Partnerstwo publiczno-prywatne Przepisy prawa a praktyka Piotr Duda Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka Warszawa, dnia 28 listopada 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grzegorz Lang 1 Nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym Grzegorz Lang MINISTERSTWO GOSPODARKI.
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
„OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” „OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” Prywatyzacja usług anestezjologicznych.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Warszawa, 20 października 2009 r. Nowelizacja kodeksu spółek handlowych Znaczenie nowych regulacji dla obrotu giełdowego Agnieszka Gontarek, Dział Emitentów.
PRAWO HANDLOWE Mateusz Kabut Katedra Prawnych Problemów Administracji i Zarządzania.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Zagospodarowanie północnego cypla Wyspy Spichrzów w Gdańsku w formule partnerstwa publiczno-prywatnego Ocena ofert i wybór najkorzystniejszej oferty Gdańsk.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Finanse i Rachunkowość Wybory ścieżki kształcenia na rok akademicki 2016/2017.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
Realizacja projektów w ramach Programu „Działaj Lokalnie IX” Działaj Lokalnie to program Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowany przez Akademię.
Projekty PPP w Poznaniu Koncesja na roboty budowlane Ustawa o koncesji na roboty budowlane lub usługi Większość ryzyk po stronie partnera prywatnego.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Studium przypadku Crivina Ogrezeni (położona niedaleko Bukaresztu, Rumunia) Przedsięwzięcie – budowa i eksploatacja zakładu uzdatniania wody Celem projektu.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Andrzej Guła Marek Zaborowski Wymagania nowej dyrektywy Art.4, ust.4: Tam gdzie jest to odpowiednie, do finansowania renowacji i wdrażana planów zmierzających.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
MINISTERSTWO GOSPODARKI - POLSKA Ministerstwo Gospodarki - Polska
ćwiczenia 1 mgr Barbara Zyzda
Partnerstwo publiczno-prywatne
Zapis prezentacji:

Partnerstwo publiczno-prywatne Przepisy prawa a praktyka Piotr Duda Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka Warszawa, dnia 28 listopada 2008 r.

Obecne perspektywy  zbliżający się kryzys gospodarczy  rosnące trudności z uzyskaniem kredytów bankowych na inwestycje infrastrukturalne i zakup nieruchomości  ogromne środki w ramach perspektywy finansowej (ogółem ok. 85 miliardów EUR)  EURO 2012

Podstawowe instrumenty współpracy publiczno-prywatnej  umowa o PPP lub spółka celowa w trybie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym  spółka celowa w trybie ustawy o gospodarce komunalnej  koncesja na roboty budowlane  koncesja na usługi (po wejściu w życie odpowiednich przepisów)

Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP ZALETY:  Działalność w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego na podstawie ustawy o PPP pozwala obciążyć partnera prywatnego obowiązkiem ponoszenia wydatków związanych ze wspólnym przedsięwzięciem. Przy zapewnieniu odpowiednich uregulowań, gmina płaci za rezultat i nie musi prowadzić bieżącej działalności operacyjnej związanej z przedsięwzięciem.  PPP - elastyczny instrument, dzięki któremu pozyskiwane jest dodatkowe źródło środków, a jednocześnie zwiększana jest efektywność i jakość podejmowanych inwestycji i usług  Obecnie – istotne poparcie polityczne dla przedsięwzięć o charakterze partnerstwa publiczno-prywatnego.

Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP ZALETY:  Projektowana nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (obecnie w Senacie) – w założeniach naprawienie błędów poprzedniej ustawy  Charakter ramowy nowej ustawy – zniesienie ograniczeń  Zgodnie z deklaracjami, prowadzenie inwestycji w trybie Ustawy o PPP nie będzie jedynym sposobem organizowania współpracy publiczno-prywantej

Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP TRUDNOŚCI:  W chwili obecnej przepisy regulujące podejmowanie współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego są uznawane za trudne do praktycznego zastosowania  Brak doświadczenia i dobrych praktyk.  Niedostateczne działania informacyjne i promocyjne (np. projekty pilotażowe)  Brak struktury instytucjonalnej dla rozwoju PPP w Polsce

Instrument 1 – wspólne przedsięwzięcie w trybie ustawy o PPP TRUDNOŚCI:  Partnerstwo publiczno-prywatne nie może wykraczać poza realizację „zadania publicznego”, a więc nie może dotyczyć projektów o czysto komercyjnym charakterze  Nowoprojektowane przepisy – zasadne bardziej szczegółowe uregulowanie wybranych kwestii (zwłaszcza w zakresie funkcjonowania spółki celowej – np. zasady zwrotu składnika majątkowego wykorzystanego niezgodnie z przeznaczeniem, umowa spółki a umowa PPP)  Nowoprojektowane przepisy – zasadne wprowadzenie jasnych reguł kolizyjnych (stosunek ustawy o PPP do ustawy o koncesjach, KSH itp.)

Instrument 2 – spółka celowa gminy i inwestora prywatnego ZALETY:  Gmina wnosi nieruchomość aportem w zamian za udziały, a inwestor obejmuje udziały w zamian za wkład gotówkowy. Tym samym możliwe jest stworzenie organizmu, który byłby zdolny do wybudowania poszczególnych obiektów lub zlecenia ich budowy podmiotowi trzeciemu (dysponuje nieruchomością i niezbędnymi środkami finansowymi).  Gmina może zobowiązać inwestora uczestniczącego w spółce celowej (np. w umowie inwestycyjnej, umowie wspólników) do sfinansowania (lub współfinansowania) budowy określonego obiektu dodatkowego, np. odcinka drogi.  Dzięki uczestnictwu w spółce celowej, gmina (pod warunkiem zapewnienia odpowiednich mechanizmów korporacyjnych w umowie spółki oraz umowie wspólników) ma odpowiednią kontrolę nad realizacją inwestycji realizowanej za pośrednictwem tej spółki.

Instrument 2 – spółka celowa gminy i inwestora prywatnego TRUDNOŚCI:  Brak jasno określonych zasad funkcjonowania spółek komunalnych, brak reguł dotyczących wyboru partnera do spółki  Sposób powierzania zadań spółce komunalnej  Działając w formie spółki celowej, gmina podlega ograniczeniom przewidzianym w Ustawie o samorządzie gminnym i Ustawie o gospodarce komunalnej. Podstawowe ograniczenie związane jest z faktem, iż gmina może uczestniczyć w spółkach handlowych jedynie w celu realizacji zadań własnych gminy, w tym zadań użyteczności publicznej. Uczestnictwo gminy w spółkach handlowych w celach czysto komercyjnych jest w chwili obecnej uważane za niedopuszczalne  Istnieją ograniczenia w przystępowaniu przez gminę do spółek prawa prywatnego poza sferą użyteczności publicznej (przewidziane w Ustawie o gospodarce komunalnej; możliwe jest wówczas jednak wykorzystanie możliwości przyznanej przez art. 10 ust. 2 tej ustawy).

Instrument 3 – koncesje na roboty budowlane ZALETY:  Wykorzystanie instrumentu koncesji na roboty budowlane umożliwia gminie realizację projektów bardzo niewielkim kosztem – koszty projektu oraz ryzyko ekonomiczne obciążą koncesjonariusza.  Stosowanie instrumentu przewidzianego wprost w przepisach prawa (polskiego i wspólnotowego) zmniejsza ryzyko koncesjonodawcy i koncesjonariusza.  Instrument ten jest powszechnie stosowany w innych krajach (np. Hiszpania).  Instrument może być ważnym uzupełnieniem

Instrument 3 – koncesje na roboty budowlane TRUDNOŚCI:  Nasze doświadczenie wskazuje, iż realizacja koncesji na roboty budowlane jest atrakcyjna dla inwestora prywatnego tylko w sytuacji, gdy budowany obiekt zapewnia relatywnie szybki zwrot z inwestycji. Przykładowo w przypadku parkingów oznacza to, że ilość miejsc parkingowych do wybudowania musi być odpowiednio duża. Należy pamiętać, że w ramach umowy koncesyjnej ryzyko ekonomiczne zostaje przetransferowane na podmiot prywatny.  Rozwiązanie to, jako nowe w polskim systemie prawa, nie jest jeszcze szeroko stosowane w Polsce, choć wiele miast planuje obecnie jego wprowadzenie (np. Kraków i Wrocław). W innych krajach europejskich, np. w Hiszpanii, koncesje na roboty budowlane są natomiast powszechnie stosowane.

Instrument 4 – koncesje na usługi  Dotychczas ten instrument przewidziano w obecnie obowiązującej ustawie o PPP, niedziałającej w praktyce  Projekt nowej ustawy w toku procesu legislacyjnego  Rozwiązanie interesujące np. w transporcie miejskim

Zidentyfikowane problemy  Ograniczenia w możliwej działalności jednostek samorządu terytorialnego  Zamówienia publiczne – na etapie wyboru inwestora/partnera oraz na etapie funkcjonowania projektu  Pomoc publiczna – w zależności od warunków udziału podmiotu publicznego w przedsięwzięciu i struktury projektu  Sposób funkcjonowania spółki – rozliczenia pomiędzy partnerami  Brak elastyczności działania – obawa przed stosowaniem nowych rozwiązań  Małe doświadczenie w wykorzystaniu omawianych konstrukcji

Piotr Duda Senior Associate Tel: (+48-22) DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ

Nasze biura: Szosa Chełmińska Toruń tel. 48 (56) fax 48 (56) Fotografie autorstwa pracowników kancelarii Domański Zakrzewski Palinka Rondo ONZ Warszawa tel. 48 (22) fax 48 (22) ul. Powstańców Śląskich Wrocław tel. 48 (71) fax 48 (71) ul. Paderewskiego Poznań tel. 48 (61) fax 48 (61) ul. Traugutta Łódź tel. 48 (42) fax 48 (42)