Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne
Prowadzący dr Justyna Leszka Fundacja na Rzecz Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Nowa Nadzieja”
Dziecko z zaburzeniami rozwoju – dynamika narastania problemu Zaburzenie rozwoju - fakt Dziecko z zaburzeniem rozwoju w systemie oświaty – problem Determinanty – ramy prawne, zasoby (psychiczne, emocjonalne, materialne) rodziny, mobilność rodziny, otwartość i realna chęć pomocy ze strony placówki, obecność osoby wspierającej rodzinę, sposoby KOMUNIKACJI
Rodzice dziecka z zaburzeniami rozwoju – hydraulik wobec przezwajania silnika elektrycznego Duża determinacja Brak wiedzy i umiejętności Instrukcja w języku suahili GDZIE JEST FACHOWIEC???
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w placówce masowej – doniesienia z frontu Częsty scenariusz - okopani nauczyciele, szarżujący na oślep rodzice (ewentualnie dobrze zorganizowana partyzantka), sztab (organ prowadzący), który nie wie, jakie ma siły i gdzie je rzucić Pytanie zasadnicze – kto jest wrogiem??? A może …. – negocjacje pokojowe?
Model współpracy środowiska na rzecz optymalizacji sytuacji dziecka Szkoła, jako koordynator działań Osoba z zewnątrz (PPP?), znająca dziecko i problem Rodzice, jako równorzędny partner
Warunki powodzenia edukacji włączającej elastyczność, czyli uznanie, że dzieci uczą się w różnym tempie, a nauczyciele potrzebują umiejętności, aby w elastyczny sposób wspierać ich proces uczenia się; tworzenie właściwego klimatu w szkole i budowanie relacji, organizowanie odpowiedniego wsparcia uwzględniającego indywidualne potrzeby dzieci, elastyczne podejście do nauczania w zakresie treści programowych i metod pracy; zmiana w ocenianiu postępów ucznia w kierunku motywacji i wspierania jego rozwoju; budowanie partnerskich relacji z rodzicami;
Edukacja włączająca WYMAGA ZMIANY PRZEDE WSZYSTKIM ZE STRONY DOROSŁYCH UCZESTNIKÓW PROCESU KSZTAŁCENIA Organy prowadzące (stworzenie warunków) Nauczyciele (zmiana mentalności) Rodzice (realna współpraca) …są ludzie, którzy na każde rozwiązanie znajdą problem.
Mentalne rozwiązania, konieczne do zastosowania w szkole - Przyjęcie odpowiedzialności za sytuację w klasie (kierownik sytuacji); - Poszukiwanie rozwiązań przy założeniu niemożności usunięcia ucznia z klasy; - Realizacja w praktyce komunikacji włączającej; - Zgłaszanie swoich (nauczyciela) potrzeb i trudności; - Korzystanie ze wsparcia podmiotów zewnętrznych;
Dziękuję za uwagę