Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polskie przedsiębiorstwa na rynkach arabskich – szanse i wyzwania Wojciech Szelągowski – Wiceprezes PAIiIZ 25 maja 2007 Polska Agencja Informacji i Inwestycji.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polskie przedsiębiorstwa na rynkach arabskich – szanse i wyzwania Wojciech Szelągowski – Wiceprezes PAIiIZ 25 maja 2007 Polska Agencja Informacji i Inwestycji."— Zapis prezentacji:

1 Polskie przedsiębiorstwa na rynkach arabskich – szanse i wyzwania Wojciech Szelągowski – Wiceprezes PAIiIZ 25 maja 2007 Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. Polish Information and Foreign Investment Agency www.paiz.gov.pl

2 Plan prezentacji Fakty o Półwyspie Arabskim Wybrane firmy z krajów GCC Turystyka

3 Fakty o Półwyspie Arabskim

4 Położenie geograficzne

5 Zatoka Perska - الخليج العربي/الخليج الفارسي Tradycyjnie nazywana jest zatoką, ale ze względu na jej powierzchnię (233 000 km²) można by ją uznać także za morze śródlądowe. Nad Zatoką Perską położone są następujące kraje: Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabia Saudyjska, Katar (na półwyspie u wybrzeży saudyjskich), Bahrajn (na wyspie w pobliżu Kataru), Kuwejt, Irak oraz Iran. Pod dnem Zatoki Perskiej oraz w rejonach nadbrzeżnych znajdują się największe na świecie złoża ropy naftowej. Rozwinął się tu także na dużą skalę przemysł przetwórstwa ropy naftowej (rafinerie, zakłady petrochemiczne, porty naftowe).

6 PKB per Capita (PPP) w USD Lp.Kraj2006 rok 1.Zjednoczone Emiraty Arabskie49 700 2.Arabia Saudyjska15 000 3.Katar29 400 4.Bahrajn25 300 5.Kuwejt21 600 6.Oman14 100 7.Jemen900

7 PKB per Capita (PPP) w USD Lp.Kraj2006 rok 1.Zjednoczone Emiraty Arabskie49 700 2.Arabia Saudyjska15 000 3.Katar29 400 4.Bahrajn25 300 5.Kuwejt21 600 6.Oman14 100 7.Jemen900 8.Polska14 100 9.Unia Europejska29 200

8 Możliwości dla polskich przedsiębiorców Reformy ustrojowe, sprzyjające napływowi inwestycji zagranicznych (nowe regulacje prawne, strefy ekonomiczne), Możliwości inwestycyjne w takich sektorach jak: energetyka (prąd, ropa naftowa, gaz ziemny), produkcja, infrastruktura drogowa, oczyszczalnie ścieków, transport, nieruchomości, turystyka, hotelarstwo. Głównym inwestorem w Jemenie jest Arabia Saudyjska (80%) oraz inne kraje Zatoki. Należy spodziewać się, że trend ten utrzyma się w najbliższej przyszłości.

9 Problemy przedsiębiorców Szereg utrudnień, na jakie napotykają przedsiębiorcy w krajach Zatoki Perskiej to m.in.: stopień przejrzystości procesów gospodarczych, rozbudowana biurokracja, system zezwoleń i licencji, system finansowy – banki w bardzo niewielkim stopniu włączają się w finansowanie projektów infrastrukturalnych, system monetarny i fiskalny państwa wymaga dostosowania do nowoczesnych wymogów.

10 Wybrane firmy z krajów GCC

11 Rada Współpracy Państw Zatoki (Gulf Cooperation Council - GCC) jest ważną organizacją polityczną i gospodarczą arabskich państw naftowych regionu Zatoki. W skład Rady wchodzą: Arabia Saudyjska, Bahrajn, Katar, Kuwejt, Oman, Zjednoczone Emiraty Arabskie. Współpraca ma na celu integrację rynku regionalnego, taryf celnych, stworzenie systemu ulg podatkowych, wolną wymianę handlową, połączony rynek pracy, wspólne inwestycje, koordynację rozwoju przemysłu, rolnictwa i sieci komunikacyjno-transportowej. Organizacja ta posiada zinstytucjonalizowane formy współpracy z UE, której celem jest działanie na rzecz tworzenia warunków rozwoju wymiany handlowej oraz wspieranie wzrostu stabilności w regionie Zatoki, stanowiącym strategiczną część świata. Rada Współpracy Państw Zatoki

12 Kuwejt kuwejcka spółka – córka firmy Kuwait Petroleum Corporation (KPC) odpowiedzialna za operacje międzynarodowe kuwejckiego monopolu naftowego 2 lata temu nawiązany został kontakt z PGNiG, z możliwością współpracy. KUFPEC

13 Arabia Saudyjska Saudyjska grupa inwestycyjna w skład której wchodzą takie firmy jak: Pan Kingdom Investment, SAPAC Cement Products Factory, Saudi Hepco, Global Specialist Transport, Saudi SNAF Pan Kingdom Group

14 Katar firma z Kataru, realizująca szereg przedsięwzięć infrastrukturalnych możliwość współpracy dla polskich wykonawców lub dostawców materiałów budowlanych UDC – United Development Company

15 Turystyka

16 Turystyka na Półwyspie Arabskim Kraje Zatoki Perskiej - przez Arabów zwanej Zatoką Arabską, są niewątpliwie dużą atrakcją turystyczną Położenie gwarantuje wspaniały wypoczynek wśród kołyszących się palm, luksusowych, bardzo nowoczesnych hoteli i drapaczy chmur, w otoczeniu piaszczystych, egzotycznych plaż

17 Zapraszamy na naszą stronę internetową www.paiz.gov.pl 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12 tel. (+48 22) 334 98 00, fax (+48 22) 334 99 99 e-mail: post@paiz.gov.pl Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. Polish Information and Foreign Investment Agency


Pobierz ppt "Polskie przedsiębiorstwa na rynkach arabskich – szanse i wyzwania Wojciech Szelągowski – Wiceprezes PAIiIZ 25 maja 2007 Polska Agencja Informacji i Inwestycji."

Podobne prezentacje


Reklamy Google