Program.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Nabór 6.3.B w ramach RPO WD oraz 1.3 w ramach POIiŚ Kąty Wrocławskie r. Kontakt: tel
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2 I. Regionalny Program Operacyjny Województwa Opolskiego na lata III. Linia demarkacyjna II. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Gmina Węgliniec 17 grudnia 2014r. EEA Grants Norway Grants.
Dyskusja panelowa II: Wsparcie skutecznego audytu wewnętrznego w dziale/działach dr Adam Niedzielski – Dyrektor Departamentu Strategii i Funduszy Europejskich.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Godów, 2015 Prezentacja w ramach przygotowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów, realizowanego w ramach konkursu.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA MIASTA KALISZA.
Istota zmian i wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia i oczyszczania ścieków w polityce ekologicznej państwa Zbigniew Sobociński Gdańska.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Nabory: 3.3.B oraz 6.3.B w ramach RPO WD Kłodzko r. Kontakt: tel
Nowa perspektywa finansowa Zarys RPO v.1 Toruń, lipiec 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Unia Europejska Fundusz Spójności Unia Europejska Fundusz Spójności Kryteria wyboru przedsięwzięć Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko I oś priorytetowa.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Dofinansowanie UE [PLN]
Inż. Marcin Dłużewski
Działanie 4.3 Rozwój infrastruktury wodno-ścieowej
„Szkolenia dla liderów na obszarach wiejskich”
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Aktualne sprawy akwakultury – PO „Rybactwo i morze”
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
Magda Szwedowska Departament Programów Regionalnych
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Energetyka cieplna - oferta dla Pakietu
Zapis prezentacji:

Zadania jednostek sektora publicznego wynikające z ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej Edward Słoma, Z-ca Dyrektora Departamentu Energetyki Warszawa, 22 listopada 2012 r.

Ustawa o efektywności energetycznej  Ustawa uchwalona przez Sejm 15 kwietnia 2011 r. – przepisy weszły w życie 11 sierpnia 2011 r. Ustanawia:  krajowy cel w zakresie oszczędnego gospodarowania energią (9 % w 2016 r., co oznacza uzyskanie 4,5 Mtoe oszczędności energii)  zadania jednostek sektora publicznego w zakresie efektywności energetycznej  zasady uzyskania i umorzenia świadectw efektywności energetycznej (białych certyfikatów) – mechanizm stymulujący zachowania proefektywnościowe

Ustawa o efektywności energetycznej (2) Wzorcowa rola sektora publicznego  jednostka sektora publicznego realizując swoje zadania stosuje co najmniej dwa z niżej wymienionych środków poprawy efektywności energetycznej: –zawieranie umów z podmiotem realizującym przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej, –zakup nowego urządzenia, instalacji lub pojazdu charakteryzujących się niskim zużyciem energii, –wymiana albo modernizacja eksploatowanego urządzenia, instalacji lub pojazdu, –nabycie lub wynajęcie efektywnych energetycznie budynków lub ich części, albo ich modernizacja. –sporządzenie audytu energetycznego eksploatowanych budynków o powierzchni użytkowej powyżej 500 m2, których jest właścicielem lub zarządcą.  informowanie społeczeństwa o osiąganych efektach w zakresie oszczędności energii za pośrednictwem stron www 3

Świadectwa efektywności energetycznej (1)  Jako mechanizm stymulujący i wymuszający zachowania proefektywnościowe  Wydawane za inwestycje nakierowane na: 1.zwiększenie oszczędności energii przez odbiorców końcowych 2.zwiększenie oszczędności energii przez urządzenia potrzeb własnych 3.zmniejszenia strat energii elektrycznej, ciepła lub gazu ziemnego w przesyle lub dystrybucji

Świadectwa efektywności energetycznej (2) Rodzaje przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej: –modernizacja: oświetlenia, urządzeń gospodarstwa domowego, urządzeń potrzeb własnych, urządzeń wykorzystywanych w procesach przemysłowych, lokalnych sieci ciepłowniczych i źródeł ciepła, –przebudowa lub remont budynków, –odzysk energii w procesach przemysłowych, –ograniczenie strat sieciowych, strat w transformatorach oraz przepływów mocy biernej, –izolacja instalacji przemysłowych. Pełny wykaz przedsięwzięć - obwieszczenie w Dzienniku Urzędowym RP „Monitor Polski”

Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej (realizacja Dyrektywy 2006/32/WE) KPD określa:  cel indykatywny w zakresie oszczędności energii wynoszący 9 % w 2016 roku (4,5 Mtoe oszczędności energii)  środki oraz działania służące do osiągnięcia krajowego celu. Pierwszy Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej został opracowany w Ministerstwie Gospodarki w 2007 r. Drugi Krajowy Plan dotyczący efektywności energetycznej został przyjęty przez Radę Ministrów w kwietniu 2012 r.

Krajowy cel indykatywny w zakresie oszczędności energii wyliczony zgodnie z dyrektywą 2006/32/WE Zużycie energii finalnej Średnia z lat Całkowite zużycie energii finalnej GWh Budownictwo, w tym gosp.dom Usługi Przemysł Transport Rolnictwo Wyłączenia: zużycie energii w instalacjach wymienionych w Zał. 1 do Dyrektywy 2003/87/WE (Emissions Trading Directive) GWh Zużycie energii finalnej z wyłączeniem instalacji wymienionych w Zał. 1 do Dyrektywy 2003/87/WE GWh Cel w zakresie oszczędności energii przyjęty na 2016 r. ( 9 % ) GWh (4,5 Mtoe)

Oszczędności energii uzyskane do 2010 r. w sektorach końcowego wykorzystania energii Cel w zakresie oszczędności energii finalnej Oszczędności energii finalnej uzyskane i oszacowane (2016) W wartościach absolutnych (GWh) Procentowo – do średniego zużycia z lat (% ) W wartościach absolutnych (GWh) Procentowo - do średniego zużycia z lat ( % ) , ,0

Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej Działania służące poprawie efektywności energetycznej (sektorowe): sektor publiczny :  System zielonych inwestycji (cz. 1) - zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej (nowy). Program NFOŚiGW – ok szt. obiektów objętych termomodernizacją. 555 mln zł jako dotacja oraz mln zł jako pożyczka. Oczekiwane oszczędności GWh.  System zielonych inwestycji (cz. 5) - zarządzanie energią w budynkach wybranych podmiotów sektora finansów publicznych (nowy). Program NFOŚiGW dla PAN-u. 500 mln jako dotacja.  Program Operacyjny „Oszczędzanie energii i promowanie odnawialnych źródeł energii” dla wykorzystania środków finansowych w ramach Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego – wartość programu 75 mln EUR.  Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) - Działanie 9.3 Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej (kontynuacja). 76,7 mln EUR – Fundusz Spójności. Oczekiwane oszczędności 320 GWh.

Sprawozdanie Ministra Gospodarki  Zgodnie z art. 7 ustawy o efektywności energetycznej ministrowie kierujący działami administracji rządowej w rozumieniu ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej oraz wojewodowie realizują KPD dotyczący efektywności energetycznej i przekazują ministrowi właściwemu do spraw gospodarki roczne sprawozdania z jego realizacji.  Sprawozdanie przygotowywane po raz pierwszy w 2012 r. – wszystkie województwa i ministerstwa przekazały informacje – nie ma wspólnego mianownika – brak możliwości wyliczenia oszczędności energii. Działania podejmowane:  inwestycyjne drobne tj. sporządzenie audytu energetycznego budynku, wymiana lub zakup urządzeń o lepszych parametrach charakterystyki energetycznej oraz wymiany źródeł światła;  inwestycyjne tj. docieplanie budynków, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, modernizacja i regulacja instalacji c.o.,  nieinwestycyjne: szkolenia np. efektywna eksploatacja urządzeń, racjonalne i oszczędne wykorzystywanie energii. Środki: własne, NFOSiGW, WFOSiGW, Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa, Europejski Fundusz Rolny Rozwoju Obszarów Wiejskich.

 Krajowy cel w zakresie oszczędności energii – orientacyjna wartość docelowa w 2020 r.,  Coroczna renowacja budynków publicznych w wysokości 3 % powierzchni ogrzewanej lub chłodzonej,  Systemy zobowiązujące do efektywności energetycznej - od 2014 r. do 2020 r. w ilości 1,5 % wolumenu sprzedaży odbiorcom końcowym,  Obowiązkowe audyty energetyczne dla dużych zakładów przemysłowych i systemy zarządzania,  Promowanie efektywności ogrzewania i chłodzenia,  Rozpowszechnianie inteligentnych liczników. Termin wdrożenia dyrektywy do dnia r. Dyrektywa zastąpi: dyrektywę 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych oraz dyrektywę 2004/8/WE w sprawie wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe na rynku wewnętrznym energii. Oraz nowelizuje: dyrektywę 2009/125/UE ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią dyrektywę 2010/30/UE w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią Dyrektywa Nr 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 roku o efektywności energetycznej 20% oszczędności energii pierwotnej w 2020 r.

Dziękuję za uwagę Ministerstwo Gospodarki Departament Energetyki Plac Trzech Krzyży 3/ Warszawa