Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ; Globalne trendy vs. Lokalne aspiracje samorządów (case: motoryzacja) Warszawa, 7 lipca 2006
Polish Information and Foreign Investment Agency Motoryzacja w liczbach Produkcja samochodów na świecie Producenci Azjatyccy – najbardziej dynamiczni, najbardziej skuteczni, Dotychczasowi giganci GM, Ford Motor Company w opałach Rozwijanie zdolności produkcyjnych na tzw. „emerging markets” pozwoliło największym producentom na zwiększenie liczby wyprodukowanych aut W 2005 roku chińscy producenci aut nie zaistnieli jeszcze wśród największych globalnych graczy
Polish Information and Foreign Investment Agency Motoryzacja w liczbach 15 największych europejskich dostawców motoryzacyjnych wg wskaźnika rentowności Zróżnicowanie rentowności firm produkujących proste komponenty o wysokim wolumenie i produkty typu „high end” Procesy konsolidacyjne wewnątrz branży Autoliv – producent systemów bezpieczeństwa; przykład firmy skutecznie łączącej niskie koszty produkcji i siłę przetargową w negocjacjach z producentami OEM
Polish Information and Foreign Investment Agency Motoryzacja w liczbach Moce produkcyjne w krajach CEE Utrata pozycji lidera przez kraje Europy Zachodniej na rzecz krajów z Europy Środkowej i Wschodniej Inwestycje w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii - głównie krajowe Obecna zdolność produkcyjna w wysokości 2,4 M aut w krajach Europy Środkowej i Wschodniej osiągnie do 2010 r. wielkość 5 M sztuk Wolne moce Grupy Ford, VW, Opel/Saab, Renault i Fiat w Europie Zachodniej wynoszą obecnie 3,5 M sztuk Rosja - głownie rynek lokalny
Polish Information and Foreign Investment Agency Trendy i tendencje Produkcja: Rywalizacja i kooperacja; procesy M&A (np. PSA i Toyota; VW i Mercedes) Wzrost znaczenia poddostawców na każdym etapie powstawania pojazdów (zwłaszcza R&D) Poszukiwanie poprawy efektywności procesów: nowe techniki produkcji i zarządzania (np. lean management) Obniżanie kosztów produkcji: realokacja zakładów bądź poszczególnych etapów produkcji (np. Porsche Cayenne) Wzrost natężenia sił konkurencyjnych – konkurenci z Azji
Polish Information and Foreign Investment Agency Trendy i tendencje Produkty: Skrócenie cyklu życie pojazdów – próby jego przedłużenia np. facelifting, produkcja „starych” modeli na nowych rynkach Rozszerzenie palety dostępnych modeli i opcji wyposażenia (np. SUV, small SUV, terenowe) Problemy jakościowe vs. większa świadomość nabywców i restrykcyjność organów państwowych Polityka wspólnych platform vs. kanibalizacja modeli (case grupy VW i PSA) Świadomość ekologiczna vs. rachunek ekonomiczny (np. samochody hybrydowe) Rozwój segmentu tanich aut także na rynkach dojrzałych (np. Dacia Logan we Francji)
Polish Information and Foreign Investment Agency Aspiracje lokalnych samorządów - motoryzacja Eaton Volkswagen Ruggerini Isuzu Toyota Walker Teks id Iron Gate s Ma hle PZL-ZSM GK N Delph i Visteo n D & D Resory Magneti Marelli Delp hi DPI- ZCS Poland Tenneco Automotive ERGO M Bosch Visteo n EB BC Teksid Iron TR W Hutchinson Stomil Delph i Faurec ia GK N Wrocław Poznań Warszawa Lublin Gliwice Bielsko-Biała Niepołomice Elektronika motoryzacyjnaProdukcja pojazdówElementy podwozia pojazdów Jak zachęcić inwestora z branży motoryzacyjnej do inwestycji w regionie? Opracowanie spójnej strategii rozwoju regionu -> specjalizacja vs. dywersyfikacja, długofalowe podejście, konsekwencja w realizacji Ścisła współpraca środowiska akademickiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorstwami, Stworzenie i realizacja strategii edukacyjnej
Polish Information and Foreign Investment Agency Aspiracje lokalnych samorządów - motoryzacja Stworzenie dogodnych warunków infrastrukturalnych – parki przemysłowe, technologiczne (nie zawsze wyłącznie plusy) Opracowanie bazy danych o firmach z branży – przygotowanie listy potencjalnych kooperantów z regionu Przygotowanie informacji o rynku pracy z uwzględnieniem specyfiki branży Zorganizowanie spotkania z zagranicznym przedsiębiorcą działającym na lokalnym rynku Wykorzystanie nowoczesnych instrumentów zarządzania, finansowania, wspierania np. PPP
Polish Information and Foreign Investment Agency Dziękuję za uwagę Adam Małecki PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;