Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013 Departament Polityki Regionalnej 1 Projekt współfinansowany ze środków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Advertisements

Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Departament Polityki Regionalnej Mój region w Europie Aktualizacja Planu komunikacji Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Opole, 2 października 2015 r.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kryteria wyboru projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Bożena Wrzeszcz-Zwada Dyrektor Departamentu Zarządzania.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania VII posiedzenie KM RPO WKP
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Departament Polityki Regionalnej Informacja nt. przeprowadzonych badań ewaluacyjnych dot. RPO WK-P Wykorzystanie rekomendacji z badań Toruń,
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Konkurs numer: RPPM IZ /15 Regionalny Program.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Unia Europejska Fundusz Spójności Unia Europejska Fundusz Spójności Kryteria wyboru przedsięwzięć Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko I oś priorytetowa.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Kryteria rejestracyjne jako podstawa odrzucenia wniosków o dofinansowanie projektu Departament Polityki Regionalnej.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 1 Projekt współfinansowany ze środków Pomocy Technicznej w ramach ZPORR

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 2 Kryteria oceny projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 3 Ocena projektów zgłoszonych do dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata będzie obejmowała ocenę formalną oraz ocenę merytoryczną (w tym strategiczną)

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 4 Ocena formalna będzie polegała na sprawdzeniu poprawności złożenia wniosku oraz jego kompletności i poprawności (wraz z załącznikami), a także na sprawdzeniu zgodności złożonego wniosku aplikacyjnego z opisem działania i wymogami formalnymi wynikającymi z odpowiednich przepisów.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 5 W ramach oceny merytorycznej oceniane będą dopuszczalność merytoryczno- techniczna projektu, jakość projektu oraz wpływ założonych rezultatów projektu na osiągnięte cele.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 6 Poprawność złożenia wnioskuWniosek złożono we właściwej instytucji; Wniosek złożono we właściwym terminie. Poprawność sporządzenia wnioskuWniosek wypełniono w języku polskim. Wniosek sporządzono na obowiązującym formularzu; Kompletność wnioskuZłożono wymaganą liczbę egzemplarzy wniosku; Wniosek zawiera poprawne wyliczenia arytmetyczne; Wniosek zawiera wszystkie strony; Wszystkie wymagane pola we wniosku zostały uzupełnione; Wersje papierowe i elektroniczna wniosku są tożsame; Wniosek jest podpisany przez osobę upoważnioną; Wniosek opatrzony jest pieczęcią wnioskodawcy. Kompletność załącznikówZałączniki do wniosku są ważne i zgodne z właściwymi polskimi oraz unijnymi przepisami; Załączniki są zgodne z listą określoną w ogłoszeniu o naborze wniosków. Kryteria formalne (horyzontalne)

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 7 Formalna dopuszczalność projektuOkres realizacji jest zgodny z okresem programowym (tj. do 2015) Beneficjent nie podlega wykluczeniu na podstawie art. 214 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych); Beneficjent załączył oświadczenie o nie korzystaniu z innych środków UE; Odpowiednie źródła finansowania działań ujętych we wniosku o dofinansowanie zostały przez beneficjenta zaplanowane (np. w budżecie dysponenta lub rezerwie celowej). Zgodność projektu z opisem działaniaTyp beneficjenta i/lub grupa docelowa są zgodne z opisem działania; Zachowany został maksymalny pułap maksymalnego poziomu dofinansowania; Wartość projektu jest zgodna z określoną w opisie minimalną/maksymalną wartością projektu; Miejsce realizacji projektu jest zgodne z opisem działania Zgodność projektu z celami działania/osi priorytetowejW uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu beneficjent wykazał zgodność celów projektu z celami danego działania/osi priorytetowej.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 8 Kryteria merytoryczne (horyzontalne) Wykonalność techniczna projektuZakres rzeczowy projektu jest technologicznie wykonalny; Harmonogram realizacji jest realistyczny i uwzględnia zakres rzeczowy oraz czas niezbędny na realizację procedur przetargowych i inne okoliczności niezbędne dla realizacji projektu; Założenia projektu są zgodne z odpowiednimi wymogami technicznymi i regulacjami prawnymi; Założone wartości wskaźników produktu i rezultatu są realne do osiągnięcia; Beneficjent posiada kadrę i zaplecze techniczne gwarantujące wykonalność projektu. Wykonalność finansowa projektuPlanowane wydatki są kwalifikowane; Analiza finansowa i ekonomiczna przedsięwzięcia została przeprowadzona poprawnie; Zaplanowane wydatki są niezbędne do realizacji projektu i osiągania jego celów; Koszty kwalifikowane są uzasadnione i zaplanowane w odpowiedniej wysokości; Poziomu dofinansowania został ustalony poprawnie i z uwzględnieniem przepisów w zakresie pomocy publicznej oraz przepisów dotyczących projektów generujących dochód.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 9 Efektywność projektuWartość dodana projektu; Efektywność wydatków projektu, przy zachowaniu wysokiej jakości (relacja nakład/rezultat); Doświadczenie beneficjenta w zarządzaniu projektami, Zasadność i jakość rozwiązań i instrumentów służących realizacji projektu. Trwałość rezultatów projektuStopień trwałości rezultatów projektu (zdolność do utrzymania rezultatów projektu, co najmniej 5 lat po zakończeniu realizacji). Wypełnienie polityk i zasad wspólnotowych Stopień, w jakim wypełniane są właściwe polityki wspólnotowe, w szczególności polityka równych szans i zasady zrównoważonego rozwoju. Komplementarność z innymi przedsięwzięciamiStopień, w jakim projekt uzupełnia inne działania lub projekty na poziomie lokalnym, regionalnym i/lub krajowym. Wpływ przewidywanych rezultatów projektu na osiąganie celów szczegółowych PO oraz celów osi priorytetowych. Stopień wpływu realizacji projektu na cele RPO, mierzony stopniem wpływu projektu na osiąganie wskaźników RPO, oraz na cele osi priorytetowej, mierzony stopniem wpływu projektu na osiąganie wskaźników tej osi.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 10 Kryteria specyficzne dla poszczególnych działań

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 11 Kryteria formalne specyficzne dla poszczególnych działań Wniosek złożony przez uprawnionego beneficjenta Zgodnie z listą beneficjentów przyporządkowanych danemu działaniu Projekt dotyczy właściwego tematu priorytetowego Zgodnie z listą możliwych do realizacji projektów przyporządkowanej danemu działaniu Wysokość wkładu własnego beneficjenta na wymaganym poziomie W zależności od poziomu dofinansowania jak i uwzględniając schematy pomocy publicznej Wymagana wartość projektu W zależności od wartości progowej podanej w URPO Miejsce realizacji projektuZgodnie z podanymi wymaganiami w URPO Projekt ujęty w PRL, PGO, LPTP.Zgodność z dodatkowymi wymaganymi dokumentami

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 12 Kryteria merytoryczne specyficzne dla poszczególnych rodzajów projektów dzielą się na: 1.Kryteria merytoryczno-technicznej dopuszczalności projektu (tak- nie) 2.Kryteria oceny jakości projektu (0-10 pkt) 3.Kryteria oceny wpływu przewidzianych rezultatów projektu na osiąganie założonych w RPO celów (0-10 pkt)

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 13 Kryteria merytoryczne specyficzne dla poszczególnych działań Kryteria merytoryczno-technicznj dopuszczalności projektu Cele projektu wspierają realizację celów określonych dla danych działań Realizacja celów zgodnie z zapisami w URPO dla poszczególnych działań Przedmiotowe ograniczenie projektuW niektórych działaniach występują ograniczenia dotyczące realizowanej inwestycji, np: realizacja budowy obiektu wraz z wyposażeniem, wsparcie przedsiębiorstwa przy jednoczesnym zwiększeniu zatrudnienia, Lokalizacja projektuPrzy wyznaczonej zapisami URPO konieczności realizacji projektu bądź to na terenach wiejskich, bądź na terenach miejskich

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 14 Kryteria oceny jakości projektu Oczekiwane rezultaty projektu w sposób bezpośredni wspierające realizację celów przynależnych działaniu Realizacja celów projektu poprzez osiągnięte rezultaty wpisujące się precyzyjnie w zapisy URPO Kosztowa efektywność projektuWewnętrzna stopa zwrotu z inwestycji Kondycja ekonomiczno-finansowa wnioskodawcy Umożliwiająca bieżącą realizację zadań własnych Komplementarność projektuProjekt komplementarny z innymi inwestycjami realizowanymi w ramach innych programów finansowanych z funduszy unijnych Projekt jest zgodny z preferowanymi typami projektów W ramach niektórych działań w URPO preferowana jest realizacja pewnych typów projektów Udział środków beneficjenta w realizacji projektu Większy od minimalnego udział środków własnych beneficjenta

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 15 Kryteria oceny wpływu przewidywanych rezultatów projektu na osiąganie założonych w RPO celów Wpływ projektu na spójność społeczną i gospodarczą województwa Osiągnięcie efektów w postaci wzrostu zatrudnienia, intensyfikacji wsparcia przemian w miastach i na obszarach wiejskich. Stopień w jakim projekt przyczynia się do realizacji jakości i dostępności do usług bądź infrastruktury która stanowi przedmiot tematu projektu, poprawa jakości życia mieszkańców na terenie gdzie realizowany jest projekt Przewidywana ilość osób korzystających z finalnego produktu projektu wzrośnie. Jakość świadczonych usług wrośnie.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 16 Instrument oceny – kryteria Przykład: tabela kryteriów dla działania 1.1

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 17 NrKryteriumOpis kryteriumSposób określenie liczby punktów za opcje w ramach kryterium Sposób obliczenia łącznej liczby punktów za kryterium K1Oczekiwane rezultaty projektu w sposób bezpośredni wspierają realizację celów określonych w URPO WK-P dla Działania 1.1. Projekt przyczyni się do:Suma Podniesienie jakosci techniczno-użytkowej urządzeń i obiektów drogowych; 0 - nie przyczynia się, 4 - przyczynia się Przystosowanie dróg i ulic do natężenia ruchu; 0 - nie przyczynia się, 4 - przyczynia się Powstanie systemu regulacyjnego usprawniającego ruch komunikacyjny; 0 - nie przyczynia się, 2 - przyczynia się K2Kosztowa efektywność produktu projektu wartość całkowita projektu/ długość wybudowanego obiektu drogowego (wart wsk)/(max wart wsk)*10 Wartość K3Kosztowa efektywność projektu z punktu widzenia użytkowników projektu Obliczenie wskaźnika: wartość całkowita projektu / przewidywana liczba użytkowników wybudowanego obiektu (wart wsk)/(max wart wsk)*10 Wartość

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 18 K4Projekt jest zgodny z określonymi w URPO WP-K najbardziej pożądanymi typami projektów. Projekt (zlokalizowany w ciągu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych) obejmuje następujące typy infrastruktury: Suma Budowa, przebudowa dróg wojewódzkich, powiatowych, gminnych, wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową (w tym chodniki, ścieżki rowerowe ) Nie - 0, Tak - 3 Budowa, przebudowa obiektów mostowych, wiaduktów, tuneli drogowych i innych obiektów inżynierskich Nie - 0, Tak - 4 Infrastruktura towarzysząca w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ow Nie - 0, Tak - 2 Przebudowa miejsc szczególnie niebezpiecznych Nie - 0, Tak - 1

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 19 K5Projekt zwiększa komplementarność RPO WP- K z innymi działaniami i priorytetami Projekt przyczynia się do udostępnienia terenów inwestycyjnych oraz wspiera ich połączenie z siecią komunikacyjną regionu; Nie - 0, Tak - 3Suma Projekt przyczynia się do rozwoju infrastruktury turystycznej regionu; Nie - 0, Tak - 2 Projekt wzmacnia/wspomaga/posze rza/łączy się z siecią komunikacyjną wspieraną w ramach osi priorytetowej VI PO Infrastruktura i Środowisko; Nie - 0, Tak - 1 Projekt wiąże się z siecią wspieraną w ramach osi priorytetowej VIII PO IiŚ; Nie - 0, Tak - 1 Projekt przyczynia się do podniesienia jakości życia na obszarach wiejskich Nie - 0, Tak - 1,5 Projekt wiąże się z działaniami wspieranymi w ramach PROW Nie - 0, Tak - 1,5

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 20 K6Stopień, w jakim projekt przyczyni się do zwiększenia dostępności zewnętrznej regionu Obliczenie wskaźnika: zmiana wskaźnika dostępności zewnętrznej regionu / wartość całkowita projektu (wart wsk)/(max wart wsk)*10Wartość K7Stopień, w jakim projekt przyczyni się do zwiększenia spójności komunikacyjnej regionu Skrócenie czasu dostępu mieszkańców obszarów na których realizowany jest projekt do lokalnych, powiatowych / subregionalnych i regionalnych centrów; 0 - nie przyczynia się, w zależności od oceny stopnia oddziaływania projektu Suma Liczba mieszkańców regionu, dla których skróceniu ulegnie czas dojazdu służb ratowniczych (ochrona zdrowia, policja, straż pożarna) 0 - nie przyczynia się, w zależności od oceny stopnia oddziaływania projektu Zmiana gęstości sieci drogowej w gminie 0 - nie przyczynia się, 1 - do +10%, 2 - powyżej

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 21 K8Projekt przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego Przewidywane zmiana liczby wypadków i kolizji drogowych na obszarze sieci komunikacyjnej objętej wsparciem projektu Jakościowo (w jaki sposób przyczyni Elementy wpływające na poprawę bezp; eliminacja miejsc niebezpiecznych) (wart wsk)/(max wart wsk)*10 Wartość

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 22 Wartości wag dla poszczególnych kryteriów uzyskujemy przy pomocy metody Saaty’ego. W tym celu budujemy macierz porównań kryteriów parami. Na jej podstawie każdemu kryterium przyporządkowana zostanie znormalizowana ocena końcowa, interpretowana jako użyteczność - tego kryterium.

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 23 Porównań kryteriów dokonuje się o dziewięciostopniowa skalę

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 24 Ocena liczbowaOcena werbalna 1Porównywane kryteria są równoważne 2Wahanie pomiędzy równoważnością i niewielką przewagą pierwszego z porównywanych kryteriów nad drugim 3Niewielka przewaga kryterium pierwszego nad drugim 4Wahanie pomiędzy niewielką przewagą i dużą przewagą pierwszego z kryteriów nad drugim 5Duża przewaga kryterium pierwszego nad drugim 6Wahanie pomiędzy dużą przewagą a bardzo dużą przewagą pierwszego z kryteriów nad drugim 7Bardzo duża przewaga kryterium pierwszego nad drugim 8Wahanie pomiędzy bardzo dużą przewagą i ogromną (krytyczną) przewagą pierwszego z porównywanych kryteriów nad drugim 9Ogromna (krytyczna) przewaga kryterium pierwszego nad drugim

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 25 Do budowy modelu preferencji decydenta wykorzystana zostaje koncepcja progów obojętności, preferencji oraz veta. Progi te powinny zostać określone przez decydenta dla każdego kryterium oddzielnie.obojętności, preferencji oraz veta Porównanie ocen (metoda Promethee) (metoda Promethee) Uzyskany ranking można znormalizować do wartości od –10 do +10 – pozwala to przyjąć próg akceptacji dla projektu np. 50%

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 26 Kwalifikowalność kosztów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 27 Wytyczne w zakresie kwalifikowalność kosztów zostały opracowane na podstawie: - art.35 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz - art. 56 ust. 4 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 28 Koszty kwalifikowalne w ramach RPO podzielone są według następujących grup: 1.Prace przygotowawcze 2.Prace inwestycyjne oraz związane z procesem inwestycyjnym 3.Koszty niezbędne do realizacji postanowień umowy o dofinansowanie projektu 4.Inne koszty 5.Kwalifikowalność projektów objętych pomocą publiczną 6.Koszty niekwalifikowalne w ramach poszczególnych działań

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 29 Prace przygotowawcze:  przeprowadzenie prac studialnych (w tym koszty projektu budowlanego i architektonicznego), ekspertyz, badań geologicznych, itp., niezbędnych do realizacji inwestycji objętych projektem,  przygotowanie dokumentacji technicznej,  przygotowanie studium wykonalności,  przygotowanie oceny oddziaływania na środowisko,  przygotowanie programu funkcjonalno- użytkowego,  przygotowanie dokumentacji przetargowej,

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 30 Prace inwestycyjne oraz związane z procesem inwestycyjnym zakup nieruchomości niezabudowanej do wysokości 10% całkowitych kosztów kwalifikowanych projektu, przygotowanie terenu pod budowę, prace geodezyjne, ziemne, budowlano- montażowe, wykończeniowe, instalacyjne, rozbiórkowe, związane z zagospodarowaniem terenu, koszty nadzoru inwestorskiego i/lub nadzoru autorskiego, jeżeli wynika to z przepisów „Prawa budowlanego”, koszty nadzoru konserwatorskiego/archeologicznego, koszty instytucji zewnętrznych, którym zlecono zarządzanie projektem pod warunkiem, że pełnią one funkcje nadzoru inwestorskiego, koszty osobowe związane z realizacją projektu dotyczące jednego pracownika nowozatrudnionego lub oddelegowanego do prowadzenia projektu; koszty informacji i promocji projektu integralnie związane z realizacją inwestycji. przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z inwestycją

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 31 Koszty niezbędne do realizacji postanowień umowy o dofinansowanie projektu  koszty zabezpieczeń umowy o dofinansowanie projektu,  koszty otwarcia i prowadzenia odrębnego rachunku bankowego dla celów realizacji projektu. Inne koszty  uznane przez Instytucję Zarządzająca, na wniosek beneficjenta, za niezbędne dla realizacji projektu Kwalifikowalność projektów objętych pomocą publiczną w przypadku wystąpienia wsparcia podlegającego pomocy publicznej będzie ono regulowane odpowiednim rozporządzeniem Koszty niekwalifikowane w ramach działania

Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Departament Polityki Regionalnej 32 Dziękuję za uwagę