Projekt „Wola aktywnej integracji” 2008-2011 Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Wola m. st. Warszawy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Advertisements

SEKA S.A. profil działalności. SEKA S.A. SEKA S.A. to firma doradczo-szkoleniowa prowadząca działalność w zakresie: outsourcingu.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
TEORIA I PRAKTYKA EDUKACJI UCZNIÓW ZDOLNYCH Realizacja przez szkoły zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach.
1 Projekt pn. „Kurs języka migowego” GMINA JEDLICZE.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
„Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli - drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
PROJEKT „Doskonalenie szansą na rozwój” _____________________________________________________________________ Dorota Kamińska – Poradnia Psychologiczno.
Opiekun osób starszych
Sytuacja na rynku pracy – bezrobocie na terenie miasta Zawiercie Zawiercie, r.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Anna Karaś-Kierownik PCPR w Ciechanowie. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w okresie czerwiec – grudzień 2008 roku realizowało: - Projekt „Aktywność szansą.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Specyfika projektów systemowych w zakresie pomocy społecznej realizowanych w ramach PO KL na przykładzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Zabrzu Informacje.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Wyższy standard lepsza jakość życia w Domu Pomocy Społecznej w Matczynie Projekt współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy.
„Razem możemy wiele” PO KL III. Wysoka jakość systemu oświaty 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
Priorytetowe kierunki działania gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych Materiał opracowany przez dyrektorów gdańskich poradni psychologiczno-
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Spotkanie informacyjne. NIE WYKLUCZAJ SIĘ Z SUKCESU!
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Program Aktywizacja i Integracja Poznań, styczeń 2015r.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Projekt: „Poznań stawia na zdrowie – profilaktyka wad postawy wśród dzieci uczęszczających do klas I-IV szkół podstawowych w Poznaniu” Wsparcie udzielone.
Zespół Ośrodków Wsparcia w Piastowie Obszary Działalności.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
CZYM JEST SCWO? DLA KOGO SCWO? OFERTA SCWO SKIEROWANA JEST DO:  Organizacji pozarządowych działających na rzecz mieszkańców Warszawy oraz grup inicjatywnych.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
SZKOŁA ŚRODOWISKIEM ROZWOJU UCZNIA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRIORYTET IX. ROZWÓJ KOMPETENCJI.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Oparcie społeczne dla osób z zaburzeniami psychicznymi z terenu Gminy Nysa” projekt realizowany w ramach programu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Toruniu Spotkanie informacyjne pt. „Środa z Funduszami dla osób zainteresowanych założeniem działalności gospodarczej”
Współczesna środowiskowa praca socjalna na przykładzie organizowania społeczności lokalnych Zabrze, 15 czerwca 2016 rok.
Działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kętach
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
w powiatach malborskim i sztumskim”
SZANSA Stowarzyszenie dla Dzieci i Młodzieży
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w Specjalistycznych Placówkach Wsparcia Dziennego na przykładzie działalności ELEOS Prawosławnego Ośrodka Miłosierdzia.
Termin realizacji: r. – r.
Projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata
Marszałek Województwa Podkarpackiego
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Masz Okazję – Pomóż Sobie
Zapis prezentacji:

Projekt „Wola aktywnej integracji” Ośrodek Pomocy Społecznej Dzielnicy Wola m. st. Warszawy

W latach działaniami projektu objęto 207 osób, w tym 166 kobiet. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Głównym celem interwencji jest przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu poprzez przybliżenie do samodzielności życiowej, ekonomicznej i integracji społecznej. W każdej z dotychczasowych edycji projektu instrumenty aktywizacyjne obejmowały indywidualnie zaplanowane działania społeczne, edukacyjne, zawodowe oraz zdrowotne. Dzięki działaniom wdrażanym w projekcie osoby korzystające z systemu pomocy społecznej otrzymują kompleksowe wsparcie, których podstawą jest praca socjalna metodą kontraktu socjalnego oraz poradnictwo psychologiczne. Każdy z uczestników jest objęty wsparciem indywidualnym i grupowym – korzysta z minimum 3 instrumentów aktywnej integracji.  Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Podprojekty  Kompleksowość działań  Realizacja projektu w partnerstwie z organizacją pozarządową  Realizacja projektu w ciągu roku  Cykle uczestników  Zespół projektu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dzielenie projektu na mniejsze podprojekty jest formą planowania działań dla różnych grup wymagających pilnej interwencji. Pozwala na objęcie działaniami osób wymagających zintensyfikowanego wsparcia, a także na indywidualizację pomocy. Od 2010 r. ośrodek realizuje projekt w podziale na dwie części: aktywizacji zawodowej i szeroko rozumianej aktywizacji społecznej osób z problemami opiekuńczo-wychowawczymi oraz z rodzin wieloproblemowych. Profilowanie grupy docelowej zależy od oceny potrzeb wskazanych przez pracowników socjalnych i innych specjalistów popartych danymi statystycznymi ośrodka, a także specyfiki problemów dzielnicy. Każda grupa uczestników otrzymuje dwie różne oferty wsparcia. Jednakże w uzasadnionych przypadkach możliwe jest objęcie danej osoby instrumentem aktywnej integracji przewidzianej dla drugiej grupy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dzięki szerokiej ofercie uczestnicy projektu są objęci kompleksowymi działaniami realizowanymi w ramach programu pomocy szytego na miarę konkretnej grupy problemowej. W ofercie projektu znajdują się działania edukacyjne, psychologiczne, zdrowotne, zawodowe i integracyjne. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dzięki partnerstwu z Fundacją Mederi w 2011 r. możliwa była wymiana wiedzy i doświadczeń dotyczących metod i narzędzi pracy z klientem. Uczestnicy otrzymali profesjonalne wsparcie kadry o wysokich i specjalistycznych kwalifikacjach, działającej na polu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz wsparcia kobiet i dzieci. Dzięki współpracy z fundacją uczestnicy mogli skorzystać dodatkowo z bezpłatnego poradnictwa w postaci konsultacji prawniczych i specjalistycznych porad medycznych w siedzibie fundacji udzielanych przez personel Centrum Zdrowia Dziecka. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Późne ogłaszanie naboru wniosków na realizację projektów systemowych oraz około dwumiesięczna procedura ich oceny pozwala na rozpoczęcie działań i zaciąganie zobowiązań finansowych dopiero w połowie roku kalendarzowego. Dlatego rozwiązaniem stało się planowanie działań realizowanych od stycznia przez stałą kadrę projektu: rekrutacja, zawarcie kontraktów socjalnych i praca socjalna (2 pracowników socjalnych projektu), konsultacje psychologiczne (psycholog projektu), doradztwo zawodowe oraz warsztaty umiejętności społecznych i zawodowych (specjalista ds. reintegracji zawodowej oddelegowany przez ośrodek). Dzięki tak rozłożonej w czasie pracy małego zespołu możliwe jest objęcie większości uczestników prawie rocznym programem kompleksowego wsparcia. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rozłożenie działań w czasie, mały zespół projektowy, ograniczone zasoby lokalowe ośrodka narzuciły nie tylko harmonogram działań w projekcie, ale i dzielenie uczestników, na co najmniej dwie grupy szkoleniowe - cykle. Dzięki temu zabiegowi pojawiła się możliwość dobierania, w miarę możliwości jednolitych grup szkoleniowych, na przykład pod względem wieku, czy możliwości poznawczych. Ułatwiło to pracę prowadzącym zajęcia oraz pozwoliło na stworzenie uczestnikom kameralnej grupy o podobnych właściwościach i doświadczeniu. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zespół realizujący projekt systemowy jest relatywnie stałym zespołem. Pracuje pod nadzorem superwizora, stosującego metodę pracy socjalnej i terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach. W spotkaniach superwizyjnych biorą udział nie tylko pracownicy merytoryczni, ale i koordynator oraz asystent koordynatora projektu. Uczestnictwo w tych spotkaniach pozwala na omawianie spraw uczestnika z różnych perspektyw, usprawnianie współpracy pomiędzy członkami zespołu i efektywne planowanie ścieżki pomocy. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podczas realizacji projektu systemowego oferta działań dobierana była na podstawie diagnozy potrzeb uczestników kwalifikowanych do grup problemowych. Zazwyczaj uczestnicy brali udział w więcej niż trzech instrumentach aktywnej integracji. W czasie czterech lat realizacji projektu systemowego umożliwiono im skorzystanie z następujących działań: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Asystent rodziny.  Poradnictwo psychologiczne.  Warsztaty zarządzania budżetem domowym i czasem.  Poradnictwo edukatora prozdrowotnego.  Poradnictwo psychologiczne.  Wyjścia do miejsc kulturalno-rekreacyjnych.  Spotkania integracyjne. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zajęcia dla rodziców i dzieci Mikołajki dla rodzin uczestników objętych wsparciem asystenta rodziny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Poradnictwo psychologiczne.  Warsztaty umiejętności wychowawczych i komunikacji interpersonalnej w formie stacjonarnej i wyjazdowej.  Poradnictwo edukatora prozdrowotnego.  Kurs pierwszej pomocy z elementami pierwszej pomocy.  Wyjścia do miejsc kulturalno-rekreacyjnych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kurs udzielania pierwszej pomocy Szkolenie z zakresu umiejętności radzenia z dzieckiem nadpobudliwym/ADHD Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Warsztaty umiejętności społecznych ( ).  Warsztaty aktywnego poszukiwania pracy ( ).  Konsultacje z doradcą zawodowym ( ).  Wsparcie doradcy rodzinnego ( ).  Poradnictwo psychologiczne ( ).  Trener pracy dla osób bezrobotnych (2011).  Kursy i szkolenia zawodowe ( ).  Praktyki pracownicze (2010). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kurs zdobienia paznokci Kurs tankowania gazu LPG Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Szkolenie z zakresu asystentury przy obsłudze systemów nagłośnieniowych Kurs tankowania gazu LPG Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

 Konsultacje psychiatryczne ( ).  Leczenie stomatologiczne ( ).  Praca nad własnym wizerunkiem z pomocą fryzjera i stylisty (2010).  Zajęcia dla dzieci z elementami socjoterapii ( ).  Opieka nad dziećmi ( ).  Warsztaty asertywności i radzenia sobie ze stresem (2011).  Warsztaty z zakresu integracji sensorycznej (2011).  Metody pracy z dziećmi nadpobudliwymi i z zespołem ADHD (2010). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Celem działań asystentów rodziny była poprawa społecznego funkcjonowania rodzin, podniesienie kompetencji opiekuńczo- wychowawczych diagnozowanie problemów, monitorowanie postępów i wsparcie. Asystent wspierał uczestników i ich rodziny w codziennych czynnościach, tj. korzystaniu z usług różnych instytucji, w tym wizytach w nich wraz z uczestnikiem, pomoc w organizacji czasu wolnego, prowadzenia domu, gospodarowania budżetem domowym i zarządzania czasem. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Działania te prowadzono w oparciu o zmodyfikowaną metodę hiszpańską przebiegały jako proces mieszanych (indywidualnych i grupowych) działań doradztwa zawodowego, w trakcie którego doradca i osoby bezrobotne ustalały kroki zmierzające do optymalnego rozwoju drogi prowadzącej do znalezienia zatrudnienia. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Do zajęć wykorzystywano grę planszową Cash Flow w celu uatrakcyjnienia tematyki ćwiczeń, co pozwoliło na zwiększenie szansy ukończenia tego instrumentu przez uczestników. Gra uczy zarządzania budżetem, prowadzi do rozwoju umiejętności finansowych i uruchomienia potencjalnych zdolności biznesowych. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zabiegi stomatologiczne Leczenie stomatologiczne odbywało się w przychodni posiadającej kontrakt z NFZ, do której uczestnik był uprzednio zapisany. W ramach projektu dofinansowywano tylko te zabiegi, których nie refundował Narodowy Fundusz Zdrowia, a które uczestnik musiałby sam opłacać komercyjnie. Wartością dodaną w przypadku tego instrumentu było przełamanie lęku przed dentystą. Większość korzystających deklarowała w trakcie działania lub tuż po, że zacznie lepiej dbać o stan uzębienia, częściej będzie go kontrolować, że to „nic strasznego”. Znaczna część uczestników bardzo długo nie korzystała z usług stomatologa, ponieważ nie dostrzegała związku pomiędzy wyglądem zewnętrznym, a co za tym idzie kondycją stomatologiczną, a wizerunkiem na rynku pracy (jak również ogólnym stanem zdrowia). W wielu przypadkach uczestnicy, mimo że nie skorzystali z dofinansowania w ramach projektu, zapisali się na wizyty i rozpoczęli w ogóle leczenie w ramach NFZ. Co więcej uczestniczki zaczęły wykazywać większą dbałość o stan zębów swoich dzieci.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Dokonywana corocznie ewaluacja projektu pozwala ocenić, w jaki sposób przyczynił się on do realizacji założonego celu, w stosunku poszczególnych uczestników. Warto jednak także zauważyć jakie znaczenie ma realizacja projektu dla Ośrodka Pomocy Społecznej – jako instytucji i zespołu pracowników.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „ Co nam daje projekt? – wyjaśnia Zastępca Dyrektora OPS na Woli Pani Olga Filipiak- Wadas- realizacja projektu jest nie mającą precedensu w historii Ośrodka okazją do testowania nowych rozwiązań organizacyjnych, nowych form i narzędzi pracy, nowych sposobów zarządzania zadaniami i kadrami. W naszej praktyce staramy się wykorzystać tę okazję maksymalnie. Dlatego też, choć uczciwie trzeba przyznać, że dokłada to pracy Zespołowi Projektowemu i innym pracownikom Ośrodka, co roku modyfikujemy sposób realizacji projektu i wypróbowujemy kolejne interesujące nas rozwiązania. I tak, realizowaliśmy projekt samodzielnie i w partnerstwie. ( W partnerstwie trudniej, ale ciekawiej i owocniej, niezwykle cenne doświadczenie wymiany perspektyw pracy, narzędzi, metod, a nawet wzajemnej weryfikacji wizerunku). Realizowaliśmy projekt w taki sposób, że pracę socjalną świadczyli pracownicy socjalni, w których rejonie opiekuńczym zamieszkiwali uczestnicy projektu i w taki sposób, że pracę socjalną świadczyli pracownicy socjalni oddelegowani w całości do realizacji projektu ( którzy niejako „przejmowali” uczestników od pracowników rejonowych). Kwalifikowaliśmy uczestników młodych, a kolejnym razem mocno dojrzałych wiekiem – głęboko „zakorzenionych” w systemie pomocy społecznej. Testowaliśmy rożne indywidualne i grupowe formy działań. I rożne podejścia superwizyjne. Dzięki temu nabieramy doświadczeń jako zespół pracowników i instytucja, wykorzystujemy je także poza projektem, modyfikując nasze działania, tak by jak najskuteczniej pomagać osobom, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i same nie są w stanie sobie pomóc”.